SweClockers kan det mesta om Intel Pentium

Permalänk
Melding Plague

SweClockers kan det mesta om Intel Pentium

Resultaten från förra veckans quiz om Intel Pentium har nu sammanställts, och visar på goda kunskaper om processorerna bland SweClockers medlemmar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

8/10 klagar jag inte på

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem

När jag läste kommentarerna som folk skrev till själva quiz:en så verkar det som om typ nästan alla fick mellan 8-10 rätt.
Men nu har vi det ju svart på vitt att de flesta låg i mittensegmentet.
Det är väl inte lika kul att skriva att att man fick 6/10 rätt dock.
Jag fick ju nästan lite ångest där ett tag när jag "bara" hade 8/10 rätt

Visa signatur

//Ekipz

Permalänk
Medlem

Gillar den här typen av Quiz, fick själv 10/10 utan att tycka någon fråga var speciellt svår

Min första Pentium var 75MHz och jag hade fortfarande kvar DX2/DX4 maskiner (även äldre såklart) samt självklart 68K som jag höll troget på (Amiga) Man rockade alltid flera arkitekturer samtidigt (och gör fortfarande)

Första smaken av Intel x86 var familjens Intel 8088 i en Commodore PC20-III som lämnade en bitter eftersmak och mycket att önska, men jag köpte kort efter min första Amiga Har fortfarande kvar den 8088 datorn och idag sitter det en NEC V20 istället för Intels 8088 i den samt en FPU (som behövs till nästan inget)

@ekipz - Med 48 inlägg på quiz-tråden och 687~ som fick 8-10 poäng så är det nog inte speciellt otänkbart att mestadels med bra poäng skrivit på så få inlägg

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Läste man artikeln om pentium från en vecka tidigare hade man ju svar på de flesta frågorna

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Nästa år vill jag se ett quiz om AMD Athlon (när den fyller 20 år). Undrar hur kunskaperna ser ut om den

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Nästa år vill jag se ett quiz om AMD Athlon (när den fyller 20 år). Undrar hur kunskaperna ser ut om den

*börjar intensivplugga

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Skrivet av ekipz:

När jag läste kommentarerna som folk skrev till själva quiz:en så verkar det som om typ nästan alla fick mellan 8-10 rätt.
Men nu har vi det ju svart på vitt att de flesta låg i mittensegmentet.
Det är väl inte lika kul att skriva att att man fick 6/10 rätt dock.
Jag fick ju nästan lite ångest där ett tag när jag "bara" hade 8/10 rätt

Värt att påpeka (jag fick 6/10) att jag ej gör quiz:en ensam och vi kastar runt frågorna bland familjemedlemmarna. Mest kul grej för att de lär sig nya grejer.

Och enda frågan av 3 som flickvännen fick rätt på var Hyperthreading relaterade grejer på G4560. Antagligen för att jag tjatat om hur bra den var innan prishöjningen!

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Inaktiv

9/10 - slarvfel. :/

Permalänk
Föredetting

Finner det lite lustigt att fråga 8 var svårast. Det var en av kanske 4-5 som jag faktiskt var säker på själv, resten fick jag köra lite uteslutningsmetod på, och satte trots det 10/10.

Nu ser quizzet ut att vara borta, förresten, tänkte dubbelkolla några frågor, men finns varken i den här nyhetsposten eller den ursprungliga.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Känns inte så illa att en låg på 6/10 när man fick se att det var största stapeln.

Visa signatur

750W PSU | 3600X | 16GB RAM | GTX 1080Ti | 240GB SSD | 1TB SSD

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Meantek:

Finner det lite lustigt att fråga 8 var svårast. Det var en av kanske 4-5 som jag faktiskt var säker på själv, resten fick jag köra lite uteslutningsmetod på, och satte trots det 10/10.

Nu ser quizzet ut att vara borta, förresten, tänkte dubbelkolla några frågor, men finns varken i den här nyhetsposten eller den ursprungliga.

Hm, jag ser det inbäddat i båda. Inget har ändrats i vår ände på den fronten. Ditt Taiwan-snöre som anser ett försök duger?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S