Permalänk
Medlem

Skulle gissa på att du sitter på en kabel som inte klarar mer än 100Mbit, hade samma problem men bytte till en cat6 o sen fick jag ut 250Mbit. Prova med en cat6 kabel så ska det nog lösa sej.

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yomster:

Varför argumentera för att man ska få skriva fel för att folk "vet vad man menar"?

Varffö i så fall argumentera överhuvud taget. Jag lämnade inte ute "per sekund" i hopp om att folk på sveriges största data nörd forum skulle förstår var jag avsåg, utan för att jag VET att folk förstår. Återstår då gör varför fölk likför bannat "inte förstår", varför är det så förbanat skoj att medvetet missförstå och sedan driva ett helt harang med argumentationer kring detta. Fullständigt obegripligt.

Skrivet av Yomster:

Prova att baka en kaka med 8ggr så mycket mjöl som det står i receptet eller varför inte en tusendel av det som står i receptet?

Gör dig inte dummare än du är, när jag skrev Mb missade varkem du elle någån annan att det var Mb per sekund som avsågs, du och alla andra som piskar denna döa höst vill bara tjafsa. Lägg ner.

För övrigt var tekniker #2 (vlket betyder nummer två, alltså tekniker nummer två så att ingen stackare får sitta och undra sig till säms inatt) och det tog han 1 minut (sextio sekunder) att qonstatera att felet ligger någom annan stans och att anledningen till att jag bara får 9.000.000b är alltså för att det är det som levereras genom kablarna och antledningen till att rautrarna inte funkerar är föratt att dem kräver Jigga bitt för att fungera.

Fortsättning följer..!

Permalänk
Medlem

Kan ju även vara så att fiberomvandlaren inte stödjer högre än 100Mbit/s, förutom då övriga kablar och utrustning.

Permalänk
Medlem

Vad får du för IP adress, när du kopplar rakt i väggen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av huttala:

Grejen är ju den att det är många som skriver "Jag får bara ut 10Mb på min 100Mb lina, vad är fel?!" då de tror att 100Mbps resulterar i 100MB/s nerladdningshastigheter. Detta skapar förvirring i nästan alla trådar som har med hastighet att göra då vissa skriver om mbps och andra MB/s. Och nu har du tagit det ett steg längre genom att skriva om megabit, men inte i hastighetsform, vilket skapar ännu mer förvirring.

Ja, men nu skrev jag inte Megabyte utan Megabit och Telia har inga 100MB/s ut till privatpersoner. Teknikern som var här ringde precis och hittade inga fel nere i källaren heller, utan sade att vi får 96/96 vilket jag då tolkar som 96 Megabit per sekund. Kanske är fel, vad vet jag, kanske är det 96 delat på 96, men det blir ju noll. Knäppt.

Så då återstår kabelbrott vilket kommer bli en historia i sig självt då ingen verkar veta vem som är ansvarig.

Permalänk
Medlem

Om man är boende i en Lägenhetsfastighet kan det mycket väl vara switcharna i fastigheten som inte stödjer mer än 100/100. Så är det i mitt fall då jag kan få GBit fram till fastigheten men in i min lägenhet kan jag max få 100/100 då fastighetsnätet (switcharna i fastigheten) inte vill leverera mer.

Visa signatur

MB/Case: Gigabyte B550M Aorus Pro-P || 4000D Airflow
CPU/Cooler: Ryzen 5600X || Full custom loop
RAM: G.Skill TridentZ neo 2x16 GB @ 3600 CL16 (Dual rank Hynix DJR)
GPU/Monitor: Radeon RX 5700 || AOC G2590PX
Storage: WD SN750 1 TB || Samsung QVO 860 1 TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av loefet:

Kan ju även vara så att fiberomvandlaren inte stödjer högre än 100Mbit/s, förutom då övriga kablar och utrustning.

Skrivet av t0ad:

Om man är boende i en Lägenhetsfastighet kan det mycket väl vara switcharna i fastigheten som inte stödjer mer än 100/100. Så är det i mitt fall då jag kan få GBit fram till fastigheten men in i min lägenhet kan jag max få 100/100 då fastighetsnätet (switcharna i fastigheten) inte vill leverera mer.

With all due respect, detta har redan diskuterats i tråden och, nej, det är inte något av detta.

Permalänk
Avstängd

Telia är telia, kom ihåg förr när man betalade för 24 och fick 10, betalade man för 8 fick man 8...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av t0ad:

Aj, AJ, AJ, nu har du satt skägget i brevlådan, to... t0... tnollad, tnollad? För så får man inte skriva, då blir folk lite förvirrade, för 100/100 kan ju betyda lite vad som helst, här.

Permalänk
Medlem

När du pluggar in kabeln direkt från datorn och till internetuttaget i väggen, vad för hastighet visas?
Är det allt annat än 1Gbit/s så är du rätt körd och då kan eventuell CPE behöva bytas ut.

Får du en hastighet på 1Gbit/s så är det antingen fiberomvandlaren, dvs den som omvandlar signalen och sitter INNAN eventuell CPE i fastigheten.

Är det INTE fiberomvandlaren så är det fel/dåliga kablar helt enkelt.

EDIT:

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

With all due respect, detta har redan diskuterats i tråden och, nej, det är inte något av detta.

Det var inte min mening att reta upp folk. Råkade enbart hamna på sista sidan och såg således inte att det redan var diskuterat.

Visa signatur

MB/Case: Gigabyte B550M Aorus Pro-P || 4000D Airflow
CPU/Cooler: Ryzen 5600X || Full custom loop
RAM: G.Skill TridentZ neo 2x16 GB @ 3600 CL16 (Dual rank Hynix DJR)
GPU/Monitor: Radeon RX 5700 || AOC G2590PX
Storage: WD SN750 1 TB || Samsung QVO 860 1 TB

Permalänk
Medlem

Hmm... låter klurigt det där. Jag kan rekommendera att prova god karma? Obegripligt hur man kan bete sig så drygt mot en grupp människor som på sin fritid är villiga att hjälpa en att felsöka utan ersättning. Jag vet inte vad som är mest förbluffande, godheten i folk som fortsätter att försöka hjälpa till trots din attityd, eller din totala oförmåga till uppskattning.

Skulle inte bli förvånad om Telia’s tekniker i fråga själv lurkar här någonstans och stryper dig till 1Mb(it).

Jag får själv be om ursäkt till er andra för nivån på mitt inlägg, jag vill egentligen inte sjunka så här lågt.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk

125,92 Mbit/s ner, 116,91 Mbit/s upp, Telia fiber 100/100 Cat6 gigabit switchar, router som skyfflar upp till 600 Mbps.

Många sitter ju med skitkablar eller en router som internt bara klarar 100Mbps eller tror att VPN inte påverkar hastigheten alls.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aToria:

Obegripligt hur man kan bete sig så drygt mot en grupp människor som på sin fritid är villiga att hjälpa en att felsöka utan ersättning.

Ursäkta?! Det tog ett (1) inlägg och sex minuter innan någon började tjafsa och du ifrågasätter MIN attityd?

Skrivet av aToria:

Jag vet inte vad som är mest förbluffande, godheten i folk som fortsätter att försöka hjälpa till trots din attityd, eller din totala oförmåga till uppskattning.

Det är inte min attityd som är problemet här utan detta forums fullständiga avsaknad av takt och ton. Det finns, som jag påpekat INTE EN PERSON här som inte förstod att det rörde sig om Megabit per sekund, men precis som vanligt här är det folk som är mer intresserade av att fullständigt trolla sönder trådar med enerverande, medvetna missförstånd och kör på som ett jävla ångvält i tråden.

Att folk sedan inte ens läser tre, fyra inlägg in i tråden innan man svarar är rent ohyffs, men det är det ingen som tar upp, nä-nä, inte heller att det inte bara är jag som inte skriver "per sekund" och blir "missförstådd", folk öser ur sig förkortningar, slang och annan l33t-speak i tid och otid, men det är bara jag, min OP och min attityd det är fel på, ingen annans.

Skrivet av aToria:

Skulle inte bli förvånad om Telia’s tekniker i fråga själv lurkar här någonstans och stryper dig till 1Mb(it).

Ja, det låter ju vuxet. Förvånar mig inte ett dugg det föreslås på detta forum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eloboostkings:

Telia är telia, kom ihåg förr när man betalade för 24 och fick 10, betalade man för 8 fick man 8...

Skickades från m.sweclockers.com

På fiber? Jag har kört telia fiber i två olika lägenheter och alltid fått över utlovad hastighet. Tidigare fick jag 126/126 på ett 100/100 avtal, och nu har jag 310/118 på en 250/100 avtal. Då kör jag 5m Cat5 från modem till switch och 10m Cat5e från den till dator. Stabilt är det också så jag lär inte byta så länge de inte höjer sina priser orimligt högt, de ligger lite högt redan.

Körde i förra lägenheten Telias ADSL och 12-30mbit fick 12-14mbit beroende på tid på dygn men det är så den tekniken är beror inte på operatören.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Ursäkta?! Det tog ett (1) inlägg och sex minuter innan någon började tjafsa och du ifrågasätter MIN attityd?

Det är inte min attityd som är problemet här utan detta forums fullständiga avsaknad av takt och ton. Det finns, som jag påpekat INTE EN PERSON här som inte förstod att det rörde sig om Megabit per sekund, men precis som vanligt här är det folk som är mer intresserade av att fullständigt trolla sönder trådar med enerverande, medvetna missförstånd och kör på som ett jävla ångvält i tråden.

Att folk sedan inte ens läser tre, fyra inlägg in i tråden innan man svarar är rent ohyffs, men det är det ingen som tar upp, nä-nä, inte heller att det inte bara är jag som inte skriver "per sekund" och blir "missförstådd", folk öser ur sig förkortningar, slang och annan l33t-speak i tid och otid, men det är bara jag, min OP och min attityd det är fel på, ingen annans.

Ja, det låter ju vuxet. Förvånar mig inte ett dugg det föreslås på detta forum.

Du svarar ju inte ens på felsöknings frågorna längre, utan allt handlar bara om hur du har rätt i att skriva Mb istället för Mb/s...

#17333359

#17333393

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Haptic:

...utan allt handlar bara om hur du har rätt i att skriva Mb istället för Mb/s...

Precis, och det är då ta mig fan inte mitt fel, det var inte jag som tog upp det och eftersom jag inte är speciellt konflikträdd av mig så kryper jag heller inte undan utan svarar upp.

Skrivet av Haptic:

Du svarar ju inte ens på felsöknings frågorna längre...

Och vad beror det på, tror du? Hade du läst tråden hade du sett att antingen är frågorna redan besvarade eller inte längre aktuella då teknikern konstaterat att det sannolikt rör sig om kabelbrott, vilket jag också skrev här och här.

Jag tycker sedan rent spontant det är synnerligen märkligt hur beskrivning av bredbandshastighetens beskaffenhet är så satans viktig (för Mb kan vara antingen per sekund eller per minut, båda är lika vanligt förekommande!!q) men inte ett jävla pip om att folk ställer frågor om saker som blivit besvarade för tre veckor sedan och när man vänligt men bestämt påpekar att det har redan diskuterats om, blir man idiotförklarad för sin attityd.

Och jag har liite problem med att vara trevlig och svara på frågor som redan är besvarade när man slänger sig med sådan, för att vara helt ärlig, idiotiska och drypande sarkastiska kommentarer som "Prova att baka en kaka med 8ggr så mycket mjöl som det står i receptet".

Alltså, allvarligt talat...

Permalänk
Medlem

@VresiBerba
Varför svarar du inte på frågor som medlemmar ställer??? Vill du ha hjälp eller inte?

Länkhastighet från din PC t.ex.????
Vad har du egentligen för router du testar med? Du skriver att 2st fungerar inte alls, och inte Inteno XG6746 heller. Men Intenon är ingen router utan en CPE vad jag kan se.

Börja med att testa den router som fungerar, och kolla din länkhastighet!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Det är inte min attityd som är problemet här utan detta forums fullständiga avsaknad av takt och ton. Det finns, som jag påpekat INTE EN PERSON här som inte förstod att det rörde sig om Megabit per sekund, men precis som vanligt här är det folk som är mer intresserade av att fullständigt trolla sönder trådar med enerverande, medvetna missförstånd och kör på som ett jävla ångvält i tråden.

Nu vet jag inte om jag blir trollad men jag tror inte att det stämmer helt enkelt, forumet är inkluderande och jag ser dagligen folk som är gröna när det kommer till det mesta som frågar om hjälp.

Det handlar inte om att de som svarar på din tråd är gröna, utan att de inte kan utesluta att du är det. Det är därför man börjar från början och säkerställer att TS vet skillnaden.

Värre missuppfattningar än skillnaden på Mbit och Mb/s har nog uppkommit förut.

Sen tycker jag som du att det är slappt att ställa frågor utan att ha läst igenom tråden, men samtidigt kan du som TS förebygga det om du ser att samma fråga återkommer genom att uppdatera oklarheter i #0 istället för att ödsla tid på att hugga på alla som svarar.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Precis, och det är då ta mig fan inte mitt fel, det var inte jag som tog upp det och eftersom jag inte är speciellt konflikträdd av mig så kryper jag heller inte undan utan svarar upp.

Och vad beror det på, tror du? Hade du läst tråden hade du sett att antingen är frågorna redan besvarade eller inte längre aktuella då teknikern konstaterat att det sannolikt rör sig om kabelbrott, vilket jag också skrev här och här.

Jag tycker sedan rent spontant det är synnerligen märkligt hur beskrivning av bredbandshastighetens beskaffenhet är så satans viktig (för Mb kan vara antingen per sekund eller per minut, båda är lika vanligt förekommande!!q) men inte ett jävla pip om att folk ställer frågor om saker som blivit besvarade för tre veckor sedan och när man vänligt men bestämt påpekar att det har redan diskuterats om, blir man idiotförklarad för sin attityd.

Och jag har liite problem med att vara trevlig och svara på frågor som redan är besvarade när man slänger sig med sådan, för att vara helt ärlig, idiotiska och drypande sarkastiska kommentarer som "Prova att baka en kaka med 8ggr så mycket mjöl som det står i receptet".

Alltså, allvarligt talat...

Är det detta man kallar Déjà vu?

Återigen skriver du ett inlägg om dina jävla Mb, Mb/s men undviker i att svara på någon som helst av de frågor vi har ställt.

Detta blir mitt sista inlägg här, men för dom som kanske orkar hjälpa till ändå kan du ju svara på det vi frågade, vilket var:

  • Vilken hastighet rapporterar ditt nic?

  • Vad får dina datorer för ip-adresser när du kopplar in dom direkt?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Varffö i så fall argumentera överhuvud taget. Jag lämnade inte ute "per sekund" i hopp om att folk på sveriges största data nörd forum skulle förstår var jag avsåg, utan för att jag VET att folk förstår. Återstår då gör varför fölk likför bannat "inte förstår", varför är det så förbanat skoj att medvetet missförstå och sedan driva ett helt harang med argumentationer kring detta. Fullständigt obegripligt.

Gör dig inte dummare än du är, när jag skrev Mb missade varkem du elle någån annan att det var Mb per sekund som avsågs, du och alla andra som piskar denna döa höst vill bara tjafsa. Lägg ner.

För övrigt var tekniker #2 (vlket betyder nummer två, alltså tekniker nummer två så att ingen stackare får sitta och undra sig till säms inatt) och det tog han 1 minut (sextio sekunder) att qonstatera att felet ligger någom annan stans och att anledningen till att jag bara får 9.000.000b är alltså för att det är det som levereras genom kablarna och antledningen till att rautrarna inte funkerar är föratt att dem kräver Jigga bitt för att fungera.

Fortsättning följer..!

Folk kan anta vad du menar och kanske har du givit tillräckligt med information för att antagandet ska bli rätt.
Det är det jag skriver, helt utan att avsikt att provocera, - varför inte skriva det man menar i stället för något annat?

Jag gör mig inte dummare än vad jag är, jag påpekar bara problematiken med att skriva något annat än det man menar och sedan anta att andra ska lista ut vad man egentligen menar. I många fall kan folk lista ut vad man menar med hjälp av sammanhanget men, som sagt, varför inte skriva det man menar i stället?

Om du tar och läser igenom tråden igen så inser du nog att det mestadels är du som tjafsar med folk som försöker hjälpa dig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Haptic:

Är det detta man kallar Déjà vu?

Det får du fråga någon annan om.

Skrivet av Haptic:

Återigen skriver du ett inlägg om dina jävla Mb, Mb/s men undviker i att svara på någon som helst av de frågor vi har ställt.

Men det är ju för fan sannolikt ett kabelbrott! Skall du läsa svaren eller är även du bara här för att tjafsa!? Mitt NIC rapporterar 100Mb och jag får ut ca. 96 och detta beror på, som jag redan har skrivit och dessutom nu även påpekat detta och var, att jag bara får 100Mb. Sedan vad min ip-adress skulle ha med saken att göra förstår jag inte. IP't går till Telia, something or other.

Permalänk
Medlem

Du låter en smula upprörd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VresiBerba:

men inte ett jävla pip om att folk ställer frågor om saker som blivit besvarade

Case in point;

Skrivet av ezah:

Vad har du egentligen för router du testar med?

SJU timmar sedan;

Skrivet av VresiBerba:

Felet är fortfarande inte löst, jag får fortfarande ut bara drygt 90 Mb oavsett vilken kabel, dator eller NIC jag använder. Jag har också lyckats hitta routern, vilken är en router från Telia; Technicolor TG799vac och den kopplar inte upp sig mot nätet. Ringde och felanmälde och Telia skickade en ny router, som inte heller den fungerade. Jag testade då den gamla Telia-routern, en Inteno XG6746, inget. Jag testade en Asus RT-AC51U, inget händer, startar bara om.

Skrivet av ezah:

Varför svarar du inte på frågor som medlemmar ställer???

Jadu...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spiffman:

Du låter en smula upprörd

ÄSCH!

Permalänk
Medlem

@VresiBerba:
Stäng tråden och gå vidare med ditt liv.

Permalänk
Medlem

@VresiBerba: haha seriöst, "sannolikt ett kabelbrott"? Du lade alltså energi på att skriva en trådstart, för att sedan nöjda dig med att det eventuellt möjligtvis rör sig om ett kabelbrott i fastigheten? Du för ett otroligt oklart förhållningssätt till problemlösning.

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

kanske är det 96 delat på 96, men det blir ju noll. Knäppt.

Visserligen väldigt offtopic men varför inte en mattekurs när vi ändå håller på:
96 / 96 = 1
96 - 96 = 0

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst pga. urspårning, otrevligheter och meninglösa kommentarer*

Citat:

§1.1 Var trevlig och respektera andra.
§1.2 Argumentera gärna, men låt det inte spåra ur till pajkastning.
§1.5 Att uttala sig provocerande endast för att reta upp andra (så kallat trollande) är inte tillåtet.
§1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat. Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd

Telia fiber 250Mb ger 96Mb; part deux <- betyder två (2)

En tredje tekniker har nu vart här med riktig utrustning och åtgärdat felet - det var alltså inte fel på Megabitt-gate, att jag skrev 250Mb istället för 250Mb/s, utan som jag sade; kabelbrott. Fem meter utanför dörren sade verktyget, och visst var det så;

"Blå och vit av", sade teknikern.

"Haha, seriöst". Det var 19 dagar mellan de inläggen, genius!

Ett stort tack till de som i allt skit i tråden faktiskt försökte hjälpa mig, ni var inte många men ändå. Ett STORT otack till de som trollade sönder tråden fullständigt och gjorde allt för att sabotera diskussionen samt den moderation som tillät detta att pågå i veckor. Jag ville bara ha support, ett bollplank och hjälp att lösa problemet, inte en lektion hur man skall skriva korrekta data-termer.

Jag är CNA och har sysslat med datorer i 40 år, alltså med en enorm datorkunskap, precis som merparten av de som skriver på detta forum, så varför folk får lov, blankt lov, att trolla på ett så uppenbart sätt är för mig... well, oacceptabelt. Ingen kan missförstå "250Mb" i sammanhanget precis lika lite som man missförstår "100/100". ALLA vet att det är per sekund, om inte för den enkla anledningen att det inte finns något alternativ. Megabit per timma eller tiondels sekund finns alltså inte. Har aldrig och kommer aldrig finnas.

Så det här är mitt sista inlägg här innan detta åtgärdas.

Ref: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1512056-telia-fiber-25...