Reklamationsfråga: Netonnet erbjuder sämre produkt/presentkort, kan jag kräva s.k. täckningsköp?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kibatronic:

Liten uppdatering. Har återigen varit i kontakt med kommunens konsumentrådgivare och deras åsikt var följande. Jag skall kunna kräva omleverans enligt Konsumentköplagens §22 samt §26. De var helt och hållet på min sida och det roligaste var när de avslutade samtalet med att säga med hotfull ton: "förstår inte de (Netonnet) det, så skall jag förklara det för dom".

Skönt att höra iaf!

Kan ju verkligen tycka att stora företag borde ha koll, men de sparar väl ganska mycket pengar på kunder som inte har koll.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Skrivet av kibatronic:

Liten uppdatering. Har återigen varit i kontakt med kommunens konsumentrådgivare och deras åsikt var följande. Jag skall kunna kräva omleverans enligt Konsumentköplagens §22 samt §26. De var helt och hållet på min sida och det roligaste var när de avslutade samtalet med att säga med hotfull ton: "förstår inte de (Netonnet) det, så skall jag förklara det för dom".

Håller med Konsument rådgivaren. Du SKA få en likvärdig produkt, sen spelar det ingen roll om dom höjt priset på produkten, det är ju inte ditt fel eller något du ska hållas ansvar för..

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

@Netonnet borde nog ta sig en titt här och bemöta TS!

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Netonnet

@kibatronic: Hej! Jag vill börja med att be TS om ursäkt för felaktig information från vår sida, något har gått snett här hos oss och vi har pratat med de agenter som varit involverade i ditt case.

Som så många andra här har påpekat har du mycket riktigt rätt till dina pengar tillbaka vid en kreditering, så självfallet ordnar vi det om så önskas!

Du kan även vänta tills vi får in det aktuella grafikkortet i lager igen. Jag har kontrollerat med vår inköpsavdelning (därav vårt något sena svar) och det är på väg in, men det kommer dröja några veckor innan det finns på plats.

Vill du återkomma i ett PM till mig med telefonnummer och tid vi kan nå dig på så kan vi slå en signal så kan vi tillsammans titta på en lösning?

MVH Linda, NetOnNet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netonnet:

@kabanan: Hej! Jag vill börja med att be TS om ursäkt för felaktig information från vår sida, något har gått snett här hos oss och vi har pratat med de agenter som varit involverade i ditt case.

Som så många andra här har påpekat har du mycket riktigt rätt till dina pengar tillbaka vid en kreditering, så självfallet ordnar vi det om så önskas!

Du kan även vänta tills vi får in det aktuella grafikkortet i lager igen. Jag har kontrollerat med vår inköpsavdelning (därav vårt något sena svar) och det är på väg in, men det kommer dröja några veckor innan det finns på plats.

Vill du återkomma i ett PM till mig med telefonnummer och tid vi kan nå dig på så kan vi slå en signal så kan vi tillsammans titta på en lösning?

MVH Linda, NetOnNet

Kul att det verkar lösa sig för TS!

I mina öron låter det dock som att ni har större, systematiska fel, snarare än några få "felande agenter". Det finns otaliga trådar och historier där det som erbjuds från er sida endast är ett presentkort på beloppet.

Vidare så verkar ni även ha en del problem med vad som är en "likvärdig vara". I detta fallet så talar man ju om att TS kan välja ett annat kort, för exakt samma pris som TS betalat på REA (alternativt lägga till pengar för att få ett prestandamässigt likvärdigt kort). Vilket alltså inte är vad KonsumentKöpLagen föreskriver. Det är prestanda och funktion som ska vara likvärdig, priset är i de allra flesta fall helt oväsentligt.

Permalänk

Jag skulle ta tillbaka kortet och försöka skicka det direkt till KFA2.

http://www.kfa2.com/kfa2/support

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Gött att det verkar lösa sig.
Då har du ett nytt kort om några veckor då.
Får klara dig utan sli ett tag bara sen är det som vanligt igen

Permalänk

Gött att netonnet erkände felet men som många sagt innan så tjänar företag pengar på att spela på dumma kunder, inte bara netonnet!

Bra ts!

Visa signatur

I7 4790K 4,5 ghz ASUS STRIX GTX 970x2 SLI MMSI Z97-S02 INET EDITION ATX HyperX Savage 16GB (2x8GB) CL11 2400Mhz XMP 2x Samsung 250GB SSD 500gb HDD Corsair CX600 Fractal Design Define R5

Corsair Mus och Tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Nej. Vad förhindrar dig att inte bara lämna tillbaka ett 5990:- kort och på så sätt tjäna en feting på mellanskillnaden? Pengarna tillbaka som du lagt är rimligt.

Han ville ha ett likvärdigt kort, han begärde inte på något sett en uppgradering.

Skrivet av Cenorida:

Tyvärr gäller denna policy i de flesta butiker och inte vara Netonnet som egentligen är generellt bättre än många andra butiker. Köpte på CDON en TV för 3500kr under Black Friday. Bara några månader slutade den att fungera och blev tvungen att köpa en motsvarande TV för nästan 6000kr.

Pengarna tillbaka borde du dock kunna få.

EDIT: Fråga @Netonnet

Denna policy må gälla men det innebär inte att den är i linje med lagen, tillgodo är okej vid öppet köp eftersom detta inte är lagstadgad (Öppetköp utöver de 14 dagarna ångerrätt man har enligt lag)

Skrivet av beardedpear:

jag älskar hur alla som har problem med med kundservice, som absolut inte behöver vara dålig utan bara ur en annan synvinkel än vad man själv tycker den ska vara, hamnar i alla dessa jävla trådar.

ta kontakt med ARN och sköt ärendet privat, varför ska det alltid "luftas" och stärkas på alla forum för att få mer backbone..

Om man pratar med en kundservice i flera dagar och bara får fel så är det helt klart skönt att få lite kött på bena innan man går vidare. Att ta något med ARN tar månader tyvärr.

Skrivet av Mansonite:

Har man inte rätt till en likvärdig produkt?
Har väl inget med priset att göra. Tycker exakt samma situation vädras här på forumet flera gånger i veckan, och man alltid kommer fram till att du har rätt till ett likvärdigt kort.

Helt rätt, trist att företag envisas med skitpolicies.

Skrivet av PsyCor:

Utan att kunna lagstiftningen till hundra procent så anser jag att Netonnet inte gör något fel som erbjuder dig tillgodokvitto eller en ny vara för det du gav och att du får lägga till om du vill ha en dyrare vara.

Man kan argumentera för att få pengarna tillbaka istället för tillgodokvitto och det kommer du säkert kunna få.

Netonnet gör fel, de ska kunna erbjuda att reparerar eller ersätta med en likvärdig produkt så länge kostnaden inte är oskälig för att erbjuda ersättningsprodukt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netonnet:

@kabanan: Hej! Jag vill börja med att be TS om ursäkt för felaktig information från vår sida, något har gått snett här hos oss och vi har pratat med de agenter som varit involverade i ditt case.

Som så många andra här har påpekat har du mycket riktigt rätt till dina pengar tillbaka vid en kreditering, så självfallet ordnar vi det om så önskas!

Du kan även vänta tills vi får in det aktuella grafikkortet i lager igen. Jag har kontrollerat med vår inköpsavdelning (därav vårt något sena svar) och det är på väg in, men det kommer dröja några veckor innan det finns på plats.

Vill du återkomma i ett PM till mig med telefonnummer och tid vi kan nå dig på så kan vi slå en signal så kan vi tillsammans titta på en lösning?

MVH Linda, NetOnNet

Kanon att rätt person slutligen tagit tag i ärendet. Av TS inlägg att döma tycks det dock redan ha gått en tid sedan reklamationen så ha i åtanke att skälig tid för reparation – enligt praxis – är upp till tre veckor, varför ni kan komma att behöva erbjuda honom något av de andra grafikkort ni faktiskt har i lager.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Kanon att rätt person slutligen tagit tag i ärendet. Av TS inlägg att döma tycks det dock redan ha gått en tid sedan reklamationen så ha i åtanke att skälig tid för reparation – enligt praxis – är upp till tre veckor, varför ni kan komma att behöva erbjuda honom något av de andra grafikkort ni faktiskt har i lager.

Förhoppningsvis har NoN varit i kontakt med TS nu och pratat om saken, då TS själv ville ha ett likadant kort pga. det estetiska så håller jag tummarna för att allting löser sig. Konstigt att det gick så länge och att ärendet vart så felbedömt dock.
Tur att det finns folk med hjärna i leden dock.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Noterar att @Netonnet:s svar inte nämner rätten till täckningsköp, vilket var vad TS frågade om....

