Permalänk

Whine coil på grafikkortet?

Hej,

Jag har ett litet whine coil på mitt grafikkort, men nu är jag inte så jätte jätte kunnig att jag kan säga att det är 100% grafikkortet.

Så jag behöver er hjälp, det är så här:

Datorn startar igång; HELT tyst.
Datorn startar CS:GO, HELT TYST.
Datorn startar PUBG: Whine coil startar igång, "bzzzzzzzzz" ljud. och man hör att det kommer från grafikkortet.

Hur löser jag detta? Köpte alla delar för cirka 2 veckor sen. Jag hör knappt ljudet med hörlurar men lite irriterande att när jag köpt delar som ska göra datorn helt tyst så låter detta skit. Visst kunde varit värre, men vill ej ha något ljud om jag lagt 20 000kr på delarna.

Grafikkortet är 1080 MSI gaming x

All hjälp uppskattas!

Permalänk

Visst är det endast i "loading screens" du hör whine coil, eller tjutspole som vi brukar kalla det.
Kolla om du kan tvinga vsync eller frame cap. På mitt grafikkort hör jag det endast då jag har över 1000 fps, oftast i loading screens då.

Annars kan du försöka byta in det, men inte säkert att det hjälper ändå.

Permalänk
Medlem

Beror på var du köpt. Spoltjut är en sån grej som är lite i gråzonen när det kommer till ångerrätt/garanti. Kolla med din återförsäljare om ni kan lösa problemet.

Hade det på mitt MSI 970. När jag maxade grafikkortet, och ofta när jag inte använde v-sync så fick jag spoltjut. Testade aldrig göra ett garantiärende av det.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk

@FattarNiInte:

Det börjar vid loading screen (1000+ FPS), sen slutar det 1 sekund sen när jag fått mina 120-140 FPS som jag ska ha så låter det konstant. Så fort jag stänger av spelet försvinner ljudet.

På CS kan jag få 200+ FPS utan att det låter.

Spelet har VSync som gör att jag får 60 FPS, men det låter ändå.

Grafikkortet har "avvaktande fläktar", så den sätts bara igång vid högre temperaturer. När spelet kommer igång går temperaturen från 40 grader till 60-70, och det är då det låter. Så har en känsla av att när fläktarna kommer igång låter det.

På CS vet jag ej varför det inte låter, kanske inte behöver fläktarna?

Redan kontaktat min återförsäljare, de säger att de ska testköra den och om de är fabrikationsfel ska dem byta ut den. Men om det inte är det ska jag betala 250 kr bla bla? Fattar ej, ska inte ge dem 1 kr. Redan köpt grafikkortet på överpris.

Permalänk

Om det inte låter speciellt högt är det bara att lära sig att leva med det Ett rent lotteri när man köper grafikkort.

Permalänk

@Hypnotize91:

Säkert? Det går att leva med det, men har jag inte rätt att lösa detta? Få en ny? Haft skiten bokstavligen i 10 dagar bara.

Permalänk
Medlem

2 veckor gammal, isf har du ångerrätt.
Spoltjut är en gamble oavsett märke på gpu.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumblover:

@Hypnotize91:

Säkert? Det går att leva med det, men har jag inte rätt att lösa detta? Få en ny? Haft skiten bokstavligen i 10 dagar bara.

Vet inte riktigt om det är nåt stöd åt dig men jag har samma men ENBART i loading screens när fps.en går upp mot 1000 etc... Annars är det knäpptyst så det är inget jag överhuvudtaget bryr mig om. Är du helst säker på att du kör Vsync och det låter? Dubbelkolla med Fraps eller liknande.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk

@Dumblover: Jag har fått ett nytt via reklamation (Inet). Dock om dom anser att det inte låter tillräckligt mycket/inte går under reklamation hos tillverkaren så blir det svårt att få ett nytt.

Permalänk

@hakd Gäller endast för oöppnade paket står det på kvittot :/

Har dock garantin, och då ska jag kunna få ett nytt.

@Kilrah ska dubbelkolla nu, men är nog säker på att det låter oavsett FPS.
Och hade jag som dig hade jag inte heller brytt mig. Men det är irriterande nonstop om man har en mikrofon som tar upp det. Är också rädd att det ska bli högre med tiden!

Jag har via webbhallen. Kundservicen via internet är skit (man ser hur de försöker skrämma mig från att göra något med massa avgifter hit och dit) men de i butiken är väldigt snälla - mer humaniska.

Permalänk
Medlem

Du kan ju manuellt ställa fläkthastighet i MSI afterburner/liknande, då kan du ju utan att belasta gpu varva upp fläktarna för att utesluta att det är de.

Permalänk

@Panzerfister: Gjorde det precis nyss, lät bara av fläkten och inget annat. Så inte fläktarna.

Vad kan jag göra nu?

V-sync till 60 FPS = Mindre ljud.

Så det har med FPS att göra!

Permalänk
Medlem

Det är väl inte så mycket annat att göra än att bestämma dig för om du ska försöka få det utbytt eller inte.
Öppet köp så du bara kan lämna tillbaka o få pengarna tillbaka?
Annars är det att starta garantiärende som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumblover:

@Panzerfister: Gjorde det precis nyss, lät bara av fläkten och inget annat. Så inte fläktarna.

Vad kan jag göra nu?

V-sync till 60 FPS = Mindre ljud.

Så det har med FPS att göra!

Det är bara att gilla läget egentligen. Har du otur så har nästa kort ännu mer spoltjut. Jag har det själv på mitt 1070ti och det är inget jag bryr mig om längre, men visst är det lite tråkigt.

Permalänk

Förstår. Otroligt jobbigt läge. Antar att jag får leva med detta shit, det händer ju bara när jag gamear och då har man väl hörlurar.

Min viktigaste fråga nu då som avgör vad jag gör:

KAN det bli värre med tiden? Kan ljudet öka, kan detta leda till att grafikkortet inte håller lika länge etc?

Permalänk

@Dumblover:
Hör du det alltså i lurarna? Testa flytta kablarna inne i datorlådan.

Äh. läste baklänges du hör det inte i lurarna.

Tvärtom var det.
Permalänk
Medlem

De flesta upplever spoltjut pga att nätagget inte förmår att leverera ström tillräckligt konstant när belastningen ökar på grafikkortet. Spelar ingen roll om agget har massor av watt utan mer om det är platinum eller titanium, gold duger ofta inte beroende på hur bra just ens eget agg råkar vara. Det har väldigt lite med FPS att göra då CS:GO kan drivas med lätthet av ett kasst grafikkort så en bra processor kan nästan göra jobbet själv. PUBG är både krävande och relativt dåligt optimerat så det kräver massor av GPU. Ibland kan man bli av med spoltjut geomom att helt enkelt ta dra ut strömkontakterna och sedan plocka ur grafikkortet och sedan bara sätta tillbaka det, har fungerat hos några vänner men oftast har det varit agget som varit orsaken. Givetvis kan det vara kortet men hittills har jag själv inte stött på något EVGA/ASUS/MSI kort som varit boven.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk

@KeyPakt:

CS:GO låter nu visst, och det låter värre än PUBG, då man flyttar på musen så ändras ljudet.

Mitt nätagg är: https://www.inet.se/produkt/6900004/evga-gq-650w

Permalänk
Medlem

Lustigt för jag fick precis samma problem i PUBG. Tydligen väldigt vanligt att det spelet ger detta problem i loading.

Men som flera nämner så är det enbart det spelet och i loading. När spelet sen kör igång är det tyst.

Permalänk

Kan det bli värre med tiden? Kan ljudet öka, kan detta leda till att grafikkortet inte håller lika länge etc?

Permalänk

Det år inget jätte konstigt om du kan höra spoltjut i menyer som sedan försvinner in-game. Det är ofta spel tillverkarens fel som inte sätter någon fps-cap i menyn. Sen kan det säkert variera hur mycket det låter mellan olika tillverkare. Men tror inte man kan nyttja någon garanti för detta.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk

@Kevlarheart:

Det är inte bara i menyn, utan under hela tiden gamet är på. Även i CS:GO och PUBG nu.
Dör inte av det som sagt men lite irriterande när man lagt 20k.

Sen vet jag ju inte om det blir värre med tiden eller betyder att mitt grafikkort är dåligt och blir sämre fortare...

Permalänk
Skrivet av Dumblover:

@Kevlarheart:

Det är inte bara i menyn, utan under hela tiden gamet är på. Även i CS:GO och PUBG nu.
Dör inte av det som sagt men lite irriterande när man lagt 20k.

Sen vet jag ju inte om det blir värre med tiden eller betyder att mitt grafikkort är dåligt och blir sämre fortare...

Om det i stort sett låter hela tiden så låter det inte normalt, skulle ta ett snack med återförsäljaren. Och vägrar dom byta ut det, så ta kontakt med tillverkaren som brukar ha en lite annan syn på defekter.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk

@Kevlarheart:

Ska göra det, kontaktat Webbhallen nu.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk

UPPDATERING:

Lyckades byta ut min, då de enligt sina tester också tyckte det lät.
DOCKKKKKKKKKKKK så låter den nya EXAKT likadant. Vafan betyder detta? Dubbelotur eller?
Behöver hjälp :/ Alltså tänker "det kanske är något annat nu", men de lät ju enligt dem med i deras tester på den andra?

Det är identiska ljud!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumblover:

Hej,

Jag har ett litet whine coil på mitt grafikkort, men nu är jag inte så jätte jätte kunnig att jag kan säga att det är 100% grafikkortet.

Så jag behöver er hjälp, det är så här:

Datorn startar igång; HELT tyst.
Datorn startar CS:GO, HELT TYST.
Datorn startar PUBG: Whine coil startar igång, "bzzzzzzzzz" ljud. och man hör att det kommer från grafikkortet.

Hur löser jag detta? Köpte alla delar för cirka 2 veckor sen. Jag hör knappt ljudet med hörlurar men lite irriterande att när jag köpt delar som ska göra datorn helt tyst så låter detta skit. Visst kunde varit värre, men vill ej ha något ljud om jag lagt 20 000kr på delarna.

Grafikkortet är 1080 MSI gaming x

All hjälp uppskattas!

Det är normalt. jag har detsamma. många grafikort har detta. de flesta jag har haft har tjutit lite, men det är inte speciellt störande om det inte är otroligt mycket. vad jag vet så är det inte skadligt och mitt senaste grafikkort höll i många år med lite spoltjut (varför all denna engelska i svenska språket)

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk

Vad anses vara mycket? Jag hör det väldigt mycket om jag startar ett game, tar av hörlurarna och chillar i soffan med gamet på. Men inte med hörlurar. Så låt oss säga att någon sitter och kollar TV medans jag gamear, då blir det irriterande ljud. Sen har jag lagt 20k på datorn, då tycker jag det inte ska låta, och + om deras slogan är "att dem är extremt tysta", den där pappersbiten på fläkten.

Visst, kan leva med detta men tänker VAFAN!!!!!!!!!!!!!!2RG Varför ska jag ha detta skit. Sen 2 ggr i rad? ://

Permalänk

Också noterbart, det nya grafikkortet som har identiskt ljud ligger på 50 grader viloläge (medans det gamla hade 40). Varför?

Permalänk
Medlem

@Dumblover:

Jag har haft 6st 1080 från 4 olika tillverkare och alla haft coilwhine. Det jag gjort är leva med det helt enkelt, när man spelar med hörlurar så märker man det inte i mitt fall. Värt att nämna är att just ett exemplar av msi var det som lät allra värst hos mig. Fråga om du kan byta till en annan tillverkare? Det kan vara så att ditt moderkort/nätaggregat gör så att ditt grafikkort får coilwhine. Mitt evga 1080 som har ganska lite coilwhine i min dator har inget alls i polarens dator.

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850