Permalänk

Menyer/knappar i bildformat

Hej,

För att göra en lång historia kort. Jag jobbar sedan en tid tillbaka på ett ganska stort företag som jobbar med webbutveckling. Min arbetsuppgifter rör inte utvecklingen, men jag har lite erfarenhet från detta. Hur som helst så fick jag förfrågan om jag kunde hoppa in då de missat en deadline. Jag ska göra några enklare menyer och lägga in lite produktbeskrivningar.

Till min stora förvåning så skapar företaget alla menyer och knappar i illustrator. Där dessa sedan mappas. Jag trodde kollegan skämtade med mig först, men tydligen inte. Jag var helt övertygad om att det mesta gjorde i CSS nuförtiden.

Min fråga till er, finns det några "vinster" att jobba på detta sätt? Det måste vara ett enormt resursslöseri i både arbetstids och bandbredd.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Jag har personligen inte gjort en map sedan man använde frames för att få till sidopaneler. Och det är väl en 16 år sedan ungefär. Nu gör jag personligen allt i CSS om det inte är någon specifik grafik eller illustration.

En vektorbaserad bild är inte speciellt stor sätt til filstorleken, men du behöver ju ett till http anrop för varje knapp. Så känns rätt idiotiskt. Du råkar inte ha något demo så man kan se en knapp utan att urskilja vad det är för hemsida? För om de inte är unika är det smidigare att göra en klass och på så vis få samma inställningar överallt.