Nvidia anklagas för konkurrensbegränsande affärsmetoder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudel:

@xpanterx:

Problemet är ju att det är deras GPUer som fungerar bäst i spel, därav kommer folk fortsätta köpa NVIDIA.

Jag har 580 8gb. Berätta för mig hur 1060 6gb funkar bäst i spel.
Min dotters dator har 1060 6gb och den är fan inte bättre i spel som vi kör.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nudel:

@xpanterx:

Problemet är ju att det är deras GPUer som fungerar bäst i spel, därav kommer folk fortsätta köpa NVIDIA.

senast jag kollade så var AMD bättre i per krona i Vulkan spel bland annat, innan GPU priserna gick åt helvetet.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Avstängd

@Jink:

Glöm inte

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Oförlåtligt misstag från min sidan, tack för rättelsen!

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

senast jag kollade så var AMD bättre i per krona i Vulkan spel bland annat, innan GPU priserna gick åt helvetet.

Absolut jag kör själv AMD gpu med motiveringen att nVidia är rätt sviniga. Men vill du ha bästa prestanda oavsett pris så är det inte AMD du väljer. Jag sa aldrig "mest prestanda för pengarna", vad man än tycker så är nVidias bästa kort bättre än AMDs bästa kort till spel.

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Jag har 580 8gb. Berätta för mig hur 1060 6gb funkar bäst i spel.
Min dotters dator har 1060 6gb och den är fan inte bättre i spel som vi kör.

Skickades från m.sweclockers.com

Som jag svarade föregående. Skiter man i pris är nVidia vassare. Jag kör själv Radeon GPU så jag är ingen nVidia fanboy. Hur gärna jag än vill är inte AMDs vassaste GPU lika vass som nVidias I spel.

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

En rättning: Intel har inte godkänt detta utan motstrider det. Om jag inte minns fel är de på väg att vinna. Dvs inga böter alls, eller ett "själigare" belopp.
https://www.ft.com/content/f460ef98-930f-11e7-bdfa-eda243196c...

Intel har redan "settled out of court" med amd. Eller är detta något annat?
Också länka inte till saker man måste betala för att läsa.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsDahlgren:

Och så finns vi som faktiskt lever som vi predikar. Mina senaste kort har varit:
5770, 6950, dubbla 7870 och nu dubbla R9 390. Ungefär så länge har jag upplevt att Nvidia som företag gett mig som kund fingret och då köper jag inte deras produkter...

Hävde att det inte finns personer som du, men de är få.

Skrivet av Nivity:

BOJKOTTA NVIDIA, lol.

Kommer inte bojkotta något, jag köper det jag tycker ger mig mest eller det jag trivs med. Nvidia fyller båda dom utmärkt

Och du kommer att få betala därefter. lol?

Skrivet av Nätälskare:

Frågan är ju hur du kom fram till detta resultatet. Vågar nog slå vad om att det inte var någon undersökning i alla fall.

Det är en kommentar gällande läget, som baserar sig på att jag läst tillräckligt många kommentarer av det slaget. Eller vad är det som du inte håller med om? Att en förkrossande andel av sweclockare köper nvidiakort? Eller att de flesta av dessa som hoppas på amd gör det för att på priset på deras nvidiakort skall gå ner? Och att de inte har några egentligen reella planer att köpa något från AMD?
Förövrigt, en undersökning i sweclockersforumet har värdet 0.

Permalänk
Medlem

Tja vad ska man säga.
Nog påminner det om Intels infamösa rabatter till "trogna" Oem:er i mitten av 2000-talet, men Nvidia är ju smartare än så. Även om utfallet lär bli det samma som då, så har jag svårt att se att AMD skulle kunna vinna i juridisk batalj här faktiskt.

Men men, så går det när man som (ATI/AMD), inte lyckats övertyga konsument-boskapet, trots bättre produkter för bättre pris dessutom, som man faktiskt hade fram tom Fermi under många års tid.

Nu är det för sent.

Grattis alla fanbois! Se fram emot ökade priser i en monopolmarknad.

Vanliga hyffsat sansade människor köper nog en konsoll istället.
Så, Kanske Grattis AMD ändå?

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem

Kommande CPU är definitivt en AMD, men på grafikkortsfronten kan jag inte släppa Nvidia i dagsläget. Då AMD inte har något som motsvarar 1050/1050Ti i energieffektivitet, fokus är låg förbrukning, passivt kyld och modest 1080p-prestanda med medium/high-settings i typiska eSport-spel

Jag har för avsikt att gå helt in i den röda ringhörnan, vi får se när det blir möjligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qn1f3:

Kommande CPU är definitivt en AMD, men på grafikkortsfronten kan jag inte släppa Nvidia i dagsläget. Då AMD inte har något som motsvarar 1050/1050Ti i energieffektivitet, fokus är låg förbrukning, passivt kyld och modest 1080p-prestanda med medium/high-settings i typiska eSport-spel

Jag har för avsikt att gå helt in i den röda ringhörnan, vi får se när det blir möjligt!

mm. Jag har tjatat om det tidigare.
Fattar fortfarande inte varför inte AMD utnyttjar de ess i kortärmen som man faktiskt har? Visst de nya Ravenridge-APU:erna är ju bra, och har ju potential att ersätta entrylevel Intel-Cpu + externt low-endgrafikkort med en enda krets. Men varför släpper dom inte motsvarande APU, som kan ersätta midrange? Det är väl där den största förtjänsten finns att hämta? Ok det krävs antingen kretsyta för Level 3/4 cache för att den inte ska totalt storkna mot långsamt RAM för videominne, alternativt att man hänger på en HBM-modul på en interposer. Borde rimligtvis vara billigare (I alla fall vid version 1), och mer energieffektivt än att ha två chip med på separata logikkort.

Shiiit Hade jag suttit på Lisas stol, hade jag satsat på en 8-kärnig CCX + en förbättrad Vega 56 –APU + HBM3 modul som L4 cache.
Med 7 nm process-Tech skulle det faktiskt vara möjligt på ca: 250-300 nm2. Hade lätt pröjsat 5 papp för en sådan.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Avstängd

@jacozz: Moderkorten som krävs för en midrange APU just nu blir för dyra att tillverka och kommer att döda syftet med just APUer. samt att Minnes priserna och deras hastighet inte är optimalt för midrange APUer, något som dock kan komma att ändras med 7nm och DDR5 när det kommer.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacozz:

mm. Jag har tjatat om det tidigare.
Fattar fortfarande inte varför inte AMD utnyttjar de ess i kortärmen som man faktiskt har? Visst de nya Ravenridge-APU:erna är ju bra, och har ju potential att ersätta entrylevel Intel-Cpu + externt low-endgrafikkort med en enda krets. Men varför släpper dom inte motsvarande APU, som kan ersätta midrange? Det är väl där den största förtjänsten finns att hämta? Ok det krävs antingen kretsyta för Level 3/4 cache för att den inte ska totalt storkna mot långsamt RAM för videominne, alternativt att man hänger på en HBM-modul på en interposer. Borde rimligtvis vara billigare (I alla fall vid version 1), och mer energieffektivt än att ha två chip med på separata logikkort.

Shiiit Hade jag suttit på Lisas stol, hade jag satsat på en 8-kärnig CCX + en förbättrad Vega 56 –APU + HBM3 modul som L4 cache.
Med 7 nm process-Tech skulle det faktiskt vara möjligt på ca: 250-300 nm2. Hade lätt pröjsat 5 papp för en sådan.

8 kärnor i ett CCX med X-bar skulle vara löjligt mer komplext att implementera i antal transistorer med mera, så CCX med 4 kärnor var det mest självklara valet, vi får se om fler CCX eller kanske möjligtvis 6 kärnor/CCX händer i framtiden

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

8 kärnor i ett CCX med X-bar skulle vara löjligt mer komplext att implementera i antal transistorer med mera, så CCX med 4 kärnor var det mest självklara valet, vi får se om fler CCX eller kanske möjligtvis 6 kärnor/CCX händer i framtiden

Njo, 4, eller 6 CCX skulle ju funka lika bra för ändamålet (åtminstone om man primärt siktar på en spel-APU). Dessutom sparar det ju kretsyta.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Och du kommer att få betala därefter. lol?

Betala därefter?
Jag betalar ett bra pris för ett bra kort.
Så ja, jag betalar därefter, lol ?

Permalänk
Medlem

Frågan är om vi har fått tillräckligt med info eller bara delar för att smutskasta Nvidia. Förmodligen är det ett fulspel men jag tänker inte bojkotta dem för det, sitter med ett nvidia kort idag och om det blir ett nytt nvidia eller ett AMD kort om ett år det beror på vem som har snabbast kort att sälja til mig, politiken får rättssystemen stå för.

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem

Tråkigt att detta sker men inte helt orimligt heller med tanke på hur marknaden sett ut den senaste tiden. Bara hoppas att detta får en vettigt slut.

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Det kommer som vanligt en hel del kommentarer om bojkott, men ändå köper majoriteten deras produkter. Tänk om konsumenter faktiskt gjorde som de säger någon gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu är det ju inte så att majoriteten skriver på forum, eller ens vet om detta. De som skriver på forum är en försvinnande liten minoritet. Och mainstream når aldrig fram till denna information, och den del av mainstream som gör det, bryr sig helt enkelt inte utan att de köper den produkt som ger bäst resultat/prestanda för priset.

Permalänk
Avstängd

10721a: dagens konsumenter köper efter märke och inte prestanda, mind-share är allt och flock mentalitet är vad som säljer.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Lätt att säga nu att man ska gå över till AMD när man inte ska köpa något, men när man väl ska uppgradera sin dator eller köpa ny och ser att Nvidia har en markant övertag i prestanda så är nog tanken en annan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

@010721: dagens konsumenter köper efter märke och inte prestanda, mind-share är allt och flock mentalitet är vad som säljer.

Ptja om man nu är ute efter den högsta prestandan för spel så är det Intel och Nvidia som gäller.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Avstängd

@Barak: Absolut inte sant. allt beror på vilket spel och kombination som det appliceras på.

https://www.youtube.com/watch?v=t8K2yc11eC4

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 010721a:

Nu är det ju inte så att majoriteten skriver på forum, eller ens vet om detta. De som skriver på forum är en försvinnande liten minoritet. Och mainstream når aldrig fram till denna information, och den del av mainstream som gör det, bryr sig helt enkelt inte utan att de köper den produkt som ger bäst resultat/prestanda för priset.

Nu pratade jag dock om medlemmarna på det här forumet, även om beteendet finns överallt. Mycket snack och lite verkstad, så att säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

@Barak: Absolut inte sant. allt beror på vilket spel och kombination som det appliceras på.

https://www.youtube.com/watch?v=t8K2yc11eC4

Det var prestanda vi talade om. AMD har ingenting som kan konkurrera med ett 1080Ti.
Sedan är testet du länkar till inte mycket att hänga i granen.
7700k har ersatts med 8700k. Spelen i testet körs i 1080p eller högre upplösningar där grafikkortet fortfarande är den primära flaskhalsen. AMD-processorerna kommer att börja flaska i morgondagens spel tidigare än Intels motsvarigheter.
Det är bättre du tittar på Sweclockers recensioner.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Synd att Nvidia inte har någon riktig konkurrens. Hade hoppats på en mer lyckad Vega lansering från AMD; lägre priser, mer strömeffektiv, och bättre benchmark resultat. Har ägt ett flertal AMD grafikkort men i denna GPU generation är deras produkter värdelösa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@pellen:

Helt off topic men det är ett litet n i samma storlek som resten av bokstäverna idag på deras hemsida.
De har ju bytt lite genom åren.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Barak:

Det var prestanda vi talade om. AMD har ingenting som kan konkurrera med ett 1080Ti.
Sedan är testet du länkar till inte mycket att hänga i granen.
7700k har ersatts med 8700k. Spelen i testet körs i 1080p eller högre upplösningar där grafikkortet fortfarande är den primära flaskhalsen. AMD-processorerna kommer att börja flaska i morgondagens spel tidigare än Intels motsvarigheter.
Det är bättre du tittar på Sweclockers recensioner.

8vs6 kärnor, jag skulle inte tro det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

8vs6 kärnor, jag skulle inte tro det.

Skickades från m.sweclockers.com

Det får framtiden utvisa.
Vi har haft flerkärniga processorer på konsumentmarknaden i 13 år. Hög enkeltrådsprestanda har hela tiden varit en viktigare faktor i spelrelaterade laster än mängden trådar. Det har tagit lång tid för utvecklarna att optimera spelmotorerna för flera trådar och jag tror inte det kommer ändras något nämnvärt dom kommande åren. Svårt att parallellisera effektivt.
Bygger man ett nytt system varje år så kan man köpa vilken processor man vill då den aldrig kommer hinna bli en flaskhals. Om man som jag har ett system i åtminstone 3 år (min 2500k i 6 år) så kan det finnas en vits med att tänka lite annorlunda.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Megacrash:

Lätt att säga nu att man ska gå över till AMD när man inte ska köpa något, men när man väl ska uppgradera sin dator eller köpa ny och ser att Nvidia har en markant övertag i prestanda så är nog tanken en annan...

Själv har jag haft ganska lätt att välja AMD bland grafikkorten de senaste åren. hd6850, hd7870, samt r9 390. De har alla tre levererat likvärdigt mot nvidia både i pris och prestanda :). Har valt tystaste versionen på markanden vid varje tillfälle.

För de som tänkt köpa det dyraste och bästa har väl bara haft nvidia under ett gäng år. Där är det ju som du säger. Men det är knappast en majoritet av köparna som köper de jättedyra korten.

Edit: fasst ja, i dagsläget känns det svårare än tidigare att hitta likvärdiga alternativ.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled