Postnord skickar tillbaka 200 000 paket till följd av uteblivna inbetalningar

Permalänk
Melding Plague

Postnord skickar tillbaka 200 000 paket till följd av uteblivna inbetalningar

Efter införandet av hanteringsavgifter och momsregistrering på billigare importpaket från framförallt Kina skickas nu hälften av paketen tillbaka till ursprungslandet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det bär mig emot att slänga ur mig en oneliner, men den här gången känns det passande; gj postnord...

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Inaktiv

Hur kan folk med att beställa paket från någon, veta om vilka lagar som håller på och införas och sedan bara skita i att lösa ut paket när de kommer. Detta innebär ju en stor kostnad för säljaren.

Permalänk
Avstängd

Det går bra för Sverige.

Permalänk
Medlem

Någon som har tips på Kinaliknande siter där man slipper importavgift? Kan ju även vara svenska som säljer liknande prylar som www.banggood.com gör till åtminstone nästan lika bra priser. T.ex ficklampor, Arduino, kablar osv.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

Sedan "avgiften" infördes så har mina paket kommit fram till mig snabbare och utan skador på embalaget varje gång. Kanske ett sammanträffande eller så gör det skillnad i att de nu inte drunkar i alla dessa paket från Kina.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Hur kan folk med att beställa paket från någon, veta om vilka lagar som håller på och införas och sedan bara skita i att lösa ut paket när de kommer. Detta innebär ju en stor kostnad för säljaren.

Kanske för om du beställt nått för en hundring så vill folk inte betala 100kr extra i avgift och moms.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Hur kan folk med att beställa paket från någon, veta om vilka lagar som håller på och införas och sedan bara skita i att lösa ut paket när de kommer. Detta innebär ju en stor kostnad för säljaren.

Själv beställde jag ett gäng kinagrejer i december. Dvs före det ens pratades om att införas. Har inte hört något från postnord än. Och inga paket heller.

Iom den långa leveranstiden och hur snabbt de kickade igång den här skiten så förstår jag att det blir många paket. Speciellt då kinaförsäljarna insisterar på att skicka 15olika paket när skiten kommer från samma fabrik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Hur kan folk med att beställa paket från någon, veta om vilka lagar som håller på och införas och sedan bara skita i att lösa ut paket när de kommer. Detta innebär ju en stor kostnad för säljaren.

Jag beställde mina paket i början i av December och 3 st av 4 kom denna månad, i December hade jag ingen koll på att postnord skulle införa detta så snart (inte påläst). Alla paketen kostar under 300 kr, så att betala 99 kr för mig per paket gör att jag inte vill ha det längre. Sen hade jag heller ingen koll på paketen skulle komma från Kina (eller utanför EU rättare sagt) då företaget jag köpte ifrån är baserat i Tyskland.

Sen hjälper det ju inte att 2 av dessa inbetalnings "avier" kom via SMS, och den ena kom via den normala posten. Så jag tycker det är lätt att missa att man ska betala in och vilka man betalat för.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Defender:

Kanske för om du beställt nått för en hundring så vill folk inte betala 100kr extra i avgift och moms.

Lösning köp inget för en hundring från andra sidan jorden och förvänta sig det är gratis.

Köp samma paket från USA med samma pris så ska du se hur "billigt" det blir.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Kina är världens andra största ekonomi, så varför ska vi betala deras porto till att börja med? Slopa deras portobistånd och låt den kinesiska staten stå för kostnaderna om det nu behövs för att företagen ska gå runt. Kina satsar enormt på infrastruktur, bortom våra våtaste drömmar, medan här så står tågen stilla för lite löv på rälsen, och ändå ska vi betala deras post? Det är ett skämt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gender Bender:

Kina är världens andra största ekonomi, så varför ska vi betala deras porto till att börja med? Slopa deras portobistånd och låt den kinesiska staten stå för kostnaderna om det nu behövs för att företagen ska gå runt. Kina satsar enormt på infrastruktur, bortom våra våtaste drömmar, medan här så står tågen stilla för lite löv på rälsen, och ändå ska vi betala deras post? Det är ett skämt.

På vilket sätt är det Sverige som betalar portot? Om du skickar något till USA betalar då USA portot?

Permalänk
Medlem

Snacka om att killen som tar emot detta på dockan i Kina kommer klia sig i huvudet... brukar aldrig få returer mer än några få, nu plötsligt är det 200 000 returer.

Tror det som gjort detta är ju att folk inte vetat om detta, och beställt, medan postnord (dåligt nog) hållit i paketen. Tror de senaste jag beställde var precis innan detta slog in, för jag fick mina i nov/dec...

Man får helt enkelt räkna med dessa avgifter när man beställer i fortsättningen.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon127948:

På vilket sätt är det Sverige som betalar portot? Om du skickar något till USA betalar då USA portot?

Sverige betalar portot därför det är oftast gratis frakt.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

Sverige betalar portot därför det är oftast gratis frakt.

Vad skulle vara motiveringen för Sverige att betala frakten? Varför är det gratis frakt från Kina men inte andra länder om nu Sverige betalar frakten?

Permalänk
Medlem

En hel del säljare på Ebay har tydligen skippat Sverige som kundland nu. Och inte lär det bli bättre nu med alla returer. Fast det sista jag beställde kom vrålsnabbt och hade skickats från Belgien, så nya rutter är tydligen på väg att etableras.

Visa signatur

Speldjävulen angrep mitt kranium...

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon127948:

Vad skulle vara motiveringen för Sverige att betala frakten? Varför är det gratis frakt från Kina men inte andra länder om nu Sverige betalar frakten?

För vi har gammalt handelsavtal med Kina.

"Uråldrigt system
Hur kan då frakten på paket som skickas över halva jordklotet vara gratis, eller bara kosta några kronor? Förklaringen ligger i det internationella postsystemet med rötter från 1874. Då var Kina ett utvecklingsland som genom subventioner behövde hjälp med att få igång sin postverksamhet.

Det systemet lever kvar än idag, och tvingar PostNord att subventionera paketleveranser från kinesiska företag. Något som bäddar för fortsatt ökning av e-handeln med Kina.

– Om det ser ut som det gör idag tror jag att det här bara är början. Men det beror på om det blir dyrare att leverera därifrån eller inte. Fraktkostnaden är så pass viktig när det gäller köpen från Kina att det kanske inte längre blir värt det, säger Carin Blom."

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd

Väntar på mitt Kina paket jag ser att postnord har den men dom dra bara ut på tiden...

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk

Positivt.

Börjat bli ganska trött på folk som ska spara enkronor och beställa något från andra sidan jorden. Förmodligen kommer mina paket komma fram snabbare i framtiden när det inte behöver konkurrera om sin turordning för att någon beställer disksvampar från Wish.

Visa signatur

1::3700+ San Diego@3.0GHzghz[300x10], Abit KN8-Ultra, 1024mb, X850XT @ PE. 01: 27190. 05: 6220.
2::XP 2500+ @ 3200+, Asus A7N8X-X, GeForce FX 5700 Ultra@ 605/1100, 512mb ddr. 01: 13550

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

På vilket sätt är det Sverige som betalar portot? Om du skickar något till USA betalar då USA portot?

Vi betalar genom vårat medlemskap i FN.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av ebackman:

Själv beställde jag ett gäng kinagrejer i december. Dvs före det ens pratades om att införas. Har inte hört något från postnord än. Och inga paket heller.

(Nästan) samma här! Beställde ett gäng paket i januari. Två av dem har jag fortfarande inte sett röken av, även om jag för några veckor sedan blev tvungen att betala en avgift för vad jag förmodar är ett av dem.

Permalänk
Medlem

@davyp3:
super billigt appen av fyndiq

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem

Allt detta strul för att igen fylla statskassan fickor som sedan slänger pengarna i sjön på projekt som genus"vetenskap".

Permalänk
Medlem

@anon127948:
Det hela är väl en semantisk fråga.
Om jag fattat det rätt betalar inte Sverige portot utan Kina har ett väldigt lågt pris eftersom de klassats som u-land. Därav får den svenska operatören väldigt lite i ersättning för att levererar försändelsen. Antar att returen är något liknande och vem som betalar för returen. Om jag fatta det hela rätt så finns det iallafall lett förslag (osäker om det beslutat) att succesivt höja portot från kina.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

För vi har gammalt handelsavtal med Kina.

"Uråldrigt system
Hur kan då frakten på paket som skickas över halva jordklotet vara gratis, eller bara kosta några kronor? Förklaringen ligger i det internationella postsystemet med rötter från 1874. Då var Kina ett utvecklingsland som genom subventioner behövde hjälp med att få igång sin postverksamhet.

Det systemet lever kvar än idag, och tvingar PostNord att subventionera paketleveranser från kinesiska företag. Något som bäddar för fortsatt ökning av e-handeln med Kina.

– Om det ser ut som det gör idag tror jag att det här bara är början. Men det beror på om det blir dyrare att leverera därifrån eller inte. Fraktkostnaden är så pass viktig när det gäller köpen från Kina att det kanske inte längre blir värt det, säger Carin Blom."

Trevligt avtal måste jag säga. Konstigt att andra inte klagar på det då det är knappast så att Kina behöver subventioner nuförtiden, de är ju tredje största ekonomi på planeten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leoms:

Allt detta strul för att igen fylla statskassan fickor som sedan slänger pengarna i sjön på projekt som genus"vetenskap".

Genus & Anus

Visa signatur

Speldjävulen angrep mitt kranium...

Permalänk
Medlem

Bara som kuriösa sådär kan jag berätta att jag faktiskt har betalat hanteringsavgiften för ett par paket någonstans i februari och fortfarande inte sett röken av dem. Så även när man pröjsar verkar det funka svinbra.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

La en beställning på totalt 281:- här om dagen. Får se om de blir extra dyrt

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Har väntat två månader på ett paket utan att få en avi från Postnord. Känns surt om det skickas tillbaka utan att man har fått chans att betala.

Permalänk
Medlem

Oj vad förvånande. Jag fick själv en avi via sms idag på nåt jag beställt. Jag kommer nog att lösa ut det då 85:- inte är hela världen men det bär mig emot då denna lösning är så dum. Jag hade GÄRNA betalt momskostnaden på dessa saker jag betalt a 12:- men varför ska jag behöva betala en jävla avgift på 75:- avseende något de har hittat på? Det är ju likadant om man beställer lite dyrare grejer från USA, man får betala moms men sen får man även betala deras jävla ocker-avgift på 125:- bara för att de varit så snälla och kollat på ens paket.

Hade man varit lite smarta här så hade man lagt in en klausul att outlösta paket tillfaller staten. sen kunde man sålt dem som "överraskningspaket" på tradera för 100:- styck, vips! 20 miljoner som kan gå till rom och aue de via åt våra hårt arbetande ej totalt bakom flötet politiker.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.