Måste man vara full för att vinna i spel?

Permalänk
Avstängd

Måste man vara full för att vinna i spel?

Har spelat doom nu i ett år (spelar inte så ofta) och har märkt att jag förlorar hela tiden mot bossar/många fienden när jag är nykter. Men efter en vinare är jag typ nästan odödlig. Jag är alltså en jävel på att döda fienden när jag druckit. Är jag nykter dör jag hela tiden men inte när jag druckit. What? Någon som kan förklara? Jag kan skriva långa noveller o shit på diverce forum (här), blir superkreativ efter några glas vin ... men....inte när jag är nykter. Hm. Är superskärpt efter ett par glas vin. Va. Normalt?

Permalänk
Medlem

När du är nykter kanske du tänker för mycket, när du druckit gör du av bara farten utan att tänka på konsekvenserna. Men vem vet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Det kan nog stämma för vissa. Jag blir bättre på både spel och biljard när jag har några öl innanför västen. Tror att man slappnar av mer och därför presterar lite bättre.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Jag blir bättre på fps-spel när jag precis har börjat att dricka. När man sitter och suger på 5-6e ölen så går det neråt och neråt rätt snabbt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Speciellt i doom så blir du belönad av att vara aggressiv och för de flesta så hjälper alkohol att dra ner de normala överlevnadsinstinkterna.
Skjuta en demon med ett plasma gevär är ju bara slöseri på ammo när man istället kan stoppa in näven i munnen och dra ut ryggraden.

Permalänk
Medlem

Efter 2 longcans med bira så är man som bäst, efter det dalar skillnivån. Detta kommer snart klassas som doping inom gaming misstänker jag; innan man startar spelet kommer man bli tvungen att blåsa 0.0 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GTX 1070 Ti | Intel i7 6700k@4.4Ghz | MSI Z270 Gaming Pro | Corsair Vengeance RGB pro 16 gb | EVGA Supernova G2 750W

Permalänk
Medlem

Brukar bli bra mycket mer fokuserad och fraggar mer efter ett par klunkar vodka i CS:GO. Vet inte varför, men antar att drickande kombinerat med aggressiva ryssar i voicechat gör en till en bättre spelare?

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Stämmer inte alls för min del.

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem

Nä, jag blir otroligt mycket sämre. Speciellt snabba spel som kräver kort reaktionstid och strategiska spel.
Jag kan dock tro att jag är världsbäst, men inser efter ett tag att jag förlorar ju!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Två fyror med rom/whisky gör att jag spelar bättre.
Efteråt går det utför.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Inaktiv

Samma sak för mig i cs.

Efter 5-6 öl spelar man grymt och kan ligga på 20-5 i KD.
sen går det utför med för många 😁

Permalänk
Medlem

Jag kan bli lite adrenalinstinn och få en puls på 400 när jag spelar ibland, så för mig blir det ganska mycket bättre efter 1-5 öl (beroende på storlek och alkoholhalt) eftersom att det dämpar.

Man skall ju inte vara full utan bara "take the edge off" så att säga

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Att spela CS:GO eller Fortnite alkoholpåverkad är bland det roligaste som finns. Man gör saker och tänker på helt andra sätt än om man är nykter. Personligen så har jag svårare för att bli lack när jag är påverkad utan garvar mest åt allt :D. Även betydligt lättare att hålla nerverna i schack när man exempelvis ska clutcha i CS eller spela solo i Fortnite.

Men om man ska besvara din fråga då. Måste man vara full för att vinna i spel?
- Nej, jag vinner betydligt mer nykter, men jag har oftast betydligt roligare när jag lirar med alkohol i blodet

Nu låter jag som värsta alkoholisten, men detta händer ytterst sällan, typ när man varit ute på krogen och kommer hem lite tidigare än vad man tänkt.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stayup:

Har spelat doom nu i ett år (spelar inte så ofta) och har märkt att jag förlorar hela tiden mot bossar/många fienden när jag är nykter. Men efter en vinare är jag typ nästan odödlig. Jag är alltså en jävel på att döda fienden när jag druckit. Är jag nykter dör jag hela tiden men inte när jag druckit. What? Någon som kan förklara? Jag kan skriva långa noveller o shit på diverce forum (här), blir superkreativ efter några glas vin ... men....inte när jag är nykter. Hm. Är superskärpt efter ett par glas vin. Va. Normalt?

Finns väl nån forskning som visar att rätt mängd alkohol är bra för en. Men du ska ju stanna där med ^^

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

i film/Tv serier så dricker de alltid i krig så då måste det vara sant

Visa signatur

Desktop: R7 3700X | 32GB RAM | 4 TB SSD | RTX 3080 TI | Define R5
Laptop: Razer Blade 15 Base 2020
Mobil: Iphone 13 Pro
konsol: PS4 slim 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

När man sitter och suger på 5-6e ölen så går det neråt och neråt rätt snabbt.

Tru dat. Och man retar sig mer och mer på ryssarna. (CS:GO)

Permalänk
Medlem

Jag tycker mig känna av en rejäl Ballmer Peak i Rocket League, men likt många andra här går det väldigt snabbt utför när man passerat den faktiska toppen

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Så länge man inte spelar på toppnivå är det viktigare att ha nerverna i kontroll and ren reaktionsförmåga. Detta hjälper alkoholen till med.

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

2-4 öl så brukar jag prestera bäst.
Sen går det stadigt nedåt
Satt och "gubb-lanade" med polarna för ett par veckor sedan och efter 12h konstant drickande gick det inte så bra

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem

Enda anledningen det skulle bli bättre är samma anledning vissa behöver alkohol för prata med folk ute på baren. Nerver.

Jag själv dricker extremt sällan, går lika bra att spela och prestera, eller prata med random folk ute ändå.

Fixa sin nervositet istället är bättre än någon band-aid fix som sprit imo

Permalänk
Medlem

Vet att jag sätter stöt efter stöt i biljard med lite gott i magen... och glas i handen. Är man nykter kan jag knappt ens sätta enkla lägen. Svåra är att hålla sig "lagom" berusad

Tror att man slappnar av och inte får panik över småsaker gör mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Enda anledningen det skulle bli bättre är samma anledning vissa behöver alkohol för prata med folk ute på baren. Nerver.

Jag själv dricker extremt sällan, går lika bra att spela och prestera, eller prata med random folk ute ändå.

Fixa sin nervositet istället är bättre än någon band-aid fix som sprit imo

Exakt!
Kan man hålla sig i schack så är man betydligt bättre nykter, även jämfört med bara lite alkohol.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk

Kan stämma in lite typ.. Finns en hårfin gräns där jag blir mycket bättre men väldigt väldigt enkelt att gå över den gränsen och allt blir skit... Men skulle säga att jag är above average i vanliga fall ändå.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

För mig går det sämre när jag är påverkad, men litet kan nog göra en mer avslappnad, jag sitter alltid stel som en pinne i början av konversationer men något symboliskt glas kan hjälpa ibland.

Jag rekommenderar dock INTE sprit till någon som inte redan använder och redan har full kontroll över och känner sig bekväm med användandet.
Mans kall inte heller dricka sprit varje dag tycker jag, gränsen går vid någon öl till maten om det är dagligen.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Jag dansar då betydligt mycket bättre efter några öl, enligt mig själv.

Skämt åsido, tror man blir aggressivare i spelet och därför blir lite bättre efter lite alkohol.

Permalänk

Förstår verkligen inte de som känner att de presterar bättre under alkoholpåverkan. Jag spelar aldrig CS på min main när jag druckit, utan kör alltid på min smurf för att inte tappa rank pga dålig prestation. Blir fruktansvärt risig när jag druckit

Edit: av någon anledning presterade jag däremot bättre i PvP i SWTOR när jag var så pass hög av cannabis att jag inte visste vad jag hette. Slutade dock med sånt för 5 år sedan så vet inte hur jag skulle prestera på det i CS. Antagligen sämre med tanke på att jag blev fullkomligt IQ-befriad under ruset

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Det kan nog stämma för vissa. Jag blir bättre på både spel och biljard när jag har några öl innanför västen. Tror att man slappnar av mer och därför presterar lite bättre.

Det är ju en gammal sanning att dartspelare förbättras efter att ha druckit någon öl. Dock kanske det inte finns direkt forskning på om det beror på avslappning eller av andra effekter som små mängder alkohol har på hjärnan.

Permalänk
Medlem

Så mycket vet jag i alla fall att jag är en usel sniper i Battlefield och liknande när jag är nykter. Med några öl i magen så är det däremot headshot efter headshot. Varför vet jag inte.

Permalänk
Medlem

SPORTBLADETtis 05 aug 2008
Först drack idrottarna två pilsner var – sedan tävlade de med skarpladdade vapen om OS-medaljer.
För svensk del innebar det en förlorad medalj när femkamparen Hans-Gunnar Liljenvall bedömdes ha passerat den tillåtna alkoholgränsen.

"Året är 1968, platsen är Mexiko och OS ska avgöras.
Internationella olympiska kommittén har inför detta OS satt upp regler för dopning för första gången någonsin. Ett av preparaten som står på förbudslistan är alkohol.
Att tävla med alkohol i kroppen var tillåtet – så länge man höll sig under den högst svårdoserade graden av 0,5 promille alkohol i blodet."

"”Fransmännen drack vin”
Alkoholen gör nämligen skyttarna mer avslappnade och stadigare på handen.
– Alla visste om den där gränsen och det var okej med alkohol så länge man låg under gränsen. Det här visste ju alla om. Jag kan inte säga att precis alla drack någonting innan skyttet, men det var många som gjorde det i alla fall. Fransmännen kunde exempelvis dricka ett glas vin, berättar Hans-Gunnar Liljenvall."

Detta säger ju allt
Om elitidrottare gör det så måste ju även jag bli bättre

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/os2008/tidernasos/arti...

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong