Nätverkskortet blir långsammare med tiden

Permalänk
Medlem

Nätverkskortet blir långsammare med tiden

Jag har ett problem med min huvuddator.
När jag startar om datorn och går till bredbandskollen.se för att se hastigheten på mitt internet så får jag en rätt okej hastighet men snabbt så segar det ner och det brukar ligga runt 25-45 Mbit/s både ner och upp. Jag har haft koll på nätverket med aktivitetshanteraren och sett att ingenting annat ligger i bakgrunden och tar bandbredd.

Det verkar helt enkelt som att mitt nätverkskort fungerar som det ska direkt efter omstart men sen tappar hastighet av någon anledning, plus att pingen ökar markant i testresultaten upp mot 80-100ms när det varit som sämst. Dessutom så är hastigheten som den ska på min andra dator.

Jag har uppdaterat drivrutiner till senaste och det gjorde ingen skillnad.
Vet inte vad jag behöver skriva som är intressant om min dator.
Realtek PCIe GBE Family Controller
Windows 8.1
Fiber 250/100 Mbit/s

Är nätverkskortet på väg att ge upp? Kan det vara någon inställning som av nån anledning blivit fel?
Jag funderar på att gå och köpa något USB-nätverkskort på Kjell & CO om det inte kan fixas men helst inte.

Permalänk
Vila i frid

Din dator kan vara proxykapad så att trafik tar en himla omväg (och får trafiken anayserad av bovar) iom att du har väldigt hög ping på en trådad anslutning. Vad säger "tracert 8.8.8.8" om din anslutning?

Permalänk
Medlem

Ja jag vet inte vad det ska säga
Men det hoppar från min ip-adress till några olika telia.net-adresser upp till 8:e hoppet om är en google-telia-ip och sen tog det en kort paus och där fick jag enbart två ip-adresser för att efter det hamna på 8.8.8.8

Ska det se ut så?

*edit
Så här ser det ut, vet inte vad jag behövde blurra så jag tog det mesta men lämnade googles och de två som jag inte vet vad de är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Ja jag vet inte vad det ska säga
Men det hoppar från min ip-adress till några olika telia.net-adresser upp till 8:e hoppet om är en google-telia-ip och sen tog det en kort paus och där fick jag enbart två ip-adresser för att efter det hamna på 8.8.8.8

Ska det se ut så?

Såhär ser det ut från en fast lina. Notera pingen också..

https://drive.google.com/open?id=173axsWgb0Pg7iZrU0OlSCxkAEqx...

/Norrko

Permalänk
Medlem

Jaha okej, ja bortsett från pingen så verkar det väl nästan likadant.

Kan tillägga att jag testade det inbyggda wifi och det gav liknande hastigheter på 5Ghz (dator står en halvmeter från routern) och gick och köpte ett USB3-nätverkskort (RJ45) som jag har inkopplat nu och det ger också liknande hastighet. Så nätverkskortet är nog inte felaktigt utan något helt annat mjukvaru- eller hårdvarumässigt inuti min dator.

Permalänk
Medlem

Dedär kan väl bero på väldigt mycket anledningar. Hur hårt belastas servern du mäter till etc. Du har kanske något i bakgrunden som kickar in, Windows update eller vad som, som snor bandbredd.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrko:

Såhär ser det ut från en fast lina. Notera pingen också..

https://drive.google.com/open?id=173axsWgb0Pg7iZrU0OlSCxkAEqx...

/Norrko

Smått avis, så här är min 250/100 lina

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Dedär kan väl bero på väldigt mycket anledningar. Hur hårt belastas servern du mäter till etc. Du har kanske något i bakgrunden som kickar in, Windows update eller vad som, som snor bandbredd.

Grejen är dock att jag gjort testerna (slumpmässiga tider sen jag märkte problemet i mars eller nåt) ett tag nu och min hastighet och ping verkar inte vara rätt någon gång så serverns belastning är inte problemet. När jag kollar belastningen på mitt ethernet så är det marginell belastning, det handlar om under 100 kbit/s som mest då jag kör testerna.

Jag HAR en sak som jag irriterar mig på och som jag inte vet hur jag ska fixa, om det kan spela in vet jag inte. Det är att åtgärdscenter-vimpeln bland ikonerna nere vid klockan har en klocka och det står "Underhåll pågår" konstant. Det blir aldrig klart. Jag kan ju stänga av det aktuella underhållet manuellt för stunden men det kommer ju tillbaka. Jag har inte märkt att det gör något för datorns prestanda eller om det kommunicerar över nätverket något.

Permalänk
Medlem

testat ipconfig /flusdns?
Uppgraderat till senaste drivrutinerna?
är datorn slö annars eller det är endast nätverket?

Permalänk
Medlem

Kör bredbandskollen i chrome.

Kolla oxo med speedtest.net

På ditt nätverkskort, stäng av QoS tjänsten

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av epkmack:

testat ipconfig /flusdns?
Uppgraderat till senaste drivrutinerna?
är datorn slö annars eller det är endast nätverket?

Det var säkert 150 år sen jag använder cmd innan denna veckan så jag fick ta hjälp av internätet men nu är flushdns fixat.
Senaste drivisarna är installerade och ingen skillnad på hastighet, grejen är att jag nu testat tre olika nätverkskort (5Ghz wifi inräknat) och alla ger ungefär samma resultat.
Nja, processorn är ju inte rapp längre men snabbare än min laptop som får bra hastighet.

Skrivet av Tea42BBS:

Kör bredbandskollen i chrome.

Kolla oxo med speedtest.net

På ditt nätverkskort, stäng av QoS tjänsten

// LZ

Jag testade bredbandskollen i chrome också och det gav liknande resultat, möjligen lite bättre.
speedtest.net gav helt okej hastighet av någon anledning! Men så har jag ju startat om datorn precis, som var det sista man skulle göra vid flushdns-grejen.
Varför ska jag stänga av QoS? Vad gör den normalt för något och hur kan det hjälpa?