Vad är den bästa SSD för just gaming?

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vad menar du med skräp då? Skulle ex min mina föräldrar (som surfar använder netflix spotify och kör lite enklare filer i office 365) bli missnöjda om jag bytte den mekaniska disken i deras laptop mot en sådan? Eller menar du att de är dåliga pga att det finns dyrare alternativ som är bättre?
Jag har kört SSD sedan första gen OCZ vertex på 32GB aldrig brytt mig om märke utan tagit det som gav mest lagring inom den summan jag velat lägga. Har aldrig blivit missnöjd med en SSD trots det. Dock är det väl inget superkrävande jag pysslar med mest HTPC/SPeldator sysslor.

Tja, jag hade t.ex. en Samsung 840 Evo som lämnade och stå i en burk i ett halvt år p.g.a. flytt. Var seg som sirap efter det, kom knappt in i windows. Det felet är naturligtvis ökänt och på gränsen till tillverkningsfel (tekniken var inte riktigt mogen), men exemplet belyser bara att SSD:er inte bara är "funkar/funkar inte". De kan ha andra problem också, som underdimensionerad cache eller taskig kvalitet på NAND:en. Dock har lägstanivån höjts markant de senaste åren, så det är inte ett lika stort problem längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HellDildo:

Tja, jag hade t.ex. en Samsung 840 Evo som lämnade och stå i en burk i ett halvt år p.g.a. flytt. Var seg som sirap efter det, kom knappt in i windows. Det felet är naturligtvis ökänt och på gränsen till tillverkningsfel (tekniken var inte riktigt mogen), men exemplet belyser bara att SSD:er inte bara är "funkar/funkar inte". De kan ha andra problem också, som underdimensionerad cache eller taskig kvalitet på NAND:en. Dock har lägstanivån höjts markant de senaste åren, så det är inte ett lika stort problem längre.

Visst är det så. menade bara att jag haft en del olika SSDer och alltid köpt ur det billigare segmentet utan att uppleva problem med någon. Hört/läst att SSDer inte ska användas som backup disk pga att de inte hanterar att vara utan spänning under längre perioder särskilt bra, men 840 evo kanske var extra kass.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@HellDildo:

Kanske den var kall lite för länge. Nand-chippen gillar ju värme. Kontrollerkortet i ssdn gillar dock kyla

Visa signatur

“You don’t fear death, you welcome it. Your punishment must be more severe.”
- Bane

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Det verkar förutspås billigare ssder till sommaren, man kan ju alltid hoppas. Hade jag kunnat skaffa en 2TB ssd för ~2500 skulle jag omedelbart bytt ut min wd green, men för 5k känns det fortfarande för dyrt att skrota mekaniska diskar.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror tyvärr du får vänta länge på detta. Bästa fall jag kan tänka mig är 500GB för under 1000kr iaf igen, och fortsatt ner. Köper man en 1TB SSD så räcker det väldigt länge idag dock, och man bör iaf ta en med 5 års garanti på dessa storlekar så man vet att man har en fungerande sådan ett bra tag.

Men NAND bristen är vad den är, och det ser inte ut att ljusna förrän efter 2020 iaf, om nu nya fabriker sätts i bruk.

Skrivet av HellDildo:

Tja, jag hade t.ex. en Samsung 840 Evo som lämnade och stå i en burk i ett halvt år p.g.a. flytt. Var seg som sirap efter det, kom knappt in i windows. Det felet är naturligtvis ökänt och på gränsen till tillverkningsfel (tekniken var inte riktigt mogen), men exemplet belyser bara att SSD:er inte bara är "funkar/funkar inte". De kan ha andra problem också, som underdimensionerad cache eller taskig kvalitet på NAND:en. Dock har lägstanivån höjts markant de senaste åren, så det är inte ett lika stort problem längre.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Visst är det så. menade bara att jag haft en del olika SSDer och alltid köpt ur det billigare segmentet utan att uppleva problem med någon. Hört/läst att SSDer inte ska användas som backup disk pga att de inte hanterar att vara utan spänning under längre perioder särskilt bra, men 840 evo kanske var extra kass.

En notis till er båda.

Detta "problem" finns även på många moderna SSDer även idag och kommer troligen bli värre. Men precis som nyaste FW på 840 EVO, så kan det hållas i schakt med mjukvara så länge disken är inkopplad. Är tyvärr något vi får acceptera, eller pröjsa väldigt dyra diskar för att undvika i framtiden. Intel/Microns nya 3D NAND tex kör ju redan igen på 16nm, och verkar vara i farozonen.

Ska du lämna en dator så länge utan ström, kör iaf diskfresh på SSDn innan du stänger av den inför en flytt. På så sätt är datan så frisk som möjligt, och du kan göra samma sak när den är tillbaka i drift igen. Ska du långtidslagra bör du använda HDDs dock.

Och SSDer idag har väldigt bra ECC teknik, så de kan läsa även mycke degraderad data, men det tar tid. Värsta är om den måste ner i software-LDPC läge som kan lätt gå under 10MB/s (oavsett SSD) och kommer occupera större delen av CPUn på SSDn, vilket ger "lagg" eller hög svarstid. Du kommer dock kunna läsa datan, men bara väldigt långsamt, tills det hunnit skrivas om.

Men SSDerna idag kommer rätta till sig själv om den upptäcker detta, men de behöver ström och IDLE tid för att göra det effektivt. Har själv testat detta med just en 840 EVO som låg i 9+ månader, och var nere på 1MB/s på någon fil, men allt lästes korrekt. Finns dock fåtal diskar på marknaden än som inte sköter detta bra.

@Tekanna218 NAND älskar värme... när de skrivs till dem, men inte annars. Ska du lagra dem... lagra dem svalt/kallt och mörkt. Då tappar de elektronerna så långsamt som möjligt.

Permalänk
Medlem

I stort vilken ssd som helst är att föredra över mekanisk disk..

Jag har en Corsair F120GB2 från 2011 som tuffar på fortfarande

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk