Nvidia upphör med drivrutinsstöd för Fermi och 32-bitars operativsystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

[...]
Största problemet hade varit om Microsoft släppt ett nytt OS och ingen kompatibel drivrutin fanns. Men nu ser det ju ut som att windows 10 kommer få en väldigt lång livstid.
[...]

Detta är ju precis vad Microsoft vill att du ska tro, men faktum är att flera av de stora uppdateringarna har haft sönder drivrutiner. Inte så ofta grafikdrivare men har hört många historier om andra enheter som bara spontant slutar fungera, även på moderna maskiner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Detta får man ändå säga känns rätt ok, dessa kort har inte mycket glädje av nyaste drivrutinen just nu då kompatibilitet med de nyaste spelen inte spelar någon roll i de flesta fall då prestandan inte räcker ändå..

För dessa kort handlar det ju just nu mest om bugg- och säkerhetsfixar. Långsiktigt är risken att en ny Windows-uppdatering gör ändringar som orsakar problem med äldre drivrutiner.

Sen var ju faktiskt till och med Geforce 820M Fermi, så det finns ju datorer inom de senaste fyra åren som kan ha Fermi.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av houze:

För nuvarande spel så kommer det nog fungera bra i ett antal år, är bara att det inte släpps nya funktioner som framtida spel kommer använda sig av men de spelen kanske fungerar ändå för de kan köras i mjukvara i Windows DirectX-ramverk.
Och när det gått 2-3 år så är din dator över 10 år och tillhör retro-gaming.

Skrivet av BrottOchStraff:

Lär ju inte vara några problem med den drivrutinen närmaste 2 åren gissar jag i de spel där 580 är tillräckligt kraftfullt. Största problemet hade varit om Microsoft släppt ett nytt OS och ingen kompatibel drivrutin fanns. Men nu ser det ju ut som att windows 10 kommer få en väldigt lång livstid. Så jag tror du kommer kunna köra 580 med nuvarande drivrutin ett bra tag till. Har ett 580 i lillbrorsans dator och det duger till allt han spelar, Cities Skylines, Minecraft, Overwatch m.m. i 1080p.

Sen om 1-2år så kan du köpa begagnade 9XX-serien kort för småpengar här på marknaden på swec, gissar på att man kommer kunna få GTX970 under 1000kr framåt jul.

Håller med er båda 2!
GTX 580 är ju stengammalt idag, men fick det för 200kr och det håller ju upp rätt bra längs med ett GTX 670 (polare körde BF1 på ett 670 innan, snittade runt 50fps på low/medium). Men med det sagt så är ju planen bara att lira typ spel som Overwatch och dylikt, dock är (verkar det som iaf) Nvidias kort så otroligt bundna till hur bra deras Drivers är (fick nästan 20 högre snitt FPS i t.ex. Titanfall 2 med drivrutinsbyte på mitt 1070 jag hade förut).

Men det suger lite ändå, då AMD har såpass långvarig support för sina GPU'er, speciellt med tanke på att dem retroaktivt lägger till funktioner i sin mjukvaka (FreeSync stöd som exempel).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Och de sitter med grafikkort ur Fermi-serien? Det tror jag absolut inte.

Varför inte? Äldre burkar har ju inga Fancy schmancy GPU'er inbyggda på CPU, så nånting måste dom ju ha i burken.
Sen kan det ju vara så att äldre CAD program inte alls lirar med nyare kort.

Nu tror ju jag inte att det är något större problem att få grafikkorten att fungera, men att köra virtuellt är ju bara glömma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

32 bitars windows kommer leva kvar länge, då det inte precis är superlätt att få mer komplicerade 16 bitars applikationer att fungerar i 64 bitars. Windows 10 finns självklart som 32 bitars för den som har behovet.

Men skaran som kör ett Nvida grafikkort i ett gammalt system, dessutom är behov av nya drivrutiner är inte så stor, så det är inte konstigt att de lägger ner utvecklingen.

*edit*
Förtydligande. Jag skrev ej fel ovanför, problemet med 64 bit windows är främst 16 bitars applikationer och 32 bit windows klarar ofta dessa bra.

Skrivet av Ozzed:

Det går att lösa med en virtuell maskin, dock. Och behovet av 16-bitarsapplikationer är ju verkligen ett väldigt smalt specialfall.

Jag tycker det känns bra att de inte slösar resurser på utdaterade Windowsversioner, då det i de flesta fall är att elda för kråkorna.

Skrivet av anon159643:

Allt är inte lätt att lösa med en virtuell maskin, speciellt inte saker som sitter i produktion som ej går att stänga av. Jag vet t.ex en statligt myndighet som kör med windows 2003 maskiner än idag, kostnaden om de går ner är runt 150 000kr/h.
-Ja de är idioter, men de anställda får bonus och liknande för att hålla nere kostnader.
De är lite att prata med ekonomer som har runt 60 000kr/mån i lön och när de kommer till glassbaren och får se, 25kr för en mjukglass, nä då får det kvitta. -Ju mer pengar vissa har ju snålare blir vissa.

Jag vill ej påstå att behovet av 16 bitars applikationer är smalt, det är till stor del av detta som windows 10 finns i 32 bit.
Däremot är det väldigt liten skara som behöver ha nya nvida drivrutiner och jag tror de flesta gamers tycker att nvida ska lägga ut lite krut på att lansera 1180 ti etc någon gång, än att hjälpa någon med en mjukvara kanske skapad före år 2000 att fungera med senaste grafik drivrutinen.

Skrivet av Gelantious:

Vet att dom kör 16 bitars journalsystem på många vårdcentraler fortfarande, därav 32bits maskiner.
"Inga planer på att uppgradera programvaran finns." Är svaret jag fått varje gång jag frågat dom senaste 10 åren....

Innan var ram så pass billigt att man lika gärna kunde slänga in 8 istället för 4, så kan vara därför ni har det.
Eller det kanske var i hopp om att ny mjukvara ska komma "snart".

Frågan är vad f*n man skall med en 3d accelerator från nvidia i en maskin som kör 16 bitars applikationer. Kan ju lika gärna köra med standard vga drivrutin...

Rätta mig om jag har fel. Men snacka om ickefråga.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av serverfel:

Frågan är vad f*n man skall med en 3d accelerator från nvidia i en maskin som kör 16 bitars applikationer. Kan ju lika gärna köra med standard vga drivrutin...

Rätta mig om jag har fel. Men snacka om ickefråga.

För att folk inte köper en dator för en enda applikation, speciellt inte när denna applikation kommunicerar med hur många applikationer som helst. Man kan ha en drivrutin till vad som helst som är 16 bitars, vilken senare ska prata med ett system som får de bättre Nvida Qudrokorten att storkna.

Nå som jag har tidigare har skrivit är detta inget Nvida problem, detta påverkar inte deras försäljning. Och det är ganska självklart att nvida slutar lägga ner pengar på detta. Majoriteten av de som berör kör inte Nvida grafikkort och de som gör det behöver oftast inte ha senaste drivrutinen.

*edit*
Frågan påminner lite om alla som frågar om spelprestanda på sin dator, de kanske köper den för jobb, det är det mesta de kommer göra på datorn. Men ändå, det är dyrt att köpa en separat dator enbart för spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

För att folk inte köper en dator för en enda applikation, speciellt inte när denna applikation kommunicerar med hur många applikationer som helst. Man kan ha en drivrutin till vad som helst som är 16 bitars, vilken senare ska prata med ett system som får de bättre Nvida Qudrokorten att storkna.

Nå som jag har tidigare har skrivit är detta inget Nvida problem, detta påverkar inte deras försäljning. Och det är ganska självklart att nvida slutar lägga ner pengar på detta. Majoriteten av de som berör kör inte Nvida grafikkort och de som gör det behöver oftast inte ha senaste drivrutinen.

*edit*
Frågan påminner lite om alla som frågar om spelprestanda på sin dator, de kanske köper den för jobb, det är det mesta de kommer göra på datorn. Men ändå, det är dyrt att köpa en separat dator enbart för spel.

Jag begriper inte ditt svar. Har läst det 3 ggr nu men ger upp. Absolut inget påhopp! Bara formuleringen.

Ingen 16-bitars applikationsanvändare behöver nya drivrutiner de behöver:

1 Byta mjukvara

Eller

2 Låta allt vara som det är och hoppas att det håller ihop tills de hittat annat jobb om det nu kostar 150000 i timmen om det skulle haverera.

Detta känns som om det är ett hittepå scenario.

Har jobbat med gamla maskiner med gamla program inom industrin massor av gånger, och grafikkortsdrivrutiner har ALDRIG varit ett problem.

Men jag kan ha fel. Säg mig en 16 bitars app som är relevant idag, och vilken hårdvara den körs på så ska jag förklara varför man inte behöver en 3d accelerator i den, och att den datorn förmodligen inte ens har pci-e plats, om ens Agp.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av serverfel:

Jag begriper inte ditt svar. Har läst det 3 ggr nu men ger upp. Absolut inget påhopp! Bara formuleringen.

Ingen 16-bitars applikationsanvändare behöver nya drivrutiner de behöver:

1 Byta mjukvara

Eller

2 Låta allt vara som det är och hoppas att det håller ihop tills de hittat annat jobb om det nu kostar 150000 i timmen om det skulle haverera.

Detta känns som om det är ett hittepå scenario.

Har jobbat med gamla maskiner med gamla program inom industrin massor av gånger, och grafikkortsdrivrutiner har ALDRIG varit ett problem.

Men jag kan ha fel. Säg mig en 16 bitars app som är relevant idag, och vilken hårdvara den körs på så ska jag förklara varför man inte behöver en 3d accelerator i den, och att den datorn förmodligen inte ens har pci-e plats, om ens Agp.

Typ varenda inlägg har jag skrivit något liknande: Majoriteten av de som berör kör inte Nvida grafikkort och de som gör det behöver oftast inte ha senaste drivrutinen.
Jag kommer då inte försöka argumentera precis tvärt emot till vad jag har skrivit i varenda inlägg och påstå att behovet är så stort så Nvida borde fortsätta eller något liknande.

16 bitars applikationer kan vara olika drivers för kommunikationsprotokoll, alltifrån modbus, bacnet, xml, valfri gammal plc, det kan vara pressar, svarvar, CNC, HVAC system etc.. Vanliga applikationer för allt möjligt kan vara skriven med gammal kod, det kan handla om att bearbeta data i gamla excelfiler etc.

Just 16bit kod är i persondatorns barndom som tur är, det är inte så mycket sådan program igång i drift finns. Den mesta hårdvara som finns till persondator från denna tid är undermålig.

I vilket fall hårdvara går sönder, folk köper ny och vill kunna göra både det gamla och ny på den. Men som jag har skrivit i typ vartenda inlägg, så är det ingen större problem, då typ ingen behöver ha den senaste drivrutinen nu. Och för varje år som går blir 16 bitars kod bara mer förlegad.

Men man behöver ej gå många år framåt i tiden innan det fullkomligt exploderar med olika applikationer som fortfarande används. Jag har konverterat tonvis med VB6 kod från tidig 2000 tal till Windows server 2012. Detsamma är det många företag som kör med Windows server 2003 som jag nämnde. Men det hände otroligt mycket mellan år 1995-> 2003.

*edit*
Ser man på datorerna runt 1995 så var de ofta väldigt tafatta, man kunde mer läsa och skriva data till något. Inte det att datan ska bearbetas i x antal program, lagras i databaser och kunna göra rapporter med olika verktyg.