De erbjuder antingen pengarna tillbaka (vilket kunden förlorar på), eller vänta till att de får in samma kort igen (vilket då kan ta veckor, inte helt klar på vad som kan anses vara rimligt).

Hoppas att @Netonnet återkommer med ett inlägg gällande hur de ser på kundens rätt till täckningsköp....

Permalänk
Medlem

NetOnNet's kundtjänst är riktigt dåliga på konsumentfrågor, vilket jag själv fått erfara. Att det skall behövas en forumtråd likt denna för NoN ska reglera köpet enl. gällande lagstiftning är tråkigt i sig.

När jag var i kontakt med dem senast så vägrade dem returnera pengarna på samma sätt som jag använt vid betalningen, trots att dem inte får neka mig det vid åberopande av ångerrätten. (DAL 14 §). Då var det kort eller tillgodokvitto som gällde tyckte dem.

Helt enkelt, låg ribba för anställning/utbildning av kundtjänstmedarbetare hos NetOnNet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasloow:

Denna policy må gälla men det innebär inte att den är i linje med lagen, tillgodo är okej vid öppet köp eftersom detta inte är lagstadgad (Öppetköp utöver de 14 dagarna ångerrätt man har enligt lag)

Du misstolkade nog mitt inlägg något, policyn jag syftar på handlar om att man sällan kan få en annan likvärdig produkt om den riktiga produkten är slut i lager och varan är köpt på rea.

Att man ska få pengarna tillbaka klargjorde jag i näst sista meningen

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Du misstolkade nog mitt inlägg något, policyn jag syftar på handlar om att man sällan kan få en annan likvärdig produkt om den riktiga produkten är slut i lager och varan är köpt på rea.

Att man ska få pengarna tillbaka klargjorde jag i näst sista meningen

Varför skulle det vara så? Att en produkt är på REA har inte på något sätt med "likvärdig produkt" att göra. Inte heller vilka marginaler eller generellt vilket prissättning ett företag väljer på sina produkter spelar någon roll. För att en säljare ska kunna neka detta så ska det vara en uppenbart oskälig kostnad. Inte att produkten såldes på REA.

En likvärdig produkt ska vara likvärdig i funktion/form/prestanda etc. Vad som kan klassas är även beroende av konsumentens individuella behov, så en produkt som fungerar som likvärdig för en konsument i ett fall, behöver inte vara det för en annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Varför skulle det vara så? Att en produkt är på REA har inte på något sätt med "likvärdig produkt" att göra. Inte heller vilka marginaler eller generellt vilket prissättning ett företag väljer på sina produkter spelar någon roll. För att en säljare ska kunna neka detta så ska det vara en uppenbart oskälig kostnad. Inte att produkten såldes på REA.

En likvärdig produkt ska vara likvärdig i funktion/form/prestanda etc. Vad som kan klassas är även beroende av konsumentens individuella behov, så en produkt som fungerar som likvärdig för en konsument i ett fall, behöver inte vara det för en annan.

Såklart att det inte borde vara så, men om varan köptes på rea så är det många återförsäljare som hellre ger pengarna tillbaka än ger en likvärdig produkt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Såklart att det inte borde vara så, men om varan köptes på rea så är det många återförsäljare som hellre ger pengarna tillbaka än ger en likvärdig produkt.

Jo precis, de vill såklart ta den billigaste vägen ut, vilket är det som är problemet. Att häva köpet (ge pengarna tillbaka) är ju dock något som säljaren i normalfallet inte kan kräva, det är det bara konsumenten som kan. Å om köpet hävs, så har köparen ofta rätt till skadestånd för täckningsköp hos annan återförsäljare, vilket borde bli den absolut dyraste lösningen för den ursprungliga säljaren. Därför så håller man såklart tyst om detta när man kommunicerar med sina kunder...

Permalänk
Medlem

Alla retur/reklamationsenheter oavsett bolag kan få problem. Är det högt tryck så kan personer i närheten få hoppa in och då är det inte säkert att de kan alla lagar etc. utan och innan. Det är även tryggt att man kan få hjälp här i forumet med vad som gäller. Men man ska inte måla fan på väggen, det är lätt att det blir fel.

(Har jobbat med reklamationer men inom helt annat område).

Missade en smiley
Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Du misstolkade nog mitt inlägg något, policyn jag syftar på handlar om att man sällan kan få en annan likvärdig produkt om den riktiga produkten är slut i lager och varan är köpt på rea.

Att man ska få pengarna tillbaka klargjorde jag i näst sista meningen

Skulle varit tydligare i att även pengarna åter är dåligt alternativ det inte i heller är i linje med lagen. Och likvärdig produkt på grafikkort är faktiskt inte så svårt som återförsäljare gärna framställer det (Speciellt nu när priserna gått upp en tusenlapp)

Permalänk
Medlem

Jag har varit i kontakt med en representant för Netonnet och initialt så uppfattade åtminstone jag att deras alternativ fortfarande gick i strid med det som vädrats här. Tex hävdades det att täckningsköp endast kan medges om exakt samma modell av grafikkort kan hittas i lager hos någon annan handlare. I senare kommunikation har alternativen till lösning dock ändrats till det bättre. Jag vill dock ta dessa med kommunens konsumentrådgivare innan jag accepterar något.

Tack till er alla på forumet! Ni har varit väldigt hjälpsamma. Jag kommer hålla er uppdaterade med hur allt löser sig.

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kibatronic:

Jag har varit i kontakt med en representant för Netonnet och initialt så uppfattade åtminstone jag att deras alternativ fortfarande gick i strid med det som vädrats här. Tex hävdades det att täckningsköp endast kan medges om exakt samma modell av grafikkort kan hittas i lager hos någon annan handlare. I senare kommunikation har alternativen till lösning dock ändrats till det bättre. Jag vill dock ta dessa med kommunens konsumentrådgivare innan jag accepterar något.

Tack till er alla på forumet! Ni har varit väldigt hjälpsamma. Jag kommer hålla er uppdaterade med hur allt löser sig.

Du behöver inte göra ett faktiskt köp för att få rätt till täckningsbidrag. Nu är det dessutom en farlig väg de går på. Är det kortet som kostar 5990kr på NetOnNet vi pratar om så kan du hänvisa till 6886kr hos ComputerSalg som är den enda andra leverantör som har detta kort. Grattis! Och kom ihåg, ett faktiskt köp av detta andra kort behöver inte ha gjorts. NetOnNet har inte rätt att kräva ut kvitto och liknande, de är ändå skyldiga att betala dig mellanskillnaden.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av InetFraktfritt:

Skulle folk skicka in ärenden till ARN för såna här småsaker skulle hanteringstiden vara flera år hos ARN. ARN är snarare till för olösta eller orättvisa ärenden i min åtanke. Inte för små saker som dessa... I lands problem xD

Dessas argument... Skulle konsumenter ge upp sina rättigheter helt skulle dom inte ha några rättigheter kvar alls. Generation tar-allt-för-givet eller pappa-betalar, kanske? Att bli lurad på c:a 1.700 låter orättvist i mina öron i alla fall.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av InetFraktfritt:

Skulle folk skicka in ärenden till ARN för såna här småsaker skulle hanteringstiden vara flera år hos ARN. ARN är snarare till för olösta eller orättvisa ärenden i min åtanke. Inte för små saker som dessa... I lands problem xD

ARN finns till för just detta, om detta hade varit ett helt unik fall så vore det aktuellt för ARN att ta upp det. Detta för att få ett beslut från dom, som man sedan kan hänvisa till i liknade fall framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Fast dom är ju till för att lösa sånna här problem, han har köpt 2kort som han vill ha i SLI och exakt likadana för att det matchar estetiskt. Då är det ju så att NoN faktiskt för lösa ett nytt sådant kort till honom, inte hans fel att NoN sålde ut dom på REA förut, det är ju smällen NoN för ta och inte kunden.

Utan att ta ställning i frågan om tillgodo/pengarna tillbaka/reparation osv... skulle jag nog säga att om inte TS har köpt korten i något slags SLI-paket med två kort, så har inte NoN någon som helst skyldighet att reda ut hans eventuella estetiska problem i sin dator.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Alla retur/reklamationsenheter oavsett bolag kan få problem. Är det högt tryck så kan personer i närheten få hoppa in och då är det inte säkert att de kan alla lagar etc. utan och innan. Det är även tryggt att man kan få hjälp här i forumet med vad som gäller. Men man ska inte måla fan på väggen, det är lätt att det blir fel.

(Har jobbat med reklamationer men inom helt annat område).

Då borde kanske inte dessa personer "hoppa in" om de inte kan sitt jobb. Är ju inte så att receptionisten hoppar in och gör ett hjärtbyte på sjukhuset, eller redovisningskillen på mekverkstaden gör ett motorbyte på bilen. (Lame/dålig jämförelse jag vet ).

