Be Quiet introducerar flaggskeppskylarna Dark Rock 4 och Dark Rock Pro 4

Permalänk
Melding Plague

Be Quiet introducerar flaggskeppskylarna Dark Rock 4 och Dark Rock Pro 4

Be Quiet lanserar nu uppföljare till sina populära processorkylare i Dark Rock-serien, där en av de stora nyheterna är kraftigt förbättrad monteringsanordning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Har en Dark Rock 3 och är riktigt nöjd! Enligt min subjektiva bedömning den tystaste kylaren jag någonsin haft! Blir den lättare att montera så är det såklart bara ett plus. Även om jag inte upplevde den som SÅ jobbig som många andrar verkar tycka?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle vilja se tester på denna emot Noctua nh-d15. Det är dock väldigt bra med mer konkurrens i denna klass på kyllösning, jag själv kör med 3 fläktar såklart.

Permalänk
Avstängd

3:an presterade bra för priset. Denna är ju betydligt dyrare

Permalänk

Finns tester uppe där den är nån grad sämre än Notcua D15 i load men mycket tystare både i idle och load. Dock är den mycket snyggare i mitt tycke!

Permalänk
Medlem

Toknöjd med min Dark Rock 3 och vill absolut inte välja någon annan tillverkare/produktserie.

Extra kärlek till Be Quiet efter att jag nyligen beställde ett AM4-kit ifrån dem, tog ett par dagar att få ett gratis i brevlådan och behövde inte ens ladda upp något kvitto på varken moderkortsköp eller kylarköp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mephiston:

3:an presterade bra för priset. Denna är ju betydligt dyrare

Mmm, dessa känns inte speciellt prisvärda...
Bra kylare säkert, men de tar lite väl betalt för dem.
(överlag tycker jag cpu-kylar-priserna blivit lite väl saltade på sistone)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

135 mm fläkt, är inte det en väldigt udda storlek?
Låter som att det kan bli svårt att hitta alternativ ifall man vill eller behöver byta.

Hade varit bättre att köra standard storlekar, 120 eller 140 mm.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Roger W:

Mmm, dessa känns inte speciellt prisvärda...
Bra kylare säkert, men de tar lite väl betalt för dem.
(överlag tycker jag cpu-kylar-priserna blivit lite väl saltade på sistone)

Oj! Ja nä jag kollade inte på prislappen.
Kylflänsar är varken raketforskning eller cutting edge nanoteknologi så det känns ganska magstarkt med 1000 spänn för en luftkylare, yes.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Permalänk
Medlem

Undra om denna får plats på ett ITX moderkort ifrån Asus?
Noctua D-15 får ju plats precis och denna ser snäppet mindre ut?

Permalänk
Medlem

Vilken bjässe! Ser ut att kunna flytta ett helt risfält!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Snygg, blir nog ett köp.

Men kunde ni inte torka bort fingeravtrycken på sista bilden?

Permalänk

Va synd att dom inte heter esport, annars hade det ju varit solklart köp.

Permalänk
Medlem

Synd att dessa bara kan monteras på ett håll på AMD-datorer.
Basmodellen på det normala hållet, med horisontellt flöde, och Pro-modellen endast med vertikalt flöde.
Borde ju vara värt ett omnämnande i recensionerna, kan tyckas...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Synd att dessa bara kan monteras på ett håll på AMD-datorer.
Basmodellen på det normala hållet, med horisontellt flöde, och Pro-modellen endast med vertikalt flöde.
Borde ju vara värt ett omnämnande i recensionerna, kan tyckas...

Det där gällde väl bara på 3:an?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Synd att dessa bara kan monteras på ett håll på AMD-datorer.
Basmodellen på det normala hållet, med horisontellt flöde, och Pro-modellen endast med vertikalt flöde.
Borde ju vara värt ett omnämnande i recensionerna, kan tyckas...

På mitt X370 Msi Carbon kort kollar fläkten nedåt på dark rock 3 Sugen på att byta bara för att bla av med de.

Frågade Be Quiet på Instagram om monteringen och det verkar som dom fixat den dumma monteringen för AM4

Visa signatur

Byter komponenter för ofta

Permalänk

Stiligt!

Övergav slutna vattenkylare för några år sedan och provade en Dark Rock Pro 3 istället för Noctua. Har funkat hur bra som helst på mitt överklockade system, och jag lär köra vidare på deras lösningar framöver så länge dom får plats i chassit. Rediga pjäser!

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MALmen:

Det där gällde väl bara på 3:an?

Skrivet av PerUtanZ:

Frågade Be Quiet på Instagram om monteringen och det verkar som dom fixat den dumma monteringen för AM4

Enligt manualen verkar det inte ha ändrats. Hållarna för tvärbalken (som trycker mot kylaren) kan bara monteras på en ledd (så vitt jag kan se).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Enligt manualen verkar det inte ha ändrats. Hållarna för tvärbalken (som trycker mot kylaren) kan bara monteras på en ledd (så vitt jag kan se).

https://youtu.be/5pLbEQ3T-iU

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

135 mm fläkt, är inte det en väldigt udda storlek?
Låter som att det kan bli svårt att hitta alternativ ifall man vill eller behöver byta.

Hade varit bättre att köra standard storlekar, 120 eller 140 mm.

Verkar vara samma storlek många tillverkare kör med i nätaggen. Av någon anledning så använder dom inte 140mm fläktar. Antagligen för att försvåra för slutanvändare att byta fläkt. Något att ha i åtanke...

Permalänk
Skrivet av FireFox:

135 mm fläkt, är inte det en väldigt udda storlek?
Låter som att det kan bli svårt att hitta alternativ ifall man vill eller behöver byta.

Hade varit bättre att köra standard storlekar, 120 eller 140 mm.

Skrivet av NaturMackan:

Verkar vara samma storlek många tillverkare kör med i nätaggen. Av någon anledning så använder dom inte 140mm fläktar. Antagligen för att försvåra för slutanvändare att byta fläkt. Något att ha i åtanke...

Om man behöver byta, varför skulle inte en fläkt som är 5mm större passa?
Av bilderna att döma ser det ut att finnas plats för 2,5mm på varje sida. #I-landsproblem

Visa signatur

BenQ XL2420T | NZXT H440W | Corsair AX1200 | Maximus VIII Hero | i7 6700K | FD Kelvin s24 | 32gb DDR4 | R9 390 Nitro | Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem

... men det verkar väl fortfarande bara gå att installera i en riktning? Det finns väl ingen valfrihet såvitt jag kan se. (som Olle P även var inne på)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturMackan:

Verkar vara samma storlek många tillverkare kör med i nätaggen. Av någon anledning så använder dom inte 140mm fläktar. Antagligen för att försvåra för slutanvändare att byta fläkt. Något att ha i åtanke...

Vare sig fläkten i praktiken har samma fläkthål som en 140mm fläkt (vilket är möjligt) så blir den ändå inte helt enkelt att byta ut misstänker jag.
Bequietfläktarna har flärparna för skruvhålen centrerade typ "mitt på" fläktens bredd... (istället för jämsmed fram och bakkanterna på en vanlig fläkt)
Detta gör att plåtklamrarna som används för att fästa fläkten inte säkert passar på en vanlig fläkt med vanliga skruvhål.
Se bild här tex:
https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/58366?l=eyJyZXNvdXJj...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

... men det verkar väl fortfarande bara gå att installera i en riktning? Det finns väl ingen valfrihet såvitt jag kan se. (som Olle P även var inne på)

Nej, men den går att installera åt rätt håll nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Vare sig fläkten i praktiken har samma fläkthål som en 140mm fläkt (vilket är möjligt) så blir den ändå inte helt enkelt att byta ut misstänker jag.
Bequietfläktarna har flärparna för skruvhålen centrerade typ "mitt på" fläktens bredd... (istället för jämsmed fram och bakkanterna på en vanlig fläkt)
Detta gör att plåtklamrarna som används för att fästa fläkten inte säkert passar på en vanlig fläkt med vanliga skruvhål.

En justering och ett tillägg till ovanstående:
Justering: hålen på 135mm fläkten är nog troligen samma som på en 120mm fläkt, då se sitter lite längre in...
Se tex bild här:
http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?p=607900#p...
... Men problemet med att klämmorna ändå sannolikt inte kommer passa en vanlig fläkt kvarstår!

Dessutom detta tilägg: Det verkar som eventuellt mittfläkten i Pro 4 är smalare än normalt! (22mm istället för 25)
Se detta inlägg på SilentPCreview:
http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?p=607906#p...

Kontentan är väl att om man vill köpa en kylare där det är enkelt att byta till valfri standardfläkt, så finns det bättre val!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Synd att dessa bara kan monteras på ett håll på AMD-datorer.
Basmodellen på det normala hållet, med horisontellt flöde, och Pro-modellen endast med vertikalt flöde.

Mitt tidigare påstående här innehåller ett fel.
Rätt utsaga:
PRO-modellen kan också bara monteras med horisontellt flöde.
(Det är olika AMD-fästen för de båda modellerna, med monteringsbalkar av olika längd.)