Permalänk

Väggfästa LG OLED55C7V på gipsvägg

Vill veta om jag kan hänga den tv:n på en gipsvägg, vilket väggfäste jag bör köpa samt vilket sätt som är bäst för upphängning.
Kraven på väggfästet är att tv:n sitter hyfsat tätt mot väggen, tilt och swivel. Om man kan dra ut den är det ett plus.
Har sett den här men vill helst lägga mindre än 1300kr om det finns bra alternativ:
Multibrackets M VESA Super Slim Tilt & Turn
https://www.prisjakt.nu/product.php?p=833494

Permalänk
Medlem

Följer då jag också är intresserad! (y)

Funderar på om man skulle använda elgigantens extratjänst för att någon annan ska montera TVn?

Permalänk
Medlem

Mollyplugg är allt som behövs. Bär lätt 30 kg på gipsvägg. Men jag skulle undvika en variant där TVn fälls ut för långt. Blir stor påfrestning på väggen.

Sen har du träreglar var 60de cm. Åtminstone ett par skruvar bör du kunna sätta i en regel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Mollyplugg är allt som behövs. Bär lätt 30 kg på gipsvägg. Men jag skulle undvika en variant där TVn fälls ut för långt. Blir stor påfrestning på väggen.

Sen har du träreglar var 60de cm. Åtminstone ett par skruvar bör du kunna sätta i en regel.

Skickades från m.sweclockers.com

Eller så är det så jävligt som det är här och är tunna alureglar istället. Men jag har haft en 55" med molly, se bara till att fästet som sitter på väggen är stort för att sprida trycket lite.

Mvh
Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

@Lacke7894: Hade inte ett fäste med arm, men körde ett tiltbart fäste iaf i en gipsvägg. Hade då LG 55LA965W. Vikt, ca 25 kg.
Körde så i, 1½-2 år tror jag.
Använde gipsankare som såg ut så här:

De jag köpte hade dock ingen skruv, de köpte jag själv, men resultatet blir ju detsamma. De verkar inte ha de utan skruv längre, så är nog dessa man kör på istället.
Körde 4 st såna, inga problem, kan du dra i 6 st skulle jag dock göra det. Har du möjlighet att sätta den i en regel så gör det.
Jag valde att inte ta en regel, för då satt inte TVn centrerad och jag har bra hemförsäkring

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att när det gäller vridbara väggfästen får man vad man betalar för. Behövde ett vridbart för något år sedan och köpte ett par billigare varianter och problemet med dessa var att de helt enkelt inte klarade att hålla teven rakt, vinklad åt vänster lutade den några grader åt ena hållet och vinklad åt höger lutade den några grader åt andra hållet. Blev till sist att punga ut för ett Multibrackets (dock annan modell än den länkade) som funkar som det ska.

Permalänk
Medlem

Ta reda på om det är enkelgips eller dubbelgips. Åk sedan till närmaste bygghandel (helst inte bauhaus då deras anställda är oftast inkompetenta) och köp mollyplugg. Är du osäker fråga personalen. Men tänk på att det ska borras först.

Visa signatur

9600k 1070gtx define s2

Permalänk
Medlem

Kör ett sånt här fäste http://cdon.se/hemelektronik/champion-vaggfaste-med-arm-tilt-...

i kombination med en LG 55UJ635V, sitter med 4x mollyplugg i en gipsvägg med alu-reglar. Har tiltat, vinklat och dragit på alla möjliga sätt. TVn sitter kvar än efter cirka 4månader..

Permalänk
Skrivet av wille61:

Kör ett sånt här fäste http://cdon.se/hemelektronik/champion-vaggfaste-med-arm-tilt-...

i kombination med en LG 55UJ635V, sitter med 4x mollyplugg i en gipsvägg med alu-reglar. Har tiltat, vinklat och dragit på alla möjliga sätt. TVn sitter kvar än efter cirka 4månader..

Håller med däremot måste man också tänka på om det är dubbel gips vägg eller enkel. Sen köper du mollyplugg (metallexpander för gips). Kan tänka mig tunna alu reglar men köp ett större fäste som jämnar ut trycket som en annan här skrev. Gipsankare har jag aldrig provat men ser bräckliga ut.

Tiltat fram och på sidan men en sån som drar ut teven från väggen är väldigt påfrestande för väggen. Men om du har du dubbel gips vägg då är det bättre.

Lycka till🤗

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk

Hej

Jag tänker att denna infästning är bra. Gipsplugg

Visa signatur

Dator 1: I7 4770K, 16 gb DDR3 1600MHz, Samsung Evo 840 Basic 250 gb SSD, Asus GTX 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av marangen72:

Hej

Jag tänker att denna infästning är bra. Gipsplugg

För lättare saker fungerar de absolut, men jag skulle inte lita på dem när det kommer till en TV.

Permalänk
Medlem

@Lacke7894: Tjena om du har dubbel gipsvägg skulle jag göra som några andra har skrivit, mollys kommer hålla utan problem.

OM du har enkel gips så råder jag dig att montera fast en träskiva med mollys eller så limmar du fast den(kan bli svårt att ta ner om du limmar). När du sen ska sätta fast fästet på skiva så använder du mollys som är gjorde för dubbel gipsvägg: Kommer sitta som berget och kommer aldrig rasa, om inte väggen gör det förstås.

Själv skulle jag aldrig sätta ett fäst med arm på en enkel gipsvägg med bara mollys som någon tidigare nämt.

Det bästa är ju om det finns träreglar då är det bara dra fast med skruv(finns skruvar som är gjorda för att först gå igenom gips sen trä)

Snåla inte med fästet säger jag av erfarenhet.

Hoppas det hjälper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av djdennistm:

Håller med däremot måste man också tänka på om det är dubbel gips vägg eller enkel. Sen köper du mollyplugg (metallexpander för gips). Kan tänka mig tunna alu reglar men köp ett större fäste som jämnar ut trycket som en annan här skrev. Gipsankare har jag aldrig provat men ser bräckliga ut.

Tiltat fram och på sidan men en sån som drar ut teven från väggen är väldigt påfrestande för väggen. Men om du har du dubbel gips vägg då är det bättre.

Lycka till🤗

Äsch, se till att bo i hyresrätt och skyll på nån annan faktor om väggen mot förmodan skulle ge vika..

Permalänk
Skrivet av gredden:

@Lacke7894: Tjena om du har dubbel gipsvägg skulle jag göra som några andra har skrivit, mollys kommer hålla utan problem.

OM du har enkel gips så råder jag dig att montera fast en träskiva med mollys eller så limmar du fast den(kan bli svårt att ta ner om du limmar). När du sen ska sätta fast fästet på skiva så använder du mollys som är gjorde för dubbel gipsvägg: Kommer sitta som berget och kommer aldrig rasa, om inte väggen gör det förstås.

Själv skulle jag aldrig sätta ett fäst med arm på en enkel gipsvägg med bara mollys som någon tidigare nämt.

Det bästa är ju om det finns träreglar då är det bara dra fast med skruv(finns skruvar som är gjorda för att först gå igenom gips sen trä)

Snåla inte med fästet säger jag av erfarenhet.

Hoppas det hjälper.

Hur kan jag ta reda på vad det är för vägg?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lacke7894:

Hur kan jag ta reda på vad det är för vägg?

Skickades från m.sweclockers.com

Borra ett hål och se efter, förslagsvis på ett ställe som du ändå kommer täckaöver eller andvända.

Permalänk
Medlem

Skulle inte våga slänga upp tvn på gipsvägg. Kan även lätt hända att någon klappar till den av misstag eller annat som lägger på lite oväntad vikt

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Skrivet av wille61:

Äsch, se till att bo i hyresrätt och skyll på nån annan faktor om väggen mot förmodan skulle ge vika..

Hahaha ja absolut haha

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rinosaur:

Skulle inte våga slänga upp tvn på gipsvägg. Kan även lätt hända att någon klappar till den av misstag eller annat som lägger på lite oväntad vikt

Inga problem om man gör det rätt.

Har man barn som gillar att hänga i TVn kan man ju strunta i det.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Har inga problem med att hänga en TV eller annat tungt på en gipsvägg med ett antal rejäla moly-pluggar (skaffa tången för att sätta dit dem också så sitter de bättre) men då skall man hålla vikten nära väggen, det vill säga inga långa utdragsarmar eller liknande till TVn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Skulle inte våga slänga upp tvn på gipsvägg. Kan även lätt hända att någon klappar till den av misstag eller annat som lägger på lite oväntad vikt

Vi hade vår gamla 35 kilos plasma på enkelgipsvägg. Inga problem om man använder rätt grejjer.

Visa signatur

9600k 1070gtx define s2

Permalänk

Många åsikter....
Jag tänker väl att jag tar reda på vad det är för vägg först. Och monterar med molly och montagetången när jag väl har bestämt mig. Skulle gärna vilja få ytterligare några förslag på väggfäste dock. De förslag jag har fått verkar bra, så länge de har bra kvalitet men ju fler desto bättre. Sen väger tv:n ju också bara drygt 17 kilo utan stativ så gips borde som många påpekat inte vara ett problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mollyplugg + rätt verktyg för mollyn... + borr. Håller garanterat.

- få för fasen inte för dig att strunta i tången.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lacke7894:

Vill veta om jag kan hänga den tv:n på en gipsvägg, vilket väggfäste jag bör köpa samt vilket sätt som är bäst för upphängning.
Kraven på väggfästet är att tv:n sitter hyfsat tätt mot väggen, tilt och swivel. Om man kan dra ut den är det ett plus.
Har sett den här men vill helst lägga mindre än 1300kr om det finns bra alternativ:
Multibrackets M VESA Super Slim Tilt & Turn
https://www.prisjakt.nu/product.php?p=833494

Skrivet av Lacke7894:

Många åsikter....
Jag tänker väl att jag tar reda på vad det är för vägg först. Och monterar med molly och montagetången när jag väl har bestämt mig. Skulle gärna vilja få ytterligare några förslag på väggfäste dock. De förslag jag har fått verkar bra, så länge de har bra kvalitet men ju fler desto bättre. Sen väger tv:n ju också bara drygt 17 kilo utan stativ så gips borde som många påpekat inte vara ett problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har jobbat en med att installera tv och du ska absolut inte vara rädd för att sätta en platt-tv med 4:a molly i enkel gips, som somliga verkar betvivla.

Börja med att försöka borra i väggen för att identifiera material, du har inte vad jag sett berättat något om hur du bor. Är det villa är det mest trolligen gipsväggar är det en lägenhet i en större byggnad är det ofta betong. Så vad som finns i kan vara svårt att säga på rak arm.

Det kan vara bra att tänka på att det ibland först är gips för att sedan vara något hårt material bakom som betong/tegel osv. Se till så att du verkligen kan borra så djupt som du vill ha in skruvarna.
Utifrån vad du hittar här kan man ge bästa råd om uppsättning.

Om man utgår från en vanlig villa är det vanligt att man kan sätta ena sidan av fästet i en regel som ligger bakom gipsen, kan idetifieras på förhand om man knackar på väggen. Där det låter stumt är reglen. Där regeln finns räcker det med två farmaskruv, på andra sidan som hänger i gipsen får du sätta två molly-plugg.

Ett av dina tidiga påstående blir lite motstridigt.
"Kraven på väggfästet är att tv:n sitter hyfsat tätt mot väggen, tilt och swivel. Om man kan dra ut den är det ett plus."

En tv på 55" har en stor bredd, för att du ska få en vinkel på tv:en som du har någon nytta av i förhållande till helt rakt måste den ut en bra bit, gärna närma halva bredden av tv:en. Ska du kunna dra ut tv:en en bra bit från vägg = växer utbyggnaden av fästet. Det kommer därav nästintill vara omöjligt att få allt du ber om. Så väljan, vinkla eller inte vinkla. Sen får du hitta det bästa utifrån det. Tilt brukar finnas på det absolut flesta fästeten till min vetskap.
Min generella rekomendation är att bara köra ett fäste som håller tv:en platt mot vägg utan någon vinklingsfunktion. Men jag förstår att där finns fall där man måste kunna vinkla den för att få ut någon nytta av apparaten. Jag hade tex själv en 40" plasma i min student 1:a på väggen som PRECIS kunde vinklas 90 grader, men det fästet byggde en hel del.

Det kan vara värt att nämna att ju mer slimmade tv:en har blivit desto lättar uppfattas ett fäste som stort och klumpigt. Därav kändes det inte så farligt på min stora klumpiga plasma, men på min nya 55" led jag köpte för några år sedan hade det varit en helt annan femma.

Tyvärr har jag inga bra festen att rekomendera då jag slutade jobba med detta för några år sedan, men generellt spelar det inte så mycket roll på fäste direkt mot vägg medans man kan märka stora skillnader på de som kan vinklas.

Om du återkommer med vilket material det är i väggarna hjälper jag gärna till med hur du går tillväga för att fästa upp fästet. Har du några övriga installations-funderingar svara jag gärna på dem med.
Om jag ska lämna dig med ett råd, akta dig för att häng tv:en för högt. Det är ingen tavla!

Permalänk

@Thex: Jag tror de håller, en TV väger inte så mycket, dessutom fäster du med 4 st så belastning/plugg blir inte så stor. Om du ska ha en arm så att det blir hävstångseffekt så kanske dessa är i klenaste lagt. Jag har hängt upp hyllor med dessa plugg, med vikt på är de avsevärt tyngre än en TV, dessutom en viss hävstångseffekt. Fördelen med dessa är att de går att ta bort, vilket mollyplugg inte går att göra. Men du väljer naturligtvis själv

Visa signatur

Dator 1: I7 4770K, 16 gb DDR3 1600MHz, Samsung Evo 840 Basic 250 gb SSD, Asus GTX 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av marangen72:

@Thex: Jag tror de håller, en TV väger inte så mycket, dessutom fäster du med 4 st så belastning/plugg blir inte så stor. Om du ska ha en arm så att det blir hävstångseffekt så kanske dessa är i klenaste lagt. Jag har hängt upp hyllor med dessa plugg, med vikt på är de avsevärt tyngre än en TV, dessutom en viss hävstångseffekt. Fördelen med dessa är att de går att ta bort, vilket mollyplugg inte går att göra. Men du väljer naturligtvis själv

Jag har med satt fast hyllor osv med denna typen av plugg. Jag tycker det största problemet är att de inte är helt tillförlitliga när man ska dra in dem i gipset, kanske kan bero på hur skicket på gipsen är. Ibland sätter dem sig inte helt hundra, och då är det hålet man gjort kört. En mollyplugg är ett säkert kort, blir typ alltid bra. En mollyplugg får man slå in så slipper man dem, hålet som blir över blir väl ungefär samma om man kör på en lite grövre mollyplugg.

Numera bor jag i ett hus med osb bakom gipset så jag slipper plugga öht, väldigt skönt.

Permalänk

Passa dig för ev. fuskbyggd gipsvägg!!

@Lacke7894:

Min identiska TV sitter lika fast som ett svart hål på min betongvägg. Däremot elementet som satt där det visade sig vara gipsvägg har lossnat och ramlat av helt. Jag skulle aldrig våga gipsvägg, om man inte är helt 100% på kvaliteten och gillar spänning i vardagen.

Permalänk
Medlem

@Thex:

Det brukar gå att ta bort mollyplugg utan att förstöra hålet genom att borra eller klämma loss brickan på framsidan, den är fastklämd/lödd på själva pluggen, och sedan helt enkelt trycka in resten av pluggen i väggen.

Edit:
Med det sagt så har jag vägghängt min 55" philipsteve på enkelgips med alureglar. Använde lite större plugg, vill minnas jag behövde borra med 10mm borr. Än så länge har den inte ramlat ned i alla fall.

Och varning för att köpa plugg på Clas Ohlson, deras är av usel kvalitet och gängorna går ofta sönder.