AMD Ryzen 5 2600X och Ryzen 7 2700X testas av fransk hårdvarutidning

Permalänk
Medlem

Men vad menade dom med det här då?

Citat:

We have found significant improvements on some points … but also an unpleasant surprise that we let you discover!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Precis så, obefintligt stöd för XFR2 och allmänt kassa a320 moderkort med ofta inte allt för rolig prestanda på nuvarande ryzen... En fingervisning kanske men det blir bara dumt att dra några större slutsatser av det hela.

Edit: Tydligen så är x470 bara en rename/rebrand av X370, chipsetet är enligt utsago på pricken identiskt. Detta betyder att AMD artificiellt stryper XFR2 på X370 och enbart låter processorn aktivera det på X470 bord. Undrar hur länge det dröjer innan vi får se fulhack i EFI för att aktivera XFR2...

Men x470 skulle väl ha bättre stöd för snabbare minne?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Jag gillar namnen mer än föregående generation, tyckte det var så onödigt mycket av samma processorer.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Men x470 skulle väl ha bättre stöd för snabbare minne?

Sanning med modifikation då chipset inte har med minne att göra egentligen, det man kan tweaka är ledningsbanor mellan socket & slots samt strömmatning, nu finns dock en hel del x370 bord som redan är rätt duktiga på den biten så med 2000serie CPU lär det bli ungefär samma förbättring i stöd för minneshastigheter. Såvida inte AMD hittat någon super-duper lösning på nya plankorna

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Fast och andra sådan, när man skannar QR-koden på CPUn på framsidan av tidningen så kommer man ju till Rick Astley - Never Gonna Give...
Antingen har ju AMD haft väldigt roligt när de skickade ut testexemlaren eller så är bilden åtminstone fake.
Så frågan är ju hur stor skopa salt man behöver använda.

Skanna själva => https://videocardz.com/75489/amd-ryzen-7-2700x-pictured-full-...

Nu snackar vi källgranskning - bra jobbat

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av loefet:

Fast och andra sådan, när man skannar QR-koden på CPUn på framsidan av tidningen så kommer man ju till Rick Astley - Never Gonna Give...
Antingen har ju AMD haft väldigt roligt när de skickade ut testexemlaren eller så är bilden åtminstone fake.
Så frågan är ju hur stor skopa salt man behöver använda.

Skanna själva => https://videocardz.com/75489/amd-ryzen-7-2700x-pictured-full-...

Snyggt fångat. Vad sysslar Ank-PC med? De e gamla i gemet men vad fan..

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Ahh Reddit... källorna för all fakta i världen

är ju dock trevligt att se en 2600x gå om 1800x i spel, då pratar vi mer frekvens, och inte fler trådar. Medan samtidigt kunna producera bättre än 8600k i rå jobb. Sett till förväntat pris kan detta mao bli en rätt bra CPU. Får se om XFR tillkommer något mer.

Osäkert hur mycket XFR spelar in och om vi kommer börja se högre temps till en sådan nivå att det kanske är värt att faktiskt köra en bra kylare på Ryzen CPUer, kör stock kylaren med 3.8GHz idag själv på två maskiner.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

@Lordsqueak: @CCWarlock: Kan inte ta åt mig äran för det, då det redan diskuterades i Videocardz artikeln.
Men roligt är det

Permalänk
Skrivet av Anders9110:

Ifall uppgifterna stämmer att Ryzen 2xxx har fått en liten IPC boost så är förmodligen Ryzen 2xxx ikapp Haswell serien.

Skrivet av PalmiNio:

Bör inte AMD ha högre IPC än Intel sett hur mycket högre frekvens Intel kör på sin Boost?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Anders9110:

Nej AMD har lite lägre IPC i5 8400 har en boost frekvens på 4 GHz på 1 kärna och ifall rykten stämmer så är Ryzen 2700X boost frekvens på 4,4 GHz för 1 kärna och 2700X kan fortfarande inte slå 8400 i spel det betyder att 2700X har sämre IPC.

Skrivet av Bael:

Du menar att i spel presterar 8400 bättre.

IPC varierar beroende på applikation samt moderkort/minneshastighet etc. om jag inte misstar mig?

