Permalänk
Medlem

Ny speldator + skärm 20k cirka

Hejsan alla,

Gått i tankarna sedan 2 månader ungefär att skaffa mig en riktig gamingdator. Har kört på laptop senaste 7 åren och den börjar ge med sig nu. Läst in mig lite här på forumet senaste tiden och försökt skaffa mig en någorlunda uppdaterad bild om vad som är gångbart och som potentiellt skulle passa mig.

Det jag tänkte mig är en dator främst riktad mot spelande, då är det främst PUBG, OW och andra FPS-spel. Men andra spel som inte är lika fps-krävande kommer förmodligen också vara intresse när man nu får en kapabel dator. Därav har jag gått på Intel-spåret.

Står lite i valet o kvalet vilket GPU som är vettigast. Även dålig koll på hur mycket de olika partnertillverkarna påverkar prestandan kontra extra kostnad.
- 1060 (för att sedan uppgradera framöver inom 1-2 år)
- 1070 (känns som ett bra "mellanläge" som håller bra klass idag men även för framtiden)
- 1080 (för creme de la creme och bra för kommande 3-5 åren)

PSU är jag inte helt insatt i exakt vad som krävs, blir en Seasonic 550W eller 650W. Diffar cirka 400:-, men kanske är värt?

Skärm har jag kikat dels på
- 24" 144hz Acer då 1080p (främst då om ja väljer 1060/1070)
- 27" 144 hz Acer 1440p (främst då om ja väljer 1080)

Nedan är vad jag plockat ihop och allt finns i lager. Finns det något att invända på eller ändra för att få en så bra deal som möjligt?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/11331558/

Tack på förhand!

// DrW

Permalänk
Medlem

Enda jag kan säga är att om du väljer nvidia kort är att leta på en skärm med g-sync. Freesync är amd´s version av detta i stort sett

Visa signatur

PC: I7 9700K @ 5 Ghz - Asus strix z390-f gaming - 32GB 3600mhz Gskill - KF2A RTX3080 - Samsung pro 1TB SSDx2
GEAR: Logitech G915 TCK - Logitech G Pro superlight - Logitech G PRO X - Samsung 240hz 32"

Permalänk
Medlem

Sitter på ett Strix 1080 och är galet nöjd med prestandan, kör med en 1080p 120hz skärm. Om du orkar vänta så ryktas det att nVidia ska lansera sin nya serie inom några månader.
Oavsett så är jag nöjd med mitt 1080!
Och som MrRandom skrev så är kanske en G-Sync skärm kan vara att föredra om du är intresserad av adaptiv synkronisering på skärmen. Annars funkar skärmen prima men utan syncen.

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tandborste:

Sitter på ett Strix 1080 och är galet nöjd med prestandan, kör med en 1080p 120hz skärm. Om du orkar vänta så ryktas det att nVidia ska lansera sin nya serie inom några månader.
Oavsett så är jag nöjd med mitt 1080!
Och som MrRandom skrev så är kanske en G-Sync skärm kan vara att föredra om du är intresserad av adaptiv synkronisering på skärmen. Annars funkar skärmen prima men utan syncen.

Okej, tack för den infon. Kanske bättre kika efter en skärm med G-sync då. De fläskar på i pris en del och känns som G-sync teknologin rör sig ganska snabbt framåt eller är jag ute och cyklar?

Så ett 1080 på 1080p skärm 144hz hade funkat fint då, men kanske är lite overkill och får inte ut max av grafikkortet om skärmen bottlar?
Ja asså, jag har ju ingen panik egentligen så men mer att det vore kul att få en dator som flyter..
Dels är det ju Ryzen 2/Zen+ som står för dörren som kan vara intressant att invänta och se - och sen som du säger, har också läst och sett lite att det verkar som nVidia kanske lanserar 20xx serien närmsta tiden även om det verkar lite oklart.. Så svårt.. Känns som man alltid kan vänta haha.. Dock är väl 10xx serien 2 år cirka nu så känns väl inte orimligt? Dock känns det väl knappast som priserna kommer gå ner speciellt mycket och prestandan kanske inte blir så marknat?

Svårt.. Men tack för era tips och råd ovan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av drweinz:

Okej, tack för den infon. Kanske bättre kika efter en skärm med G-sync då. De fläskar på i pris en del och känns som G-sync teknologin rör sig ganska snabbt framåt eller är jag ute och cyklar?

Så ett 1080 på 1080p skärm 144hz hade funkat fint då, men kanske är lite overkill och får inte ut max av grafikkortet om skärmen bottlar?
Ja asså, jag har ju ingen panik egentligen så men mer att det vore kul att få en dator som flyter..
Dels är det ju Ryzen 2/Zen+ som står för dörren som kan vara intressant att invänta och se - och sen som du säger, har också läst och sett lite att det verkar som nVidia kanske lanserar 20xx serien närmsta tiden även om det verkar lite oklart.. Så svårt.. Känns som man alltid kan vänta haha.. Dock är väl 10xx serien 2 år cirka nu så känns väl inte orimligt? Dock känns det väl knappast som priserna kommer gå ner speciellt mycket och prestandan kanske inte blir så marknat?

Svårt.. Men tack för era tips och råd ovan!

Angående G-Sync har jag ingen aning om, aldrig använt en. Men av vad jag kan läsa och höra mig fram till så är det gött! Och ska du köra en 1440p skärm kan det vara smutt om du vill köra Ultra i AAA spel.

Ja absolut är 1080p/144hz ett alternativ, kör mer eller mindre allt i Ultra/Högsta och relativt stabilt i 120fps. Spelar mest The Division fortfarande så har ställt ner vissa grejer (typ shadows) för att hålla 120 fps mer stabilt. Tanken för mig är att kliva upp till 1440p/144hz och kanske 21:9 när plånboken tillåter.
Just Ryzen2/+ så ryktas det om att det inte handlar om några riktigt stora prestanda förbättringar, kanske runt 10% eller så.
Såg LinusTechTips video där dom provade nya Titan V som är baserad på nya arkitekturen och det var ett monster, så det ser gott ut för Volta. Men samtidigt så är det lätt att haka på Hype-Tåget.. Men som du säger, det är svårt!
Egentligen så hade jag personligen hellre väntat på 20xx då mitt 1080 var ett impulsköp under mellandagsrean. Men samtidigt så är jag nöjd med prestandaboosten över mitt 780 så egentligen ångrar jag mig inte (haha om du fattar vad jag menar).

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

Om det du har i varukorgen är ditt maxpris så hade jag gjort ett par förändringar:
Billigare windows från t.ex. kinguin.
8Gb RAM och istället uppdatera i framtiden när pengarna trillar in.
Bygga datorn själv (kan du läsa instruktioner kan du bygga dator)
För det man sparar hade jag valt antingen en bättre GPU eller skärm.

När det kommer till styrkan på PSU kan det vara bra om den är lite mer än vad man behöver, i alla fall om det är en sådan modell som bara kör igång fläkten då den har x% i load. Jag vet inte om den PSU du valt har den funktionen men jag tycker helt klart det är värt att kolla upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tandborste:

Angående G-Sync har jag ingen aning om, aldrig använt en. Men av vad jag kan läsa och höra mig fram till så är det gött! Och ska du köra en 1440p skärm kan det vara smutt om du vill köra Ultra i AAA spel.

Ja absolut är 1080p/144hz ett alternativ, kör mer eller mindre allt i Ultra/Högsta och relativt stabilt i 120fps. Spelar mest The Division fortfarande så har ställt ner vissa grejer (typ shadows) för att hålla 120 fps mer stabilt. Tanken för mig är att kliva upp till 1440p/144hz och kanske 21:9 när plånboken tillåter.
Just Ryzen2/+ så ryktas det om att det inte handlar om några riktigt stora prestanda förbättringar, kanske runt 10% eller så.
Såg LinusTechTips video där dom provade nya Titan V som är baserad på nya arkitekturen och det var ett monster, så det ser gott ut för Volta. Men samtidigt så är det lätt att haka på Hype-Tåget.. Men som du säger, det är svårt!
Egentligen så hade jag personligen hellre väntat på 20xx då mitt 1080 var ett impulsköp under mellandagsrean. Men samtidigt så är jag nöjd med prestandaboosten över mitt 780 så egentligen ångrar jag mig inte (haha om du fattar vad jag menar).

Okej, nej har absolut ingen koll och i ärlighetens namn så hade i princip vilken skärm som helt känts som en rejäl boost för min del då jag suttit på en 20" bärbar skärm senaste åren som är totalt värdelös. Tänker mer att det kanske är onödigt att köpa en skärm för 2500:- (1080p 144hz) när man fläskar på med 1080 etc. Då kanske det är mer framtidssäkert och vettigare att lägga till 1500-2000:- och få 144/165hz TN/IPS med G-Sync

Ja jo verkar kanske inte bli någon super boost i Ryzen2/+ men kanske främst blir ovärt för de som har Ryzen 1 att ej uppgradera men för en som står i valet nu kanske det är värt att köra på Ryzen2. Å andra sidan är det främst gaming som är på agendan och där är ju Intel vassare även om nya R2/+ kanske fått en improved single thread kapacitet(?).

Okok, ja det låter ju lovande och hade ju varit segt att dunka ut 5-6k för ett 1080 nu och så kommer ett rejält boostat 20xx om 3-4 månader för samma pris cirka. Förstår absolut vad du menar och känns som du gjorde rätt med facit i hand egentligen, kan du ju köra på ditt 1080 iaf 1 år och sen gå över till 20xx och sälja av ditt 1080 för en fin peng.

Vanligtvis hade man ju slagit till nu men då jag ändå lirat på en sliten laptop i 7 år och jag egentligen inte har någon panik med att ha en nästa vecka så skulle man ju kanske kunna vänta 2-3 månader och se.. Tufft..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Om det du har i varukorgen är ditt maxpris så hade jag gjort ett par förändringar:
Billigare windows från t.ex. kinguin.
8Gb RAM och istället uppdatera i framtiden när pengarna trillar in.
Bygga datorn själv (kan du läsa instruktioner kan du bygga dator)
För det man sparar hade jag valt antingen en bättre GPU eller skärm.

När det kommer till styrkan på PSU kan det vara bra om den är lite mer än vad man behöver, i alla fall om det är en sådan modell som bara kör igång fläkten då den har x% i load. Jag vet inte om den PSU du valt har den funktionen men jag tycker helt klart det är värt att kolla upp.

Har egentligen inget maxpris men tänker att 20-25k känns ju rimligt för mitt behov då jag inte är någon vröl gamer eller super kräsen samt har så mycket tid. Sen hade jag tänkt ta det på 12 månaders avbetalning så 2k i månaden känns smärtfritt.

Då jag främst initialt hade tänkte lira PUBG så känns 16GB rimligt och speciellt iom val av CPU och GPU. Men upplys mig gärna, är novis så tar emot alla tips.

Bygga dator själv eller köpa windows på annan sida, visst hade jag kanske kunnat göra men känner att jag hellre lägger 1500:- och får allt klappat o klart ready to go.. Är inte så mycket för pillandet så hade förmodligen slängt ut allt genom balkongdörren.

Absolut, men 650W borde räcka tycker jag. Speciellt det Seasonic Gold men kanske krävs mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av drweinz:

Okej, nej har absolut ingen koll och i ärlighetens namn så hade i princip vilken skärm som helt känts som en rejäl boost för min del då jag suttit på en 20" bärbar skärm senaste åren som är totalt värdelös. Tänker mer att det kanske är onödigt att köpa en skärm för 2500:- (1080p 144hz) när man fläskar på med 1080 etc. Då kanske det är mer framtidssäkert och vettigare att lägga till 1500-2000:- och få 144/165hz TN/IPS med G-Sync

Ja jo verkar kanske inte bli någon super boost i Ryzen2/+ men kanske främst blir ovärt för de som har Ryzen 1 att ej uppgradera men för en som står i valet nu kanske det är värt att köra på Ryzen2. Å andra sidan är det främst gaming som är på agendan och där är ju Intel vassare även om nya R2/+ kanske fått en improved single thread kapacitet(?).

Okok, ja det låter ju lovande och hade ju varit segt att dunka ut 5-6k för ett 1080 nu och så kommer ett rejält boostat 20xx om 3-4 månader för samma pris cirka. Förstår absolut vad du menar och känns som du gjorde rätt med facit i hand egentligen, kan du ju köra på ditt 1080 iaf 1 år och sen gå över till 20xx och sälja av ditt 1080 för en fin peng.

Vanligtvis hade man ju slagit till nu men då jag ändå lirat på en sliten laptop i 7 år och jag egentligen inte har någon panik med att ha en nästa vecka så skulle man ju kanske kunna vänta 2-3 månader och se.. Tufft..

Har satt ihop en rackare på Webhallen, med några små modifikationer om än dyrare;
- Snäppet vassare moderkort, främst för bättre ljudkrets (vilket jag personligen uppskattar). Kör du med ett par USB-lurar så ta Prime-P istället för Prime-A. MSI har bra brädor dom med, men har kört med ASUS senaste 10 åren och är nöjd.

- Strix 1080. Egentligen endast för kylaren. I min värld värd varenda krona även om min kylare snart åker av för att kortet ska hoppa in vattenkylningsloopen. Den semipassiva driften är guld, knäpptyst vid surf etc. Och under load så hörs den inte så mycket heller.

- Arctic Freezer 33. Samma anledning som med Strix kylaren. Semipassiv drift (vilket förvisso går att ordna med de flesta kylare med en fläktkurva i bios/mjukvara vid närmare eftertanke). Har den själv under tiden jag håller på fixar om loopen i ett annat chassie. Håller en överklockad i7 3370k sval även under load och låter inte speciellt mycket när den väl snurrar.

- RM650 psu, för den semi-passiva driften. Kommer vara mer eller mindre knäpptyst kanske även under load. Själv valde jag ett 850w psu när det begav sig, inte för att jag behövde så mycket W, utan för att jag ville att fläkten aldrig skulle hoppa igång. (kanske börjar märka ett tema här..)

- 24" 1440p 144hz G-Sync skärm.

Som du märker så är denna något dyrare, men i min värld värd dom extra pengarna för tystnaden när man slösurfar samt spelar och en vassare ljudkrets, G-Sync drar ju upp priset ca en femhundring också. Så det som egentligen kommer låta mest i bygget är hårddisken (#SSDforlife)

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Permalänk
Medlem

Sista finjusteringar och input av datorbygge!

Godkväll Swec!

Skulle gissa att jag suttit på inet och byggt ihop en dator cirka 100 ggr nu senaste 3 månaderna.. Iom GPU priserna så har jag avvaktat speciellt iom att Ryzen(+/2) står inför dörren men även Nvidia's lanseringar av nästa generations GPU'er. Men såg precis under kvällen att man nu kan få montering gratis med deras nya beta version av "datorbyggare", så blev sugen på att slå till! Såg även att man inte behöver välja en GPU, vilket passar mig bra för har ett par funderingar:

1. Bygga en dator med GPU
2. Bygga en dator utan GPU och köpa ett begagnat grafikkort för att uppgradera senare under året när nya generationen kommit ut
3. Avvakta helt dels pga GPU och dels pga invänta nya Ryzen lanseringen?

Om jag slår till på alternativ 1. finns det några invändningar på valda komponenter?

Ha en go lördag alla och tack på förhand!

Dator utan GPU

CHASSI: Phanteks Eclipse P400S Tempered Glass Vit/Svart - 1 st
CPU: Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB
MOBO: ASUS PRIME Z370-P
CPU-fläkt: Arctic Cooling Freezer 33
RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance LPX Svart
SSD: Samsung 860 EVO 500GB M.2 - 1 st
HDD: Seagate BarraCuda 2TB 7200rpm 64MB - 1 st
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold - 1st
Fläktar: be quiet! PureWings 2 120 mm - 1 st + be quiet! PureWings 2 140 mm - 2 st
Windows 10 Home Svensk 64-bit OEM - 1 st

Med vänlig hälsning,

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Hedersmedlem

@drweinz *Trådar sammanfogade i enlighet med §3.3 i forumreglerna*

Observera att vi inte tillåter korspostning (flera trådar om samma ämne). Detta då vi tycker det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...