Nvidia upphör med drivrutinsstöd för Fermi och 32-bitars operativsystem

Permalänk
Melding Plague

Nvidia upphör med drivrutinsstöd för Fermi och 32-bitars operativsystem

Åtta år efter lanseringen av Fermi avslutas nu det officiella stödet från Nvidia i framtida drivrutiner, såväl som för 32-bitars operativsystem.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

32 bitars windows kommer leva kvar länge, då det inte precis är superlätt att få mer komplicerade 16 bitars applikationer att fungerar i 64 bitars. Windows 10 finns självklart som 32 bitars för den som har behovet.

Men skaran som kör ett Nvida grafikkort i ett gammalt system, dessutom är behov av nya drivrutiner är inte så stor, så det är inte konstigt att de lägger ner utvecklingen.

*edit*
Förtydligande. Jag skrev ej fel ovanför, problemet med 64 bit windows är främst 16 bitars applikationer och 32 bit windows klarar ofta dessa bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

32 bitars windows kommer leva kvar länge, då det inte precis är superlätt att få mer komplicerade 16 bitars applikationer att fungerar i 64 bitars. Windows 10 finns självklart som 32 bitars för den som har behovet.

Men skaran som kör ett Nvida grafikkort i ett gammalt system, dessutom är behov av nya drivrutiner är inte så stor, så det är inte konstigt att de lägger ner utvecklingen.

*edit*
Förtydligande. Jag skrev ej fel ovanför, problemet med 64 bit windows är främst 16 bitars applikationer och 32 bit windows klarar ofta dessa bra.

Det går att lösa med en virtuell maskin, dock. Och behovet av 16-bitarsapplikationer är ju verkligen ett väldigt smalt specialfall.

Jag tycker det känns bra att de inte slösar resurser på utdaterade Windowsversioner, då det i de flesta fall är att elda för kråkorna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

NVIDIA GeForce 410M till NVIDIA GeForce 820M, den fick många namnbyten du.

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Det går att lösa med en virtuell maskin, dock. Och behovet av 16-bitarsapplikationer är ju verkligen ett väldigt smalt specialfall.

Jag tycker det känns bra att de inte slösar resurser på utdaterade Windowsversioner, då det i de flesta fall är att elda för kråkorna.

Allt är inte lätt att lösa med en virtuell maskin, speciellt inte saker som sitter i produktion som ej går att stänga av. Jag vet t.ex en statligt myndighet som kör med windows 2003 maskiner än idag, kostnaden om de går ner är runt 150 000kr/h.
-Ja de är idioter, men de anställda får bonus och liknande för att hålla nere kostnader.
De är lite att prata med ekonomer som har runt 60 000kr/mån i lön och när de kommer till glassbaren och får se, 25kr för en mjukglass, nä då får det kvitta. -Ju mer pengar vissa har ju snålare blir vissa.

Jag vill ej påstå att behovet av 16 bitars applikationer är smalt, det är till stor del av detta som windows 10 finns i 32 bit.
Däremot är det väldigt liten skara som behöver ha nya nvida drivrutiner och jag tror de flesta gamers tycker att nvida ska lägga ut lite krut på att lansera 1180 ti etc någon gång, än att hjälpa någon med en mjukvara kanske skapad före år 2000 att fungera med senaste grafik drivrutinen.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon159643:

Allt är inte lätt att lösa med en virtuell maskin, speciellt inte saker som sitter i produktion som ej går att stänga av. Jag vet t.ex en statligt myndighet som kör med windows 2003 maskiner än idag, kostnaden om de går ner är runt 150 000kr/h.
-Ja de är idioter, men de anställda får bonus och liknande för att hålla nere kostnader.
De är lite att prata med ekonomer som har runt 60 000kr/mån i lön och när de kommer till glassbaren och får se, 25kr för en mjukglass, nä då får det kvitta.

