Ryzen 1000-serien (Zen) – Overclocks!

Permalänk
Medlem

Gick att putsa lite på frekvenserna, bytte till 3200 MHz stickor som körs i 3400 Mhz. Multipel buggen kickar in när man höjer offseten på vcoren för mycket. kommer ej över 1,4V som det är nu, Windows bootar upp och fungerar i 4242 MHz, förhoppningsvis så fixas det i nästa bios version, så kanske man kommer över 4300 MHz

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Skrivet av ArKAN:

https://preview.ibb.co/iEgZgS/ryzen4175.png
Gick att putsa lite på frekvenserna, bytte till 3200 MHz stickor som körs i 3400 Mhz. Multipel buggen kickar in när man höjer offseten på vcoren för mycket. kommer ej över 1,4V som det är nu, Windows bootar upp och fungerar i 4242 MHz, förhoppningsvis så fixas det i nästa bios version, så kanske man kommer över 4300 MHz

Hur har du dina inställningar för att få den sk buggen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Hur har du dina inställningar för att få den sk buggen?

ställer jag offset på 0.0375 eller högre så ändras multipeln till X22 i Windows, Annars är det inga konstiga inställningar vad jag kan se.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Skrivet av ArKAN:

https://preview.ibb.co/iVheWS/IMG_20180218_205028594.jpg
ställer jag offset på 0.0375 eller högre så ändras multipeln till X22 i Windows, Annars är det inga konstiga inställningar vad jag kan se.

Måste testa

Permalänk

Funkade inte alls tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Funkade inte alls tyvärr.

Har du samma bios version?, vilken cpu kör du med?

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Skrivet av ArKAN:

Har du samma bios version?, vilken cpu kör du med?

Samma CPU som du men kör med 6001. Ska det va annan firmware så har jag missat det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Samma CPU som du men kör med 6001. Ska det va annan firmware så har jag missat det.

Antar att vi inte har samma moderkort? har ett ROG STRIX B350-F GAMING med senaste bioset 3803.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Skrivet av ArKAN:

Antar att vi inte har samma moderkort? har ett ROG STRIX B350-F GAMING med senaste bioset 3803.

Har ASUS Crosshair Hero VI.

Permalänk
Medlem

@ArKAN: Nice! 4242mhz på cpun? De är ju riktigt bra. Annars är de väl svårt och komma över 4ghz på AMD cpuer? Eller har de blivit bättre med bios updates?

De är ju lite tråkigt att cpuerna klockar lite dåligt, men jag ska lätt ha en amd prolle vid nästa uppgradering, men tror jag håller mig till ryzen 3 2019.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Har ASUS Crosshair Hero VI.

Var en rätt ny bios version det moderkortet fått, antar att b350 varianten får samma snart (då tidigare bios versioner har samma fixar när jag jämför mellan dom)

Skrivet av TaunyTiger:

@ArKAN: Nice! 4242mhz på cpun? De är ju riktigt bra. Annars är de väl svårt och komma över 4ghz på AMD cpuer? Eller har de blivit bättre med bios updates?

Bios versionerna har mognat ganska mycket bara senaste månaderna när det gäller stabilitet. Min bootar upp på 4300 mhz men windows är ostabilt som fan. skulle jag få upp spänningen lite så..

https://valid.x86.fr/6m3ln7 Cpu-Z vid 4242 Mhz

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem

@ArKAN: Vilken BIOS kör du på?
Har 3501 och kör 4Ghz på 1.375 i inställningarna, behövde betydligt mer för samma frekvens tidigare, så kanske kan putta upp till 4.1 då.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

@ArKAN: Vilken BIOS kör du på?
Har 3501 och kör 4Ghz på 1.375 i inställningarna, behövde betydligt mer för samma frekvens tidigare, så kanske kan putta upp till 4.1 då.

Har bios version 3803. Min cpu går stabilt i 4000 MHz med 1,325V

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem

@ArKAN: 3803?
Finns det för det kortet?
Hittar inte det varken på sidan eller elmors realease-sida.

EDIT: Vi hade visst inte samma kort.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Halloj!

Tänkte dra till med en liten uppdatering gällande min R7 1700x med Trident Z 3200 dimms.

Alla siffror som följer är lästa ur CPUID HWmonitor. Så det finns en viss felmarginal där.
Riggen är custom vattenkyld med en 360 PE rad.

I uefi:
Moderkort b350 mortar arctic (jag vet, idioti att köra en 8 kärnig i b350, men jag är matx-torsk och vill ha ett vitt moderkort)
1700x @ 3,9ghz 1,375v, LLC mode 2(slight overvolt) landar på 1.38v
Trident Z 3200 4x8gb @ 2933 cl 14 14 14 14 34, 1.45v
SoC: 1.1625v

Efter 10 runs intelburntest på very high stress level landar cpun på 72c, 177.41w, 164.20a.
Ramminnena landar på 45c, vilket verkar fullt rimligt.
Vrm landar på, som högst, 99c. Då har jag även en fläkt placerad direkt på vrm heatsinken. Detta är lite väl högt för min smak men det kommer inte att bli ett problem då en last som intelburntest inte kommer inträffa "IRL".

Efter en bios-uppdatering testade jag att köra både 3000mhz och 3200mhz på ramminnena men datorn ville inte vara stabil alls och då testade jag att övervolta en hel del och släppa på timings ända upp till 18 18 18 18 45.

Minnena är testade med, som tidigare nämnt, intelburntest, men även memtestpro. På 2933cl14 hade minnena inga problem att gå stabilt men högre än så var det ostabilt. Mycket är nog att jag kör 4 dimms i ett moderkort som bara har "garanterad" hastighet på 1866 när man använder alla 4 slots.

Nu känner jag att jag är färdig med all jävla överklockning på detta system. Då har jag försökt med det mesta. Har även försökt få min R7a till 4ghz med en volt på 1.525, men det ville ÄNDÅ inte vara stabilt. Så nu är jag besegrad. 3,9ghz med 2933cl14 får la duga.

Tekanna signing out.

Visa signatur

“You don’t fear death, you welcome it. Your punishment must be more severe.”
- Bane

Permalänk

Fått till en överklockning på min Ryzen 5 1500x

Inställt 3.975 GHz i Bios, samt 1.32V på Vcore

HWinfo64 anger 3.967 GHz (bus clock går i 99.8 MHz) med en Vcore på 1.31V

CPU Core Voltage (SVI2 TFN) anger dock 1.287V samt Core VID anger 1.30V
SOC Voltage ligger konstant på 1.087V

Minnen som är Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 Red 3200MHz har bara XMP aktiverat med 16 18 18 36 och går i 3193,6 MHz pga bus clock. Är Samsung B-die på dom.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Hyte Y60
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem

Sitter med min Ryzen 5 1600 med stock-kylaren som är mitt första överklockningsoffer.

Nu har jag egentligen bara skruvat upp till 1.3 volt och 3.7 Ghz, vid Cinebench går den som mest upp i 75 grader. Hur varmt skulle ni säga är lugnt under tiden man kör Cinebench?

Edit; 3.8 Ghz, 1.275 volt, 77 grader och vad jag tidigare inte nämnt är att minnena självklart ligger på 3200 Mhz också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Sitter med min Ryzen 5 1600 med stock-kylaren som är mitt första överklockningsoffer.

Nu har jag egentligen bara skruvat upp till 1.3 volt och 3.7 Ghz, vid Cinebench går den som mest upp i 75 grader. Hur varmt skulle ni säga är lugnt under tiden man kör Cinebench?

Edit; 3.8 Ghz, 1.275 volt, 77 grader och vad jag tidigare inte nämnt är att minnena självklart ligger på 3200 Mhz också.

För att citera Stig Strand: "de e bar å åk". Kraschar den var det för varmt givetvis men under 20-30s kan du köra på.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

@Full: Om jag inte minns fel så har du en grov temp gräns på 90 grader som avstängning, allt under det är rätt ok men säg upp till 85 ska inte vara några större problem egentligen.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

För att citera Stig Strand: "de e bar å åk". Kraschar den var det för varmt givetvis men under 20-30s kan du köra på.

Skrivet av tellus82:

@Full: Om jag inte minns fel så har du en grov temp gräns på 90 grader som avstängning, allt under det är rätt ok men säg upp till 85 ska inte vara några större problem egentligen.

Aja, jag ligger med 3.925 Ghz på 1.3 volt nu och har fortfarande inte gått upp till 80 grader när jag kört Cinebench. När jag spelade PUBG tror jag den låg på cirka 65 grader.

Vad är det rimligaste att nöja sig med egentligen? Ska man köra det högsta möjliga med den volten man ligger på eller? Kunde köra 3.9 Ghz på 1.275 volt, när jag gick upp till 3.925 fick jag höja volten för att datorn inte skulle krascha vid benchmarken.

Tjänar jag ens några FPS i PUBG genom överklockning när det bara är cirka 25-30% användning av CPU när jag spelar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Aja, jag ligger med 3.925 Ghz på 1.3 volt nu och har fortfarande inte gått upp till 80 grader när jag kört Cinebench. När jag spelade PUBG tror jag den låg på cirka 65 grader.

Vad är det rimligaste att nöja sig med egentligen? Ska man köra det högsta möjliga med den volten man ligger på eller? Kunde köra 3.9 Ghz på 1.275 volt, när jag gick upp till 3.925 fick jag höja volten för att datorn inte skulle krascha vid benchmarken.

Tjänar jag ens några FPS i PUBG genom överklockning när det bara är cirka 25-30% användning av CPU när jag spelar?

Vilken upplösning spelar du i? Från typ 1440 och uppåt är det nästan strunt samma vilken klock du har på cpu:n, eller vem som tillverkar den. Jag backade från 3,8 till 3,6 GHz och det märks ju inte på FPS. Det enda som spelar någon roll är vilket grafikkort du har i datorn. Om cpu dessutom inte ens är nära att få anstränga sig tycker jag man med fog kan ifrågasätta nyttan av överklockning ytterligare. Visst är det kul och högre siffror känns alltid bra, men låg elräkning och tyst dator känns också ganska bra.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Vilken upplösning spelar du i? Från typ 1440 och uppåt är det nästan strunt samma vilken klock du har på cpu:n, eller vem som tillverkar den. Jag backade från 3,8 till 3,6 GHz och det märks ju inte på FPS. Det enda som spelar någon roll är vilket grafikkort du har i datorn. Om cpu dessutom inte ens är nära att få anstränga sig tycker jag man med fog kan ifrågasätta nyttan av överklockning ytterligare. Visst är det kul och högre siffror känns alltid bra, men låg elräkning och tyst dator känns också ganska bra.

Spelar i 1080.

Jag vill ju verkligen ha en stabil fps (144) men det verkar nästan vara omöjligt. Mitt grafikkort (GTX 1080) går ju endast på 60% när jag spelar PUBG också. Tyvärr verkar det nästan bara vara PUBG som måste åtgärda sina fel för att folk ska kunna ha en stabil fps...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Spelar i 1080.

Jag vill ju verkligen ha en stabil fps (144) men det verkar nästan vara omöjligt. Mitt grafikkort (GTX 1080) går ju endast på 60% när jag spelar PUBG också. Tyvärr verkar det nästan bara vara PUBG som måste åtgärda sina fel för att folk ska kunna ha en stabil fps...

Förmodligen kommer din cpu klockning inte ge sådär jättemycket i just PUBG då det är rätt grovt icke optimerat. Det som skulle kunna ge mer vore nog en tweakning av timings på minnet om du inte redan gjort det. 25MHz hit eller dit på cpu klock ger inte i närheten samma effekt som väloptimerade timings. Nu beror det lite på vilken typ av minneskrets man kör såklart men väldigt ofta kan man skala av timings rätt bra på Ryzen

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Förmodligen kommer din cpu klockning inte ge sådär jättemycket i just PUBG då det är rätt grovt icke optimerat. Det som skulle kunna ge mer vore nog en tweakning av timings på minnet om du inte redan gjort det. 25MHz hit eller dit på cpu klock ger inte i närheten samma effekt som väloptimerade timings. Nu beror det lite på vilken typ av minneskrets man kör såklart men väldigt ofta kan man skala av timings rätt bra på Ryzen

Okej, just nu ser det ut såhära. har såna G.Skill Tridentz tror jag de heter, 2x8 Gb 3200Mhz.
Är det någonting att göra något åt eller? Kan i princip ingenting om minnen haha.

Permalänk
Medlem

@Full: Jo nog behöver dina timings ses över, ingen tvekan där. Trident Z kan faktiskt vara samsung b-die speciellt cl14 3200 vilket skulle ge möjligheten att följa "the stilts" mall. Prova "3200 safe" till att börja med, kan hända att du behöver se över dram spänning lite samtidigt, 1.35v är en rekomendation för XMP/DOCP men upp till 1.45v är helt ok för b-die minnen om du har lite luftflöde runt dom.

Följ värdena för CL, RCDWR, RCDRD, RP, RAS, RC, RRDS, RRDL, FAW, WTRS, WTRL, WR, RDRDSCL, WRWRSCL, RFC, CWL, RTP, RDWR, WRRD, WRWRSD, WRWRDD, RDRDSD, RDRDDD, CKE.

Vill du tweaka än mer & allt är stabilt så börja med att sänka tRFC efter det till 256/192/128 (tRFC/tRFC2/tRFC4). Skulle allt detta vara stabilt kan du följa "3200 fast" och se hur det rullar.

OBS: Finns aldrig någon garanti för hur saker reagerar så du kan råka ut för att den inte vill boota varpå den försöker ett antal gånger innan slutligen boota med failsafe inställningar och då är det bara & backa lite på timings eller öka spänning.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

@Full: Jo nog behöver dina timings ses över, ingen tvekan där. Trident Z kan faktiskt vara samsung b-die speciellt cl14 3200 vilket skulle ge möjligheten att följa "the stilts" mall. Prova "3200 safe" till att börja med, kan hända att du behöver se över dram spänning lite samtidigt, 1.35v är en rekomendation för XMP/DOCP men upp till 1.45v är helt ok för b-die minnen om du har lite luftflöde runt dom.

Följ värdena för CL, RCDWR, RCDRD, RP, RAS, RC, RRDS, RRDL, FAW, WTRS, WTRL, WR, RDRDSCL, WRWRSCL, RFC, CWL, RTP, RDWR, WRRD, WRWRSD, WRWRDD, RDRDSD, RDRDDD, CKE.

Vill du tweaka än mer & allt är stabilt så börja med att sänka tRFC efter det till 256/192/128 (tRFC/tRFC2/tRFC4). Skulle allt detta vara stabilt kan du följa "3200 fast" och se hur det rullar.

OBS: Finns aldrig någon garanti för hur saker reagerar så du kan råka ut för att den inte vill boota varpå den försöker ett antal gånger innan slutligen boota med failsafe inställningar och då är det bara & backa lite på timings eller öka spänning.

Okej, jag hör vad du säger men det säger mig ingenting haha.

Jag har tyvärr nästan noll luftflöde runt minnena skulle jag väl säga (har endast de fläktar som är förmonterade, Fractal Design Core 2500).

För tillfället ser det ut såhär för mig

Var skriver jag in allt från mallen? Jag gissar att jag hittar det i bios också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Okej, jag hör vad du säger men det säger mig ingenting haha.

Jag har tyvärr nästan noll luftflöde runt minnena skulle jag väl säga (har endast de fläktar som är förmonterade, Fractal Design Core 2500).

För tillfället ser det ut såhär för mig
https://i.gyazo.com/52ce4a3f8051e07a0230b78cf1057d60.png

Var skriver jag in allt från mallen? Jag gissar att jag hittar det i bios också?

Jo du lär in i UEFI och leta på "advanced dram timings", där under ändrar du sedan värdena jag listade till det som står i mallen för "3200 safe", samtidigt är det bra att börja på 1.35v dram.

Edit: Du kan annars ifall mallen blir jobbig börja med att sänka tRFC från 560 till 300 med tRFC2 till 192 och tRFC4 till 128, tRC till 50, tWR till 10, tRDRDSCL & tWRWRSCL till 2. Detta bör bättra på prestanda en hel del och samtidigt vara relativt snälla timings.

Edit: Ser att du har både GearDownMode och BankGroupSwap påslaget, bägge dessa bör stängas av i uefi för bäst prestanda. Likaså PowerDownMode. Dom bör finnas i närheten av "advanced dram timings".

Edit2: När man stänger av GearDownMode på vissa moderkort kan det hända att man måste ställa command rate manuellt, alltså 1T eller 2T, sätt den till 1T

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Jo du lär in i UEFI och leta på "advanced dram timings", där under ändrar du sedan värdena jag listade till det som står i mallen för "3200 safe", samtidigt är det bra att börja på 1.35v dram.

Edit: Du kan annars ifall mallen blir jobbig börja med att sänka tRFC från 560 till 300 med tRFC2 till 192 och tRFC4 till 128, tRC till 50, tWR till 10, tRDRDSCL & tWRWRSCL till 2. Detta bör bättra på prestanda en hel del och samtidigt vara relativt snälla timings.

Edit: Ser att du har både GearDownMode och BankGroupSwap påslaget, bägge dessa bör stängas av i uefi för bäst prestanda. Likaså PowerDownMode. Dom bör finnas i närheten av "advanced dram timings".

Edit2: När man stänger av GearDownMode på vissa moderkort kan det hända att man måste ställa command rate manuellt, alltså 1T eller 2T, sätt den till 1T

Så, enda skillnaden jag kan se nu är "Cmd2t" annars verkar det stämma bra överens.
Volten var väldigt nära 1.35 men jag har även lagt in det manuellt. Nu är det bara att testa spela och se ifall det är någon skillnad gissar jag?

Kommer ihåg att det blev mycket skillnad mellan "plug and play" jämfört med när jag fixade så de åtminstone var i 3200Mhz så lite skillnad hoppas jag nog att det blir

Så, testade spela PUBG nu och det verkar väldigt mycket bättre. Nu går min GPU användning även upp väldigt mycket mer, tror faktiskt att den låg på 100% när jag spelade till skillnad från innan när den låg på typ 60%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Så, enda skillnaden jag kan se nu är "Cmd2t" annars verkar det stämma bra överens.
Volten var väldigt nära 1.35 men jag har även lagt in det manuellt. Nu är det bara att testa spela och se ifall det är någon skillnad gissar jag?

Kommer ihåg att det blev mycket skillnad mellan "plug and play" jämfört med när jag fixade så de åtminstone var i 3200Mhz så lite skillnad hoppas jag nog att det blir

https://i.gyazo.com/7ebdaacc85e22e76d0ab9c22add36097.png

Så, testade spela PUBG nu och det verkar väldigt mycket bättre. Nu går min GPU användning även upp väldigt mycket mer, tror faktiskt att den låg på 100% när jag spelade till skillnad från innan när den låg på typ 60%.

Kalas, kolla sedan efter Command Rate eller CR i uefi och sätt till 1T, bör finnas vid advanced dram timings.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk

Själv har man bara åstadkommit en OC till 3.95GHz som kräver 1.38v i BIOS samt turbo LLC.

Kan köra ramminnerna i 3333MHz fast måste då köra med 20-20-20-40 i timings samt 1.45v, funderar om det är värt risken eller ska man stanna på 3200MHz med 1.4v?

CPU: Ryzen 1600X @ 3.95GHz 1.38v (Noctua NH-D15)
MOBO: Gigabyte X370 K7 @ BIOS F22
RAM: G.Skill 2x8GB @ 3200MHz 16-18-18-38 1.4v (F4-3200C16D-16GTZR) hynix
GPU: R9 380 Strix 4GB @ 1100MHz/1600MHz
PSU: EVGA Supernova G2 650W

Visa signatur

🖥️  NZXT H1 - Intel ARC 770 - i7 12700 - 16GB DDR5
🖱️ Superlight 2