Skrivet av Anders9110:

Så min poäng kvarstår Intel har bättre IPC generellt sett än Ryzen 2xxx serien

Ja IPC kan varierar beroende på applikation men moderkort spelar ingen större roll för IPC kan dock påverka boost frekvenserna.

AMD kör högre klockade minnen i testet så de har en fördel där Intel CPU klarar ganska enkelt högre frekvenser på RAM minnen och får också några % extra prestanda.

Det går inte att säga "Coffee Lake har högre IPC än Ryzen", det beror på flera faktorer. Om du gör floating points med skalärer eller vektorer (upp till 128 bits) hanterar Ryzen fyra instruktioner per cykel. Coffee lake hanterar 2st per cykel. Om du går upp till 256 bits vektorer hanterar båda arkitekturerna 2 per cykel. Om du dock gör 256 bitars fused multiply-and-add går Ryzen ner till 1 instruktion per cykel och Intel stannar på sina 2.

Detta p.g.a Coffee lake använder två st. 256 bits enheter som hanterar både multiplikation samt addition. AMD använder fyra st. 128-bits enheter varav två enbart kan multiplicera och två enbart kan addera.

Om du lyckas hålla hela koden i Ryzens micro-operation cache har ryzen en teoretisk output av sex instruktioner per cykel (Det verkar vara fem i verkligheten dock), Coffee lakes motsvarande är fyra.
Kod som inte får plats i micro-operation cache hanteras istället i den vanliga cachen, härifrån hanterar båda arkitekturerna fyra per cykel. Verkar dock som att bredden på bussen här är en bottleneck för ryzen, då den snittar ~16 bytes per cykel ur cachen istället för de 32 som finns i vissa dokument.

Allt det här är dock utan en viktig sak - minneslatenser. Så vitt jag förstått är med andra ord problemet för Ryzen latensen till minnet, där vi talar om latenser som är ~25% högre i snitt än Coffee Lake. (taget ur mitt minne... ).

Bortsett från A320 brädan de testat på samt ingen info om minneshastigheten på speltestet (antar dock 2933 19-19-19 JDEC eller vad timingsen nu är) så är det här ungefär vad som förväntats av Ryzen+. ~10% clock (ingen XFR2.0 på A320, så kommer klocka över 4.3 på en core), förbättrad boostfunktion samt förbättrade latenser till minnet.

Ska tilläggas att den enda personen jag sett som undersöker dessa timings är Agners CPU blog, vilket är den enda källan jag har till min information med.

Visa signatur

7900 xt -:- 5800x3D -:- 32gb 3800 cl 14 -:- 2x480+360

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Har kört min 1800 såpass hårt att den konsumerat 250w, visst ökade tempen på vrm men inte direkt katastrofalt, låg under 60 fortfarande. Med andra ord finns det kort som klarar "en del" extra
Point taken dock, det finns x370 som är lite på den snåla sidan, borde ändå gå att eftervalidera bättre bord.

Skickades från m.sweclockers.com

Har också legat i närheten av det på mitt Prime X370 Pro, men det är en bräda med ordentligt många faser och adekvat kylning till dem. Prime-A har vad jag kan se samma som Prime Plus, alltså ganska klent med både faser och kylning.

Det är ju dock möjligt att vissa blir certifierade och andra inte, och har man snålat och köpt brädor som slickar linan men inte mer än så så får man nog svälja det. Jag tror inte AMD vill riskera stormen som skulle följa på certade klenbrädor som svartskärmar för att strömmatningen inte räcker till.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Höstregn:

Det går inte att säga "Coffee Lake har högre IPC än Ryzen", det beror på flera faktorer. Om du gör floating points med skalärer eller vektorer (upp till 128 bits) hanterar Ryzen fyra instruktioner per cykel. Coffee lake hanterar 2st per cykel. Om du går upp till 256 bits vektorer hanterar båda arkitekturerna 2 per cykel. Om du dock gör 256 bitars fused multiply-and-add går Ryzen ner till 1 instruktion per cykel och Intel stannar på sina 2.

Detta p.g.a Coffee lake använder två st. 256 bits enheter som hanterar både multiplikation samt addition. AMD använder fyra st. 128-bits enheter varav två enbart kan multiplicera och två enbart kan addera.

Om du lyckas hålla hela koden i Ryzens micro-operation cache har ryzen en teoretisk output av sex instruktioner per cykel (Det verkar vara fem i verkligheten dock), Coffee lakes motsvarande är fyra.
Kod som inte får plats i micro-operation cache hanteras istället i den vanliga cachen, härifrån hanterar båda arkitekturerna fyra per cykel. Verkar dock som att bredden på bussen här är en bottleneck för ryzen, då den snittar ~16 bytes per cykel ur cachen istället för de 32 som finns i vissa dokument.

Allt det här är dock utan en viktig sak - minneslatenser. Så vitt jag förstått är med andra ord problemet för Ryzen latensen till minnet, där vi talar om latenser som är ~25% högre i snitt än Coffee Lake. (taget ur mitt minne... ).

Bortsett från A320 brädan de testat på samt ingen info om minneshastigheten på speltestet (antar dock 2933 19-19-19 JDEC eller vad timingsen nu är) så är det här ungefär vad som förväntats av Ryzen+. ~10% clock (ingen XFR2.0 på A320, så kommer klocka över 4.3 på en core), förbättrad boostfunktion samt förbättrade latenser till minnet.

Ska tilläggas att den enda personen jag sett som undersöker dessa timings är Agners CPU blog, vilket är den enda källan jag har till min information med.

Sant att det beror väldigt mycket på vad man gör. För de flesta normal program handlar det främst om heltalsaritmetik och heltalslogik, där ligger Zen och Ivy Bridge rätt jämt medan Skylake ligger ~20 % högre räknat per cykel.

Om du kollar både verkliga resultat och även din länk, Agners lista på vilka pipelines som olika instruktioner använder, så ser man rätt snabbt att Zen inte alls hanterar i närheten av fyra flyttalsinstruktioner per cykel.

Samt att Zen har en peak-kapacitet på fyra flyttalsberäkningar, det förutsatt att de går mot register då Zen har en maxkapacitet på två minnesoperationer per cykel (som kan vara vilken kombination som helst av läs/skriv).

Sett till peak-kapacitet klarar Skylake upp till tre flyttalsberäkningar. Det sagt, peakvärdet är rätt meningslöst och förklarar inte varför Zen presterar så extremt bra i några väldigt specifika fall (framförallt Cinebench).

För det lär man titta en nivå till. x86_64 delar upp flyttalsoperationer i två huvudgrupper, SS/D samt PS/D.

  • SS - Scalar Single, d.v.s. "vanliga" 32-bitars flyttal (rent ISA-tekniskt är detta en delmängd av SSE)

  • SD - Scalar Double, d.v.s. "vanliga" 64-bitars flyttal (rent ISA-tekniskt är detta en delmängd av SSE2)

  • PS - Packed Double, d.v.s. SSE/AVX 32-bitars flyttal

  • PD - Packed Double, d.v.s. SSE/AVX 64-bitars flyttal

Zen har 4 flyttalspiplines, men dessa är rejält asymmetriska så bara väldigt specifika kombinationer av instruktioner som någonsin kan nå 4 instruktioner per cykel. Mer normalt är två instruktioner per cykel.

Att Zen står sig riktigt bra i Cinebench beror på att man där använder väldigt mycket add/mul av typen SS, det är väldigt mycket ett "best-case" för Zen givet hur dessa instruktioner är uppdelade över pipelines.

Samtidigt är det i princip worst-case för Haswell och tidigare då dessa bara kan utföra en enda addss/sd per cykel! I Broadwell dubblades det till två. Skylake har samma max, men där optimerades just mixen med mycket add och mul.

För "packed" SSE instruktioner må Zen ha högre maxkapacitet (fyra även där), men i praktiken kräver SIMD en hyfsad andel "blend/shuffle" instruktioner (flytta saker mellan "lanes"). Det tar kapacitet ur de pipelines som också används för aritmetiska operationer för Zen, medan Skylake har dedicerade pipeline för detta (pipelines för aritmetik kan användas vid behov för detta).

Ovanpå det har Zen en s.k. "distribuerad scheduler" medan Core-serien har en "central scheduler". Rent praktiskt är den förra enklare att designa medan den senare i praktiken utnyttjar de pipelines som finns mer effektivt (framförallt när det händer saker som är svåra att förutser som cache-missar och felspekulerade hopp). Så i fallet när kapaciteten är likvärdigt kommer Core i praktiken alltid prestera lika bra eller bättre.

Slutligen, SIMD tenderar också att generera större andel minnesaccesser. Zen kan som sagt utföra två minnesoperationer per cykel, vilken mix som helst. Skylake kan utföra två läsningar, en skrivning samt en adressberäkning per cykel. Ovanpå det är det 128-bitars minnesaccesser för Zen medan det är 256-bitars minnesaccesser för Skylake, det är oftast bara relevant för program som använder AVX.

Sedan finns det lite andra aspekter som spelar roll för desktop-program. "lock xadd" samt "lock cmpxchg" är 2-3 gånger dyrare på Zen jämfört med Skylake, detta är byggstenarna för semafor och mutex (kritiskt för att synkronisera multitrådade program)! Tyvärr har den gode Agner ännu inte Skylake SP med, den lär skilja sig från "vanliga" Skylake specifikt för dessa instruktioner (medan i princip allt annat lär vara identiskt).

Orsaken är att Zen/Skylake SP har en cache-hierarki optimerad för servers, d.v.s. köra många enkeltrådade uppgifter samtidigt (parallellt). "Vanliga" Skylake är optimerad för skrivbordet, d.v.s. köra en eller några enstaka multitrådade program. Skillnaden ligger här i att den senare klassen program behöver väsentligt mycket mer synkronisering mellan trådar.

TL;DR Cinebench är ett rätt uselt mått på IPC då väldigt få moderna program där flyttal är en flaskhals bygger i dag på de skalära flyttalsinstruktionerna, SSE är trots allt 19 år gammalt... Men å andra sidan är IPC för flyttal rent generellt rätt irrelevant utanför några specifika nischer, för de flesta program (inklusive spel) är CPU-flaskhals primärt heltalsaritmetik och heltalslogik.

Vettigast IPC-måttet är i praktiken det för heltalsberäkningar.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Eftersom att jag tyckte att @loefet inlägg om QR-koden lät för bra för att vara sant, inte lyckades skanna koden själv så, och tydligen inte har något liv, så ritade jag av den i Paint och laddade upp den på Imgur, och visst var det Rick Astley som gömde sig där bakom

För övrigt trevligt att se lite tester, som pekar på en märkbar förbättring, ser fram emot lanseringen och tester med den kommande styrkretsen. Lär dock inte bli någon uppgradering för min del, möjligtvis om man skulle få för sig att köpa ett system till.

Permalänk
Inaktiv

Lite bättre än vad jag förväntade mig, men det blir att byta ut min 1800x emot en Threadripper 2.
Men jag inser Threadripper 2 kan bli riktigt strömtörstig vid lite större laster och man kan börja prata om att vattenkyllning kan vara bra

Nå man får hoppas ram och grafikkort sjunker i pris för det stannar upp hela datorförsäljningen.

Problemet generellt med tester är att det är enkelt att göra enkla tester för Svenssonsanvändare, att göra tester på lite större laster, så blir resultatet inte enkelt reproducerbart för andra och då är resultatet mer eller mindre kasst.

Permalänk
Medlem

Hej, skall man köpa en Ryzen 2700x Threadripper 1900x eller vänta på en 2800x då jag gillar att spela mellan jobben.

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem

@Pauls711: kommer ingen 2800x.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Pauls711:

Hej, skall man köpa en Ryzen 2700x Threadripper 1900x eller vänta på en 2800x då jag gillar att spela mellan jobben.

Kan du vänta 2-3 veckor till, finns antagligen massor av tester av 2700x ute.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pauls711:

Hej, skall man köpa en Ryzen 2700x Threadripper 1900x eller vänta på en 2800x då jag gillar att spela mellan jobben.

Threadripper 2700x dröjer månader, 1900x vs 1700x beror på vad man gör vid datorn. 2800x utgår.

Kortfattad kan man säga med i princip all bättre hårdvara varesig det gäller ssd, ram, grafikkort, windows licens etc. -Tvivlar man på att man behöver ha den bättre hårdvaran så behöver man ej ha den. I detta fall så blir det för många den äldre vs nyare versionen av cpuerna.
Förenklat kan man dessutom kalla 8 cpre cpuer för svensson cpuer, det är en bra balans för de som spear lite, redigerar någon film, surfar etc.
Medans Threadrippern är nördcpun där man har igång så mycket samtidigt att flera anledningar, man kanske jobbar med något fåt ett brottskande supportärende och ej vill stänga ner det man jobbade med innan.

*edit*
Förtydligande så syftar jag på ptodukter riktiga till prousers vs svenssons, många kan tvivla Nvida 1080 vs 1080 ti, men det är samma kort fast snabbare. Det jag syftade på är Geforce vs Quadro etc, där de som behöver ha en quadro som en threadripper vet om detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Precis så, obefintligt stöd för XFR2 och allmänt kassa a320 moderkort med ofta inte allt för rolig prestanda på nuvarande ryzen... En fingervisning kanske men det blir bara dumt att dra några större slutsatser av det hela.

Man kan nog se det som ett "worst case", vilket är en fingervisning så god som någon!

Skrivet av tellus82:

... Detta betyder att AMD artificiellt stryper XFR2 på X370 och enbart låter processorn aktivera det på X470 bord. Undrar hur länge det dröjer innan vi får se fulhack i EFI för att aktivera XFR2...

Vad säger att såväl XFR2 som Precision Boost 2 inte (alls) ska förväntas fungera på första generationens moderkort?
Med uppdaterad UEFI och nya generationens CPU borde det väl inte vara något problem, möjligen bara att man når lägre toppfrekvenser med vissa kort (tillverkarens bedömning sätter en övre gräns).
Jag blir nog mest förvånad om det inte kommer ut officiellt stöd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Osäkert hur mycket XFR spelar in och om vi kommer börja se högre temps till en sådan nivå att det kanske är värt att faktiskt köra en bra kylare på Ryzen CPUer, kör stock kylaren med 3.8GHz idag själv på två maskiner.

Den bilden som utan tvekan säger mest om den frågan är ju denna:

om den stämmer så klart. (Det är ju tidiga obekräftade tester trots allt)

Just att man ser ökande nivåer, oavsett antal kärnor du använder, istället för bara boost med 1-2, så lär XFR verkligen göra nytta oavsett vad du använder den till. Och då XFR bara gör detta om den får bra nog kylning, och med ökande klockfrekvenser får man ökande värme, så låter det som bra kylare verkligen är att föredra på 2000-serien så den kan hålla frekvenserna uppe.

Nu är Wraith kylaren inte så dålig, så på enklare CPUerna kan den nog hantera detta utan problem, men 2700X lär nog behöva lite mer för att kunna trycka på 4Ghz+ med 4C8T längre tid på den skulle jag tro. Också lite intressant och se hur den räknar. För med denna turbo design är det ju kritiskt att man använder just HT på samma kärna före man aktiverar "nästa kärna" då tex 4C8T @ 4.05Ghz lär vara snabbare än 8C8T @ 3.9Ghz om vi iaf antar bra HT (vilket den ska ha om jag förstått det rätt).

Permalänk
Medlem

Fan vilket kliv de nya processorerna är ändå om man jämför mot sista generationen bulldozer där toppmodellen låg och skvalpade jämtemot celeron 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem

kortare väntetid

Då blir det kortare väntetid och lättare att välja.

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Den bilden som utan tvekan säger mest om den frågan är ju denna:
https://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2018/03/AMD-Ryzen-7-2700X-Core-Frequency-740x555.jpg om den stämmer så klart. (Det är ju tidiga obekräftade tester trots allt)

Just att man ser ökande nivåer, oavsett antal kärnor du använder, istället för bara boost med 1-2, så lär XFR verkligen göra nytta oavsett vad du använder den till. Och då XFR bara gör detta om den får bra nog kylning, och med ökande klockfrekvenser får man ökande värme, så låter det som bra kylare verkligen är att föredra på 2000-serien så den kan hålla frekvenserna uppe.

Nu är Wraith kylaren inte så dålig, så på enklare CPUerna kan den nog hantera detta utan problem, men 2700X lär nog behöva lite mer för att kunna trycka på 4Ghz+ med 4C8T längre tid på den skulle jag tro. Också lite intressant och se hur den räknar. För med denna turbo design är det ju kritiskt att man använder just HT på samma kärna före man aktiverar "nästa kärna" då tex 4C8T @ 4.05Ghz lär vara snabbare än 8C8T @ 3.9Ghz om vi iaf antar bra HT (vilket den ska ha om jag förstått det rätt).

Inte läst testet men vad är anledningen till att de kör utan smt i alla fall på bilden du länkat? De flesta som köper prosessorn kör nog med smt. Beter sig turbo annorlunda med det påslaget?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Man kan nog se det som ett "worst case", vilket är en fingervisning så god som någon!

Vad säger att såväl XFR2 som Precision Boost 2 inte (alls) ska förväntas fungera på första generationens moderkort?
Med uppdaterad UEFI och nya generationens CPU borde det väl inte vara något problem, möjligen bara att man når lägre toppfrekvenser med vissa kort (tillverkarens bedömning sätter en övre gräns).
Jag blir nog mest förvånad om det inte kommer ut officiellt stöd.

För att vara lite mer exakt, en del av XFR2 är en x470 exclusive enligt slides från AMD, även annan info som läckt har bekräftat detta. Man kallar denna funktion för precision boost overdrive, ett läge som inte kommer vara aktiverat på annat än x470 bord. XFR & PB i sig kommer att fungera på AM4 i stort men inte Overdrive biten. (som jag sade tidigare, detta borde rent tekniskt gå att lösa även på bra x370 bord då det är en mjukvarulåsning av en funktion redan inbygd i CPU)

Om detta stämmer till 100% eller ej lär framtiden utvisa och hur stor skillnad det egentligen gör är det heller ingen som vet.

Vad det gäller XFR på A320 bord som används i testet så kommer den med hög sannolikhet att limiteras av VRM kapacitet, sjunker spänning för lågt (vdroop) så boostar inte SenseMI som den ska. Därför tycker jag att man inte ska dra för stora slutsatser av test på just A320 bord, sen att dessa typiskt har ganska dålig kvalité på resten av borden hjälper inte heller (dålig EFI, kass vrm till minne, dåliga ledningsbanor till minne osv osv)

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Inte läst testet men vad är anledningen till att de kör utan smt i alla fall på bilden du länkat? De flesta som köper prosessorn kör nog med smt. Beter sig turbo annorlunda med det påslaget?

Tror inte de kör utan SMT.
Och jag vet inte hur det påverkar, men där står kärnor i bilden. Kärnor tolkar jag som just kärnor, och inte trådar. Kan vara en feltolkning från min sida dock.

Men tex sett på Intel så är ju en 2C4T mer effektiv (energi) än en 4C4T. Så det borde ju vara något form av lika tänkt här, att om man lastar 2 kärnor med SMT borde det vara mer effektivt än 4 kärnor utan SMT körande. Och detta är ju OSet som typ avgör det när den väljer vilken tråd som ska köras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tror inte de kör utan SMT.
Och jag vet inte hur det påverkar, men där står kärnor i bilden. Kärnor tolkar jag som just kärnor, och inte trådar. Kan vara en feltolkning från min sida dock.

Men tex sett på Intel så är ju en 2C4T mer effektiv (energi) än en 4C4T. Så det borde ju vara något form av lika tänkt här, att om man lastar 2 kärnor med SMT borde det vara mer effektivt än 4 kärnor utan SMT körande. Och detta är ju OSet som typ avgör det när den väljer vilken tråd som ska köras.

Ja men det står ju SMT Off under rubriken i bilden, Det tolkar jag som SMT av.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja men det står ju SMT Off under rubriken i bilden, Det tolkar jag som SMT av.

*facepalm*
Jepp.. hade jag helt missat.
Dock antog jag att det var kärnorna de lastade, och inte trådarna, så resultatet bör vara samma.

Det kanske är för att kunna styra just det med SMT och kärnor vs trådar så att testet visar rätt?

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga till redaktionen. Kommer ni testa med både äldre moderkort och nya när ni ska göra eran recension?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@Ratatosk: Hej min nuvarande cpu är cirka 6 årI7 3820 så jag kan vänta en månad till utan probem

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem

@Implor: Det var synd

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem

@Pauls711: Synd och synd. Är bara ett namn. Hade 2800x funnits så hade den haft samma spec. som 2700x. Är inte som om AMD håller tillbaka på prestandan eller något....

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro