Permalänk

Bygger dator - startar ej [fixat]

Edit: lösningen var att sätta kabeln från på-knappen i rätt.

Ny på att bygga datorer. Kan ha satt kablarna fel men tror de viktigaste är på rätt ställe i alla fall.

Nytt moderkort: ab350m-gaming 3
El agg: corsair tx750.
Gpu: radeon 480.
Cpu: amd ryzen 5 1600.

Hade armband på mig så borde inte blivit kortslutning. Allt va även avstängt.

Men den vill ej starta.

Har jag komponenter som fungerar med varandra eller vad kan jag gjort för fel?

Hittade felet
Permalänk
Medlem

Något är förmodligen felmonterat, bästa vore om du kunde lägga in lite bilder. Är du säker på att du använde de små standoffsen för moderkortet och inte skruvade det direkt till chassit? Har du kopplat in de två strömkablarna på moderkortet korrekt?

Edit: Kanske låter dumt men är nätagget påslaget på baksidan? Har du provat koppla ur power-knappen från moderkortet och startat datorn manuellt med skruvmejsel?
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lite bilder på allt skulle ju underlätta så vi kan se hur du har gjort anslutningarna.

Permalänk

Prova att starta den utan minnen och hårddiskar kopplade till datorn. Startar den då?

Permalänk
Medlem

Satt i den stora, men missat den lilla strömkontakten till moderkortet som oftast sitter i "övre vänstra hörnet" månntro?

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem

Slå på PSU knappen.
Kortslut start pins på moderkortet.

Permalänk
Medlem

Sitter RAM i ordentligt? Ett vanligt misstag är att inte trycka i dem helt, det ska "klicka" när de sitter rätt

Visa signatur

Var god citera mig så jag vet om ni svarar!

Permalänk
Medlem

Det kan vara så illa att "pinsen" på moderkortet till CPU'n är skadade, inspektera dess pins ordentlig. Då jag råkade ut för samma sak för min polares dator, allt vart nytt, och vägrade starta. PSU'n gjorde ett snabbryck med fläkten. Men vägrade starta.

Permalänk
Skrivet av Sinery:

Slå på PSU knappen.
Kortslut start pins på moderkortet.

Förstod ej de sista, vad är start pins? Samt hur kortaluter ja dessa?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Nanae:

Satt i den stora, men missat den lilla strömkontakten till moderkortet som oftast sitter i "övre vänstra hörnet" månntro?

Satt i båda! Men kollade pinsen, å på den stora med 24 pins, alltså den från el agget har bara 23/24 hål/honor eller vad man säger. Kan detta va problemet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Makaveli1:

Prova att starta den utan minnen och hårddiskar kopplade till datorn. Startar den då?

Testa, starta ej. Men som ja skrev till en annan, behövs alla 24/24 ”honor” /hål på el utaget från el agget som ska in i moderkortet? Ja saknar nämligen ett.. alltaå har ett hål med ingen koppar legrering eller vad de nu är.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du behöver "fylla" alla 24pins hålen i moderkortet. Sen har du även en 8 pin uttag som måste ha ström, som sitter mellan CPUn och I/O panelen.

Permalänk
Skrivet av n0rman:

Något är förmodligen felmonterat, bästa vore om du kunde lägga in lite bilder. Är du säker på att du använde de små standoffsen för moderkortet och inte skruvade det direkt till chassit? Har du kopplat in de två strömkablarna på moderkortet korrekt?

Edit: Kanske låter dumt men är nätagget påslaget på baksidan? Har du provat koppla ur power-knappen från moderkortet och startat datorn manuellt med skruvmejsel?
Skickades från m.sweclockers.com

Du hade rätt, hade monterat fel. Datorn på knäpp va problemet då lilla kabeln mellan den å moderkortet satt i felaktigt

Permalänk
Skrivet av Pinkaywr:

Du behöver "fylla" alla 24pins hålen i moderkortet. Sen har du även en 8 pin uttag som måste ha ström, som sitter mellan CPUn och I/O panelen.

Den lilla har alla. Men den stora som sagt har bara 23/24 honor. Så de är alltså dettsa som är felet? Måste ja köpa mytt el agg då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du byggt dator tidigare?

Visa signatur

Thrustmaster HOTAS Warthog!

Permalänk
Medlem
Skrivet av littlesaint:

Den lilla har alla. Men den stora som sagt har bara 23/24 honor. Så de är alltså dettsa som är felet? Måste ja köpa mytt el agg då?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej

24pin kontakten har bara 23 pins kopplade.

Visa signatur

Case: Phanteks Enthoo Luxe PSU: EVGA SuperNova G2 750W MoBo: ASUS X99 Deluxe CPU: Intel Core i7 5820K RAM: Crucial Ballistix Sport 32GB DDR4 2400 Mhz GPU: 2x MSI GTX970 Gaming 4GB Cooling: Noctua NH-D15 SSD: Samsung 950 pro 512GB & Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Skrivet av Lunilu:

Har du byggt dator tidigare?

Nej, bara bytt gpu å satt in fläktar å ssd tidigare. Moderkort mm är nytt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av littlesaint:

Du hade rätt, hade monterat fel. Datorn på knäpp va problemet då lilla kabeln mellan den å moderkortet satt i felaktigt

Kul att det löste sig. De små kablarna längst ner är nästan det jobbigaste med datorbygge även om manualen brukar ha tydliga instruktioner.

I bland händer det att chassin levereras med trasiga påknappar, därför brukar man uppmana att manuellt sluta kretsen mellan de två små pinsen med en skruvmejsel eller dyl. Blir samma sak som att klicka på startknappen.

Skickades från m.sweclockers.com