Windows 10 - Alla mappar har ändrats till "Read Only"

Permalänk
Avstängd

Windows 10 - Alla mappar har ändrats till "Read Only"

Hejsan, min dator har nyss bekantat mig med ett enormt problem som jag inte lyckas lösa.

Utav någon okänd anledning har Windows 10 ändrat ALLA mappar, verkligen ALLA mina mappar till "Read only".
Det här ger mig stora problem vid all användning utav min dator, och jag har verkligen ingen lust med att formatera om eller möjlighet.
Vissa spel strular, när jag försöker spela med min emulator strular det otroligt mycket.

Har ingen aning om varför det har hänt, det har hänt flera Windows 10 användare vad jag känner till efter ett misslyckat försök till att googla fram en lösning.

Prövade ändra attrib -r -s C:/testmapp i CMD, kanske skrev fel. Vet inte är ingen hödjare på datorer

Pillade genom att högerklicka på disken i den här datorn och sedan "Security" och uppdatera användarpreferenser men har inte klurat ut vad som bör ändrats och varför det ens skulle hjälpa.

Permalänk
Avstängd

Trots bekymmrerna som kom med beslutet att formatera om valde jag att göra så ändå.

Men det som gör mig förvirrad och ledsen är att jag fortfarande har kvar problemet.

Hela min program files(x86) på C:\ är "Read only", och så fort jag försöker ändra det så ändras det tillbaka omedelbart.
Den börjar uppdatera alla filer tillbaka till att vara ej "Read only" , men höger klickar jag sekunden efter för att se om det stämmer så har den ändrats tillbaka till "Read only".

Vet inte vad jag ska göra, måste jag köpa en ny dator?

Permalänk
Avstängd

https://www.google.se/search?q=windows+10+read+only+cannot+ch...
en del forum anser sig ha löst problemet... du får kolla upp det.

Visa signatur

Linux + AMD 1055T, Kingston 16GB ECC, Asus M5A88-M EVO, Sapphire 5850, Antec P180 mini, Cooler Master Silent Pro M600

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sae:

https://www.google.se/search?q=windows+10+read+only+cannot+ch...
en del forum anser sig ha löst problemet... du får kolla upp det.

Har skrivit i mitt första inlägg att jag försökt hitta en lösning, och jag får ej samma resultat.

Permalänk
Avstängd

När jag försöker ge andra användare full kontroll över HDD eller mappen genom att högerklicka på en fil och sedan ta Properties -> Security -> Edit .
Då står det att.

"An error occured while applying security information to: C:\$Recycle bin
Failed to enumerate objects in the container. Access is denied."

Tidigare i "properties -> Security" hade jag 5 nya användare med diverse namn, en hette "TrustedInstaller".
Där stod också namnen på mina språkpaket , installerade nyss engelska till mitt OS.

Nu har de 5 minuter senare bara försvunnit och det finns just nu endast 4 användare.

När jag försöker stänga av read only i en mapp eller genom att C:\
"An error occured while applying attributes to the file
((FILENS PATH))
Access is denied"

Seriöst vad fan händer med min dator???
Jag har formaterat om den 2 gånger, en gång med en USB sticka med en lite äldre fungerade version.
Och den första gången gjorde jag det direkt i Windows.
Länkar upptäckta via google har ej hjälpt mig, så jag vänder mig hit.
Jag börjar bli lite rädd nu, hur ska jag någonsin kunna lösa det här om det inte ens hjälper att formatera om datorn.
Har inte direkt råd att köpa ny, är skatteskyldig 7000kr sen jag fick hem den där dj**la deklarationen.

Mvh

Permalänk
Medlem

@Bullen300: Vad är det du försöker göra och varför?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Det är fullt normalt att i stort sett alla systemmappar har en ifylld fyrkant för skrivskydd (read only), och det har du pga. att vissa filer i mappen eller underliggande mappar är skrivskyddade.

Vilket förklarar varför skrivskydd är ifylld även efter du installerat om Windows.

Har en stark känsla av att dina problem du upplevt med spel och dylikt är pga. något annat.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är W10 installerat på? HD eller SSD och isf vilken modell. Man kan långsökt tänka sig att en SSD med problem gör att ett modernt OS sätter den till read only för att förhindra fortsatt databortfall.

Skriv gärna exakt vilka delar det gäller och ålder på dem.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Är rutorna för skrivskyddad ifylld med svart ruta eller markerad med bock?

Är den ifylld med svart ruta, betyder det att någon enstaka fil i mappen är skrivskyddad, vilket är normalt för i princip alla mappar i Windows och i program mapparna.

Är den markerad med bock, betyder det att hela mappen och alla filer i den är skrivskyddade, och det är inte normalt i så fall.