Hur stor del av din nettoinkomst lägger du på boende?

Permalänk
Medlem

29,17% ( med amortering ) så inte så galet. Var det i Italien jag läste över 50% av inkomsten går till boendet? trist

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Betalar i dagsläget kanske 33%, men förhoppningsvis så kommer det bli en flytt 1/6 och då blir det ungefär 48%. Väldigt hög siffra men det man får ta om man vill bo centralt och nyrenoverat. Så less på att bo i en etta också, så blir en 2a nu.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Ingen aning. Radhuset är betalt, så allt vi betalar är löpande utgifter på runt 5000 kr. Sen måste man naturligtvis komma ihåg renoveringsfond, soffjävlar som behöver bytas osv.

Permalänk
Avstängd

5% hyres, sthlm

Permalänk

13% , bor i Vasastan/Stockholm , 2 vuxna arbetande

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem

Runt 10% i fasta kostnader (dvs exklusive renoveringar, möbelbyten). Villa i GBG.

Permalänk
Medlem

Skulle tro att vi lägger strax under en tredjedel av disponibla inkomsten på boende, bor i en rätt stor kåk (drygt 350kvm) i förort norr om Stockholm.

Permalänk
Medlem

Lägger ca 25%, ca 7500:- av 30 000:-.
Bostadsrätt sketen liten 2:a på 46 kvadrat relativt centralt i Göteborg.

7,5% avgift,
7,5% ränta,
10% ammortering

Inkl 250-bredband samt stort tv-utbud då det ingår i min avgift

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Medlem

Nyss köpt Bostadsrätt med min blivande sambo.
94kvm 4:a i utkanten av sthlm, totalt räknar vi med ca 15.000/mån (Ränta, ammortering, avgift, TV/Bredband, försäkringar och parkering)

Så ca 36% netto

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

2 vuxna + bebis boende i hus i stockholmsförort:
Boendekostnader exkl amortering: 9% av nettoinkomst
Boendekostnader inkl amortering: 19% av nettoinkomst

Visa signatur

Kandidatexamen i Data- och Systemvetenskap vid Stockholms Universitet.

Permalänk
Medlem

Bor i en hyreslägenhet som är en stor trea på 106 kvm (takvåning) 9518:- med parkering utan el, m.m
Jag jobbar 70% butik och sambon 100% vården och vi hamnar på ca 25% tillsammans. Har gjort en budget i ett excelblad och det hjälper så mycket att ha koll. Vi kan t.ex lägga undan lite drygt 50% av våra inkomster om man inte svävar ut med dyra inköp.
Väntar på en mindre billigare lägenhet i samma område och då blir det 20%. ca 24 000kr per år mindre.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Bor i lägenhet strax utanför Stockholms innerstad.
Månadsavgift plus ränta går på lite drygt 10% av nettoinkomsten.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

ca 30 - 35% Hyr en villa i Kungsbacka

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk

Lägger 100% på boendet atm.

Ska dock sägas att jag är arbetslös och ensamstående med ett barn på heltid och har ytterst låg akassa pga att dom kan hoppa över månader när man varit sjukskriven och vid vård av barn osv så mitt misstag var att tacka ja till ett nystartsjobb som i längden inte ledde nånstans och sänkte akassan med över hälften.

Övriga ekonomin är enbart från besparingar eftersom man har nån stolthet kvar och vägrar gå och tigga pengar av staten.
Men förhoppningsvis så dyker nåt jobb upp så man kan komma ur skiten man hamnat i.

Visa signatur

Dator!
AMD Ryzen 7 3700X - AMD originalkylare - ASUS ROG Strix B550-I Gaming - Samsung 850 EVO 500 GB SSD + OCZ TR150 480GB SSD + Samsung 970 EVO Plus 1TB - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200MHZ - Cooler Master Masterbox NR200P -Powercolor RX 6800 Red Dragon -AOC 32" AGON-AG322QWG4 + ASUS MG248Q Gaming Monitor.

Permalänk
Medlem

Ca 20-25%(ej fast lön). Men det är bara själva hyran. Sen tillkommer ju el, internet och försäkringar mm. 1 rok i Göteborg.

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hondaxl:

10%,har en hyra på 12.000 kr

jäklar din lön skulle man vilja ha bra jobbat

Permalänk
Medlem

Enbart bostaden kostar 30% men med allt övrigt, t.ex. bredband, garage, uppvärmning, amortering så hamnar jag på ca 45% av lönen för boende. Bor själv i en 3:a

Permalänk
Avstängd

Typ 90% just nu känns det som om man räknar in renoveringskostnaderna...
Litet irriterande, men resonerar som så att det är bättre att göra det riktigt nu så att man kan skita i det sedan när man skall in på hemmet om tio år är man knappast i form att tänka på stora renoveringar och liknande antar jag...

Annars, kanske 60% om man räknar in allt.
Alltid nåt skit som kostar groteskt mycket pengar som kommer in minst en gång i månaden då man tycker att allt är betalt och klart... ha ha.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Avgift, ränta, amortering, hemförsäkring, el osv. typ ~60% av lönen. Sen tillkommer ju alla abonnemang tivo, bredband, spotify, netflix, mobilabonnemang osv... och carport, motorvärmare, bilavgifter.. samt kattförsäkringar, kattmat osv.. xD mat..

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Ca 17% med hyra, ränta och amortering.

Permalänk
Medlem

Jaha, det här tog ju sin tid. Fick ingen av hyreslägenheterna jag skrev om i TS men har nu köpt en bostadsrätt. Det blev en renoverad trea i lugnt och skönt område i samma stad. Landar på ca 27% av inkomsten med månadsavgift och amortering.
Det ska bli så otroligt skönt att flytta!

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Inaktiv

18% inklusive amortering. Ska försöka sänka räntan lite snart även om det känns väldigt bra som det ser ut nu. Lägger ungefär lika mycket på mat, det är gott.

Permalänk
Medlem

Med boende så antar jag att man ska ha med allt det nödvändiga som el, bredband osv.

Då hamnar jag på ca 45%, 70% senaste året om man räknar med alla möbler jag förnyat...

Detta i en hyfsat billig hyresrätt med om man jämför andra områden i stan.

Permalänk
Medlem

Bor i villa i Tullinge söder om Stockholm
Betalar ca 3000 i månaden på bolån jag och frugan amorterar 9500 som är frivilligt och vatten, el och sophämtning är säkert 2000 månaden i snitt.
Med amortering betalar vi ca 23% av våran nettolön utan amortering inräknat eftersom den är frivillig så blir det ca 8%.
Men sedan så snittar vi runt 20 000 i månaden på byggmaterial eftersom vi konstant renoverar i alla hus vi har ägt. Men bostadskarriären har gått lysande än så länge.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt vad jag kommer få ut efter senaste löneförhöjningen men runt 27-29% för en hyrestrea, inkl. värme och parkering, exkl. el, bredband och annat.

Låg på ca. 33% innan.

Visa signatur

Stationär i5 12600KF + NH-D15S Chromax - TUF Gaming B660M-PLUS D4 - 32GB DDR4 3600MHz - Vega 56 /w Vega 64 bios + Morpheus II - 960 EVO 500GB - Phanteks Eclipse P400S TG - RM750x - AOC Agon AG271QX
Laptop Xeon W-10885M - 32GB DDR4 3200MHz - Quadro RTX 3000 - Samsung 1TB SSD

Permalänk
Medlem

28% lägger jag och sambon. Det är våra "värsta" månader vi räknar på då

Medräknat är då vårat amorteringskrav som ju egentligen är ett sparande.
Men dom pengarna ser vi ju ändå inte förrän vi säljer så.

Permalänk
Medlem

Precis under 10 %. Sedan amorterar vi, så det läggs på ytterligare ungefär 6 %.
BRF, 100 kvm, Västerås.

Permalänk
Hedersmedlem

10% för avgift, ränta och amortering av lån. Bostadsrätt i Stockholm.

Sen tillkommer ju el och min riktiga internetlina (ComBort ingår i avgiften men vem fan vill ha det). I runda slängar 2-3%. Mycket el.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

15% (brf avgift, ränta, amortering, bredband, el, vatten, parkering).
Delar med sambo.

Varför räknar vissa av er bort amorteringen?

Permalänk
Medlem

@ormey: är ett sparande. Du får ju tillbaka pengarna normalt.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro