Permalänk
Medlem

Nya flygskatten.

I dag 1 April så var det åter dags för en ny skatt att träda i kraft.

Är det bara jag eller är de politiker som drivit igenom denna, gravt förståndshandikappade?

För de korta resorna, t.ex inom Sverige får bara 60:- pålagt, alltså de resor som allt som oftast inte behöver göras med flyg utan kan läggas på tåg eller bil.

Däremot resor då man MÅSTE flyga som t.ex till USA och Thailand, de får istället 400:- pålagt.

Ja men det är väl för satan de resorna som om något borde ha fallit på 60:- och de resor inom och strax utanför Sverige som borde ha fått 400:- då det finns alternativ?

Eller är det jag som tänker helt fel?

Nu mina vänner delar jag över ordet till er.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Tycker man borde skilja på de mer nödvändiga resorna och de som är onödiga.

Permalänk
Medlem

Som vanligt har det inget med miljön att göra utan är bara ett fult sätt att dra in mer pengar.

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

I dag 1 April så var det åter dags för en ny skatt att träda i kraft.

Är det bara jag eller är de politiker som drivit igenom denna, gravt förståndshandikappade?

För de korta resorna, t.ex inom Sverige får bara 60:- pålagt, alltså de resor som allt som oftast inte behöver göras med flyg utan kan läggas på tåg eller bil.

Däremot resor då man MÅSTE flyga som t.ex till USA och Thailand, de får istället 400:- pålagt.

Ja men det är väl för satan de resorna som om något borde ha fallit på 60:- och de resor inom och strax utanför Sverige som borde ha fått 400:- då det finns alternativ?

Eller är det jag som tänker helt fel?

Nu mina vänner delar jag över ordet till er.

/Lifooz

Tror tanken är att se till att man stannar och spenderar pengarna i Sverige istället för då kommer ju moms till staten också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Six:

Som vanligt har det inget med miljön att göra utan är bara ett fult sätt att dra in mer pengar.

+1

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Tycker man borde skilja på de mer nödvändiga resorna och de som är onödiga.

Ja det är så jag också tänker, en resa till t.ex USA eller Thailand där man skall stanna 1 par dagar eller någon vecka kanske inte är superviktig. Men för min del som planerar att flyga till USA för att möta upp min dam där och gifta mig med henne för att sedan stanna i USA så är det desto viktigare. Men visst, eftersom jag inte tänker åka skytteltrafik så har jag väl råd med 400:- extra gissar jag. Men det kommer ändå att kännas då jag behöver sälja av saker jag äger för att självsponsra min resa.

/Lifooz

Skrivet av Six:

Som vanligt har det inget med miljön att göra utan är bara ett fult sätt att dra in mer pengar.

Nej precis, för då hade det varit tvärtom tänker jag, precis som jag skrev.
Miljön tjänar ingenting på straffskatter avgifter eller andra sätt där det man gör kostar extra.
För skadan blir ju lika stor ändå, oavsett om jag betalar 2600:- för en biljett eller 2900:-
Planen släpper ju inte ut mindre avgaser för att jag betalar mer. Och folk som vill resa gör det ändå för de skiter i den extra avgiften som kommer. De kommer inte att flyga mindre för det.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Ska vi verkligen ha en Sweclockers-tråd för varenda skatt och avgift i landet? Exakt samma frågor diskuteras ju i alla de andra snyfttrådarna...

On topic tycker jag att det är helt logiskt att en resa som kostar 20-30 gånger mer har en skatt som är ett par hundra högre. Jag tror också (till skillnad från TS) att högre priser kommer få folk att flyga mindre. Det handlar troligtvis minst lika mycket om den psykologiska effekten (du blir officiellt skuldbelagd, vet med dig att du behöver betala en extra avgift för att befolkningen är överens om att du gör något dåligt, etc.) som den faktiska merkostnaden.

Sen såg jag förslag om en flygskatt som skulle vara progressiv så att de som flyger ofta får betala en större proportion, vilket också låter väldigt rimligt. Tror det var i Storbritannien detta var på tapeten. Jag hoppas att det är där vi landar om några år. Alldeles för billigt och smidigt att förstöra planeten i dagsläget enligt mig.

Men men, klaga på "kommunism" vet jag!

Permalänk
Medlem

@Lifooz: Det handlar inte om något annat än att få in pengar till skattekistan utan att behöva gå ut och höja inkomstskatten. Sålänge det inte syns på deklarationen så har man inte höjt skatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

För de korta resorna, t.ex inom Sverige får bara 60:- pålagt, alltså de resor som allt som oftast inte behöver göras med flyg utan kan läggas på tåg eller bil.

Däremot resor då man MÅSTE flyga som t.ex till USA och Thailand, de får istället 400:- pålagt.

Har aldrig förstått mig på det argumentet som du skriver. Det finns ju för fasiken INGEN som "måste" flyga till USA eller Thailand. Ca 99% av de som flyger till Thailand gör ju det för att de vill åka på semester, men att säga att man "måste" till just Thailand är ju rent bullshit. Man kan lika gärna ta tåget till tex Italien om man vill ha lite solsemester.

Samma sak gäller USA. Antingen är det en ren semesterresa som man självklart inte "måste" åka till över huvud taget, eller så är det en affärsresa, och då kan man till 99% lika gärna ta den kontakten via videolänk. Självklart inte lika roligt på något sätt, men att säga att man "måste" flyga dit är som sagt ren bullshit.

Dock så är det också ren bullshit att pengarna som dras in på denna skatten inte per automatik går till att fixa den fruktansvärda kollektivtrafiken vi har i landet.

Permalänk
Medlem

Tycker miljöskatterna vi har idag är för låga, teorin handlar ju helt enkelt om att en ökad kostnad skall få oss konsumenter att konsumera de miljöförstörande varorna mindre samt tvinga fram bättre alternativ som slipper skatterna.

Då kommer inte 400 kr på en flygbiljett gör någon skillnad. Hade det handlat om tusenlappar så hade nog de flesta använt flyget mindre. Dock är ju detta något som är meningslöst om bara Sverige gör utan det måste ju anammas på mer global skala för att få någon effekt.

Sättet biltullar, flygskatter osv är uppsatt gör ju att det knappt är någon som väljer bort det beteendet vi vill minska utan det är precis så dyrt att folk bara betalar. Så det enda som händer är att konsumenten blir fattigare och staten får pengar.

Permalänk
Avstängd

Även denna skatt kommer läggas på invandringen som nu plötsligt inte blev den vinst som våra politiker sagt. Det går till bidrag till våra lyxasylsökande istället för våra barn och gamla.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

*Tråd låst*
En diskussion om politiska styrmedel relaterat till flygning har jag svårt att se platsar på sweclockers. Vi samlas på Sweclockers för att vi har gemensamt intresse. Detta är dock inte relaterat till detta.

/David, - Moderator

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin