Hörlursdjungel - bluetooth med aptx?

Permalänk

Hörlursdjungel - bluetooth med aptx?

Förvirrande rubrik, jag vet, men ska försöka bena ut det här så bra som möjligt. Är ni trötta på långa, irrelevanta haranger kan ni egentligen hoppa över nästa stycke och gå på det tredje eller direkt till TLDR om ni är modiga.

I dagsläget använder jag ett par hörlurar vid datorn som får kompletteras med ett gammalt headset runt halsen när man vill hänga i videosamtal. Samtidigt har jag ett par in-ear hörlurar och någonstans ligger mina fula men helt ok trådlösa hörlurar som brukar kastas med på tågresor och andra längre äventyr. Nu kom jag på mig själv att kika runt efter ett billigt (helst trådlöst) gamingheadset att ha vid spel med röstsamtal och hade det inte varit najs med ett par snyggare bluetoothlurar till mobilen också... Nej det måste ju finnas ett bättre sätt än att ha fem olika lurar, ett eller ibland två par på hörlurar för varje användningsområde.

Nu är jag ingen audiofil och eftersom jag ska ha dom på stan är utseendet viktigt och komfort för längre Civilization-sejourer. Några jag kikat på nu är Bang Olufsen H4 eller kanske Sennheiser momentum wireless. Men här kommer det största kruxen och frågan jag skulle behöva hjälp med. Vad krävs för att i Windows få fullt stereoljud i exempelvis spel samtidigt som jag använder micen i Discord. Tidigare har jag haft problemet att man har två val med bluetoothlurar i Windows. Antingen bra ljud eller mono ljud med mic. På windowsiska: Stereo eller Hands-Free (se bild). Efter att ha googlat lite verkar det som att det har något med funktionen Aptx men att det typ krävs mer. Är det någon vänlig själ här inne som har koll på vad som verkligen gäller, vad är det jag ska leta efter för att hitta mina enda lurar att ha i vått och tort?

TLDR: Vilken funktion behövs för att få stereoljud plus mic av en bluetooth-hörlur i framförallt Windows?

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns nog ännu ingen blåtandsstandardprofil för att kombinera hifiljuduppspelning med samtidig användning av mikrofonen så det behövs att tillverkaren stödjer det från början och troligen måste headsetet anslutas via en "specialdongel"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det finns nog ännu ingen blåtandsstandardprofil för att kombinera hifiljuduppspelning med samtidig användning av mikrofonen så det behövs att tillverkaren stödjer det från början och troligen måste headsetet anslutas via en "specialdongel"

Ajdå, där sprack den drömmen. Får helt enkelt ta en funderare, tack för hjälpen!

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar