Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Givetvis har jag läst ditt inlägg, men du skriver
"Vad är det du pratar om när du säger "1Mb"?"

Många skriver fel och det är inte särskilt svårt att förstå, vad trådskaparen syftar på. Det är bara löjligt att anmärka på sådana saker. Sedan att du anmärker på ts historia struntar jag i.

Precis som jag sen svarade TS:
"Menade inte specifikt just det, fattar bara inte vad något av det har med saken att göra."

Men jag ska utveckla ännu mer:
"Vad är det du pratar om när du säger "1Mb", jag trodde detta handlade om att du bara får 100 megabit istället för 250 megabit, och inte någonting som hände för 20(?) år sedan."
Jag har inte ens påpekat någonting angående innebörden av "Mb" (som du tydligen uppfattar det som), utan det är hela grejen han skrev som jag ifrågasätter. Precis som många andra i tråden sedan också gjort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MarcusHuddinge:

TS har av någon anledning skrivit någon sorts historia i första inlägget som tar upp fem av sex rader, och är helt irrelevant till topic. Och du undrar varför folk inte fattar vad han babblar om och du kallar det "skriva lite fel"?

Men du, ring polisen vettja!

Skrivet av SanTeoX:

Givetvis har jag läst ditt inlägg, men du skriver
"Vad är det du pratar om när du säger "1Mb"?"

Många skriver fel och det är inte särskilt svårt att förstå, vad trådskaparen syftar på. Det är bara löjligt att anmärka på sådana saker. Sedan att du anmärker på ts historia struntar jag i.

Men jag skrev inte fel, Megabit förkortas Mb.

Felet är fortfarande inte löst, jag får fortfarande ut bara drygt 90 Mb oavsett vilken kabel, dator eller NIC jag använder. Jag har också lyckats hitta routern, vilken är en router från Telia; Technicolor TG799vac och den kopplar inte upp sig mot nätet. Ringde och felanmälde och Telia skickade en ny router, som inte heller den fungerade. Jag testade då den gamla Telia-routern, en Inteno XG6746, inget. Jag testade en Asus RT-AC51U, inget händer, startar bara om.

Ringde Telia igen den 13e som skulle skicka ut en tekniker. På måndagen den 19e ringde teknikern och sade att han kommer på onsdag. På onsdag ringer en finnig 18-åring på dörren med tidernas UN*X-attityd (verkar vara en gemensam nämnare) som kopplade in en laptop, hm-ade lite, krimpte en ny kontakt och sade när jag hämtade en ficklampa och lyste för honom; "Öh, ja, se kan jag!". Teknikern hittade inga fel och sade att han behövde komma åt switchen i källaren, blir idag eller imorgon. Det är nu idag, tisdag den 27e, nästan en vecka sedan.

Vi har ringt Telia och dom säger att dom väntar på besked från hyresvärden, teknikern svarar varken på telefon eller åtskilliga SMS, fastighetsskötaren säger; "jaaa, alltså... jag vet inte" och hyresvärden säger ingenting för dom har vi inte fått tag på och meddelanden man lämnar blir tydligen ignorerade.

Det skall sägas att jag och min fru precis har flyttat tillbaka till denna lägenheten efter ett stambyte och innan flytten fungerade allt fin-fint, men en hyreshöjning på ganska precis 45% fick vi i alla fall, och det skall man ju inte spotta på. Inte för att min hyreshöjning har med saken att göra, det kanske till och med är så att om jag skriver om min hyreshöjning kanske det bara kommer att göra folk ännu mer förvirrade. Eller kanske har den med saken att göra, nån som vet? Strawpoll, kanske?

https://www.strawpoll.me/15371449

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MarcusHuddinge:

Jag har inte ens påpekat någonting angående innebörden av "Mb" (som du tydligen uppfattar det som), utan det är hela grejen han skrev som jag ifrågasätter. Precis som många andra i tråden sedan också gjort.

Alltså, vitsen med min "berättelse" som du, uh, ifrågasätter, är att man idag inte kan skylla på röten koppar och avstånd till basstation som internetleverantörer gjorde för 20 år sedan. På den tiden fick man nöja sig med 40% av "utlovad" hastighet. med fiber fungerar inte den ursäkten längre.

Det var lite kuriosa, gubben, det är ingenting du behöver bli upprörd av.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lodisen:

Du skriver väldigt otydligt. Det framgår ingenstans i själva tråden att du skulle tecknat ett abonnemang på 250 Mbit/s, utom i trådnamnet.

Det framgår ingenstans... förutom i länken till tråden du just klickade på? Rajt, det var ju... otydligt.

Skrivet av Lodisen:

Vad i hela friden har ditt problem i dagsläget med att göra att du var en av de första i Göteborg som fick 1 Mbit/s?

Ingenting, glöm det. [milda makter]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LemurenSwe:

Din generella attityd i tråden hämnar nog resultatet av svar där folk vill vara behjälpliga. Liten observation bara.

Eller hur. Jag han ju knappt klicka på "skicka meddelande" innan folk tog fram dolkarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Men jag skrev inte fel, Megabit förkortas Mb.

Det stämmer bra, men du menar Mb/s.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av denka:

Det stämmer bra, men du menar Mb/s.

Nej, jag menade faktiskt Megabit. Att det är Megabit per sekund är fullständigt uppenbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Nej, jag menade faktiskt Megabit. Att det är Megabit per sekund är fullständigt uppenbart.

Megabit är en mängd data. Mb/s är en datahastighet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av denka:

Megabit är en mängd data. Mb/s är en datahastighet.

Permalänk
Medlem

Ja, det är inte så lätt att veta skillnaden. Men nu vet du.

Permalänk
Medlem

Din märkliga attityd gör det väldigt oattraktivt att ens försöka hjälpa dig. Ingen är imponerad av att du varit med länge och haft bredband sedan många användare häromkring knappt var födda. Det är ingen merit i sig självt.

Men eftersom jag inte lyckas hitta någon bra information kring vad du faktiskt försökt felsöka och hur, alla dina svar till trots, så:

- Har du CAT5e/CAT6-kablar i hela ledet?
- Har du provat att koppla in en dator så nära inpå källan som möjligt? Som en början; koppla in datorn med nätverkssladden som är inkopplad till routern.
- Vad säger Bredbandskollen? Några uppgifter som ser konstiga ut?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr.Borka:

Din märkliga attityd gör det väldigt oattraktivt att ens försöka hjälpa dig.

Nu var det ju inte jag som började med attityder, om jag säger så. Tråden fullständigt dräller av vetabästbabianer och folk som medvetet missförstår och skall göra sig lustig över saker man sagt, men det är tydligen mig det är fel på. Den första, absolut första raden i det första svaret man fick var;

Skrivet av MarcusHuddinge:

Vad är det du pratar om när du säger "1Mb"?

Det satte ju liksom ribban där den nu ligger.

Skrivet av Mr.Borka:

Ingen är imponerad av att du varit med länge och haft bredband sedan många användare häromkring knappt var födda. Det är ingen merit i sig självt.

Nähe... och med detta vill du ha sagt?

Skrivet av Mr.Borka:

- Har du CAT5e/CAT6-kablar i hela ledet?

Skrivet av VresiBerba:

Felet är fortfarande inte löst, jag får fortfarande ut bara drygt 90 Mb oavsett vilken kabel, dator eller NIC jag använder.

Skrivet av Mr.Borka:

Som en början; koppla in datorn med nätverkssladden som är inkopplad till routern.

Som jag sade så spelar det ingen roll vilken kabel jag använder, 5, 5e, 6 - jag får 90Mb i vilket fall och ingen av dom fem routrarna jag testat, med två dussin olika kablar, får kontakt med nätet. Det enda som funkar är kabel rätt in i väggen men då får jag som sagt bara ut 90Mb.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av denka:

Ja, det är inte så lätt att veta skillnaden.

Ja, nu... är det ju ingen skillnad, då. Såvida du nu absolut inte måste missförstå, men det gör du ju såklart inte, eller hur!

Permalänk
Medlem

@VresiBerba: Jag tycker personligen tjaffset kring Mb och Mb/s är rätt löljligt, men det är också bättre att vara övertydlig än luddig. Mb (Megabit) är inte en enhet för hastighet, men Mb/s eller Mbit/s är det. Så förmodligen därför folk frågar, och kanske ibland tar det till det extrema.

Och för att rätta dig Mb/Megabit är inte samma sak som Mb/s (Megabit/s), Mb/Megabit är en enhet för en mängd inte hastighet, 1 megabit = 10^6 bit = 1 000 000 bits, bit är inte en hastighet...

Och vet du vad, rätt ska vara rätt. och tänk på att något som är uppenbart för dig kanske inte är uppenbart för andra, säger du att du åker i 50km eller 50km/h även om du i samanhanget pratar om hastigheter?

För att göra det enkelt för dig:
Km = Distans
Km/h = Distans över tid (beskriver hastigheten)

Mb, Megabit = Mängd
Mb/s, Megabit/s = Mängd över tid (beskriver hastigheten)

Personligen så har jag 500/100 ifrån Telia och får ut hastigheterna som bilden nedan, jag har varit lat och inte läst hela tråden men har du testat datorn direkt i jacket och får samma hastigheter som med en router? Många konsument routrar är rätt jädra dåliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Som jag sade så spelar det ingen roll vilken kabel jag använder, 5, 5e, 6 - jag får 90Mb i vilket fall och ingen av dom fem routrarna jag testat, med två dussin olika kablar, får kontakt med nätet. Det enda som funkar är kabel rätt in i väggen men då får jag som sagt bara ut 90Mb.

Det är ju uppenbart att något är felkonfat av Telia här. Att du inte ens kan koppla in den nya teliaroutern i väggen, o sedan din dator i routern och få nät så är ju felet på deras sida. Vad säger de när du ringer till supporten och ber om hjälp med detta?

Har du någon annan enhet du kan prova med, annan dator/något annat du kan koppla in med sladd?

Det är inte konstigt att du inte kan koppla in en annan router, för telia har massa specialkonf på sina uttag som gör att du antingen måste koppla in en dator direkt i uttaget eller en av deras routrar. Men det går att få deras router bryggad.

Om det skulle vara intressant så gör följande: Vägg -> Port 4 i telias router -> vidare från den till din nästa router du vill använda. Sedan kan du ringa dem så kan de brygga så teliaroutern bara blir en enkel switch.

Detta förutsätter ju såklart att de först fixar konfen på ditt nät så det faktiskt fungerar när du kopplar in switchen.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gonace:

Men vet du vad, rätt ska vara rätt. och tänk på att något som är uppenbart för dig kanske inte är uppenbart för andra, säger du att du åker i 50km eller 50km/h även om du i samanhanget pratar om hastigheter?

När jag var liten valp brukare jag säga att det var gott om pulver i min moppe och vad jag vet så var det ingen som på allvar trodde att min KS 50 SS hade pulver i tanken eller att det behövde avhandlas att jag egentligen inte alls menade pulver utan fart. Men jag antar att tiderna har förändrats.

Skrivet av gonace:

men har du testat datorn direkt i jacket och får samma hastigheter som med en router, många konsument routrar är rätt jädra dåliga.

Japp (betyder "ja"), faktum är att rätt i väggen är det enda som överhuvudtaget fungerar, ingen av routrarna jag har (testat fem stycken) kopplar upp sig, dom är tvärdöda... alltså, jättedöda.

Skrivet med glimten i ögat

Permalänk
Medlem

@VresiBerba: Har man dock fel så får man svälja det, erkänna att man har fel och ta lärdom av att använda rätt enhet vid rätt tillfälle, alla har vi gjort samma typer av fel någon gång i livet. Det har även jag gjort.

Om det är så pass illa så hade jag ringt Telia, med det du testat känns det verkligen som att felet ligger hos dem och inte hos dig. Kan ibland dock vara svårt att få de man pratar med hos Telia att förstå att felet är deras.

Permalänk
Medlem

Om du kan koppla in valfri dator och få internet, så bör du på samma sätt kunna koppla in valfri router och den skall få internet. Vad får dina datorer för ip-adresser när du kopplar in dom direkt? Jag kan tänka mig att Telia låser din ip till en MAC, och du har slut på publika ip-adresser när du sätter i en router.

Vad säger Telia om felsökningen gjord av teknikern?

Vilken hastighet rapporterar ditt nic?

och sist men inte minst, snälla, tänk på din attityd här i tråden. Sweclockare är generellt rätt noga med terminologin efter att det har blivit fel sååå många gånger.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WoG:

Det är ju uppenbart att något är felkonfat av Telia här. Att du inte ens kan koppla in den nya teliaroutern i väggen, o sedan din dator i routern och få nät så är ju felet på deras sida. Vad säger de när du ringer till supporten och ber om hjälp med detta?

Dom ser ingenting, precis nada. Dom får ingen kontakt med routern när den är inkopplad och inga svar från datorn när den är inkopplad. Dom ser heller inga problem av annat slag whatsoever. Teknikern sade inte mycket annat än några grymtanden på Linuxiska när han krimpte en ny kontakt. Annars, nej, kunde inte se något

* och precis i denna sekund ringde en ny tekniker och sade; "ja, ni hade problem?". Ja, öh, jo, vi väntar på att något skall hända. "Väntar..." Ja, det var en tekniker här för en vecka sedan som sade att det skulle ta en dag, typ, "EN VECKA SEDAN!". Aaa, så på den vägen är det.

Skrivet av WoG:

Det är inte konstigt att du inte kan koppla in en annan router, för telia har massa specialkonf på sina uttag som gör att du antingen måste koppla in en dator direkt i uttaget eller en av deras routrar.

Jag har vid denna tidpunkt fyra stycken Telia-routrar och tre av dom fungerade utmärkt i denna lägenheten innan stambytet och i evakueringslägenheten några uppgångar bort.

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gonace:

@VresiBerba: Har man dock fel så får man svälja det, erkänna att man har fel och ta lärdom av att använda rätt enhet vid rätt tillfälle, alla har vi gjort samma typer av fel någon gång i livet. Det har även jag gjort.

Men jag har inte fel, utelämnandet av "per sekund" var medveten då precis varenda jävel vet om att det är per sekund. Jag fattar inte varför det är så helvetes viktigt att poängtera fel på internet, vad är det med människor egentligen...

Permalänk
Medlem

@VresiBerba: Absolut förstår dig på ett sätt men på ett annat är det viktigt att vara tydlig, men på internet på tar man saker till en nivå man kanske inte hade gjort annars. Well now, that's internet

Hoppas du kan få lite pli på Telia, för känns verkligen som att problemet borde kunna vara löst på någon dag. Att du fått vänta så länge på faktisk hjälp ifårn Telia är ju riktigt illa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Men du, ring polisen vettja!
Men jag skrev inte fel, Megabit förkortas Mb.

Felet är fortfarande inte löst, jag får fortfarande ut bara drygt 90 Mb oavsett vilken kabel, dator eller NIC jag använder. Jag har också lyckats hitta routern, vilken är en router från Telia; Technicolor TG799vac och den kopplar inte upp sig mot nätet. Ringde och felanmälde och Telia skickade en ny router, som inte heller den fungerade. Jag testade då den gamla Telia-routern, en Inteno XG6746, inget. Jag testade en Asus RT-AC51U, inget händer, startar bara om.

Ringde Telia igen den 13e som skulle skicka ut en tekniker. På måndagen den 19e ringde teknikern och sade att han kommer på onsdag. På onsdag ringer en finnig 18-åring på dörren med tidernas UN*X-attityd (verkar vara en gemensam nämnare) som kopplade in en laptop, hm-ade lite, krimpte en ny kontakt och sade när jag hämtade en ficklampa och lyste för honom; "Öh, ja, se kan jag!". Teknikern hittade inga fel och sade att han behövde komma åt switchen i källaren, blir idag eller imorgon. Det är nu idag, tisdag den 27e, nästan en vecka sedan.

Vi har ringt Telia och dom säger att dom väntar på besked från hyresvärden, teknikern svarar varken på telefon eller åtskilliga SMS, fastighetsskötaren säger; "jaaa, alltså... jag vet inte" och hyresvärden säger ingenting för dom har vi inte fått tag på och meddelanden man lämnar blir tydligen ignorerade.

Det skall sägas att jag och min fru precis har flyttat tillbaka till denna lägenheten efter ett stambyte och innan flytten fungerade allt fin-fint, men en hyreshöjning på ganska precis 45% fick vi i alla fall, och det skall man ju inte spotta på. Inte för att min hyreshöjning har med saken att göra, det kanske till och med är så att om jag skriver om min hyreshöjning kanske det bara kommer att göra folk ännu mer förvirrade. Eller kanske har den med saken att göra, nån som vet? Strawpoll, kanske?

https://www.strawpoll.me/15371449

Om teknikern varit in i lägenheten/huset med sin egen utrustning och fått ut den rätta hastigheten (vilket jag antar att han fick för du skrev att han ej hittade något fel) då ligger ju felet i din utrustning, varför ska han kolla på switchen i källaren när han får rätt hastighet, det finns ingen logik i det?

Visa signatur

Intel I7 7770K || MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X || Samsung 840 Pro 256GB || Samsung 850 EVO 500GB || WD Red 2TB || MSI Z270 GAMING PRO CARBON || Corsair 16GB DDR4 3000Mhz || Corsair RM750x 750W || Cooler Master Hyper 212 EVO || Acer 27" Predator XB271HUA || Qpad MK-50 || Fractal Design Define S || Steelseries Rival 300 || Sennheiser PC350 SE ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

När jag var liten valp brukare jag säga att det var gott om pulver i min moppe och vad jag vet så var det ingen som på allvar trodde att min KS 50 SS hade pulver i tanken eller att det behövde avhandlas att jag egentligen inte alls menade pulver utan fart. Men jag antar att tiderna har förändrats.

Japp (betyder "ja"), faktum är att rätt i väggen är det enda som överhuvudtaget fungerar, ingen av routrarna jag har (testat fem stycken) kopplar upp sig, dom är tvärdöda... alltså, jättedöda.

Skrivet med glimten i ögat

Haha, skönaste tråden på länge här på SweC!

Du har min röst

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Men jag har inte fel, utelämnandet av "per sekund" var medveten då precis varenda jävel vet om att det är per sekund. Jag fattar inte varför det är så helvetes viktigt att poängtera fel på internet, vad är det med människor egentligen...

https://imgs.xkcd.com/comics/duty_calls.png

Ett suffix är u lika viktigt som ett prefix. att säga att man har 100 Mb i hastighet istället för 100 Mb/s är lika fel som att säga att bilen väger 1200 Gram istället för 1200 KiloGram. Hur medveten det än var att utelämna prefixet/suffixet.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Det kan vara så att jag inte riktigt hänger med i vad du testat och inte, men har läst igenom allt nu och om jag förstår dig rätt får du rätt hastighet när du kopplar datorn direkt i jacket? Men inte med någon av de Telia routrar du testat?

Har du möjlighet att testa någon som inte kommer ifrån Telia, antingen åka och köpa en eller du kanske har möjlighet att låna en av någon du känner?

Personligen byggde jag en pfSense box på en Supermicro server för att kunna få ut rätt hastigheter och sätta upp IPSec och OpenVPN utan att hastigheten skulle påverkas märkvärt vid kryptering.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Haptic:

Ett suffix är u lika viktigt som ett prefix. att säga att man har 100 Mb i hastighet istället för 100 Mb/s är lika fel som att säga att bilen väger 1200 Gram istället för 1200 KiloGram. Hur medveten det än var att utelämna prefixet/suffixet.

Eller hur, för någon tror säkert på fullaste allvar att det var Megabit per timme jag menade och inte per sekund, för Telia har ju 250 Mb/t i sitt utbud.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av muffinet:

Om teknikern varit in i lägenheten/huset med sin egen utrustning och fått ut den rätta hastigheten (vilket jag antar att han fick för du skrev att han ej hittade något fel) då ligger ju felet i din utrustning, varför ska han kolla på switchen i källaren när han får rätt hastighet, det finns ingen logik i det?

Han hade en laptop, en laddare, en patchkabel, en liten påse med en RJ45 som han krimpte mellan tumme och pekfinger. Det var allt. Vad han såg på sin laptop vet jag inte, han konstaterade dock att något var fel och behövde därför "komma åt switchen i källaren" eftersom routern inte gick igång. Om han fick "rätt hastighet" vet inte jag, jag har inte skrivit att han fick rätt hastighet.

Jag har ett RJ45-urtag i väggen, det är allt och det är inte mycket som kan gå fel där, och om inte fyra stycken Telia-routrar fungerar, med tillhörande kablar och transformatorer är det ju knappast något fel i mina grejor.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av VresiBerba:

Men jag har inte fel, utelämnandet av "per sekund" var medveten då precis varenda jävel vet om att det är per sekund. Jag fattar inte varför det är så helvetes viktigt att poängtera fel på internet, vad är det med människor egentligen...

https://imgs.xkcd.com/comics/duty_calls.png

Grejen är ju den att det är många som skriver "Jag får bara ut 10Mb på min 100Mb lina, vad är fel?!" då de tror att 100Mbps resulterar i 100MB/s nerladdningshastigheter. Detta skapar förvirring i nästan alla trådar som har med hastighet att göra då vissa skriver om mbps och andra MB/s. Och nu har du tagit det ett steg längre genom att skriva om megabit, men inte i hastighetsform, vilket skapar ännu mer förvirring.

Ang. att du inte får någon länk på dina routrar så är det högst troligen för att ditt publika IP är låst på din dators MAC-adress. Om du gör en release på ip-adressen på datorn före du kopplar in routern, alternativt drar ut kabeln från datorn och väntar i 1h, så borde du få länk på routern istället.

Sen att det skulle vara problemet ser jag föga troligt på ett fiberabonnemang, men det skadar väl inte att testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Eller hur, för någon tror säkert på fullaste allvar att det var Megabit per timme jag menade och inte per sekund, för Telia har ju 250 Mb/t i sitt utbud.

Det har jag inte påstått heller, men det gör det inte mindre fel för det.

och snälla, svara på #17333359

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Vilken hastighet lägger sig nätverkskortet på?
Står det 100 Mbps eller 1 Gbps i anslutningsstatusen?

Om du har NIC som klarar 1Gbps och inte har några andra egna enheter i signalvägen och du har en CAT6-kabel och negotiaten ändå hamnar på 100 Mbps så är det ju fel på Telias eller hyresvärdens utrustning och då är det nog bara vänta som gäller.

Detta är det enskilt vanligaste problemet med hastigheter över 100 Mbps i min erfarenhet.
Dvs saker som inte fixar 1 Gbps.
CAT5-kablar, switchar på fastigheten som inte är gigabit, nätverkskort som inte kan förhandla 1 Gbps med annan enhet av någon anledning.

För övrigt anser jag att man bör skriva det man menar i stället för något som är i närheten i antal tecken av det man menar. Varför hoppas på att folk kan lista ut det man menar med hjälp av ledtrådar i det man skrivit när man i stället kan skriva direkt vad man menar?

1 Mb är inte ett uttryck för 1 Mb/s det är bara en direkt felaktighet att skriva 1 Mb när man syftar på 1 Mb/s och gör att man som läsare börjar ifrågasätta fler saker som skrivs. Ännu mer fel blir det när det verkar som du faktiskt vet skillnaden på 1 Mb/s och 1 Mb men väljer att skriva fel ändå.

Folk struntar väldigt gärna i skillnaderna på MB, Mb, MiB, mb och kombinationerna med "/s".
Varför argumentera för att man ska få skriva fel för att folk "vet vad man menar"?

Prova att baka en kaka med 8ggr så mycket mjöl som det står i receptet eller varför inte en tusendel av det som står i receptet?
Baka en kaka där man ska lägga till 1 dl mjölk men i stället lägger man till en deciliter per sekund.

Uttrycken är inte utbytbara så förväxla dem inte.