Permalänk

Uppgradering av datorn

Tjena alla medlemmar! Har tänkt och uppgradera datorn och tänkte fråga om lite tips/uppgraderingar att göra, då jag är så okunnig som man kan tänka sig om en datornörd uppgraderade datorn för 4 år sedan senast och känner att det är dags igen då jag laggar i vissa spel jag spelar.

MAX BUDGET: 8-10k men självklart så billigt och bästa möjlighet till att uppgradera i framtiden.

Spel jag spelar är Overwatch/Sea of thieves/CS:GO/WOW/Diablo

som sagt så okunnig som jag är så skriv om jag glömt skriva någonting i specsen eller någonting alls.

Specsen jag har nu är följande:

CPU:

Intel Core i5 4670K @ 3.40GHz

RAM:

16,0GB Dubbel-Kanal DDR3 @ 666MHz

Moderkort:

MSI Z87-G45 GAMING (MS-7821) (SOCKET 0)

Grafik:

BenQ XL2411Z (1920x1080@144Hz)
2047MB NVIDIA GeForce GTX 770 (MSI)

Minne:

232GB Samsung SSD 840 EVO 250GB (SSD)
931GB Western Digital WDC WD10EFRX-68JCSN0 (SATA)
3726GB Seagate Expansion SCSI Disk Device (USB (SATA)
931GB Seagate Desktop USB Device (SSD)

MVH: okunnig datornörd som oftast ber om hjälp när det kommer till datorkomponenter (bara kopierat och klistrat från speccy)

Permalänk
Medlem
Skrivet av söderkrantz:

Tjena alla medlemmar! Har tänkt och uppgradera datorn och tänkte fråga om lite tips/uppgraderingar att göra, då jag är så okunnig som man kan tänka sig om en datornörd uppgraderade datorn för 4 år sedan senast och känner att det är dags igen då jag laggar i vissa spel jag spelar.

MAX BUDGET: 8-10k men självklart så billigt och bästa möjlighet till att uppgradera i framtiden.

Spel jag spelar är Overwatch/Sea of thieves/CS:GO/WOW/Diablo

som sagt så okunnig som jag är så skriv om jag glömt skriva någonting i specsen eller någonting alls.

Specsen jag har nu är följande:

CPU:

Intel Core i5 4670K @ 3.40GHz

RAM:

16,0GB Dubbel-Kanal DDR3 @ 666MHz

Moderkort:

MSI Z87-G45 GAMING (MS-7821) (SOCKET 0)

Grafik:

BenQ XL2411Z (1920x1080@144Hz)
2047MB NVIDIA GeForce GTX 770 (MSI)

Minne:

232GB Samsung SSD 840 EVO 250GB (SSD)
931GB Western Digital WDC WD10EFRX-68JCSN0 (SATA)
3726GB Seagate Expansion SCSI Disk Device (USB (SATA)
931GB Seagate Desktop USB Device (SSD)

MVH: okunnig datornörd som oftast ber om hjälp när det kommer till datorkomponenter (bara kopierat och klistrat från speccy)

Börja med att bara byta ut grafikkortet, till t.ex. ett baserat på Nvidia 1060...

Permalänk
Skrivet av dannesthlm:

Börja med att bara byta ut grafikkortet, till t.ex. ett baserat på Nvidia 1060...

börja med?

hade ju inte vänt mig mot detta forum om jag inte behövt hjälp.

räcker det med att bara byta ut grafikkortet?

jag vill ju vara säker på att alla spel jag spelar är maxxat, därför jag gjort denna tråd och att skriva "ett baserat på nvidia 1060" säger inte mig nånting då det finns 5+ olika 1060. gjort denna tråd för att få hjälp inte en onödig kommentar

TACK på förhand

Permalänk
Medlem

@söderkrantz:

Med den budgeten kommer du nog inte kunna max a alla spel.
Men att satsa på ett 1070 skulle räcka., fast det är en dålig tidpunkt att köpa grafikkort.

Sedan får du väl uppgradera resten eftersom.
I5 8600 vore ett lämpligt steg på cpu
8-16gb ddr 4
Moderkort

Ssd duger de du har och du behöver inte byta nätagg.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/11426254/

Hade jag varit i din sits hade jag satsat på att köpa ett begagnat 970. Samt köpt en cpu kylare och överklockat lite. Då klarar du dig 1år till för 1500-1800.

Då kanske prisbilden ser bättre ut på grafikkort också

Permalänk
Medlem
Skrivet av milkab:

@söderkrantz:

Med den budgeten kommer du nog inte kunna max a alla spel.
Men att satsa på ett 1070 skulle räcka., fast det är en dålig tidpunkt att köpa grafikkort.

Sedan får du väl uppgradera resten eftersom.
I5 8600 vore ett lämpligt steg på cpu
8-16gb ddr 4
Moderkort

Ssd duger de du har och du behöver inte byta nätagg.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/11426254/

Hade jag varit i din sits hade jag satsat på att köpa ett begagnat 970. Samt köpt en cpu kylare och överklockat lite. Då klarar du dig 1år till för 1500-1800.

Då kanske prisbilden ser bättre ut på grafikkort också

Jag håller med, jag kör fortfarande med en i5 2500k lite överklockad till 4 Ghz, och det funkar hur bra som helst. Jag har dock ett 1070 som jag spelar på. Funkar riktigt bra. GTX 770 är inte så mycket att hänga i julgranen just nu om man ska spela nyare spel.

Visa signatur

Intel Core i5 8600k, Asus Strix Z370-E Gaming, Corsair Vengeance RGB 16GB 3000Mhz, Corsair H80, ASUS GeForce GTX 1070 ROG STRIX, NXZT H440

Permalänk
Medlem

@söderkrantz: I den budgeten räcker det, sen att "maxa" alla spel, då handlar det om vilken upplösning och vilken skärmuppdatering du "kräver". I första hand kommer grafikkortet att vara den begränsande faktorn i de flesta fall för dig, sedan nämnde du vissa spel som är väldigt "icke-krävande", till att börja med. Dessa spel kommer du självklart att "maxa". Sedan kanske du vill kunna maxa andra spel, det skriver du inget om.

Spelar du BF1? Isåfall funkar 60 FPS? Vilken upplösning?

Rent generellt kan sägas att din processor tillsammans med ett 1060-kort kommer att klara de flesta moderna AAA spel (dvs inte dom du nämnde, för dessa är mer lättdrivna) på detaljnivåerna "high" till "ultra" i 60 FPS i 1920x1080 upplösning.

En lite bättre uppgradering vore ett ytterligare lite kraftigare grafikkort, dock är marknaden väldigt dålig för grafikkort för tillfället (på grund av kryptovalutor bl.a.).

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaDeY:

Jag håller med, jag kör fortfarande med en i5 2500k lite överklockad till 4 Ghz, och det funkar hur bra som helst. Jag har dock ett 1070 som jag spelar på. Funkar riktigt bra. GTX 770 är inte så mycket att hänga i julgranen just nu om man ska spela nyare spel.

Min i5 2500k fick pensionera sig när den fick problem med CS GO med många spelare och costum maps.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av dannesthlm:

@söderkrantz: I den budgeten räcker det, sen att "maxa" alla spel, då handlar det om vilken upplösning och vilken skärmuppdatering du "kräver". I första hand kommer grafikkortet att vara den begränsande faktorn i de flesta fall för dig, sedan nämnde du vissa spel som är väldigt "icke-krävande", till att börja med. Dessa spel kommer du självklart att "maxa". Sedan kanske du vill kunna maxa andra spel, det skriver du inget om.

Spelar du BF1? Isåfall funkar 60 FPS? Vilken upplösning?

Rent generellt kan sägas att din processor tillsammans med ett 1060-kort kommer att klara de flesta moderna AAA spel (dvs inte dom du nämnde, för dessa är mer lättdrivna) på detaljnivåerna "high" till "ultra" i 60 FPS i 1920x1080 upplösning.

En lite bättre uppgradering vore ett ytterligare lite kraftigare grafikkort, dock är marknaden väldigt dålig för grafikkort för tillfället (på grund av kryptovalutor bl.a.).

fast om jag skriver dem spel jag spelar och att jag vill maxxa dem så borde tkr jag att man utgår ifrån dem. men jaja my bad

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Min i5 2500k fick pensionera sig när den fick problem med CS GO med många spelare och costum maps.

Jaså? Är du säker på att det var cpun då och inte något annat som var knas? Jag har som sagt noll problem i något spel alls. Spelar tom BF1 på high och det går hur bra som helst. Cs:go är ju som inte det mest krävande om vi snackar spel nu för tiden.

Visa signatur

Intel Core i5 8600k, Asus Strix Z370-E Gaming, Corsair Vengeance RGB 16GB 3000Mhz, Corsair H80, ASUS GeForce GTX 1070 ROG STRIX, NXZT H440

Permalänk
Medlem
Skrivet av söderkrantz:

fast om jag skriver dem spel jag spelar och att jag vill maxxa dem så borde tkr jag att man utgår ifrån dem. men jaja my bad

Dom spelen du skriver om kan du definitivt maxa, "sea of thieves" vet jag inte mycket om kraven, men det lär vara ganska väloptimerat vad jag hört (borde alltså i princip kunna maxas, möjligtvis med avkall på att inte "värsta" antialiasing kan användas etc). Övriga kan du definitivt maxa utan allra minsta problem efter det föreslagna grafikkortsbytet.