Men TS har ringt och mailat flertalet gånger och fått samma svar tillbaks att han inte får den rättsliga hjälp han bör få. Känns inte direkt som något litet misstag har skett då? Sen helt plötsligt när en tråd skapas på Sweclockers så inser NetOnNet att det är fel och skall driva ärendet innan när TS kämpat i skymundan utan resultat innan. Känns mer som NoN bara ville få det att synas här att dom ville hjälpa till. Annars står man där och slåss mot väderkvarnar, just därför som sådana här trådar ändå kan vara bra. Först då reagerar dessa företag och det händer något.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Skrivet av Hulle:

Utan att ta ställning i frågan om tillgodo/pengarna tillbaka/reparation osv... skulle jag nog säga att om inte TS har köpt korten i något slags SLI-paket med två kort, så har inte NoN någon som helst skyldighet att reda ut hans eventuella estetiska problem i sin dator.

Fast om man köper två kort för att de estetiskt ska passa ihop, och detta är viktigt för kunden så får säljaren förhålla sig till detta.
Samma sätt som du kanske inte vill ha en röd tröja i utbyte för din neongröna som var felaktigt, även om funktionen är densamma.

Permalänk
Medlem

@Akerhage: Du har såklart en poäng och det är bara spekulationer från egen erfarenhet. Också tråkigt att företag måste få dessa trådar för att vakna, dock är jag glad att den möjligheten finns.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hulle:

Utan att ta ställning i frågan om tillgodo/pengarna tillbaka/reparation osv... skulle jag nog säga att om inte TS har köpt korten i något slags SLI-paket med två kort, så har inte NoN någon som helst skyldighet att reda ut hans eventuella estetiska problem i sin dator.

/hulle.

Detta är helt fel. När bedömning görs om vad som är ett fel på en produkt eller vad som är rätt ersättningsprodukt, så ska säljaren beakta köparens syfte med köpet. Nu ska man ju inte göra sig omöjlig, men om TS tex har en låda med glasruta så ser det ju sådär roligt ut med två olika kort och då behöver NetOnNet ta hänsyn till det när man ersätter TS.

Har man som privatperson köpt en vara av en näringsidkare i Sverige så har man mycket långtgående rättigheter. Detta beror på att om det inte är ditt fel som köpare att en produkt går sönder ska du inte heller behöva lida skada av det.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Glädjande nog så har Netonnet fått in samma kort i lager som jag hade köpt. Jag har accepterat en omleverans. Så jag är väldigt nöjd då jag får fortsätta köra med 2st identiska kort både vad gäller prestanda och utseende.

Av ren nyfikenhet hade det dock varit intressant att se hur ARN hade tolkat frågan med funktionsmässigt kontra estetiskt likvärdiga kort.

Jag föreslog för @netonnet att yttra sig här efter avklarat ärende. Förhoppningsvis gör dom så, då de hittils faktiskt inte visat någon goodwill alls utan bara försett mig med det som rent juridiskt krävdes.

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael_thn:

Fast om man köper två kort för att de estetiskt ska passa ihop, och detta är viktigt för kunden så får säljaren förhålla sig till detta.
Samma sätt som du kanske inte vill ha en röd tröja i utbyte för din neongröna som var felaktigt, även om funktionen är densamma.

Men om jag köper ett par svarta jeans och en svart t-shirt... sedan blir den svarta t-shirten urtvättad och jag reklamerar den. Men HM har gått över till att endast sälja ljuslila t-shirts så jag får pengarna tillbaka. Har man verkligen något att säga till om då? ÄVEN om man är svartrockare?

Skrivet av kibatronic:

Glädjande nog så har Netonnet fått in samma kort i lager som jag hade köpt. Jag har accepterat en omleverans. Så jag är väldigt nöjd då jag får fortsätta köra med 2st identiska kort både vad gäller prestanda och utseende.

Av ren nyfikenhet hade det dock varit intressant att se hur ARN hade tolkat frågan med funktionsmässigt kontra estetiskt likvärdiga kort.

Jag föreslog för @netonnet att yttra sig här efter avklarat ärende. Förhoppningsvis gör dom så, då de hittils faktiskt inte visad någon goodwill alls utan bara försett mig med det som rent juridiskt krävdes.

Vad bra att det ordnade sig!

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."