Starcraft fyller 20 år

Permalänk
Melding Plague

Starcraft fyller 20 år

Ibland kan inte ens högupplöst grafik och välpolerad spelmekanik rå på en riktig klassiker. Den 31 mars 2018 markerar 20-årsdagen för Blizzards strategispel Starcraft.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Men.. Jag kan väl inte blivit 20 år äldre redan...

Nåväl, brukar inte ens gilla strategispel men detta dunkades det in många timmar på när det begav sig.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Entusiast

Har varit med hela vägen, loggar inte in lika ofta längre men ibland gör man det och då är det sjysst att det alltid finns matcher att hitta. Hoppas på 20 år till!

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Sjukt! Minns det som igår när jag satt och försökte slanga ner demot på ett 14.4 modem innan download-resumers För att sen nöta det i veckor innan det var dags för köp av full version när det kom in till lokala spelbutiken.

Permalänk
Medlem

De kör även en 20års anniversary stream på sin starcraft-kanal på Twitch: https://www.twitch.tv/starcraft

Permalänk
Inaktiv

Köpt 1998, spelar nu mera Starcraft 2. Försökt mig på Battlefiled 1 men njae inget lagspel på random multiplayer, så stannar vid mina AI:s. Elite nästa.

Permalänk
Medlem

Otroligt att det är så jäkla länge sen. Kan fortfarande min Starcraft-serienyckel utantill. Visar ju vad man tyckte var viktigt för 20 år sen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tycker det är sjukare att det snart är 10 år sedan SC2 kom, känns som det var igår!

Permalänk
Medlem

Nog blir man nostalgisk allt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Vips så fick en Sweclocker-nyhet en att känna sig riktigt riktigt gammal...
Nåja man är väl rätt härdad vid det här laget

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Fastnade aldrig för starcraft. Men för tävling och snabba matcher är det lysande.
Är själv mer av en total annihilation fan och brukar lana det med nån polare lite då och då, matcherna där kan vara i många timmar sen älskar jag friheten.

Börjar bli riktigt gammal...20 år...ja va tiden flyger. Får nog ta och nöta igenom alla red alert,tiberian sun,total annihilaton och givetvis alla starcraft spel snart.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Saknar starcraft swe-1. Man träffade ju både vänner och flickvänner där till skillnad mot dagens spel där man har ett "one night play" med någon man aldrig träffar igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Tycker det är sjukare att det snart är 10 år sedan SC2 kom, känns som det var igår!

Håller med!
Jag har svårt att ta in att SC2 scenen nästan är helt död då jag tyckte det var igår vi hade 2-300 000 viewers på twitch och alla platser var fullsatta.

Permalänk
Medlem

@Mnemozyne13:

Ja shit, chatten, den hade jag helt glömt bort! Det var ju via där man arrangerade en hel del games. När man spelade och upptäckte att den andra i ens lag var svensk och bah "ses i chatten efter så kör vi ett nytt game"

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Starcraft.... legendaren....

Ja minns att jag brukade gå till en förening som hette T6 i Malmö. De lirade Magic, olika militärbrädspel o hade även några datorer de brukade lira diverse strategispel på. De hette Master of Orion II, Age of Empires o Warcraft II. Året var 1998 o jag var 16 bast.

Jag hade lirat Warcraft II innan så brukade lira.det i SP. I MP blev.jag alltid överkörd....de andra visste.precis i vilken ordning allt skulle göras medans jag inte visste saker.som att uppgraderingar påverkade alla trupper man hade.

En dag var.det en kille som ville jag skulle testa ett nytt spel. Ikonen var ett litet skepp o det hette Starcraft. "Är väl sånt långsamt tråkigt som Master of Orion II" tänkte jag.

Just den dagen funkade inte Warcraft II. Det startade inte.....så jag dubbelklickade på det lilla skeppet. Snyggt intro. Jäkla snygg bakgrund. Startade tutorial o tänkte: "hej! Det är som Warcraft II fast i rymden!"
Nu flyttade jag en Terran Marine mot det svarta täcket om det löstes upp så elegant. Jag tänkte direkt på Warcraft II där det svarta försvann i stora bitar. "Så mycket snyggare detta är!" utbrast jag.

Nu började jag upptäcka Starcraft o det var det första spel jag skaffade till min första dator. En AMD K6-2 333MHz (hade så mycket problem med den.....)

Skrivet av Mnemozyne13:

Saknar starcraft swe-1. Man träffade ju både vänner och flickvänner där till skillnad mot dagens spel där man har ett "one night play" med någon man aldrig träffar igen.

Jag träffade också folk där. En kille som satt o citerade låttexter. Jag kände igen de så börja vi chatta. Så kom vi överens om att träffas samma kväll o festa <----- händer det idag??

Utbytte även Lunarstorm namn. Så.skriver ja till en tjej o va tror ni händer då? Killen från SWE-1 skriver i hennes krypin "haha känner du också Therese??". Världen är liten alltså....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Starcraft var bra, dock inte lika roliga matcher/tempo som i Warcraft II. Kali -95.

Visa signatur

Asus Maximus Impact VII, Intel i7 4970k, Kingston HyperX 16GB, MSI 980 GTX Gaming, Be Quiet! Dark Power Pro10 750W, Vattenkylt, Corsair 250D
Server: Intel 1240v2, 16GB, Supermicro x9sca-f, Antec P182
MacbookPro 15"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mnemozyne13:

Saknar starcraft swe-1. Man träffade ju både vänner och flickvänner där till skillnad mot dagens spel där man har ett "one night play" med någon man aldrig träffar igen.

Pratar och spelar fortfarande spel med folk från de gamla kanalerna (i brist på bättre ord)

Visa signatur

Intel E8400 @ 3.9ghz | Asus P5E | 4x2gb Corsair Dominator TWIN2X | Gigabyte GeForce GTX 460 OC 1GB | Western Digital Velociraptor 320gb | 4x1.5TB blandad lagring | Corsair VX 550w | Lian Li A71FB