Datorn "POSTar" endast efter många omstarter

Permalänk
Medlem

Datorn "POSTar" endast efter många omstarter

Tjena Sweclockers.

Har lite problem med min dator. Det började häromveckan när datorn inte vaknade ur strömsparläget som den skulle när jag tryckte på tangentbordet/musknapparna, utan krävde att jag startade om den med den fysiska knappen I.bland vaknade den som när man går ur strömsparläge och ibland så startade den om helt.
Vet inte om det är relevant, men ungefär samtidigt så fortsatte min Steelseries Sensei att lysa fast datorn var i strömsparläge.

I lördags så frös datorn mitt under ett game fortnite och sedan POSTade den inte och krävde flera omstarter innan den gick igång. Igår så startade datorn på väldigt få försök men tiden och datumet var fel. Satte i nytt CMOS-batteri men problemet med POST fortsatte. När det väl fungerade så klagade datorn på något om överklockning.

Jag tog ut RAM-minnena när den strulade i helgen och efter det så tror jag att de defaultade till en långsammare hastighet. När jag skulle aktivera mina XMP-profiler i BIOS igår så fick jag felmeddelandet om överklockning. Efter att jag satte hastigheten till default så fungerade det igen.

När datorn väl kommer igång är det inga problem alls.

Är datorn helt körd eller är det något man kan göra? Specs i sign, inser att datorn är gammal och inte håller för evigt. Men hade varit gött om man kunde få det att fungera hyfsat tills jag hinner fixa en ny.

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi R2, 4670k, Sabertooth Z87, Gigabyte Gtx 780 Windforce, Samsung Evo 2x120gb Raid0, Seasonic X-650, A-data XPG 16gb Inet edition, Seagate-någonting 2tb

Permalänk
Medlem

För mig låter det som ett begynnande problem med nätagget, startströmmar som inte är tillräckliga eller liknande, hmm? Jag hade testat med ett annat, ev lyft på locket och kollat vad jag kunnat på ex. kondensatorer och sådant.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T