Skärmar med 4K UHD, 144 Hz, och Nvidia G-Sync försenas till tredje kvartalet 2018

Permalänk
Melding Plague

Skärmar med 4K UHD, 144 Hz, och Nvidia G-Sync försenas till tredje kvartalet 2018

Nästa generations spelskärmar med HDR, 4K UHD, 144 HZ och Nvidia G-Sync väntas nu försenas ytterligare, med en lansering under tredje kvartalet 2018.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Bildexpert 📺

Den bistra verkligheten jagar onekligen ikapp min gamla profetia!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Den bistra verkligheten jagar onekligen ikapp min gamla profetia!

//cdn.sweclockers.com/artikel/fil/36511?key=3729063a714505be48d4dd51c02176eb

De får gärna släppa nya 144Hz 1440P IPS paneler så länge, har provat "alla" modeller som finns på marknaden idag och var inte nöjd med någon av dem.

Permalänk
Medlem

Lite trist att det drar ut på tiden, men samtidigt så lär det ju kräva sin hårdvara att rulla därefter.
Kanske passar bra att införskaffa ett nytt Nvidia-kort i sommar och lägga pengar på hög lagom tills nya skärnarna kommer då

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem

Dags att börja spara, som jag har väntat. Sitter med 4K IPS 60Hz idag och behöver något lugnare att vila ögonen på när jag använder Lightroom och Photoshop. Ja jag vet att dessa skärmar inte kommer vara byggda för proffs arbete men jag behöver inte så korrekta färger för hobby editering.

Nu behöver vi bara att våra grafikkortsmakare spottar ut lite nya och kraftfullare kort, 1080ti börjar kännas segt.

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Bildexpert 📺

För den typ av spel som verkligen har mervärde för 4K samt för vad GPU:erna faktiskt orkar driva i 4K i praktiken skulle en 4K/75 Hz-skärm med adaptiv sync 30-75 Hz vara något alldeles utmärkt utan att ställa allt för höga krav på såväl signalkedjan som på hur man driver en LCD-panel smärtfritt - det som verkar vara det stora hindret här.

En sådan produkt vore mycket mer rimlig och realistisk. Men eftersom det överallt skriks "144 Hz or bust!" väljer tillverkarna, förmodligen mot sitt bättre vetande, att gå direkt på 4K/144 och därmed beyond vad tekniken någonsin har gett oss tidigare. Så sitter vi här och väntar på att de ska lösa problem för produkter väldigt få kommer att ha råd att köpa och som inte ens 1080Ti lär kunna driva fullt ut. Inte med de speltitlar som vinner på 4K i alla fall.

Fast så klart: det går kanske att köra Unreal Tournament och Quake Live 4K i 144 Hz lagom till julafton.

Permalänk
Medlem

Om det nu är problem med 144Hz.. borde väl gå att skrämma upp någon 4K skärm i någonstanns mellan 85-120Hz ?? Över 60Hz vore ivartfall bra!

Permalänk
Bildexpert 📺

@Alpha77: Jag tror att ett ganska stor gäng ingenjörer någonstans i Taiwan inte riktigt ser uppgiften som att "...skrämma upp någon 4K-skärm"

Permalänk
Inaktiv

Hur ser det ut för denna typ av skärmar men som har FreeSync 2/VESA Adaptive Sync istället?

Permalänk
Medlem

@anon5930: Ironin hade varit om AMD skulle påbörja ett liknande samarbete idag fast skippa g-sync modulen och p.g.a. detta lansera tidigare

Apropå freesync (2), den kommer kanske få mer "traction" och relevans (än nvidia) nu när intel har grafikkretsar av Vega i sina cpu-gpu kretsar och att Apple även dem kommer ha AMD grafikkort.
Kommer finnas flera datorprodukter sammanlagt som laptops, Apple stuff och PC med adaptive sync än med gsync framöver tror jag, hjälper dessutom att det är ju billigare att skippa gsync modulen.

Permalänk
Bildexpert 📺

Orsaken till att jag påbörjade artikeln om pixellklockan för snart tre år sedan var just alla rop på efter 4K-skärmar som kör 144 Hz. Vilket var ett bisarrt krav eftersom ingen då befintlig standard hade ens på pappret kapacitet för 4K/144 Hz. Än mindre produkterna som fanns då. DP 1.3 specar upp till 4K/120 Hz men det är ju endast en spec. Och att sedan konstruera teknik och bygga fungerande produkter är en helt annan sak och kan ta flera år.

Runt 2014-2015 började de första skärmarna komma vilka klarar en bandbredd motsvarande 4K/60 Hz (600 MHz) över en ström, SST. Tidigare 4K-modeller körde max 30 Hz eller använde MST med två 1920x2160-strömmar för att nå 60 Hz. Att köra 4K/144 Hz kräver nominellt 2,4 ggr mer bandbredd än vad som är det praktiska taket i dagens produkter.

Och detta är alltså endast problemet för själva bildsignalen. Vilket jag gissar är det "enkla" problemet.

Själva LCD-panelen är förstås analog. Bildsignalen ska D/A-omvandlas till en svag spänning som vrider kristallerna rätt. Med HDR-stödet måste detta ske med precision som adresserar 10 bitar/1024 steg. Med G-Sync/adaptiv Sync måste detta också ske med overdrive och tajmas olika baserat på förändringen i frekvens. Annars blir det under- och overshoot-problem med skuggor som följd.

4K/UHD är 8 294 400 pixlar vilket blir 24 883 200 subpixlar. Med en frekvens på 144 Hz är det 3 583 180 800 förändringar per sekund, eller ungefär 3,6 GHz. D/A-omvandling i 3,6 GHz med 10 bitars precision...

Nu är jag inte ingenjör på något sätt. Jag sitter här med en miniräknare och spekulerar. Men jag är misstänker att jag grovt underskattar komplexiteten i vad som krävs för att detta ska fungera.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HappyPie:

@anders190: Ironin hade varit om AMD skulle påbörja ett liknande samarbete idag fast skippa g-sync modulen och p.g.a. detta lansera tidigare

Apropå freesync (2), den kommer kanske få mer "traction" och relevans (än nvidia) nu när intel har grafikkretsar av Vega i sina cpu-gpu kretsar och att Apple även dem kommer ha AMD grafikkort.
Kommer finnas flera datorprodukter sammanlagt som laptops, Apple stuff och PC med adaptive sync än med gsync framöver tror jag, hjälper dessutom att det är ju billigare att skippa gsync modulen.

Jo, deras lösning med FreeSync har fördelar, och inte enbart ett lägre pris.

Precis, så fort VESA plockade upp FreeSync var striden i princip över. En lösning som kan användas av alla överallt utan att priset drar iväg är ju rätt given.
Intel har flummat runt om att de ska supporta Adaptive Sync tidigare men sen har det varit tyst. Just Intels AMD-baserade produkter blir ju riktigt komiska här hehe. Sedan förstås att Xbox One får stöd och säkert även PS4 inom en snar framtid. Har svårt att se att Sony tillåter Microsoft att ha detta som säljargument.

Finns ingen anledning för Intel att inte använda något som upptagits av VESA, de är trots allt inte Nvidia.

Personligen vore jag nöjd med lite mer intressantare 34" Ultrawides (och större ändå) då jag går i köptankar sedan en tid tillbaks. Känns verkligen att välja mellan pest och kolera med de modeller som finns, många har flera bra punkter men alltid något större problem som någon konkurrent inte har eller lyckats bättre med. Är ju en del pengar och då jag har planerat att köra skärmen så länge den håller så vill jag ju göra ett bra val förstås.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av anon5930:

Hur ser det ut för denna typ av skärmar men som har FreeSync 2/VESA Adaptive Sync istället?

Jag misstänker att Nvidia kommer att vara väldigt ensamma om kretsar kapabla att såväl överföra signalen som att driva LCD-panelen. För att någon Freesync-kapabel 4K-mer-än-60-Hz-skärm ska dyka upp måste någon tillverkare av kretsuppsättningar i grunden gå igenom samma utvecklingsarbete som Nvidia nu genomför.

Vilket kan ta flera år. Nvidia ha ju uppenbarligen hållit på med detta sedan CES-januari 2017 när skärmarna först presenterades. Förmodligen med en verklig start innan det.

Permalänk
Medlem

Har de inte lagt ner det där med G-Sync ännu?
(Känns som att de kunde lägga krut på annat då det redan finns en standard i och med Free-sync.)

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xpanterx:

Har de inte lagt ner det där med G-Sync ännu?
(Känns som att de kunde lägga krut på annat då det redan finns en standard i och med Free-sync.)

Freesync fungera inte med Nvidia (tror jag) sen tror jag även att G-Sync är bättre eftersom den klara lägre Hz or högre Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Har de inte lagt ner det där med G-Sync ännu?
(Känns som att de kunde lägga krut på annat då det redan finns en standard i och med Free-sync.)

Varför skulle g-sync ha lagts ner? För att vara "bussiga"? Det verkar ju ge en del klirr i kassan så att säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon267242:

Freesync fungera inte med Nvidia (tror jag) sen tror jag även att G-Sync är bättre eftersom den klara lägre Hz or högre Hz

adaptive sync fungerar med både nvidia och amd, har jag för mig, men skärmen måste stödja detta *självklart*

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TrilleX:

adaptive sync fungerar med både nvidia och amd, har jag för mig, men skärmen måste stödja detta *självklart*

Jag tror det tekniskt sätt fungera men Nvidia har valt att inte supporta det av flera själ

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon267242:

Freesync fungera inte med Nvidia (tror jag) sen tror jag även att G-Sync är bättre eftersom den klara lägre Hz or högre Hz

Har en AOC 144 Hz skärm som har freesync från 30 Hz till 144 Hz. Det är upp till tillverkaren att implementera det korrekt samt med ett bra spann. Jag har för mig till skillnad från freesync 1 så har freesync 2 större krav på tillverkarna för att certifieras för det, vilket gsync har idag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HappyPie:

Har en AOC 144 Hz skärm som har freesync från 30 Hz till 144 Hz. Det är upp till tillverkaren att implementera det korrekt samt med ett bra spann. Jag har för mig till skillnad från freesync 1 så har freesync 2 större krav på tillverkarna för att certifieras för det, vilket gsync har idag.

Det var precis det jag trodde Att Freesync skärmar idag inte "klara" under 30 hz. Dom gör det särket men jag har inte sett en enda

Permalänk
Medlem

Kan dom inte lägga energi på att göra nya 1440p 144hz skärmar med bättre bild och HDR stöd istället?

En upplösning man faktiskt har en chans att driva och som räcker långt för 27".

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon267242:

Det var precis det jag trodde Att Freesync skärmar idag inte "klara" under 30 hz. Dom gör det särket men jag har inte sett en enda

Finns det en gsync modul som klarar under 30 Hz?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HappyPie:

Finns det en gsync modul som klarar under 30 Hz?

Jag vet inte, det är bara så ofta jag see Hz range på Freesync men inte på g-sync. Kan vara för att G-sync dublar frames 2 gånger om det kommer under 25hz för att får mjukare FPS eller något. Har inte satt mig in i det så kan mycket väl har fel

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av HappyPie:

Finns det en gsync modul som klarar under 30 Hz?

Once the framerate reaches the approximate 36 and below mark, the G-SYNC module begins inserting duplicate refreshes per frame to maintain the panel’s minimum physical refresh rate, keep the display active, and smooth motion perception. If the framerate is at 36, the refresh rate will double to 72 Hz, at 18 frames, it will triple to 54 Hz, and so on. This behavior will continue down to 1 frame per second.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill

Fy fan vill ha 200Hz 3440x1440 HDR skärmen.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Själv är jag lite sugen på 1440p @ 144Hz & HDR - G-sync vore en bonus.

Permalänk
Medlem

Blir att vänta ett tag till då, Asus ROG Swift PG278Q 27" QHD / 1ms / DP / 144Hz / NVIDIA G-Sync / VESA / 2560x1440p får duga tillsvidare.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

De kommer ändå kosta 20-40k så vem bryr sig.

Köper hellre en 75" tv för dom pengarna och kopplar datorn till den

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Spawnbadboy:

De kommer ändå kosta 20-40k så vem bryr sig.

Köper hellre en 75" tv för dom pengarna och kopplar datorn till den

Synd att en TV har enorm delay och du har ingen G-SYNC och skit Hz.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Kan dom inte lägga energi på att göra nya 1440p 144hz skärmar med bättre bild och HDR stöd istället?

En upplösning man faktiskt har en chans att driva och som räcker långt för 27".

Det är coolt att den kommer men något som man faktiskt hade övervägt att köpa vore.

1440p/144hz
G-sync
FALD med 40+ zoner
1000+ nits
Stilren design med bra byggkvalitet
IPS
Pris under 10 000

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1