Permalänk
Medlem

Kylning till 8700k samt chassi

Hej. Köpte mig en 8700K med 16gb vengence LPX 3200mhz minnen samt ett Asus Z370-F Gaming. Hade tänkt mig att slänga in en NZXT Kraken X62 då man har läst att processorn blir ju ganska varm. Speciellt när man klockar den. Allt från 60-85 grader verkar vara normalt i full load. Men mitt chassi är lite för litet så radiatorn får inte plats. Så nu blir det chassi byte med. Har krav på 1 5,25 då jag har en blueray enhet. Just nu lutar det åt ett Fractal Design R6. Men tankarna bara snurrar, skulle uppskatta lite hjälp och förslag.
Alltså kylning och chassi.
Tack på förhand!!

Permalänk
Medlem

Du kommer inte bli missnöjd med fd r6!
Har du några särskilda skäl till att inte köra på luft?
Kraken är en bra AIO kylare.
Kommer du att koppla till en gpu i framtiden?

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnarf:

Du kommer inte bli missnöjd med fd r6!
Har du några särskilda skäl till att inte köra på luft?
Kraken är en bra AIO kylare.
Kommer du att koppla till en gpu i framtiden?

Eftersom 8700k blir så varm så tänkte jag att man skulle köra en ordentlig vattenkylning på den. Hade ju tänkt att klocka den lite. Jag har ett Asus Strix GTX 1080 just nu mem har inte tänkt att koppla det till vatten kylning än iaf. Tänker att jag får ner 10-20 grader extra med Kraken. Sen så kommer det vara 2 140mm fläktar fram. Radiatorn kommer sitta i taket och fläktarna kommer då blåsa ut luften genom den. Och sen tänkte jag ha en i botten och en bak. Borde göra så burken får ordentligt luftflöde.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Noctua NH-D15 är en grym lyftkylare annars, kommer nog kyla lika bra som x62.
R6 är ett bra chassi, kör på det! Men om du kör utan fönstersida så hade jag som sagt rekommenderat nh-d15 istället för kraken.

Permalänk
Medlem

Jag själv har R6 chassit och är väldigt nöjd, bra med plats i fronten och har en DVD läsare i 3.5" platsen.

Har ett stycke Corsair H115i i fronten och det var inga konstigheter, finns mer plats ner mot HDD buren för radiatorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av F0rss:

Jag själv har R6 chassit och är väldigt nöjd, bra med plats i fronten och har en DVD läsare i 3.5" platsen.

Har ett stycke Corsair H115i i fronten och det var inga konstigheter, finns mer plats ner mot HDD buren för radiatorn.

Ok, hmm låter spännande. Man sparar ju 700kr med Noctua fläkten. Chassit blir nog ett r6. Det är ju det jag inte bestämt mig riktigt. Om jag ska köra fönster eller inte. Ska kolla lite mera på Noctua fläkten. Är den jobbig att montera? Monterade en CoolerMaster Hyper 212X häromdagen. Den var riktigt konstig och jobbig att montera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Maykan81: kör Meshify C och en frontmonterad H115i går aldrig över 70c i spel.

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem

@ibland: Hur lyckades du få plats med radiatorn i fronten? Har exakt samma setup som dig men var helt omöjligt att montera den i fronten med grafikkortet som var i vägen haha...

Visa signatur

Asus STRIX Z370-F - 8700k@5.0GHz - H100iv2 - 32GB LPX@3200MHz -GTX 1080Ti - EVGA Supernova 750 G3 - FD Meshify C

Permalänk
Medlem

@kimbie: har du även samma grafikkort?

Jag har 2x https://noctua.at/en/nf-a14-industrialppc-2000-pwm kanske är smalare än de som medföljer?

Däremot så finns det ju möjlighet att placera fläktarna även på andra sidan buren och då hade jag fått än mer plats. Kan ta bild när jag kommer hem, men har typ 2-3cm till godo.

Edit: kollade nu och det är samma mått på fläktarna.

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

@Maykan81: kör Meshify C och en frontmonterad H115i går aldrig över 70c i spel.

Aaa riktigt fin men vad jag ser så finns det ingen 5,25 plats

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@ibland: Yes jag har samma grafikkort, just ja det funkar ju också har inte tänkt på det men ta gärna en bild så man får se, har funderat länge på hur jag inte lyckats montera den i fronten

Visa signatur

Asus STRIX Z370-F - 8700k@5.0GHz - H100iv2 - 32GB LPX@3200MHz -GTX 1080Ti - EVGA Supernova 750 G3 - FD Meshify C

Permalänk
Medlem

@kimbie: fixar!

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem

@Maykan81: nej det stämmer, missade det kravet =(

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen alla. Eftersom jag har bestämt mig att köra stängt. Så man inte ser systemet så kommer jag välja en Noctua NH-D15 istället med Fractal Designen. Sparar nästan 800 på det här med grymt!! Tack!
När man kollar rewievs så har dom samma temp. Men kan tänka mig att livslängden är längre på Luftkylningen.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Maykan81: kommentar på det: bra val! körde en nh-d15 innan h115i. Sålde den igår i marknaden för 300kr, du kan ju se om du hittar en begagnad.

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

@Maykan81: kommentar på det: bra val! körde en nh-d15 innan h115i. Sålde den igår i marknaden för 300kr, du kan ju se om du hittar en begagnad.

Men du pallar NH-D15 av med att man klockar 8700k skapligt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Maykan81: körde den tillsammans med 6700k. Klockade den till 4,6ghz utan problem. NH-d15 är verkligen bra för överklockning och ska fungera även för 8700k

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maykan81:

Hej. Köpte mig en 8700K med 16gb vengence LPX 3200mhz minnen samt ett Asus Z370-F Gaming. Hade tänkt mig att slänga in en NZXT Kraken X62 då man har läst att processorn blir ju ganska varm. Speciellt när man klockar den. Allt från 60-85 grader verkar vara normalt i full load. Men mitt chassi är lite för litet så radiatorn får inte plats. Så nu blir det chassi byte med. Har krav på 1 5,25 då jag har en blueray enhet. Just nu lutar det åt ett Fractal Design R6. Men tankarna bara snurrar, skulle uppskatta lite hjälp och förslag.
Alltså kylning och chassi.
Tack på förhand!!

Om du ändå gillar potentiellt trassliga lösningar som t.ex. vattenkylning, kanske du borde lägga tid och energi istället på delid, sedan köpa en bra luftkylare istället...?

Permalänk
Medlem

@dannesthlm:

Jag röstar också på en delid på 8700k. På med lite conductonaut LM och sen kommer den flyga iväg till 5ghz.

Visa signatur

“You don’t fear death, you welcome it. Your punishment must be more severe.”
- Bane

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Om du ändå gillar potentiellt trassliga lösningar som t.ex. vattenkylning, kanske du borde lägga tid och energi istället på delid, sedan köpa en bra luftkylare istället...?

Hur är en AIO 'trasslig'? Och hur är det ens i samma galax som delid?

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Hur är en AIO 'trasslig'? Och hur är det ens i samma galax som delid?

Även om installationen är enkel så är det ju helt klart en källa till framtida problem då den (förutom fläkt) har en pump som kan gå sönder (och låta) samt vatten som kan läcka. Fördelen är väl att man kan få ut eventuellt skador som den orsakar (går det?) på garantin, fast det kan ju ändå bli en hel del jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maykan81:

Hej. Köpte mig en 8700K med 16gb vengence LPX 3200mhz minnen samt ett Asus Z370-F Gaming. Hade tänkt mig att slänga in en NZXT Kraken X62 då man har läst att processorn blir ju ganska varm. Speciellt när man klockar den. Allt från 60-85 grader verkar vara normalt i full load. Men mitt chassi är lite för litet så radiatorn får inte plats. Så nu blir det chassi byte med. Har krav på 1 5,25 då jag har en blueray enhet. Just nu lutar det åt ett Fractal Design R6. Men tankarna bara snurrar, skulle uppskatta lite hjälp och förslag.
Alltså kylning och chassi.
Tack på förhand!!

Skrivet av Gnarf:

Du kommer inte bli missnöjd med fd r6!
Har du några särskilda skäl till att inte köra på luft?
Kraken är en bra AIO kylare.
Kommer du att koppla till en gpu i framtiden?

Jag byggde precis om min datorn med 8700K och Asus Z370-I. Kyler med Noctua NH-D14.

Men bytte ner mig från i min mening onödigt stora FD R3 till ett FD C mini. Nästan halva volymen, kunde inte gå ner till FD nano då det begränsar vilka grafikkort man kan ha, bara 2 slots där bak och grafikortet hamnar kloss med nätdelen.

Nu får väll inte ditt moderkort plats i just detta chassi, men jag tycker du ska tänka på om du verkligen behöver R6 storlek! För stort är det och massa plats till hårdiskar. Men ska du inte ha massa hårdiskar, ja vad ska du då ha platsen till?
Även i det chassit jag valde hade lätt en radiator till sluten vattenkylning gått in.

Det är bara mina tankar på frågan.

I övrigt är Noctua och Fractal bra skit (Y)
Båda har bra support, tex har Noctua en policy som är att om du köper ny processor senare som du inte fäste till skickar det ut ett monteringskit GRATIS om du skickar kopia på kvitto på kylare + prollen. Bara det är några lappar varje gång du byter, jag är på min tredje processor med samma kylare.
FD även de har bra support vad jag vet. Krångel med mina frontportar, de skickade en ny adapter att trycka in utan något tjafs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maykan81:

Ska kolla lite mera på Noctua fläkten. Är den jobbig att montera? Monterade en CoolerMaster Hyper 212X häromdagen. Den var riktigt konstig och jobbig att montera.

Nu har jag inte monterat just en NH-D15, men alla produkter jag använt från Noctua har alltid varit väldigt bra förpackade och genomtänkta när det gäller installation. Bara att packa upp en Noctua-kylare brukar vara en upplevelse i sig CM 212 är väl däremot lite känd för att vara något krånglig att montera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av imo:

Jag byggde precis om min datorn med 8700K och Asus Z370-I. Kyler med Noctua NH-D14.

Men bytte ner mig från i min mening onödigt stora FD R3 till ett FD C mini. Nästan halva volymen, kunde inte gå ner till FD nano då det begränsar vilka grafikkort man kan ha, bara 2 slots där bak och grafikortet hamnar kloss med nätdelen.

Nu får väll inte ditt moderkort plats i just detta chassi, men jag tycker du ska tänka på om du verkligen behöver R6 storlek! För stort är det och massa plats till hårdiskar. Men ska du inte ha massa hårdiskar, ja vad ska du då ha platsen till?
Även i det chassit jag valde hade lätt en radiator till sluten vattenkylning gått in.

Det är bara mina tankar på frågan.

I övrigt är Noctua och Fractal bra skit (Y)
Båda har bra support, tex har Noctua en policy som är att om du köper ny processor senare som du inte fäste till skickar det ut ett monteringskit GRATIS om du skickar kopia på kvitto på kylare + prollen. Bara det är några lappar varje gång du byter, jag är på min tredje processor med samma kylare.
FD även de har bra support vad jag vet. Krångel med mina frontportar, de skickade en ny adapter att trycka in utan något tjafs.

Aaa tänkte på mindre chassi men det har varit lite krångligt pga att jag ville ha 1 5,25 plats. Jag köpte r6’an. Jag hade r2 fram tills nu så storleksmässigt är r6 lite större men inget som stör mig. Man vet aldrig vad man trycker in i framtiden och då vill jag ha möjligheten. Se så har jag 2ssd diskar som kommer köra raid 0 och 2 mekaniska för att fylla med skit. Sen eftersom 8700K har lite värme problem så skadar det inte med en luftig burk. Kan koppa in upp till 8 extra fläktar. Men viktigaste att det får plats en jävla massa radiatorer om man vill köra allt med vatten istället. Möjligheternas chassi

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Nu har jag inte monterat just en NH-D15, men alla produkter jag använt från Noctua har alltid varit väldigt bra förpackade och genomtänkta när det gäller installation. Bara att packa upp en Noctua-kylare brukar vara en upplevelse i sig CM 212 är väl däremot lite känd för att vara något krånglig att montera.

Det låter skit bra. Frugan har tvingat mig att skruva på ett vitrinskåp först, sen blir det databygge!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maykan81:

Det låter skit bra. Frugan har tvingat mig att skruva på ett vitrinskåp först, sen blir det databygge!!

Skickades från m.sweclockers.com

Det jag har gjort i mitt R6 chassi är att tagit bort HDD buren, skruvat fast mina 2 SSD diskar på baksidan.

Skrev innan att radiatorn får plats ner mot HDD buren men menade ner mot PSU shroudet, skrev fel helt enkelt.

Som du är inne på finns det mycket möjligheter för vattenkylning i det här chassit, såg en del klipp på youtube innan jag köpte chassit och finns en hel del schyssta custom loop byggen.

Kan ta en bild när jag kommer hem hur det ser ut.

Permalänk
Medlem

Jag är övertygad om att NH-D15 kyler mer än tillräckligt för en 8700K. Installerade själv en 8700K och en NH-U9S (mkt mindre) häromdagen och är mkt nöjd. Med din kylare är det knappast nödvändigt med delid om du är ok med lite högre temp. Gör du delid så kommer du garanterat inte att vara begränsad av temperatur med den kylaren, och kanske inte utan delid heller.

Jag har haft AIO vattenkylare tidigare, men föredrar luftkylare av hög kvalitet. Tror garanterat du blir nöjd med din Noctua.

Permalänk
Medlem

@kimbie: bättre sent än aldrig

Bild på h115i + meshify

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk

Define R6 är smutt.

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]