Nvidia anklagas för konkurrensbegränsande affärsmetoder

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Jag håller min bojkott på Acer, EA och AMD än så länge, men kanske dags att häva den om några år..

Skulle du vilja berätta vad dessa bojkotter grundar sig på?
Jag antar att det är något som ligger bakom.

Själv bojkottar jag nog inget utan har bytt prioriteringar:
Förut var det "det snabbaste" som gällde. Nu med familj, barn, hus är det "mest för pengarna" som gäller

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Eken:

@Söderbäck Haha det var knappast som AMD körde över Intel som Nvidia kör över AMD.

Nä AMD har inte kört över Intel. AMD har väl inte rusat långt före intel så det blir nog svårt att jämföra det med hur mycket före nvidia ligger före AMD ;). Håller med om att det där låter som en dålig jämförelse.

En bättre liknelse är väl den här i så fall:
Intel körde över AMD bra mycket hårdare under bulldozertiden jämfört med hur mycket nvidia nu leder över AMD.

Skrivet av Eken:

De kom tillbaks på cpu marknaden med 14nm som intel. Långt ifrån att slå de i spel, vem bryr som syntetiska tester.

Precis. AMD kom ikapp tämligen väl efter att ha legat flera generationer efter och flera nodkrympningar efter. Det bulldozer kunde erbjuda i slutet innan den blev ersatt kunda Intel leverera 4-5 år bak i tiden.
Så illa ser det ju trots allt inte ut på grafikkortsfronten ännu ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepard:

Intel fick ju punga upp en miljard euro i böter. Frågan är då hur hög summan bör vara för att vara tillräckligt hög.

Skickades från m.sweclockers.com

En rättning: Intel har inte godkänt detta utan motstrider det. Om jag inte minns fel är de på väg att vinna. Dvs inga böter alls, eller ett "själigare" belopp.
https://www.ft.com/content/f460ef98-930f-11e7-bdfa-eda243196c...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Nvidia Corporation (/ɪnˈvɪdiə/ in-VID-eeə;[3] most commonly referred to as Nvidia, stylized as NVIDIA, nVIDIA, or nVidia)
Själv verkar de köra med NVIDIA på sin officiella sida.

Vad försöker du åstadkomma?

Det saknades ett i. nvid>i<a. Karln skrev Nvida tre gånger.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Snusfri

Det är upp till Nvidia att själva bestämma hur de agerar gentemot partnertillverkare imho.

Inte speciellt konstigt att de ger fördelar till partners som håller sig till deras modeller.

Fungerar så i alla branscher.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Föga förvånande att det gör något sådant

Permalänk
Medlem

Kanske slå samman tråden med den vi redan har ?
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1512072-nvidia-kor-ful...
Onödigt att köra samma ställningskrig på två fronter.

Permalänk
Medlem

@Lodisen:

Kaske ha ka ha haft ett trasigt tagetbord.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av THB:

Det är upp till Nvidia att själva bestämma hur de agerar gentemot partnertillverkare imho.

Inte speciellt konstigt att de ger fördelar till partners som håller sig till deras modeller.

Fungerar så i alla branscher.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja alltså at ge fördelar till sina partners får man göra. Det är inte riktigt där skon klämmer.
Problemet ligger alltså inte i att ha partnerskap och ge ut förmåner.

Problemet ligger i ett specifikt villkor. Nämligen att man som partner även ska stänga dörren till konkurrenten.

Oavsett om man betalar i rena cash, ger fördelar eller erbjuder andra grejer så blir det konkurernhämmande och ogillas därmed om motprestationen blir att man inte längre får jobba med andra också. Det är där det blir känsligt.

Anledningen till att sådant vanligen ogillas är att en större aktör lätt kan tvinga bort en mindre helt från marknaden utan att behöva konkurrera med bättre produkter utan enkom genom att hindra den mindre atkörer att göra affärer med mellanhänder/underleverantörer och liknande.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Hela grundidén med G-sync är att låsa in sin kunder i ett monopol, redan där borde gränsen ha dragits.
Känns lite som enda orsaken AMD finns kvar på gpu- marknaden idag är krypto-mining. Hoppas verkligen att de omsätter pengarna till att komma ikapp Nvidia som ligger 2-3 generationer för AMD.
Är för snål att köpa en G-sync skärm, så jag hoppas verkligen inte att AMD släpper en till Vega-flopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Det saknades ett i. nvid>i<a. Karln skrev Nvida tre gånger.

Haha, missade helt den detaljen. Trodde du fokuserade på vilken bokstav som skulle vara versal

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Men inte skulle väl Nvidia...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Men inte skulle väl Nvidia...

oh no, say it ain't so. eller hur?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Sweclockers är fullt med folk som hoppas att AMD skall lyckas, inte för att de själva skulle kunna tänka sig att köpa AMD-produkter, utan för att det skall pressa ner priset för de Intel eller nvidia-produkter de skall köpa...

Och så finns vi som faktiskt lever som vi predikar. Mina senaste kort har varit:
5770, 6950, dubbla 7870 och nu dubbla R9 390. Ungefär så länge har jag upplevt att Nvidia som företag gett mig som kund fingret och då köper jag inte deras produkter...

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Skulle du vilja berätta vad dessa bojkotter grundar sig på?
Jag antar att det är något som ligger bakom.

Själv bojkottar jag nog inget utan har bytt prioriteringar:
Förut var det "det snabbaste" som gällde. Nu med familj, barn, hus är det "mest för pengarna" som gäller

Vet hur det är, har själv hus, bil, fru... Men inga barn än. Tur nog så går det ihop för mig än så länge... Men tyvärr kan företags beslut leda till relativt dåliga investeringar. Jag är glad över mina 1070s nu, typ 3600kr stycket för över ett år sedan.

Självklart kan jag delge varför, EA hyser jag agg mot sedan typ 10+ år tillbaka pga deras totala demolering av spelbranchen och flera av dess studios. Tror ingen närmare presentation behövs där. Acer har jag jobbat för, enough said... AMD däremot gjorde min Phenom till en skelögd snigel i prestanda med TLB-"fixen", det eller få men slumpmässiga frysningar vid olägliga tillfällen. Sen följde de upp med att lägga grafikkort, som satt i OEM-datorer sålda bara ett år eller två innan, i malpåsen med inget fortsatt drivarstöd. Kort och gott så tappade 3 av fyra AMD-datorer här hemma allt officiellt drivarstöd över en natt. Vilket ledde till att mitt gamla GTX460 från 2010 nångång fick ersätta kort ifrån AMDs 6 & 7-serie (år 2015)... Och en laptop som var två år gammal slängdes i soptunnan.

Skrivet av krigelkorren:

Byt ut AMD mot UbiSoft så får du tummen upp!

Ubi ligger halvt om halvt på listan likaså, men de har inte skitit lika hårt i det blå skåpet än. AMD stannar kvar något år till.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Fy vilket fulspel, blir bojkott om de fortsätter så här.

Exakt! Hädanefter blir det bara Matrox-kort.

Permalänk
Avstängd

Jag har bara väntat på att media skulle uppmärksamma detta så jag kan säga, vad var det jag sa.

Failvidia, the way you got gamed. Har på pekat detta sedan dem gjorde det först med sina usla laptop kretsar 2006 till 2009 snålade in på tillverkningen och mutade oem för att håll tyst om problemet som sen inte fick den uppmärksamheten den förtjänade och inget hände.

Nvidia gjorde en riktigt bra serie kort i 8000 serien men efter det så har dem alldrig leverat något liknande igen, det har varit mediokert sätt till prestanda ökningen för priset. Amd har inte alltid varit bättre men dem har försökt leverara bästa prestandan för priset utan resultat förstår jag när dem ger upp efter 10år och väljer kapitaliser på miners.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis så blir det lite mer än bara smäll på fingrarna för Nvidia..

Visa signatur

Citera mig gärna vid svar (:

Permalänk
Medlem

BOJKOTTA NVIDIA, lol.

Kommer inte bojkotta något, jag köper det jag tycker ger mig mest eller det jag trivs med. Nvidia fyller båda dom utmärkt

Permalänk
Inaktiv

Är det april eller vad händer 😊😋😉

Permalänk
Medlem

Oetiska metoder? Från Nvidia? Vem hade kunnat ana...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepard:

Intel fick ju punga upp en miljard euro i böter. Frågan är då hur hög summan bör vara för att vara tillräckligt hög.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är en jättebra fråga, men jag gissar att svaret är något i stil med "betydligt mer". För annars tycker jag att det borde förekomma mindre fulspel än vad det gör av jättarna. Det skulle ju också kunna vara så att summan är FÖR stor, så att den bara avskräcker små uppstickare från att använda sig av fulspel, medan de stora jättarna kan räkna hem det hela genom att minska konkurrensen.

Det rätta svaret lämnar jag åt smartare och mer pålästa än mig själv

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Skal bli nice när Nvidias nästa generation kommer, då blir det ett köp direkt!

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Tjuvnypar här och där är ju Nvidia bäst på.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför alla är så upprörda, om företag vill gå med på att bara använda nvidias produkter för vissa förmåner så får de väll göra det. Låter mer som en affärsplan som gynnar båda sidorna, inte så konstig att dom prioriterar saker som dom tjänar mer pengar på.

Tjänar dom mer pengar på det så har dom mer pengar för att utveckla bättre grafikkort som alla här vill ha så det här är väll bara bra?

förklara gärna för mig vad det är jag missar, det är ju inte så att nvidia kommer få monopol på grafikkort och öka priset till 20k för ett 1080 ti bara för de har några partners. Mindre konkurrens som gör att dom inte har lika mycket press på sig att utveckla bättre kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Link2000:

Förstår inte varför alla är så upprörda, om företag vill gå med på att bara använda nvidias produkter för vissa förmåner så får de väll göra det. Låter mer som en affärsplan som gynnar båda sidorna, inte så konstig att dom prioriterar saker som dom tjänar mer pengar på.

Tjänar dom mer pengar på det så har dom mer pengar för att utveckla bättre grafikkort som alla här vill ha så det här är väll bara bra?

förklara gärna för mig vad det är jag missar, det är ju inte så att nvidia kommer få monopol på grafikkort och öka priset till 20k för ett 1080 ti bara för de har några partners. Mindre konkurrens som gör att dom inte har lika mycket press på sig att utveckla bättre kort?

Du menar att det bara skulle vara dollarpris och kryptovalutor som gjort att priset på grafikkort ökat?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

@orginallinus: Jag vet inte, är inte så insatt men jag hade hellre betalat lite mer pengar för ett bättre grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Sweclockers är fullt med folk som hoppas att AMD skall lyckas, inte för att de själva skulle kunna tänka sig att köpa AMD-produkter, utan för att det skall pressa ner priset för de Intel eller nvidia-produkter de skall köpa...

Frågan är ju hur du kom fram till detta resultatet. Vågar nog slå vad om att det inte var någon undersökning i alla fall.

Permalänk
Skrivet av Nätälskare:

Frågan är ju hur du kom fram till detta resultatet. Vågar nog slå vad om att det inte var någon undersökning i alla fall.

Problemet är att många här har den inställningen. Släpper AMD bra grafikkort, så kan Nvidia sänka sina priser och då får de ett bra Nvidia-kort billigare. Spelar ingen roll ifall AMD-kortet skulle prestera bättre.

Nästan som med GTX 970 där folk lämnade tillbaka sina kort för att visa Nvidia hur missnöjda de var. För att i nästa stund istället köpa ett GTX 980. Visade dom ju verkligen hur missnöjda de var...

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Hyte Y60
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem

För att citera ett antal kända personer... "No Shit Sherlock..".

Nvidia har försökt boxa in marknaden till deras fördel i över tio år nu.

Skrivet av anon159643:

Detta får mig att tänka tillbaka till 1998. Mina polare körde Vodoo 2 kort, jag köpte grafikkort RIVA TNT från en liten uppstickare som hette Nvidia. 3dfx misskötte sina kommande grafikkort någon bedrövligt och uppkomlingen Nvidia blev starkare.

Nu när Nvidia är så stora, ja då visar de sitt rätta jag. Lösningen på problemet är att motarbeta att enskilda företag få monopol, ja jag tänker självklart på Microsofts produktutbud. Jag kan inte komma på något företag som har monopolliknande ställning som jag ser upp till.

@Lodisen: Åtgärdat felstavning

Nvidia har alltid kört med denna typ av knep. Allt från att implementera förhinder av användning av PhysX på konkurrerande kort till vägran att använda gemensamma standarder samt förbjud mot att använda Geforcekort till annat än spel etc.

Skrivet av Eken:

@VadSaDu: AMD ligger för långt efter i utvecklingen, Nvidia kmr hinna lansera nästa gen innan AMD kan reagera. Finns inga leaks/rykten absolut ingenting på NAVI.

Jag menar Vega 64 släpptes i mitten av 2017. mer än ett helt år efter 1000serien från nvidia och de var absolut ingen konkurrens för de.

Hur kan du fortfarande ha förväntningar från AMD sida?

Så mycket påståenden. Spåkulan går hårt hos Erik Östberg.

Skrivet av Ragnarok:

Mitt nästa grafikkort blir helt klart ett Nvidia kort. Det kommer vara snabbare än w/e Amd har att sälja och "Geforce Partner Program" spelar ingen roll alls för mig.

Vet du även vad morgondagens lottorad kommer att bli?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |