Regeringen vill ersätta TV-avgiften med skatt på 1 300 kronor per år

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon286564:

När journalisterna vinklar och mörkar är det illa oavsett vilket håll de skarvar. De måste glömma sina egna åsikter och hålla sig till fakta utan att mörka och och välja bort det som de inte vill att vi skall få veta.

Ni som står långt ut på vänsterkanten kanske är besvikna för att SVT inte är mer vänstervridet än det är. Men det innebär knappast att att de är högervridna.

Håller helt med dig, det är illa om dom mörkar och inte håller sig till fakta. Det jag dock tycker att man kanske kan utelämna när har ett nyhetsinslag är kön, nationalitet och liknande på en misstänkt person som faktiskt inte är dömd för något ännu (om det inte handlar om ett signalement då), då detta kan leda till en form av häxjakt som inte är varken produktiv eller bra. Vissa andra "nyhetssidor" verkar tycka att det är bra att folk blir dömda i "the court of public opinion".

Nä jag vill inte att SVT ska rapportera vänstervridet, jag vill jättegärna ha det neutralt. Högervridna kanske är lite fel sätt att uttrycka det, men ibland kan jag tycka att dom håller företag lite väl om ryggen.

/V

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon286564:

Om SD byter fot här blir de det enda parti som försvarar demokratin i den här frågan. Är inte det lite märkligt?

De flesta vet väl att sossarna är det riksdagsparti som är mest toppstyrt men det hör väl egentligen inte hit.

Vart har du fått informationen om att Socialdemokraterna är det mest toppstyrda? Jag hittar då bara en massa artiklar om att Sverigedemokraterna är det mest toppstyrda partiet, ironisk nog xD

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddyboy:

Oj. Över 50% av anställda på SVT sympatiserar med V + MP. Så du diggar Pol Pot då eller? Stödjer kanske Venezuelas nya styre? Läser du proletären?
Iaf givetvis är det nya sättet att ta ut avgiften på genomvidrigt. Argument innan som att dagstidningar är partiska håller inte eftersom du kan välja bort dagstidningar du inte vill läsa. I det här fallet blir det ju obligatoriskt för alla att betala för något man kanske från början inte ens vill ha.

Ojojoj, här blev det hetsigt. Om jag skulle vända det du skriver (som jag ser det) mot dig skulle det se ut ungefär såhär: Så du diggar Hittler då eller? Stödjer kanske USAs nya styre? Läser du DN?

Jo jag är väldigt kommunistisk av mig, dock var det länge sen jag läste Proletären.

Ja jag håller med om att den här skatten var helt fel väg att gå, mycket för att det inte gör SVT oberoende av staten längre vilket är ett problem. Att folk blir tvingade att betala för något dom inte vill ha känns också jäkligt illa då vi lever i den typen av ekonomi vi gör.

/V

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av havoc:

Är ni 5 som bor i hushållet som alla tjänar över brytpunkten för den nya skatten?
Rör det sig om ett kollektiv?

För de allra flesta kommer skatten att innebära en sänkning av avgiften, de som "drabbas" är i högsta grad de som åker snålskjuts på dagens system. Skattefinansiering är det enda rätt om vi skall behålla nuvarande system med reklamfri public service.
De som tjänar på förslaget är hushåll med låga inkomster och ensamhushåll och jag ser inget problem med detta.

Det tråkigaste med hela förslaget är väl egentligen att det är ett antal personer på radiotjänst (i glesbygd) som tappar sina jobb men samtidigt så försvinner en massa overhead vilket är positivt.

Gör dock ingen bedömning om programutbudet då jag sällan ser på "rundtv", radion brukar dock gå i bilen.

@havoc
Vi har beställt 4 tv apparater nu som ska gå 27/7 på SVT.
Vi har gratis el., bra uppvärmning iallafall.

Permalänk
Medlem

@EntropyQ3: Du hittar bara på där. Rapport 19:30 är inte mer än cirka 20 minuter, lokalnyheterna 18:30 är inte mer än cirka 13 minuter och Aktuellt är inte mer än drygt 17-18 minuter. Självklart är det inte mycket som tas upp i Aktuellt/Rapport, men det kan publiceras mer på webben i samma ämne och journalisterna har ibland tid för granskningar, och SVT och SR är de enda som har lokalredaktioner i hela landet. Ingen radiokanal, ingen TV-kanal eller för den delen ingen tidning har redaktioner i alla delar av landet, förutom public service. Detta är mycket mer än någon rikstäckande dagstidning eller lokaltidning klarar av.

Någon som DN eller SvD har inte mer än runt 250 anställda och så gott som alla sitter på huvudkontoret. De kan inte täcka hela landet, de kan i bästa fall skicka ut någon från Stockholm eller ta hjälp av någon frilandsjournalist, så en rikstäckande tidning kan inte bevaka lokala frågor ens på samma sätt som lokaltidningen som i sin tur inte kan täcka allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skonky:

Intressant. Vill du ge ett exempel på när du tyckt att SVT gjorde en högervriden rapportering av något?

Jag är inte sarkastiskt, jag är helt seriös. Det skulle vara intressant att se ett sådant fall för mig.

Det kan jag faktiskt inte, det är mest en känsla man har fått genom åren. För mig, som inte riktigt tycker att marknadsekonomi fungerar så bra, har det känts som om dom ofta daltar med företag, som inte gör bort sig alldeles för mycket och om ett företag gör bort sig alldeles för mycket så är dom med och letar upp en person som syndabock istället för att förklara att systemet som används är ganska dåligt och ger för mycket skydd åt företagen.

Men som sagt jag är kommunist och jag tycker inte riktigt om storföretag

/V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Du har lite att göra innan du får svar på det.
"Du får gärna visa att detta skett omvänt någonsin när det gäller SVT."

Det är som vanligt då gnälla på ett forum anonymt går bra men engagera sig för att förändra något man tycker är fel är det värre med, eller?

Edit: Hur många har anmält inslag till granskningsnämnden som varit vilseledande rent politiskt?

Edit2: Offtopic .För er som vill se Kristersson & Löfven braka ihop får ni chansen den 7:e maj!
http://www.dagensopinion.se/klart-debatt-stefan-l%C3%B6fven-s...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Ta bort public service skiten. Det är ändå ingen som tittar på dessa j*vla skit kanaler förutom kanske någon enstaka pensionär. Vi andra betalar redan för de kanaler som vi faktiskt VILL ha och vill titta på!!!

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, PowerColor 7900XTX Hellhound 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk
Medlem

Som ensamstående så blir det billigare. Så långt är jag nöjd.

Nästa steg är att banta "public service", imo. Det mest flagranta exemplet på hur skattepengarna missbrukas är nog den här skiten (som jag f.ö. inte har tittat på): https://www.svtplay.se/gift-vid-forsta-ogonkastet

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon286564:

SD har backat. De blir därför det enda parti som är emot eländet.

Än en gång är SD det enda riksdagspartiet som står upp för demokratin. Hur tänker de övriga partierna. Vill de att vi skall rösta på SD?

Det är inte riktigt sant om detta stämmer dvs.
http://www.dagensopinion.se/sd-villkorar-nya-public-service-f...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Vart hittar alla public service hatare sina nyheter är den mest intressanta frågan. Flashback? Reddit? Någon /pol/, annan "riktiga news" sida?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem

Lösningen kanske är att låta SVT, SR och utbildningsradion ha reklam, som de flesta tv och radio kanaler?

Visa signatur

-<[ Trust No One ]>--<[ Deny Everything]>--<[ The Truth Is Out There ]>-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Det är som vanligt då gnälla på ett forum anonymt går bra men engagera sig för att förändra något man tycker är fel är det värre med, eller?

Edit: Hur många har anmält inslag till granskningsnämnden som varit vilseledande rent politiskt?

Edit2: Offtopic .För er som vill se Kristersson & Löfven braka ihop får ni chansen den 7:e maj!
http://www.dagensopinion.se/klart-debatt-stefan-l%C3%B6fven-s...

Jag ser det, ett litet forumtroll med dina svar.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av D_River:

Lösningen kanske är att låta SVT, SR och utbildningsradion ha reklam, som de flesta tv och radio kanaler?

Poängen med SVT och SR är ju att hålla innehållet skiljt från inflytande från kommersiella intressen. Ser man/du inte den poängen så är det ju lika bra att fimpa skiten helt och hållet.

Permalänk
Medlem

@Olegh: Jag personligen bara väntar på att nuvarande förslag ska godkännas.

Men en del andra kanske skulle bli nöjda om det reklamfinansierades?
De som ändå varken ser eller lyssnar på SVT, SR eller UR's program.

Visa signatur

-<[ Trust No One ]>--<[ Deny Everything]>--<[ The Truth Is Out There ]>-

Permalänk

Äntligen! Tog bara 20 år för polletten att trilla ner. Briljant förslag och enda lösningen.

Aldrig mer några påringningar och "äger du en dator? ja då måste du betala TV-licens förstår du för vi lägger upp vårt innehåll publikt på webben, och man kan surfa på webben om man har en dator".

Slut på vansinnet. OCH lite pengar till bra svenska TV-program som det var innan TV-licens-depressionen. OCH riktig TV-kanal som riktiga länder har istället för reklamsponsrat flams. Briljant!

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

Sent inne, men wow vilken sörja. >:(

Skrivet av HolyFather:

Äntligen! Tog bara 20 år för polletten att trilla ner. Briljant förslag och enda lösningen.

Aldrig mer några påringningar och "äger du en dator? ja då måste du betala TV-licens förstår du för vi lägger upp vårt innehåll publikt på webben, och man kan surfa på webben om man har en dator".

Slut på vansinnet. OCH lite pengar till bra svenska TV-program som det var innan TV-licens-depressionen. OCH riktig TV-kanal som riktiga länder har istället för reklamsponsrat flams. Briljant!

ah skitkul för oss som inte tittat på TV eller lyssnat på radio på 10 år, väldigt roliga pengar att betala

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Som ensamstående så blir det billigare. Så långt är jag nöjd.

Nästa steg är att banta "public service", imo. Det mest flagranta exemplet på hur skattepengarna missbrukas är nog den här skiten (som jag f.ö. inte har tittat på): https://www.svtplay.se/gift-vid-forsta-ogonkastet

Jag ogillar skarpt avsnitt 1, och vill ej att skattepengar ska användas till sådana "agendor".

Permalänk
Medlem

10-20kr vore rimligt enligt mig

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av Saandberg:

This^ En skatt bör vara rättvis. Vilket i mina ögon betyder att man ska betala lika stor eller liten andel per person, procentuellt.

Det enda rätta sättet.

Partiledare som skiter i att betala sin TV licens med sina miljonlöner ska fan inte komma undan med 1300kr per person då en person 18+ som precis kommit in i arbetslivet med en lön på 16k efter skatt ska betala samma summa.

Skrivet av Napster91:

Vart hittar alla public service hatare sina nyheter är den mest intressanta frågan. Flashback? Reddit? Någon /pol/, annan "riktiga news" sida?

Skickades från m.sweclockers.com

Man får bra nyheter från https://www.youtube.com/channel/UC8kf0zcrJkz7muZg2C_J-XQ

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Visst, inför skatten. Men då ska public service demokratiseras. Precis som vi röstar in representanter i riksdagen ska folket rösta in representanter/debattörer, grävande journalister etc inom public service. Då slipper vi debatten om SVT/Sveriges radio är vänstervridet, högervridet eller upp och ned.

Permalänk

Disneyklubben

Detta är varför vi inte röstar på denna KalleAnkaRegergingen igen.

Tycker det är så pinsamt var gång Löven "ska synas" i officiella sammanhang i utrikesfrågor, han leker statsminister såå bra så.

Visa signatur

HP

Permalänk
Medlem

Vad finns det att göra åt saken för att påverka?

Som "vanlig" person kan man inte man inte göra något åt det..
eller jo kanske jobba svart men då överväger nackdelarna med att jobba svart.

Så min oseriösa lösning är att få till en hybrid variant, jobba vitt men bara så man ligger under 13 600 kr/mån och jobba svart resten tills man är nöjd med lönen.

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Skrivet av Napster91:

Vart hittar alla public service hatare sina nyheter är den mest intressanta frågan. Flashback? Reddit? Någon /pol/, annan "riktiga news" sida?

Skickades från m.sweclockers.com

Finns väl en hel del att välja mellan i dagsläget.
Bbc,Fox news,Cnn Rt,Daily mail(med vpn för att kunna läsa samtliga nyheter)
Fria tider,Nyheter idag,Gp,aftonbladet,Flashback m.m

Hoppas verkligen det inte finns folk som enbart följer en nyhetskälla
Är iofs ingen "svt hatare" men om man är intresserad av sanningen kan det vara bra att titta på nyheter från vänster och höger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon286564:

Jag skulle kunna radda upp en massa exempel här men det skulle bli tjatigt eftersom man behöver se hur vanligt dessa övertramp är för att förstå.

Jag vill varken ha högerpropaganda eller vänsterpropaganda men det är vänstern som kontrollerar SVT nu och det är därför dem man bör kritisera.

https://www.facebook.com/groups/svt.sr/

De brukar ha bra exempel även om de diskuterar mycket annat. Om man är lite källkritisk kan man kontrollera att exemplen verkligen stämmer.

"Det är vänstern som kontrollerar SVT" Nej det är inte alls sant. Många hos SVT (och TV generellt) må vara vänsterideologer men det betyder inte per automatik att vänstern kontrollerar Public service. Ditt argument är bara ett sluttande plan.

Skrivet av EntropyQ3:

Tråden har fastnat i SVTs grad av neutralitet i nyhetsrapporteringen.
Kanske för att nyhetsrapporteringen är det enda som motiverar att Public Service media överhuvudtaget existerar.

Men nyhetsrapporteringen är inte mer än att vilken dagstidning som helst gör ett betydligt bättre arbete. Jag har för mig att det var Sydsvenskan som hade ofinheten att en gång trycka allt som rapporterades på Rapport. Det blev mindre än en halv sida i tidningen....

Och en tidningsredaktion kostar bara en liten liten bråkdel av vad SVT kostar. Dra ner Public Service till det som verkligen är kärnverksamheten och den struntsumma det kostar skulle inte besvära någon, och sådana som jag som inte vill finansiera opium för folket skulle också vara nöjda.

Sedan får den kvarvarande verksamheten upprätthålla sin relevans om den kan. Hyfsad neutralitet är ju en förutsättning för trovärdighet.

SVT och framförallt diverse radioprogram under SR är långt ifrån bara nyheter. Även olika sportevenemang och dokumentärer gör att PS ändå har en viss roll i samhället även om sagda roll blivit mindre i och med Internets framfart på 90 och 2000-talet.

Skrivet av anon286564:

Då måste de som klagar på Ungern ha högerfobi?

SVT gjorde allt de kunde för att mörka att den det afghanska ensamkommande "barnet" som knivhögg en polis på medborgarplatsen var en av demonstranterna och att han vr betydligt äldre än han påstod.

Nu vill givetvis vänstern att allt som är negativt för demonstranterna skall mörkas och SD vill att allt skall komma fram.

Personligen vill jag veta vad som hänt och jag blir lite irriterad när SVT tar ställning för demonstranterna och mörkar om allt som är negativt för dem.

SVT är rädda för att om sanningen kommer ut kommer folk att bli mer negativa till dem men det kan inte vara PS uppgift att filtrera nyheterna på det sättet.

Folk skall inte behandlas med sådan förmyndarmentalitet. Folk måste få hela sanningen och kunna bilda sina egna åsikter.

Mycket påståenden men få belägg. SD vill att det ska komma fram? Som om SD inte mörkar sina egna problem. Oberoende så ska denna tråd inte bli någon tramsig "Höger vs vänster" tråd som det brukar när oseriösa personer kommer in och börjar babbla om att X sida för propaganda. Sedan folk måste veta hela sanningen? Det är ett roligt påstående eftersom det finns många saker som medborgare mår bättre av att inte veta. Som din grannes sjukjournaler eller det faktum att migrationsärenden inte ska kunna skådas rakt igenom. Dessutom verkar glömma du bort att det är omöjligt att vara 100% objektiv.. eftersom folk är människor.

Skrivet av Freddyboy:

Oj. Över 50% av anställda på SVT sympatiserar med V + MP. Så du diggar Pol Pot då eller? Stödjer kanske Venezuelas nya styre? Läser du proletären?
Iaf givetvis är det nya sättet att ta ut avgiften på genomvidrigt. Argument innan som att dagstidningar är partiska håller inte eftersom du kan välja bort dagstidningar du inte vill läsa. I det här fallet blir det ju obligatoriskt för alla att betala för något man kanske från början inte ens vill ha.

Och alla som är högerideologer stödjer per automatik NMR. Att över 50% av SVTs anställda sympatiserar med V + MP betyder inte att man vinklar mer än vanligt.

Skrivet av anon286564:

Om SD byter fot här blir de det enda parti som försvarar demokratin i den här frågan. Är inte det lite märkligt?

De flesta vet väl att sossarna är det riksdagsparti som är mest toppstyrt men det hör väl egentligen inte hit.

"De flesta vet" är inga belägg. Faktum är att SD inte är toppstyrt. Det är däremot SD i allra högsta grad. Sedan kan man ju diskutera hur SD försvarar demokratin i denna fråga. Denna skatt har inget med demokrati att göra.

Skrivet av Edin1984:

Ta bort public service skiten. Det är ändå ingen som tittar på dessa j*vla skit kanaler förutom kanske någon enstaka pensionär. Vi andra betalar redan för de kanaler som vi faktiskt VILL ha och vill titta på!!!

Det där stämmer inte. Över en och en halv miljon personer tittade på "Mästarnas mästare" den första april t.ex.

http://mms.se/wp-content/uploads/_dokument/rapporter/tv-titta...

Skrivet av Napster91:

Vart hittar alla public service hatare sina nyheter är den mest intressanta frågan. Flashback? Reddit? Någon /pol/, annan "riktiga news" sida?

Skickades från m.sweclockers.com

Precis om alla andra så har de antagligen en blandad "källa" för sina påståenden. Alltså vänner, bekanta, Flashback, facebook, vad SD säger etc. går genom ett filter och vad som väljs ut är vad som passar ens agenda.

Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Det enda rätta sättet.

Partiledare som skiter i att betala sin TV licens med sina miljonlöner ska fan inte komma undan med 1300kr per person då en person 18+ som precis kommit in i arbetslivet med en lön på 16k efter skatt ska betala samma summa.

Man får bra nyheter från https://www.youtube.com/channel/UC8kf0zcrJkz7muZg2C_J-XQ

"Man får bra nyheter..." sedan ser man vad du länkar till och bara skakar på huvudet.

Skrivet av Summoning:

Detta är varför vi inte röstar på denna KalleAnkaRegergingen igen.

Tycker det är så pinsamt var gång Löven "ska synas" i officiella sammanhang i utrikesfrågor, han leker statsminister såå bra så.

Svårt att "leka något" man är. Oberoende vad du anser om honom så är Löfven ändå vald som ledare för det parti som fick flest mandat i valet 2014 och därför blir statsminister. Att han ses i utrikesfrågor är inte heller så långsökt med tanke på... ja... att han är våran statsminister.

Skrivet av sir rektum:

Finns väl en hel del att välja mellan i dagsläget.
Bbc,Fox news,Cnn Rt,Daily mail(med vpn för att kunna läsa samtliga nyheter)
Fria tider,Nyheter idag,Gp,aftonbladet,Flashback m.m

Hoppas verkligen det inte finns folk som enbart följer en nyhetskälla
Är iofs ingen "svt hatare" men om man är intresserad av sanningen kan det vara bra att titta på nyheter från vänster och höger.

NI? Du menar tidningen som leds av Chang Frick. Högt uppsatt politiker inom SD och tillkommande journalist? Jag rekommenderar ganska kraftig källkritik i detta fallet. Samma gäller Fria tider. För att inte prata om Flashback. Framförallt när FT (Fria tider) ibland tenderar att klippa och klistra ihop eller helt enkelt råvrida en artikel så det nästan blir lögn.

http://www.dalademokraten.se/kultur/sa-fejkar-fria-tider-en-k...

http://polimasaren.se/fria-tiders-logner/

http://slutpixlat.blogspot.se/2013/09/fria-tider-ljuger-bast....

Ett ganska klart exempel är Fria tiders påstående att Socialdemokraterna röstat för barnäktenskap. Vilket är rent struntprat. S röstade emot en undersökning om just barnäktenskap eftersom de redan begärt en liknande undersökning 2014 som blev klar i januari detta år och som nu ska gås igenom. SD och indirekt M (M Nacka specifikt) gick däremot ut i press och påstod att S ville legalisera barnäktenskap. Detta snappades självfallet upp av Fria tider som skrev en lång artikel fylld med felaktigheter om saken. Vilket är problematiskt för en tidning som påstår sig "Inte vinkla" och "Inte mörka".

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Rätt eller fel. Vinnare eller förlorare.
Vad i SVT/SR är det som är så livsviktigt för landet som helhet? Personligen kollar jag på svt en dag om året och det är ett program många fler klarar sig utan: eurovision.
Kan jag istället få betala för det programmet?

Jag ser inte hur det är rättfärdigat att tvinga på en människa någonting än mindre TV/radio. Detta är inget mindre än ett döende djur som ser döden framför sig och biter kvar för livet.
Hoppas och ber utöver mitt visat missnöje här att lagmakarna kommer på något bättre.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin1984:

Ta bort public service skiten. Det är ändå ingen som tittar på dessa j*vla skit kanaler förutom kanske någon enstaka pensionär. Vi andra betalar redan för de kanaler som vi faktiskt VILL ha och vill titta på!!!

Stämmer inte helt, Exempelvis kollade 3.5 miljoner på Melodifestivalen och ESC. Sen är det nog rätt många som konsumerar SVT och SRs nyheter via hemsidorna. Men håller dock delvis med, finns mycket skräp som man skulle kunna ta bort för att därmed också kunna ta mindre betalt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

Rätt eller fel. Vinnare eller förlorare.
Vad i SVT/SR är det som är så livsviktigt för landet som helhet? Personligen kollar jag på svt en dag om året och det är ett program många fler klarar sig utan: eurovision.
Kan jag istället få betala för det programmet?

Jag ser inte hur det är rättfärdigat att tvinga på en människa någonting än mindre TV/radio. Detta är inget mindre än ett döende djur som ser döden framför sig och biter kvar för livet.
Hoppas och ber utöver mitt visat missnöje här att lagmakarna kommer på något bättre.

SVT har nyheter samt dokumentärer som kan anses vara viktiga för landet. Sedan har vi även diverse radiokanaler.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Stämmer inte helt, Exempelvis kollade 3.5 miljoner på Melodifestivalen och ESC. Sen är det nog rätt många som konsumerar SVT och SRs nyheter via hemsidorna. Men håller dock delvis med, finns mycket skräp som man skulle kunna ta bort för att därmed också kunna ta mindre betalt.

Att så många säger sig titta på melodifestivalen beror på att de anser att det låter fint att titta på programmet. I verkligheten har de inte sett programmet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Att så många säger sig titta på melodifestivalen beror på att de anser att det låter fint att titta på programmet. I verkligheten har de inte sett programmet.

Dessa siffror kommer direkt från studion ifråga. SCB (för att ta ett exempel) har inte resurserna att fråga 3 miljoner slumpmässigt utvalda människor om de tittat på Eurovision eller inte. Så i verkligheten har de haft TVn inställd på kanalen. Om de sedan suttit vid TVn är ju en helt annan fråga.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |