Permalänk
Medlem

Uppgradera gamingdator

Hej,

För några år sedan hjälpte jag min son att bygga en ny dator.
Råden till innehållet fick vi här!

Nu börjar vissa delar kanske bli lite gamla och det är dags att byta/uppgradera.

Frågan är då vart man skall börja eller om man skall starta om helt.
Datorn innehåller följande:

Moderkort: Gigabyte Z87X-OC
Grafikkort: Sapphire Radeon R9 280X Toxic HDMI 2xDP
Processor: i5-4670K 3,4 GHz
Minne: 2 x 8 Gb Corsair Vengance
Nätaggregat: Coolmaster V700
HD: 2 st SSD
Operativ: Win10 Home

Har 3st 24” skärmar inkopplade samtidigt. Dessa är dock inga gamingskärmar och har några år på nacken. Möjligen skall en eller flera av dessa också bytas.
Mest spelas CS:GO, Pubg, Fortnite, GTA5 m.fl.

Vart skall man börja?
Är det någon vits att byta processor? Om så kan jag behålla moderkortet?
Mer internmine?
Grafikkortet är väl det som ger mest. Var ligger brytpunkten pris/prestanda just nu?

Andra tips?

Tacksam för all hjälp som ges!

Hälsningar,

Jörgen

Permalänk
Medlem

Det beror ju helt på vad sonen ska göra med datorn. Hade han tänkt börja streama eller jobba med photoshop eller dylikt så kan det vara dags för processorbyte och öka på ramminnet. Om det bara är gaming som gäller så skulle jag säga att ett nytt grafikkort är på sin plats!

Om i5an inte redan är överklockad så hade jag nog köpt en fet kylare och överklockat den för att öka på prestandan lite.

Visa signatur

“You don’t fear death, you welcome it. Your punishment must be more severe.”
- Bane

Permalänk
Medlem

@Tekanna218:

Hej,

Tack för svar!
Det är gaming som gäller!

Definiera "fet kylare"...
När vi byggde köpte vi den största Coolmasterkylaren vi hittade.
Den första vi köpte var dock så himla stor (gigantisk...) att det inte gick att stänga locket på lådan (CoolMaster Scoute 2).

Vi gick ner en storlek så att vi fick igen locket.
Fläkten/kylaren är ändå mycket större än original till processorn.
Finns det någon bra länk till överklockning eller är det bara att googla på?

Ang. grafikkort. Var går kostnad/prestandagränsen just nu?
Är det nya kort på G som man skall vänta in?

Jörgen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxfar:

Ang. grafikkort. Var går kostnad/prestandagränsen just nu?

Priserna på grafikkort är tyvärr väldigt höga just nu p.g.a. cryptomining-hystering och bristen på minnen. Men GTX 1060 är ~50% snabbare än 280X enligt Sweclockers prestandaindex, och är väl det ni minst bör sikta på om det ska vara någon uppgradering att tala om.

Skrivet av Maxfar:

Är det nya kort på G som man skall vänta in?

Det har ryktats om att NVIDIAs nästa generation skulle komma nu till våren, men nu ser det istället ut som att de kanske inte kommer förrän till hösten. Och ryktena på AMD-sidan är liknande, mot slutet av året någon gång.

Permalänk
Medlem

De nya korten att vänta in är från Nvidia, ryktat namn Ampere, och det lär vara närmare Maj/Juni isf. Ryktas väl även att det är en refresh på Pascal korten, men man får vänta och se. Finns säkert färskare nyheter om de korten här på forumet. Jag har inte varit alltför intresserad för att orka ta reda på något konkret.

Annars hade jag gått på beggat och köpt ett 980/980ti, räcker gott och väl för att driva flera skärmar i 1080p. Det finns även beggade kort i GTX 10XX serien, fast just nu är det sellers market och folk tar rejält med pengar för det mesta.

Att överklocka en 4670k är en barnlek. Det enda man ska tänka på är att inte lägga på för mycket ström. OC Guide från LinusTechTips: https://www.youtube.com/watch?v=0CHs5_TdpXE
En "fet" kylare skulle väl vara i klass med en Noctua NH-D15 eller Dark Rock Pro 3 eller 4. Alternativt en 240/280 all in one.

felskrivet namn på noctuakylaren
Visa signatur

“You don’t fear death, you welcome it. Your punishment must be more severe.”
- Bane

Permalänk
Medlem

Hej igen,

Verkar vara dags att handla nu.
Det som är av intresse är ett:
Asus GeForce GTX 1080 Strix Gaming Advanced.
Verkar vara populärt på prisjakt...
Ser att det även finns ett 1070TI.
Inte så stor prisskillnad så vilket skall man i så fall köra på.

Övriga specifikationer står ovan i första inlägget.
Kan dessa hantera detta nya grafikkort?

Tacksam för kommentarer!

Jörgen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maxfar:

Hej igen,

Verkar vara dags att handla nu.
Det som är av intresse är ett:
Asus GeForce GTX 1080 Strix Gaming Advanced.
Verkar vara populärt på prisjakt...
Ser att det även finns ett 1070TI.
Inte så stor prisskillnad så vilket skall man i så fall köra på.

Övriga specifikationer står ovan i första inlägget.
Kan dessa hantera detta nya grafikkort?

Tacksam för kommentarer!

Jörgen

Processorn kommer vara en flaskhals för både grafikkorten. Men icke desto mindre är ju grafikkorten bra. Rent krast kommer sorken inte märka någon skillnad i prestanda mellan dom grafikkorten. Så jag hade isf valt GTX 1070 Ti.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Kortet (1080) sitter nu i burken.
Allt lirar som det ska.
CPU verkar som nämndes nu gå i taket.
Kan man byta enbart denna eller är det moderkort och minne också?

Funkar att köra spel ok men startar man ett program till så går CPU upp i varv.
Kör tre skärmar så det är ju lätt hänt 😏

Jörgen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Om du hittar en begagnad i7-4770 eller i7-4790 så räcker de med byte av bara processorn. Behöver du bättre så är de nya delar som gäller, och de springer de också ivög en massa pengar.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Fortsatt uppgradering

Hej igen,

1080 kortet har nu lirat en stund.
Funkar bra men det är nog lika bra att ta tag i resten också.
Det som väl är aktuellt är Processor, Moderkort och minne.

Vart ligger pris/prestanda läget just nu för ovan.

Tips på komponenter tas gärna emot.

Tidigare komponenter och krav enl. tidigare inlägg.

Fattar att det kommer att kosta en slant...

Maxfar

Permalänk
Medlem

@Maxfar:

Som det ser ut nu så sitter du i en bra situation för att köpa ett så kallat "uppgraderingspaket" eller iaf använda dem som guide (sök till exampel på komplett.se). Dessa utgörs nästan alltid av moderkort / processor / minne, och är ihopsatta så att du inte behöver oroa dig on ’grejjerna’ passar ihop.

Du kommer att behöva just dessa komponenter.
- RAM minne, du går från DDR3 till DDR4, jag skulle säga att 16GB fortfarande räcker men se till att du får 2 * 8GB stickor istället for 4 * 4GB stickor så är det lättare att uppgradera i framtiden.
- Moderkort, för att passa din nya processor.
- CPU, för att få ut mer juice.

Nu är jag inte speciellt med i matchen när det gäller AMD, men när det kommer till intel hade jag personligen slagit till på en i7-8700K för att få nått som kommer hålla i 3-4 år.

Kolla att du har ett nätagg som ger dig iaf 550w uppåt, och om din nuvarande CPU kylare passar till din nya processor, om inte så bör du köpa en ny, men om den gör det räcker det med att lägga till en tub kylpasta i korgen.

Sist men inte minst, om du hittar ett paket som faller dig i smaken checka att komponenterna inte är billigare att köpa var för sig. Det kan ibland vara fallet.

Om du hittar ett intressant paket länka det här och vi kan ge feedback.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Avstängd

i7 8700k, z370, 16gb 3000mhz

Visa signatur

Dator 1:Ryzen 5 1600 @3.9ghz| Giabyte 1070 G1 @2023mhz | 16gb 2400mhz | Corsair 650W | NZXT s340 | 120gb ssd | 1 tb hdd | asus rog strix b350-F gaming am4
Dator 2: Ryzen3 1300| Msi 1050TI| 8gb 2666mz| Corsair 550W| Eclipse P400| 120gb ssd| 320gb HDD| Msi b350 AM4|