Jag vill ej påstå att behovet av 16 bitars applikationer är smalt, det är till stor del av detta som windows 10 finns i 32 bit.
Däremot är det väldigt liten skara som behöver ha nya nvida drivrutiner och jag tror de flesta gamers tycker att nvida ska lägga ut lite krut på att lansera 1180 ti etc någon gång, än att hjälpa någon med en mjukvara kanske skapad före år 2000 att fungera med senaste grafik drivrutinen.

150/h är ju lite
Skulle där jag jobbar gå ner kostar nog några mille i timman, om dokument ej går komma åt.
Det handlar ju om köpa miljöer och uppgradera samtidigt parallellt mot gamla miljön medans den är igång sen försöka köra fail over restart och hoppas allt funkar ^^

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

150/h är ju lite
Skulle där jag jobbar gå ner kostar nog några mille i timman, om dokument ej går komma åt.
Det handlar ju om köpa miljöer och uppgradera samtidigt parallellt mot gamla miljön medans den är igång sen försöka köra fail over restart och hoppas allt funkar ^^

Ja det finns extremt många ställen som det är snuskigt dyrt när det krånglar, jag tycker de allra mest självklara kritiska ställen ofta har bra säkerhet. Kommer man ner i kedjan till inte så fullt allvarliga så sjunker säkerhetstänket som en sten.
Lite som de artiklar om att system låg helt öppet emot internet med standardlösenord och allt.

Nå min poäng är att gamla system rullar på idag, vissa ställen mer självklara än andra. Ta en lina på en fabrik, där företaget kämpar för sin överlevnad, ja där kan det finnas datorer äldre än vad vissa är på forumet är..

Det stället jag tänkte på hade nyligen frågat om man kunde köra windows 2003 på nya hårdvara och här pratar vi om folk med löner över 50papp i månaden som ställer en sådan fråga..

Permalänk
Medlem

Tycker Nvidia förtjänar en eloge som uppdaterat Fermi för WDDM 2.3 och OpenGL 4.6.

Tycker dock att ett års säkerhetsuppdateringar är för lite. Nvidia släppte till och med en ny drivrutin för Tesla på Linux för att täppa till Spectre-sårbarheten, som inte släpptes för Windows.
Jämförelsevis fick Tesla Legacy-stöd från 2014 till och med 2016, alltså två år jämfört med nio månader för Fermi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

150/h är ju lite
Skulle där jag jobbar gå ner kostar nog några mille i timman, om dokument ej går komma åt.
Det handlar ju om köpa miljöer och uppgradera samtidigt parallellt mot gamla miljön medans den är igång sen försöka köra fail over restart och hoppas allt funkar ^^

Vad har du för typ av jobb?

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av klotim:

Vad har du för typ av jobb?

IT tech och support.
Allt möjligt inom IT från hårdvara till mjukvara.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Detta får man ändå säga känns rätt ok, dessa kort har inte mycket glädje av nyaste drivrutinen just nu då kompatibilitet med de nyaste spelen inte spelar någon roll i de flesta fall då prestandan inte räcker ändå..

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Har svårt att se hur kritiska IT system för samhällsfunktioner och näringslivet är i behov av enkla grafikkretsar och därav skulle påverkas av detta, allt drivs av cpu:er. Finanssektorn använder ändå sina egna specialdesignade multi skärm kort och forskningscenter som använder sig av beräkningskraften behöver ändå uppgradera med jämna mellanrum pga energi effektivitet och kraft ökning.

Fermi är så pass gammal och utdaterad att man egentligen blir överraskad av att den fortfarande har support.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS H97M-E | i7-4790 | 16GB DDR3 | Asus Strix GTX 1080 | Crucial MX500 1TB SSD | Windows 10 Pro 64bit | Acer VG270UP 1440p 144hz IPS

Permalänk
Medlem

Håller med att det är svårt att bli av med äldre hårdvara, fick i höstas fasat ut vår sista alpha 486dx2, openvms med specialprogram som inte en enda på planeten har källkoden till.
Kommer sakna openvms, med diverse bös till. Hade en Motorola server med Lynx os, realtidssaker osv.
Har inte haft hjärta att fysiskt kasta all den utrustningen ännu, hade nog varit roligt av nostalgiska skäl att ha kvar den när jag går i pension.

Men har ju fortfarande lite gammalt mög kvar i produktion även om vi försöker komma in i dagens standard.
Men diverse hårdvara och kvalitetsgodkända förfarande/program/rutiner gör att det tar längre tid, för att prova ut saker som ska göra samma saker utan fel. Men inget har behov av nya uppdateringar av mjukvara från någon tillverkare.

Men en sak som är säker moderna maskiner startar snabbare, men vilket effla meck med uppdateringar. Saker ska nuförtiden alltid vara uppkopplade, laddas ner diverse uppdateringar och "nödvändiga" saker som gör att produktionen plötsligt står stilla. Har några maskiner som är VM med senast förra veckan så hade det plingat upp något på hösten som samlade ned VM så dennkraschade, pga någon hicka i överföringen.

Men tänk om det vore så enkelt som som i privatlivet, då en känner att sin hårdvara är lite slö för det senaste spelet, så kan en hiva den på tippen och köpa nya delar, eller att nu är det lite segt, så vi formaterar om den för allt är sparat i molnet och det enda som ska installeras är Steam/Blizzard/Origin, 7zip, notepad++, putty, Firefox, send löser sig allt magiskt.

Visa signatur

Just playing for fun ‾\o.0/‾

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det går att lösa med en virtuell maskin, dock. Och behovet av 16-bitarsapplikationer är ju verkligen ett väldigt smalt specialfall.

Jag tycker det känns bra att de inte slösar resurser på utdaterade Windowsversioner, då det i de flesta fall är att elda för kråkorna.

Nä, problemet är ju att det inte går.
Oftast så handlar det om burkar som står och styr en 20-30år gammal industrimaskin, som bara kommunicerar med parallellporten, I en verkstad som knappt går runt. Att köpa ny industrimaskin är uteslutet, nyare OS klarar inte av att använda parallellporten på samma vis som förut, så dom måste använda ett äldre OS. Inte minst för att få programvaran att köra. (sen kan det ju röra sig om scsii portar och annat lull lull som måste stödjas)

Har själv varit med om en gammal laserskärare/gravyr maskin som körde på XP tills burken dog. Ny burk, Programvaran fungerade inte på win7 (dependency software), men det fanns patchar för Vista. Så det fick bli Vista på den burken, och ett jävla strul innan man fick det att fungera. (bios settings för parallellporten, etc) Gick ju att lösa tillsist, men där hade vi ju bara tur att det fanns patchar för ett nyare OS, dock ej det senaste OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Allt är inte lätt att lösa med en virtuell maskin, speciellt inte saker som sitter i produktion som ej går att stänga av. Jag vet t.ex en statligt myndighet som kör med windows 2003 maskiner än idag, kostnaden om de går ner är runt 150 000kr/h.
-Ja de är idioter, men de anställda får bonus och liknande för att hålla nere kostnader.
De är lite att prata med ekonomer som har runt 60 000kr/mån i lön och när de kommer till glassbaren och får se, 25kr för en mjukglass, nä då får det kvitta. -Ju mer pengar vissa har ju snålare blir vissa.

Jag vill ej påstå att behovet av 16 bitars applikationer är smalt, det är till stor del av detta som windows 10 finns i 32 bit.
Däremot är det väldigt liten skara som behöver ha nya nvida drivrutiner och jag tror de flesta gamers tycker att nvida ska lägga ut lite krut på att lansera 1180 ti etc någon gång, än att hjälpa någon med en mjukvara kanske skapad före år 2000 att fungera med senaste grafik drivrutinen.

Skrivet av Lordsqueak:

Nä, problemet är ju att det inte går.
Oftast så handlar det om burkar som står och styr en 20-30år gammal industrimaskin, som bara kommunicerar med parallellporten, I en verkstad som knappt går runt. Att köpa ny industrimaskin är uteslutet, nyare OS klarar inte av att använda parallellporten på samma vis som förut, så dom måste använda ett äldre OS. Inte minst för att få programvaran att köra. (sen kan det ju röra sig om scsii portar och annat lull lull som måste stödjas)

Har själv varit med om en gammal laserskärare/gravyr maskin som körde på XP tills burken dog. Ny burk, Programvaran fungerade inte på win7 (dependency software), men det fanns patchar för Vista. Så det fick bli Vista på den burken, och ett jävla strul innan man fick det att fungera. (bios settings för parallellporten, etc) Gick ju att lösa tillsist, men där hade vi ju bara tur att det fanns patchar för ett nyare OS, dock ej det senaste OS.

Och de sitter med grafikkort ur Fermi-serien? Det tror jag absolut inte.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Testpilot

Vet ni vad som suger? Nvidia och alla deras beslut senaste tiden.

Slängde precis (IDAG!) ihop "eSport datorn" i sign då jag tänkte att ett GTX 580 skulle räcka gott till spel som inte kräver så mycket, alt. köra på low i multiplayer spel med vänner. Får se hur länge systemet då håller om nuvarande drivrutin är den sista (tar för givet att 500-seriens "Fermi-Refresh" faller inom Fermi).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

IT tech och support.
Allt möjligt inom IT från hårdvara till mjukvara.

OT
precis som med mitt jobb så är det oftast inte 100K/H utan miljonbelopp.

vi har en NT server som en kund inte vill/kan göra sig av med. sen har vi företag som sitter med utdaterade As/400 som ingen kan och är ett rent helvete att ha support på.

on-topic

jag tycker det är bra att leverantörerna inte klingar sig fast vid gammal hårdvara.
8-10 år bör vara maximal livslängd på grafikort i modernare installationer där normal tid bör vara runt 3-5 år 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Donkey:

OT
precis som med mitt jobb så är det oftast inte 100K/H utan miljonbelopp.

vi har en NT server som en kund inte vill/kan göra sig av med. sen har vi företag som sitter med utdaterade As/400 som ingen kan och är ett rent helvete att ha support på.

on-topic

jag tycker det är bra att leverantörerna inte klingar sig fast vid gammal hårdvara.
8-10 år bör vara maximal livslängd på grafikort i modernare installationer där normal tid bör vara runt 3-5 år 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Vi har 5 år på workstation, lever dom längre och still levererar så äre skit bra, men då äre noll support på dom och garanti, om inte köps extra för någon konstig sak.

Så då har man nya saker i lager så ifall dom går sönder går byta på 5 min till 1-2 timmar beroende på program på datorn.

Sen är helt annat på Laptop / 2+1 och Server miljö och telefoner etc.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

150/h är ju lite
Skulle där jag jobbar gå ner kostar nog några mille i timman, om dokument ej går komma åt.

Några mille, småpotatis! Vi hade förra året ett stillestånd i ett av våra datacenter under ca 2-3 timmar, notan där landade på över en miljard. Var ett antal globala koncerner som stod still och runt en miljon människor som inte kunde arbeta under stilleståndet.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det stället jag tänkte på hade nyligen frågat om man kunde köra windows 2003 på nya hårdvara och här pratar vi om folk med löner över 50papp i månaden som ställer en sådan fråga..

Vill bara inflika en fråga: Vad har lön med specifik kompetens inom IT att göra?
Jag lyfter det dubbla per månad plus sjusiffriga belopp i aktieutdelning men kan inte svaret på en sådan fråga. Det jag däremot kan svara på är varför man inte "uppgraderar" - och det är just varför ska man om det fungerar? Windows 2000 och Windows Server 2003 rullar fortfarande på hur bra som helst med vad de gör.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MsSmith:

Vill bara inflika en fråga: Vad har lön med specifik kompetens inom IT att göra?
Jag lyfter det dubbla per månad plus sjusiffriga belopp i aktieutdelning men kan inte svaret på en sådan fråga. Det jag däremot kan svara på är varför man inte "uppgraderar" - och det är just varför ska man om det fungerar? Windows 2000 och Windows Server 2003 rullar fortfarande på hur bra som helst med vad de gör.

Kanske för att jag tycker de är galningar, men arbetsgivaren betalar ut löner som de vore det motsatta.

Sedan rullar gamla system på för fullt, tunnelbanan kör väl med reläsystem än idag:
https://techworld.idg.se/2.2524/1.253031/sa-fungerar-tunnelba...
Det finns många äldre system och det är inget fel om det om det hanteras på rätt sätt som det ofta inte gör.

Vad gör vissa om en hårdvara skulle gå sönder, jo de har kanske en enda backup.. Sedan vet de ej vad de ska göra, jag vet flera ställen där riktigt gamla system har VPN anslutning rakt in som i princip vem som helst från ett IT-bolag kan få.

Min poäng är att det finns många galningar som kör gamla system och missbrukar hur man ska hantera såna, rätt hantering är isolering till den förbannelse.

Permalänk
Medlem

Vill bara påpeka att Fermi kommer att fortsätta få uppdateringar i Linux med den öppna drivaren "nouveau". Vet att det bara är relevant för en väldigt liten skara här, men jag är en av dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Värsta är att varje gång detta händer så finns det folk som reagerar på ett sådant sett att de förmodligen tror att deras grafikkort kommer att sluta fungera.

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Skrivet av tvelander:

150/h är ju lite
Skulle där jag jobbar gå ner kostar nog några mille i timman, om dokument ej går komma åt.
Det handlar ju om köpa miljöer och uppgradera samtidigt parallellt mot gamla miljön medans den är igång sen försöka köra fail over restart och hoppas allt funkar ^^

Detta är skrivet från en 32-bit dator på jobbet.
jag svär dagligen över att alla datorer på jobbet är 32-bit Windows 7, känns så jävla idioti att dom har betalat "dyra" pengar för att ha 8GB RAM men bara kunna använda 3,41GB, förlusterna över att köra på 32-bit på närmare 10'000 datorer där alla anställda säkerligen kastar bort några minuter varje dag i onödig väntetid när RAM blir fullt vilket sker i stort sett så fort datorn har startats.

Min teori till att dom inte har "vågat" uppgradera till 64-bit är att om systemen går ner pga uppdatering då kostar det mer än bara pengar, det kan kosta liv. jag jobbar på sjukhus

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cordinator:

Detta är skrivet från en 32-bit dator på jobbet.
jag svär dagligen över att alla datorer på jobbet är 32-bit Windows 7, känns så jävla idioti att dom har betalat "dyra" pengar för att ha 8GB RAM men bara kunna använda 3,41GB, förlusterna över att köra på 32-bit på närmare 10'000 datorer där alla anställda säkerligen kastar bort några minuter varje dag i onödig väntetid när RAM blir fullt vilket sker i stort sett så fort datorn har startats.

Min teori till att dom inte har "vågat" uppgradera till 64-bit är att om systemen går ner pga uppdatering då kostar det mer än bara pengar, det kan kosta liv. jag jobbar på sjukhus

Vet att dom kör 16 bitars journalsystem på många vårdcentraler fortfarande, därav 32bits maskiner.
"Inga planer på att uppgradera programvaran finns." Är svaret jag fått varje gång jag frågat dom senaste 10 åren....

Innan var ram så pass billigt att man lika gärna kunde slänga in 8 istället för 4, så kan vara därför ni har det.
Eller det kanske var i hopp om att ny mjukvara ska komma "snart".

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Åtta år från hårdvarurelease som gräns för säkerhetsuppdateringar känns snålt. Tio år efter sista leverans från kretstillverkare känns mer befogat. (Prestandaförbättringar verkar de sedan länge upphöra med mycket tidigare.)

Att också sluta med säkerhetsuppdateringar till 32-bitarssystem, även för nyare hårdvara, är som tidigare inlägg i denna tråd visat bara dumt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cordinator:

Detta är skrivet från en 32-bit dator på jobbet.
jag svär dagligen över att alla datorer på jobbet är 32-bit Windows 7, känns så jävla idioti att dom har betalat "dyra" pengar för att ha 8GB RAM men bara kunna använda 3,41GB, förlusterna över att köra på 32-bit på närmare 10'000 datorer där alla anställda säkerligen kastar bort några minuter varje dag i onödig väntetid när RAM blir fullt vilket sker i stort sett så fort datorn har startats.

Min teori till att dom inte har "vågat" uppgradera till 64-bit är att om systemen går ner pga uppdatering då kostar det mer än bara pengar, det kan kosta liv. jag jobbar på sjukhus

Samma på mitt jobb. Har en ganska modern dator Skylake-baserad i5 med 8GB RAM men får slut på RAM hela tiden för programmen vi använder har memory leaks och OS är 32-bit. Av någon anledning kan den bara utnyttja 2,6GB istället för de 3,5GB som är vanligt med 32-bit Windows 7.

Skulle lika gärna kunna sitta på en Core 2 Duo för skulle fungera lika bra/dåligt.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Vet ni vad som suger? Nvidia och alla deras beslut senaste tiden.

Slängde precis (IDAG!) ihop "eSport datorn" i sign då jag tänkte att ett GTX 580 skulle räcka gott till spel som inte kräver så mycket, alt. köra på low i multiplayer spel med vänner. Får se hur länge systemet då håller om nuvarande drivrutin är den sista (tar för givet att 500-seriens "Fermi-Refresh" faller inom Fermi).

För nuvarande spel så kommer det nog fungera bra i ett antal år, är bara att det inte släpps nya funktioner som framtida spel kommer använda sig av men de spelen kanske fungerar ändå för de kan köras i mjukvara i Windows DirectX-ramverk.
Och när det gått 2-3 år så är din dator över 10 år och tillhör retro-gaming.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Skrivet av dagas:

Samma på mitt jobb. Har en ganska modern dator Skylake-baserad i5 med 8GB RAM men får slut på RAM hela tiden för programmen vi använder har memory leaks och OS är 32-bit. Av någon anledning kan den bara utnyttja 2,6GB istället för de 3,5GB som är vanligt med 32-bit Windows 7.

Skulle lika gärna kunna sitta på en Core 2 Duo för skulle fungera lika bra/dåligt.

Har du tur så beror det på att den där extra gigabyten används till grafiken och att du då genom BIOS kan minska ner på grafikminnet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Vet ni vad som suger? Nvidia och alla deras beslut senaste tiden.

Slängde precis (IDAG!) ihop "eSport datorn" i sign då jag tänkte att ett GTX 580 skulle räcka gott till spel som inte kräver så mycket, alt. köra på low i multiplayer spel med vänner. Får se hur länge systemet då håller om nuvarande drivrutin är den sista (tar för givet att 500-seriens "Fermi-Refresh" faller inom Fermi).

Lär ju inte vara några problem med den drivrutinen närmaste 2 åren gissar jag i de spel där 580 är tillräckligt kraftfullt. Största problemet hade varit om Microsoft släppt ett nytt OS och ingen kompatibel drivrutin fanns. Men nu ser det ju ut som att windows 10 kommer få en väldigt lång livstid. Så jag tror du kommer kunna köra 580 med nuvarande drivrutin ett bra tag till. Har ett 580 i lillbrorsans dator och det duger till allt han spelar, Cities Skylines, Minecraft, Overwatch m.m. i 1080p.

Sen om 1-2år så kan du köpa begagnade 9XX-serien kort för småpengar här på marknaden på swec, gissar på att man kommer kunna få GTX970 under 1000kr framåt jul.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm