Permalänk
Medlem

Jag är nog den snålaste människan i min lilla umgängeskrets. Men när det gäller den här trådens riktiga skräckexempel ligger jag i lä. Här är i alla fall ett typ-exempel: Mina matkostnader ligger runt 650 kr i månaden, och nyligen köpte jag en massa yoghurt för ett par kronor billigare per liter, för yoghurt är gott. Men nu börjar min mage protestera mot den halvliter yoghurt om dagen jag behöver äta upp innan bäst-före datumet. Jag antar att magen vill ha lite omväxling? Jäkla oskick. Nåja, jag får väl slå på stort, med risgryta idag då.

Skrivet av Paddanx:

Sen började man titta på den datorn som small till... och får då reda på att detta är en av teknikernas egna extra maskiner. En stengammal PIIIa... denna hade haft dåligt nätaggregat förra året så han hade bytt den i julas. Vad som sedan kom fram var att han hade tagit ett gammalt agg från en kasserad dator nånstans, och satt in... som var troligen lika gammal som gatan.

Så en tekniker som tjänar bra är så satans snål att han först o främst kör med PIII maskiner från 2000-talet... och dessutom inte ens offrar 500kr på att iaf köpa ett nytt nätaggregat när det går sönder, utan istället gör hans snåleri att halva sabla server parken typ går ner... genialt. Något sur var man... Sabla måndagar säger jag bara

Även om han hade varit villig att lägga 500 kr på ett nytt nätaggregat hade det kanske inte ens varit praktiskt möjligt att köpa ett som följer samma standard som moderkortet i en så gammal dator. Hände mig för några år sedan, då det nätaggregat jag köpte till min tidigare dator saknade en vit kabel i 24-pin kontakten. En kabel som är frivillig i den nuvarande standarden, men som tydligen krävdes av det gamla moderkortet.

Visa signatur

I'm a slacker, hear me snore...

Permalänk

Har en nära bekant som är ganska välbärgad men otroligt snål, han hade kunnat fylla flertalet sidor i denna tråd..

Ett par exempel!
Tar gamla pallar från jobbet för att använda som ved
Bygger eget vedskjul till dessa pallar, ihopspikat med begagnad spik
För ett tag sedan var det rea på dafgårdare på Willys, max 10 per kund. Detta leder till han han tar med sin kompis till affären för att "köpa ut".
Köper till 90% endast det som är extrapris på. Han kan åka till Ullared enbart för att köpa en limpa bröd.

När han far till stan handlar han inte allt på ett och samma ställe utan åker mellan olika butiker för att affär x har billigare mjölk medans affär y har billigare bröd osv.

Han är också jobbnarkoman, utöver sitt 7-4 jobb jobbar han mycket hos en bonde där han även tankar gratis!

Listan kan bli oändlig

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldenFan:

Har en nära bekant som är ganska välbärgad men otroligt snål, han hade kunnat fylla flertalet sidor i denna tråd..

Ett par exempel!
Tar gamla pallar från jobbet för att använda som ved
Bygger eget vedskjul till dessa pallar, ihopspikat med begagnad spik
För ett tag sedan var det rea på dafgårdare på Willys, max 10 per kund. Detta leder till han han tar med sin kompis till affären för att "köpa ut".
Köper till 90% endast det som är extrapris på. Han kan åka till Ullared enbart för att köpa en limpa bröd.

När han far till stan handlar han inte allt på ett och samma ställe utan åker mellan olika butiker för att affär x har billigare mjölk medans affär y har billigare bröd osv.

Han är också jobbnarkoman, utöver sitt 7-4 jobb jobbar han mycket hos en bonde där han även tankar gratis!

Listan kan bli oändlig

Det är inte pga. detta han är välbärgad då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

För cirka 12 år sedan när det faktiskt kostade något att ringa ett telefonsamtal fick jag och min bror betala 50 öre för ett samtal till våra kompisar. Dessa samtalen varade förmodligen i cirka 20 sekunder och avgiften gick till mamma som skrattade hela vägen till banken...

Permalänk
Skrivet av bart112:

Det är inte pga. detta han är välbärgad då?

Skickades från m.sweclockers.com

Jo det kan ju ha bidragit lite kanske.

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem

Min farbrors sällskap hade köpt skraplotter till mig på födelsedagen igår, men jag såg aldrig röken av dem för hon skrapade dem själv. När hon inte slängde lotten så var det antagligen vinst oxå..

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Min farbrors sällskap hade köpt skraplotter till mig på födelsedagen igår, men jag såg aldrig röken av dem för hon skrapade dem själv. När hon inte slängde lotten så var det antagligen vinst oxå..

Ha den äran i efterskott, och seriöst? Din farbror tyckte det var okey beteende?

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Min farbrors sällskap hade köpt skraplotter till mig på födelsedagen igår, men jag såg aldrig röken av dem för hon skrapade dem själv. När hon inte slängde lotten så var det antagligen vinst oxå..

Dagens dumma fråga: vem är "hon" i den här berättelsen? (Ska "farbror" vara "farmor"?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

@Roger W: han skrev farbrors sällskap - alltså antagligen en flickvän, sambo eller dylikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

@Roger W: han skrev farbrors sällskap - alltså antagligen en flickvän, sambo eller dylikt.

Ah, jag tänkte lite snett - nu är jag med
Köpa lott till någon och sen skrapa dem själv... Jösses!
Då får man väl fixa nått annat istället åtminstone?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldenFan:

Tar gamla pallar från jobbet för att använda som ved

Gamla pallar är utmärkta att ha i kaminen. De fattar snabbt eld och passar utmärkt att ha längst ner i brasan när man tänder den.
När farsan hade egen firma brukade vi såga upp trasiga pallar och ta med hem för att elda med på vintern.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Beställde pizza via onlinepizza för några år sedan, ca 8 st. Inte nog med att de 25min det skulle ta blev 1h och 15min (hemkörning) så visade det sig att priserna var "fel på onlinepizza". Pizzorna kostade 5kr mer styck.

Happ, som tur var så hade jag en tjuga och en tia extra i plånboken, men fattades då 10kr på ett totalbelopp över 550kr.
Pizzabagaren säger: "Jaha, vad gör vi nu då?" varav jag svarar "Du kan inte bjuda på en tia? (jag menar det är ju ni som har fel priser på onlinepizza...)" men det gick inte. "Nae okej, jag får väl vara skyldig dig en tia och betala nästa gång.". Får då tillbaka: "Ja det är många som säger så men sen så betalar dom inte."

Blev rätt lack och berättade att vi kunde likagärna beställt från en annan pizzeria, exempelvis den som var 20m ifrån där han lämnade av pizzorna, dvs rakt utanför där vi bodde, men vi beställde av honom av en anledning.

Efterföljande 2 gånger fick jag frågan om jag hade betalt dom 10 kronorna jag var skyldig. Har inte gått dit sen dess.

(P.s Nån från Lund-trakten som kan gissa vilken pizzeria? )

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Beställde pizza via onlinepizza för några år sedan, ca 8 st. Inte nog med att de 25min det skulle ta blev 1h och 15min (hemkörning) så visade det sig att priserna var "fel på onlinepizza". Pizzorna kostade 5kr mer styck.

Happ, som tur var så hade jag en tjuga och en tia extra i plånboken, men fattades då 10kr på ett totalbelopp över 550kr.
Pizzabagaren säger: "Jaha, vad gör vi nu då?" varav jag svarar "Du kan inte bjuda på en tia? (jag menar det är ju ni som har fel priser på onlinepizza...)" men det gick inte. "Nae okej, jag får väl vara skyldig dig en tia och betala nästa gång.". Får då tillbaka: "Ja det är många som säger så men sen så betalar dom inte."

Blev rätt lack och berättade att vi kunde likagärna beställt från en annan pizzeria, exempelvis den som var 20m ifrån där han lämnade av pizzorna, dvs rakt utanför där vi bodde, men vi beställde av honom av en anledning.

Efterföljande 2 gånger fick jag frågan om jag hade betalt dom 10 kronorna jag var skyldig. Har inte gått dit sen dess.

(P.s Nån från Lund-trakten som kan gissa vilken pizzeria? )

Den vid/på mårtenstorget (ner mot bankgatan)?
Beställde via onlinepizza till jobbet några gånger för ett par år sedan och det visade sig alltid kosta mer...

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Dagens dumma fråga: vem är "hon" i den här berättelsen? (Ska "farbror" vara "farmor"?)

Hans flickvän, släptåg.. eller vad man skall kalla det..

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Beställde pizza via onlinepizza för några år sedan, ca 8 st. Inte nog med att de 25min det skulle ta blev 1h och 15min (hemkörning) så visade det sig att priserna var "fel på onlinepizza". Pizzorna kostade 5kr mer styck.

Happ, som tur var så hade jag en tjuga och en tia extra i plånboken, men fattades då 10kr på ett totalbelopp över 550kr.
Pizzabagaren säger: "Jaha, vad gör vi nu då?" varav jag svarar "Du kan inte bjuda på en tia? (jag menar det är ju ni som har fel priser på onlinepizza...)" men det gick inte. "Nae okej, jag får väl vara skyldig dig en tia och betala nästa gång.". Får då tillbaka: "Ja det är många som säger så men sen så betalar dom inte."

Blev rätt lack och berättade att vi kunde likagärna beställt från en annan pizzeria, exempelvis den som var 20m ifrån där han lämnade av pizzorna, dvs rakt utanför där vi bodde, men vi beställde av honom av en anledning.

Efterföljande 2 gånger fick jag frågan om jag hade betalt dom 10 kronorna jag var skyldig. Har inte gått dit sen dess.

(P.s Nån från Lund-trakten som kan gissa vilken pizzeria? )

Hahaha, men va?
Om det står ett pris på onlinepizza så är det ju det priset som gäller. Skiter fullständigt i vad han säger om fel pris. Han ska vara glad att du ens gick med på att betala "extra" utöver det som var angivet på onlinepizza.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av popn:

Jo absolut att man kan splittra på kostnader, det gör man ju titt som tätt, men det känns ju fånigt att komma i efterhand och be om mer pengar för frakten.

Hade jag beställt massor av grejer, säg en ny setup till datorn som exempel, och jag sen frågar en kompis om han vill ha nåt på samma gång som jag beställer varav kompisen kanske väljer en musmatta för 100 spänn, ska jag då kräva att han betalar halva frakten?
Jag tycker att ens vänskap borde reflektera in nånstans än att tjafsa om småpengar..

Även om jag håller med att man inte ska tjafsa med småpengar så förstår jag inte varför folk tror att frakten ska bli gratis pga du beställer det med någon annan?

Enda logiska är att ni delar på frakten, oavsett. Om sen vännen vill betala full frakt för att beställa sin musmatta och därför betala 160kr vs 130kr så är det ju hans val. Hela poängen med sam-frakt på detta sätt är ju för att båda ska spara lite på fraktkostnaden, och då ska väl båda också spara, annars är det ju ingen poäng.

Med det sagt, vill du sen skänka den fraktkostnaden så är det självklart den positiva delen som man gör till en vän, och det är en helt annan sak. Men detta ska man inte anta... på något håll, imho.

Skrivet av Chromatic:

Kan inte någon göra "det generösaste ni upplevt?" tråd, skulle vara mysigt att läsa lite fina saker också xD

Bra ide

Skrivet av Gillsing:

Även om han hade varit villig att lägga 500 kr på ett nytt nätaggregat hade det kanske inte ens varit praktiskt möjligt att köpa ett som följer samma standard som moderkortet i en så gammal dator. Hände mig för några år sedan, då det nätaggregat jag köpte till min tidigare dator saknade en vit kabel i 24-pin kontakten. En kabel som är frivillig i den nuvarande standarden, men som tydligen krävdes av det gamla moderkortet.

Mjo, det är en poäng, men det finns ATX 1.x aggregat att köpa om du så behöver det också, de är dyrare och svårare att hitta dock.

Poängen är mer att man får ta lite ansvar för den utrustning man sätter i ett sådant ställe, och att snåla på detta sätt kostade många 1000kr i problem och arbetstid för att fixa det. Mao, även om agget kostat 1000kr, hade det ändå varit billigare i längden.

Och för att ta en sak jag hörde idag så gällde detta ett kontrakt som en hyresvärd förhandlat fram. Tydligen så hade de varit lite snål-dumma och sparat 2-3 timmars jobb från en advokat som kunde ordna detta korrekt och då med skydd för ev problem som kan uppstå. Istället hade de löst det själva och satt nu istället och riskerar skadestånd på 20-30kkr+ för vräkning pga dispyter och problem + att de nu behövde kontakta advokat för att lösa problemet. Sura pengar.

Mao... även advokatkostnader kan tydligen vara värt sitt pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Den vid/på mårtenstorget (ner mot bankgatan)?
Beställde via onlinepizza till jobbet några gånger för ett par år sedan och det visade sig alltid kosta mer...

Nix (har aldrig varit där) men fortsätt gissa, ledtråd är att det ligger mer norr

Skrivet av Mithras:

Hahaha, men va?
Om det står ett pris på onlinepizza så är det ju det priset som gäller. Skiter fullständigt i vad han säger om fel pris. Han ska vara glad att du ens gick med på att betala "extra" utöver det som var angivet på onlinepizza.

Håller med, tycker inte det känns rimligt att det ska vara mitt fel att de har fel priser Kände dock ganska direkt att det här med "kunden i fokus" och "service minded" inte riktigt var deras grej tyvärr

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Följer väl inte formated i tråden och ventilerar egentligen mest..

Men det snålaste jag upplevt är att bli utnyttjad och tillfrågad om både hjälp och pengar och sen aldrig fått tillbaka det. Så många som fått det dem ville och bara försvunnit. Vänner OCH familj.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Haha
Nu har jag sålt min bil, men jag har alltid använd vatten+diskmedel på sommarhalvåret, lika bra, nästan gratis och man har det alltid hemma.
...men det kanske jag inte vågar berätta längre..

En kompis föräldrar fyllde på spolarvätskan med tvål och vatten inne på mackens toalett i drygt 10 år innan de blev påkomna.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem

Sällan jag upplever snåla grejer som tur är men råkade för några minuter sedan ut för ett lite smått störande snålhets...ja whatever

Jag & en snubbe åkte förbi McDonalds & vi blev lite sugna, vi båda ville testa Jureskog Texas & jag hade ett kuponghäfte i bilen, boråshäftet eller vad det heter (kom nu på att jag känner mig lite snål som använder ett kuponghäfte men jaja), så, vanligtvis hade jag betalat för oss båda men just denna snubben är känd för att hela tiden bli bjuden men aldrig någonsin bjudit tillbaka någon annan så jag har slutat bjuda honom.

Iaf, så jag klargjorde innan vi köpte att jag bjuder inte men jag kan fixa så han bara behöver betala hälften för sin meny, sagt å gjort, jag betalade i kassan 2 jureskog menyer för 98kr (köpte lite annat också) när vi ätit upp så frågade han vad han skulle betala (märkligt, trodde han skulle låtsas glömma av betalningen), jag svarade ”50kr, eller ja, 49 kostade det om man skall vara petig”, han började rota i sin plånka, jag såg en 50 lapp men den rörde han inte, gav mig först 2st tjugor, sen började räkna 1 & 2 kronor men han nådde inte upp till 49kr, så då bad han få tillbaka tjugorna, sa till han att han hade en 50 lapp, då frågade han såklart om jag hade 1kr i växel, vilket jag sa nej till (hade 1kr i myntfacket i bilen men hade börjat bli smått irriterad så fan heller) då gick han fram till kassan & växlade in till mynt. Efter en massa strul fick jag till slut 49kr...

Javisst, jag är ganska principfast av mig så principmässigt kan man ju argumentera att han gjorde rätt, han var ju trots allt bara skyldig mig 49kr, inte 50kr, men är det verkligen värt strulet & dessutom hade jag gjort så hans pris sjönk från 98kr ner till 49kr & då kan man alltså inte ge mig en jämn 50 lapp när man har den lappen lättillgängligast? 1kr, EN, EEEEN sketen krona går inte offra när jag såg till att han sparade 49kr??????

Edit: är vid ICA Maxi i Borås just nu, har 2st av dom kupongerna kvar & flera andra kuponger, sista förbrukningsdag idag så råkar en boråsare se detta inom 30 minuter detta postades (åker tyvärr hem sen) så skicka ett PM om du är i närheten så får du kupongerna, liten chans att någon hinner se detta men ja, lika bra att testa

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

kom nu på att jag känner mig lite snål som använder ett kuponghäfte men jaja

Varför? Man är väl snarare dum i huvudet om man har en rabattkod och inte använder den.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Varför? Man är väl snarare dum i huvudet om man har en rabattkod och inte använder den.

Du har helt rätt men det jag menar är att eftersom jag har råd med fullpriset så kunde jag ju gett bort kupongerna till någon som inte har det eller som åtminstone har sämre ekonomi för tillfället, oavsett så hade dom inte varit oanvända

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Dags att väcka tråden till liv igen med hjälp av min härliga granne.

Bytte nyligen chassi till min dator och ställde ut det gamla Zalman-åbäket för att senare köra iväg och slänga det. Grannen fick syn på det och undrade om han kunde få rensa bort allt material inuti chassit för att använda det till diverse projekt.

Jag sa att "Visst får du det, men då får du även ta hand om resten av chassit", vilket han gick med på.

Men visst fan kommer han över med resterna av chassit dagen efter. När jag ifrågasatte sade han att han trodde att sopgubbarna skulle ta det, men att dessa inte ville.

"Inte mitt problem" tyckte jag och beskrev var närmsta sopstation var. Han ville dock inte behöva spendera tid och pengar på att köra dit, men jag sade att han lik förbannat fick fixa det själv.

Som hämnd hade han tydligen spelat hög musik för att störa mig – dessvärre vid ett tillfälle när jag inte var hemma. Detta resulterade i att han fick en formell störningsvarning från "samfälligheten"

Visst är det härligt med grannar (och karma).

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

@Jonny Myran:

Vilket jävla ärke

Visa signatur

“You don’t fear death, you welcome it. Your punishment must be more severe.”
- Bane

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AkUs:

En bekant till mig köpte en beg bil för ca 170.000. Bak i bagageluckan låg en varningstriangel... Denna ingick bestämt inte....

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Sakerhetsdeta...

Hade det legat två trianglar i bakluckan hade jag hållit med, men varför ska säljaren behöva skaffa en ny triangel bara för att din kompis inte ids göra det? Det har inget med snålhet att göra.

Nu är det förvisso en tråd med relax-syfte och inte världens mest gravallvarliga, men det är ändå intressant att se hur folk uppfattar saker och ting utan att egentligen tänka efter. Det är ganska fullt av såna här glidningar i tråden, med exempel som egentligen inte handlar om snålhet utan om socialt samspel/integritet/maktspel. Vi kan ju vända på det: din kompis har så mycket pengar att han kan lägga 170 000 på en beg. bil, så nog fan kan han punga ut med 69 spänn och beställa en triangel med hemleverans från Biltema. "Gud vad snålt att vilja ha den gratis!" Säljaren kanske tyckte din kompis var dryg och såg ingen anledning att gå honom till mötes.

FK: Jag är inte snål.

Permalänk
Medlem

Har en kollega som inte vill dela med sig av receptet på sin tomatsås. Sjukt snålt

Permalänk
Medlem

En gång för länge sedan skulle jag äta lunch med min kompis.

Jag hade rikskuponger och hade större nytta av svenska valutan så jag lade fram idén att jag kunde betala för hans lunch om han betalade mig.

Det gick inte för sig (p g a logiken om relativitet förmodar jag).. om jag tjänar på det så förlorar han på det.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av pigge_85:

Hade det legat två trianglar i bakluckan hade jag hållit med, men varför ska säljaren behöva skaffa en ny triangel bara för att din kompis inte ids göra det? Det har inget med snålhet att göra.

Nu är det förvisso en tråd med relax-syfte och inte världens mest gravallvarliga, men det är ändå intressant att se hur folk uppfattar saker och ting utan att egentligen tänka efter. Det är ganska fullt av såna här glidningar i tråden, med exempel som egentligen inte handlar om snålhet utan om socialt samspel/integritet/maktspel. Vi kan ju vända på det: din kompis har så mycket pengar att han kan lägga 170 000 på en beg. bil, så nog fan kan han punga ut med 69 spänn och beställa en triangel med hemleverans från Biltema. "Gud vad snålt att vilja ha den gratis!" Säljaren kanske tyckte din kompis var dryg och såg ingen anledning att gå honom till mötes.

FK: Jag är inte snål.

Varningstriangel följer ju med alla bilar när dom är nya så jag hade förväntat mig att den finns kvar eller ersatts på en bil jag köper begagnat. Är ju en viktig säkerhetsdetalj!

När jag köpte min Mazda MX-5 i Tyskland så fanns det ingen i bilen och jag krävde att säljaren skicka med en. Tur var de för efter 8 mil gick generator/vattenpumpsremmen av och jag vart stående på en autobahn avfart i 3 timmar i väntan på ADAC

Permalänk

Var på hemköp och storhandlade för många många år sedan. Gick på 1200.50kr yes på den tiden vi fortfarande hade 50 öringar.

Insåg att jag glömt kortet men hade som tur 1200kr I sedlar.

dock saknades det 50 öre och det kunde dom inte bjuda på visst förstår man dom men måste kostat mycket mer att bära tillbaka alla matvaror på bandet.

Och detta hör till att jag alltid storhandlade där och aldrig haft några problem. Efter detta börja jag handla på andra butiker.

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordkiller:

Var på hemköp och storhandlade för många många år sedan. Gick på 1200.50kr yes på den tiden vi fortfarande hade 50 öringar.

Insåg att jag glömt kortet men hade som tur 1200kr I sedlar.

dock saknades det 50 öre och det kunde dom inte bjuda på visst förstår man dom men måste kostat mycket mer att bära tillbaka alla matvaror på bandet.

Och detta hör till att jag alltid storhandlade där och aldrig haft några problem. Efter detta börja jag handla på andra butiker.

Snålhet handlar det väl inte om, när inte någon gör något för egen vinning?

Kassapersonal i matvarubutiker har normalt inga som helst mandat att pruta på priset.
Och har troligtvis även fått strikta instruktioner att absolut inte göra det.

Bara 50 öre kanske du säger, men var drar du gränsen, 1kr 3kr 4Kr?

Du däremot är ute och storhandlar och råkar av en slump ha exakt 50 öre för lite med dig,
och tydligen inte så mycket som ett enda mynt i någon ficka eller så...

Jag har nog en något annorlunda uppfattning om var snålheten kan sökas.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”