Postnord inför ny avgift på paket från Kina

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kommenterande:

Såvitt jag vet är det endast Postnord som utför så kallade "samhällsomfattande posttjänster". Däremot finns det ett antal företag som utför så kallade "övriga posttjänster", däribland även Postnord. Vad känner du till för några andra företag som sysslar med samhällsomfattande posttjänster?

Samhällsomfattande posttjänster är posttjänster som utförs på uppdrag av staten för att det finns någon EU-förordning eller något EU-direktiv som säger att staten ska se till att det utförs posttjänster i landet. Det enklaste sättet att ta reda på om en posttjänst är en "samhällsomfattande posttjänst" eller en "övrig posttjänst" är att titta på prislistan. Samhällsomfattande posttjänster är momsfria medan övriga posttjänster beläggs med 25% moms (om mottagaren finns inom EU:s momsområde).

Alltså, oavsett vad andra vill påstå, är inte Postnord en del av "just another bunch of post distributors". Jag begriper inte varför folk envisas att jämställa Postnord med, till exempel Schenker. Det finns ju inget alternativ till posten när jag får post från Pensionsmyndigheten. Den kommer delas ut av........ Postnord! Denna tjänst är, 'for a lack of better term'; take it or fucking leave it!!

Permalänk
Medlem

Mina senaste paket ifrån kina verkar routade genom Holland och får ett kollinummer med NL istället för CN. Inte behövet betala nått än. Inte heller för varor från USA.

Nu har jag inte läst hela tråden men rykten säger att aliexpress paket körs genom Rumänien och wish, ebay m.m genom Holland. Ska bli intressant hur posten löser en sådan situation

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Såvitt jag vet är det endast Postnord som utför så kallade "samhällsomfattande posttjänster". Däremot finns det ett antal företag som utför så kallade "övriga posttjänster", däribland även Postnord. Vad känner du till för några andra företag som sysslar med samhällsomfattande posttjänster?

Samhällsomfattande posttjänster är posttjänster som utförs på uppdrag av staten för att det finns någon EU-förordning eller något EU-direktiv som säger att staten ska se till att det utförs posttjänster i landet. Det enklaste sättet att ta reda på om en posttjänst är en "samhällsomfattande posttjänst" eller en "övrig posttjänst" är att titta på prislistan. Samhällsomfattande posttjänster är momsfria medan övriga posttjänster beläggs med 25% moms (om mottagaren finns inom EU:s momsområde).

Bring Citymail räknas dock som konkurrent även om de inte är rikstäckande och har hela ansvaret. Postbolag kan få ersättning för samhällsomfattande posttjänster till viss del, men det finns inget som hindrar andra bolag att också söka tillstånd av PTS, det är PTS som tilldelar tillstånden här. Att de i vissa fall kan få ekonomiskt stöd betyder inte att regeringen kan betala för att de ska göra importdeklarationen gratis åt privatpersoner, det skulle utgöra ett olagligt statsstöd. Meningen är att tillståndsgivaren ska ge villkor så att bolagen kan överleva på ren kommersiell grund, samtidigt som att de inte ska hindra konkurrens eller kanske ta ockerpriser.

Bring har helt enkelt bara sökt tillstånd för att bedriva delar av den samhällsomfattande posttjänsten, medan PostNord har ansökt om och därför måste tillhandahålla hela den samhällsomfattande posttjänsten. Är EU-direktiven som styr detta område hur som helst. Båda bolagen i detta fallet har tillstånd enligt postlag 2 kap. 4 §.

PostNords tjänster åt företag sker oftast inte som kontantkund utan som avtalskund, och då tillkommer moms. Dessutom om företag använder dessa som fraktalternativ så måste de hur som helst debitera kunden moms, även om inte postbolaget tar någon för tjänsten. Så det är faktiskt ganska betydelselöst, och dessutom något som PostNord bara nyligen började följa. Den eventuella konkurrensfördelen försvinner när du kan erbjuda utdelning i hela landet i princip.

Permalänk
Medlem

För att förtydliga, statsstöd till USO-leverantörer måste godkännas av EU-kommissionen och får inte vara konkurrenshämmande. Där de tillåtit stöd har varit t.ex. gamla pensionskostnader eller service i landsbygd.

Dessutom finns det fraktalternativ där kostnaden för importdeklarationen täcks och är inbakad i fraktpriset/säljarens pris. Är den inte det så kostar det såklart extra. Är ju som sagt internationella regelverk som bestämmer sånt, och enligt de termerna/reglerna tjänsterna erbjuds.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Det finns ju inget alternativ till posten när jag får post från Pensionsmyndigheten. Den kommer delas ut av........ Postnord! Denna tjänst är, 'for a lack of better term'; take it or fucking leave it!!

Jasså?

Kan du inte få brev från pensionsmyndigheten genom ex kivra eller minmyndighetspost?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Jasså?

Kan du inte få brev från pensionsmyndigheten genom ex kivra eller minmyndighetspost?

Får all min ''Officiella post'' via minmyndighetspost. Miljövänligt och jag slipper postnords horribla hantering. Så sent som förra veckan så tappade postnord bort två paketavier av två möjliga.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Jasså?

Kan du inte få brev från pensionsmyndigheten genom ex kivra eller minmyndighetspost?

Skrivet av Ronnie60:

Får all min ''Officiella post'' via minmyndighetspost. Miljövänligt och jag slipper postnords horribla hantering. Så sent som förra veckan så tappade postnord bort två paketavier av två möjliga.

Finns väl två alternativ till och bara en av dessa fyra* är statligt driven, om det nu är vad man är rädd för eller om man vill ha digital post från fler än myndigheter. *e-Boks är ägt till 50 % av Post Danmark/PostNord Danmark dock, men Kivra och Digimail (sista ägs dock till 10 % av Bring) har inget med några stater att göra när det gäller majoritetsägare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Borde? Tja, kanske borde det kosta vad det kostat tidigare, det vill säga, noll, under 22€.

Jahop. Själv tycker jag att man kunde struntat i jiddret, ljuget, myglet och skitsnacket. Att man nu har två olika avgifter för samma tjänst är bara början till en seriös frågeställning vad staten egentligen sysslar men. Fast med ett forum fullt av Neij-riddare, vad kan man förvänta sig. Bara Piratebay fungerar...

Klagar du på postnords avgifter och sedan i samma mening skriver att du undrar vad staten sysslar med så är det kanske inte helt orimligt att man får intrycket att du uppfattar postnord som direkt kopplat till staten?

Har sagt det tidigare, men det tål att upprepas. Jag upplever det verkligen som att "diskussionen" går ut på att någon säger att: "Äpplen kan vara både gröna och röda" och får som svar att "Näe, bananer kan inte vara röda!".

Vad sägs om att vi försöker etablera lite gemensam grund så man åtminstone har en liten chans att slippa denna cirkeldiskussion?

  • Postnord har tidigare inte tagit ut moms (och därmed ingen avgift) på paket med litet värde om de skickats från kina

  • Postnord verkar ha hävdat att detta är någon form av praxis

  • Tullverket har konstaterat att det inte finns något lagstöd för denna eventuella praxis och att moms ska betalas för alla paket, oavsett värde och ursprungsland

  • Postnords avgift för att hantera momsinbetalningar har tidigare varit ett fast pris på 125:-

  • Postnord har nu sänkt avgiften till 75:- för saker med ett värde under 1500:-

  • Andra speditörer har alltid tagit ut avgift för att hantera moms, oavsett värde

  • Andra speditörer har även de varierande avgiftsnivåer baserat på paketets värde

Kommer inte på något mer på rak arm som bör vara påtagligt relevant, men det finns garanterat fler saker som bör stå med här. Men vi kanske kan vara överens om att det som står i listan stämmer?

Postnord är ett företag som agerar på en konkurrensutsatt marknad med allt vad det innebär, personligen tycker jag att man rimligen bör jämföra mot konkurrenterna när man bedömer hur postnord agerar. Man kan då konstatera att även andra speditörer har varierande avgifter. Postnords val att sänka avgiften för paket av mindre värde lär då vara av samma anledning som andra företag har för att ha dessa olika nivåer. Det är precis lika rimligt/orimligt om postnord har det som att DHL har det. Vill du veta exakt varför så är nog enda sättet att kontakta något av dessa företag och fråga, vi här på forumet kan bara kommer med mer eller mindre vettiga spekulationer. Att avkräva svar från folk här om varför postnord väljer att göra som de gör känns aningen missriktat.

Postnord har fått ett krav från tullverket att ta ut moms på ALLA paket (enligt gällande lagar), de har rätt att ta ut en avgift för detta och gör nu det. Det är egentligen inte krångligare än så.

Sedan är jag fullkomligt övertygad om att du klarar av att argumentera utan att slänga iväg uttryck som " "Förbannade vetabästbabianer..."

Och återigen, vem/var/när har någon ljugit eller myglat? Som jag uppfattar det så följer nu postnord samma regler som andra speditörer redan tidigare varit tvungna att följa och har en avgift för momshantering som i jämförelse verkar vara rätt konkurrenskraftig. Visst, 75:- är fortfarande mer än inget alls, men postnords skuld till detta är möjligen att de genom att inte följa de lagar som redan existerat gjort att folk vant sig vid att kunna beställa saker billigt från kina.

Ska man klaga på någon tycker jag personligen att man ska rikta kritiken mot tullverket och hur de kräver att speditörerna ska hantera momsen...men ska man göra det så tycker jag att man samtidigt ska fundera på hur det annars ska hanteras på ett sätt där momsen faktiskt betalas.

Permalänk
Medlem

@Frispel: Eftersom speditörerna har rätt att ta avgifter för tullagret även när du själv står för tulldeklarationen och deklarerar själv så tycker jag nog mer det är en lagstiftningsfråga. Det måste till tvingande lagstiftning och ett förenklat förfarande för självdeklaration om man ska slippa avgiften, för det ska vara praktiskt möjligt. Vill man göra det till en större fråga, och måla upp det som ett handelshinder så är det istället en fråga för EU-kommissionen och någon motpart utanför EU.

Internationellt och i EU förekommer speditionsavgifter, så det vore konstigare om vi inte hade haft de här när det ändå är tillåtet (genom att det inte är förbjudet) och normalt. Det är en tjänst man kan välja om säljaren eller köparen ska stå för, här har avsändaren valt att köparen/mottagaren ska stå för det. Allt enligt de villkor som följs internationellt, och hindren/trösklarna för att privatimportera något från EU till Kina är mycket större än detta simpla förfarande generellt sett. Utan subventioner till postväsendet i Kina hade det heller inte varit lika attraktivt att skicka brev med varor därifrån, hade fortfarande gått att fixa billig frakt men då hade den förmodligen varit i stort sett helt baserad på sjöfrakt med 5-6 veckor leveranstid. Ska man sänka trösklarna ytterligare (speditionsavgifter räknas inte som handelshinder mot Norge ens) så måste man väl jämna ut spelplanen med motparten och inte bara ge ensidiga fördelar. Fast då börjar vi nästan närma oss att det blir en fråga för WTO och det är det inte och kommer det inte att bli.

Fast sen kan ju en säljare också skicka med PostNord/Direct-Link i Kina med DDP/förtullat där de redan i förväg står för moms och avgift, om de vill göra det enkelt för deras kunder (tydligt redovisa totalkostnaden) och PostNord är betydligt billigare för dessa tjänster än deras konkurrenter. Hade gått att lösa mellan China Post och PostNord via avtal om China Post hade varit intresserade också. Utan några speciella avtal så är det mottagaren som får stå för det, utan några rabatter eller liknande. Svårt att göra något annars.

Permalänk
Skrivet av VresiBerba:

Att man nu har två olika avgifter för samma tjänst är bara början till en seriös frågeställning vad staten egentligen sysslar men.

Att Postnord tar ut olika pris för samma tjänst är väl inte konstigare än att SJ gör det. En resenär kanske betalar 200 kr för biljetten medan den som sitter bredvid betalar 1000 kr för samma biljett, trots att SJ:s kostnader är samma för båda resenärerna. Både SJ och Posten är statliga. Landstinget kan ta olika betalt för en bussbiljett beroende på resenärens ålder, men åldern påverkar förstås inte landstingets kostnad för att erbjuda tjänsten.

Skrivet av VresiBerba:

Alltså, oavsett vad andra vill påstå, är inte Postnord en del av "just another bunch of post distributors". Jag begriper inte varför folk envisas att jämställa Postnord med, till exempel Schenker. Det finns ju inget alternativ till posten när jag får post från Pensionsmyndigheten. Den kommer delas ut av........ Postnord! Denna tjänst är, 'for a lack of better term'; take it or fucking leave it!!

Det är alltså avsändaren som beslutar vilken speditör som används. Skickar Pensionsmyndigheten något från dig, är det Pensionsmyndigheten som väljer speditör. Skickar du något till Pensionsmyndigheten, är det du som bestämmer om det ska skickas med Postnord, DHL Express, Schenker eller någon annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Borde? Tja, kanske borde det kosta vad det kostat tidigare, det vill säga, noll, under 22€.

Jahop. Själv tycker jag att man kunde struntat i jiddret, ljuget, myglet och skitsnacket. Att man nu har två olika avgifter för samma tjänst är bara början till en seriös frågeställning vad staten egentligen sysslar men. Fast med ett forum fullt av Neij-riddare, vad kan man förvänta sig. Bara Piratebay fungerar...

Kan man påpeka att ditt argument är att du vill ha något gratis, ungefär på samma sätt som man brukar hävda att "generation gratis" piratkopierar för att de vill ha media gratis?

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Det verkar inte som att den nyinförda avgiften på 75:- snabbar på leveranstiden hos Postnord iaf.
Jag betalade snällt in avgift + moms i helgen, nu har det gått 5 dagar och inget brev/paket har behagat dyka upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xlr8:

Det verkar inte som att den nyinförda avgiften på 75:- snabbar på leveranstiden hos Postnord iaf.
Jag betalade snällt in avgift + moms i helgen, nu har det gått 5 dagar och inget brev/paket har behagat dyka upp.

haha nån som är förvånad eller? du får nog vänta nån vecka till sen bör du kontakta dom vafan dom håller på med..

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Men då kanske du inte skall citera mina inlägg och skriva svar.

Eller så är det att du är helt ute och cyklar och kanske inte skall blanda dig i denna diskussionen, alls.

Nu är du bara oförskämd. Det var Petterk jag citerade.. Och senast jag kollade så är ditt användarnamn inte Petterk.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BalleR:

Mina senaste paket ifrån kina verkar routade genom Holland och får ett kollinummer med NL istället för CN. Inte behövet betala nått än.

Fick också ett paket igår som gick genom Nederländerna. Ingen avgift.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Fast enligt Postnord har de ju släppt försändelser under 22 euro i 26 år och hänvisar till någon lag någonstans som sedan Tullverket nu sagt inte gäller. Så att det skulle läggas på 125 spänn och moms på samtliga försändelser innan den 1a mars är ju en duktig verklighetsförvridning.

Suck. Har du läst vad jag skrivit? Det är fler som frågat om detta och jag har svarat på det flera gånger. Jag vet av egen erfarenhet att dom inte alls har släppt igenom allt under 22 Euro i 26 år, eftersom jag har åkt på att betala både avgift och moms för varor under detta belopp och det på paket som fraktats med Posten!

Vad Posten sen själva säger i detta är uppenbarligen inte heller helt enhetligt, men du får gärna peka på källan till detta med att dom släppt igenom allt under 22 Euro i 26 år.

Vad det gäller "verklighetsförvridning", som du så fint kallar det, så är det ju märkligt att du inte själv med på banan. Tullverket säger att moms ska betalas från första kronan. Postens hemsida sa inte ett smack om att allt under 22 Euro släpptes igenom, utan listade istället avgiften 125:- Så om tullen säger att du ska betala moms och sen skriver posten på sin hemsida att dom vill ha 125:- betalt för momsdeklarationen, då är det väl snarare "verklighetsförvridning" att tro att man inte ska betala det.

Skrivet av VresiBerba:

Om dessutom inte Postnord/Tullverket/staten ens vill att man betalar in moms (ref. Mr.B) vad skall man anta då.

Nu blandar du väl ihop äpplen och päron. I de fall @-=Mr_B=- skriver om så har väl paketen släppts igenom utan att Postnord momsdeklarerat och således har han varken betalat avgiften eller moms för varorna. Därför försöker han nu i efterhand göra rätt för sig och betala moms. Detta har väldigt lite att göra med att man bör förvänta sig att betala den avgift som Postnord säger att dom tar ut för momsdeklarationen och att momsdeklarationen faktiskt utförs.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Skrivet av Hurtigbullen:

Vad det gäller "verklighetsförvridning", som du så fint kallar det, så är det ju märkligt att du inte själv med på banan. Tullverket säger att moms ska betalas från första kronan. Postens hemsida sa inte ett smack om att allt under 22 Euro släpptes igenom, utan listade istället avgiften 125:- Så om tullen säger att du ska betala moms och sen skriver posten på sin hemsida att dom vill ha 125:- betalt för momsdeklarationen, då är det väl snarare "verklighetsförvridning" att tro att man inte ska betala det.

Problemet är ju att Posten sagt en sak (det är moms från första kronan) men gjort något annat (endast vissa försändelser har importdeklarerats och då främst dyra försändelser men utan att vara helt konsekventa). För att man ska ha en regel, krävs det ju två saker: dels att regeln har formulerats och dels att regeln tillämpas. Det senare kan knappast sägas vara fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Problemet är ju att Posten sagt en sak (det är moms från första kronan) men gjort något annat (endast vissa försändelser har importdeklarerats och då främst dyra försändelser men utan att vara helt konsekventa). För att man ska ha en regel, krävs det ju två saker: dels att regeln har formulerats och dels att regeln tillämpas. Det senare kan knappast sägas vara fallet.

Jo Posten har ju knappast agerat konsekvent, men har ju tidigare varit betydligt bättre på att fånga upp försändelser än vad dom varit dom sista åren. Konsekvensen av att Posten inte varit konsekvent är att folk vant sig vid att det är "momsfritt" och förväntat sig att det skulle fortsätta vara så.

Fast "regeln" är ju faktiskt lag och tillämpas korrekt av samtliga andra speditörer, så jag tycker nog att det var dumt att räkna med att slippa avgiften och moms. Det är det lite som att köra för fort; många gör det och polisen kollar sällan, så risken att åka dit är minimal. Det innebär ju dock inte att man kan räkna med att slippa böter om man kör för fort. Kanske inte en helt adekvat liknelse, men typ lite så tycker jag iaf

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av xlr8:

Det verkar inte som att den nyinförda avgiften på 75:- snabbar på leveranstiden hos Postnord iaf.
Jag betalade snällt in avgift + moms i helgen, nu har det gått 5 dagar och inget brev/paket har behagat dyka upp.

Samma här, har gått 1 vecka nu sen jag betalade avgiften och inte sett röken av något paket.

Man ser även inte vilket paket det är man betalat för via detta sms utskick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Nä, PostNord har hand om hanteringen av försändelsen, om den inte går med någon annan speditör. Tullen är inte överhuvudtaget inblandad.

Ja? Det var ju det ditt inlägg gälde?. Du påstod att paket märkta som "gåva" måste deklareras av Tullverket. Vilket helt enkelt inte stämmer. Gåva, deklareras av PostNord, som momsfri, om värdet är under X (en 500'ing, om jag minns rätt), och avsändaren är en privatperson. Om det är märkt gåva, och avsändaren är ett företag, deklareras det som momspliktigt, eftersom de här gåvor bara är momsfria mellan privatpersoner.

Fast det var nu inte vad som diskuterades... Vi kanske, bara kanske, ska hålla oss till ämnet?

Du rycker meningarna ur sitt sammanhang. Hela inlägget var ett svar på ditt påstående att Tullverket inte har med saken att göra.
Förtydligande: Postnord agerar som ombud för tullen vid deklareringen. Tullverket är fortfarande överordnad myndighet.

Edit: Jag såg nu anledningen till din kommentar. Jag hade missat en detalj gällande gåvor. Vad jag ville skriva och menade var att om paket är märkt "gåva" så är det bara Tullverket som får lov att öppna paketet för att göra bedömningen att det inte kan röra sig om en gåva. PN kan därför bara göra två saker i dessa fall; antingen släppa igenom paketet utan debitering eller skeppa det vidare till tullen.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Skrivet av NorBiz:

Man ser även inte vilket paket det är man betalat för via detta sms utskick.

Jag tror att du kan se paketets vikt genom att skriva in paketets kolli-id på Postnords spårningssida. Det kanske hjälper dig att identifiera paketet, om de paket du väntar på är olika tunga.

Testa om du kan få reda på avsändaradressen genom att kontakta Postnord. Det är obligatoriskt att ange avsändarens namn och adress i importdeklarationen, så Postnord måste ändå skriva in dessa uppgifter någonstans.

Permalänk
Skrivet av Bläckman:

Edit: Jag såg nu anledningen till din kommentar. Jag hade missat en detalj gällande gåvor. Vad jag ville skriva och menade var att om paket är märkt "gåva" så är det bara Tullverket som får lov att öppna paketet för att göra bedömningen att det inte kan röra sig om en gåva. PN kan därför bara göra två saker i dessa fall; antingen släppa igenom paketet utan debitering eller skeppa det vidare till tullen.

Jag tror att Postnord även kan göra en tredje sak: fråga mottagaren om det verkligen är en gåva och begära in kvitton. Om mottagarens förklaring är trovärdig, bör Postnord kunna deklarera försändelsen baserat på mottagarens uppgifter istället för CN22-blanketten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StegeSWE:

OM du inte betalar kommer du få en påminnelse och sedan lämnas ärendet till kronofogden.

Postnord tar ut en hanteringsavgift och den kommer du inte undan. Även om du inte tar ut paketet
så har Postnord redan hanterat ärendet och vill ha betalt.

Skrivet av Tiamat:

Nej det stämmer inte han har fel:

Vad händer om jag inte betalar importavgiften?

I väntan på att moms och avgift ska betalas så lagras försändelsen, om avgiften inte betalas kommer försändelsen att skickas i retur till avsändaren. I samband med returen kommer begäran om inbetalning av moms och övriga avgifter att annulleras. Du riskerar därmed inte att få dröjsmålsränta, påminnelseavgifter, inkassokrav eller liknande om du väljer att inte betala.

Källa

StegeSWE sluta snacka massa skit som om saker när du inte har källa. och TROR massa med säkerhet.
Det är sånna som du som skapar fake news på nätet.

Men tack Taimat för du har koll på vad du skriver på nätet.

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Jag tror att Postnord även kan göra en tredje sak: fråga mottagaren om det verkligen är en gåva och begära in kvitton. Om mottagarens förklaring är trovärdig, bör Postnord kunna deklarera försändelsen baserat på mottagarens uppgifter istället för CN22-blanketten.

PostNord har i uttalande till media konstaterat att de kommer att gå på informationen på försändelsen. De kan inte förutsätta att den är oriktig, så står det gåva, värdet är under en femhundring, och avsändaren är ett personnamn, och inte ett företagsnamn, så kommer de skicka igenom det utan vidare åtgärd.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

PostNord har i uttalande till media konstaterat att de kommer att gå på informationen på försändelsen. De kan inte förutsätta att den är oriktig, så står det gåva, värdet är under en femhundring, och avsändaren är ett personnamn, och inte ett företagsnamn, så kommer de skicka igenom det utan vidare åtgärd.

Jag noterar att det också står så i avtalstexten:

Citat:

4.0 Deklaration
4.1 PostNord kommer att deklarera Postförsändelserna till Tullverket utifrån de uppgifter som framgår av den deklaration, s k CN 22- alternativt CN 23-deklaration, som Världspostfördragen hänvisar till och som avsändarna fäster på Postförsändelserna samt enligt överenskomna processer med Tullverket.
4.2 Det noteras att det är Mottagarens skyldighet att begära omprövning hos Tullverket för det fall uppgifterna på Postförsändelsen som legat till grund för tull- och momsdeklarationen inte överensstämmer med varans tullvärde (dvs det pris privatpersonen betalar för varan, inklusive kostnader såsom frakt och försäkring, eventuell tull och andra statliga skatter än mervärdesskatt).
4.3 Se punkten 9.0 avseende behandling av personuppgifter.

I punkt 4.3 refereras till fel punkt (ska vara punkt 8.0, inte 9.0).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Jag tror att Postnord även kan göra en tredje sak: fråga mottagaren om det verkligen är en gåva och begära in kvitton. Om mottagarens förklaring är trovärdig, bör Postnord kunna deklarera försändelsen baserat på mottagarens uppgifter istället för CN22-blanketten.

Det där är väl en ganska onödig åtgärd. Om PN skulle fråga dig om ett paket verkligen var en gåva och begära in kvitto (på en förmodad gåva???), vad skulle du svara då?

Jag skulle bara säga att det är en gåva från en faster och att det därför inte finns något kvitto...

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Skrivet av Bläckman:

Det där är väl en ganska onödig åtgärd. Om PN skulle fråga dig om ett paket verkligen var en gåva och begära in kvitto (på en förmodad gåva???), vad skulle du svara då?

Jag skulle bara säga att det är en gåva från en faster och att det därför inte finns något kvitto...

Då gäller det att Postnord är på hugget och kommer med motfrågor. Varför heter t.ex. Anders Anderssons faster "Mr Pling Plong"? Dels är "Mr" fel om det är en faster och dels kan man undra varför du har ett svenskt namn medan fastern har ett kinesiskt namn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Då gäller det att Postnord är på hugget och kommer med motfrågor. Varför heter t.ex. Anders Anderssons faster "Mr Pling Plong"? Dels är "Mr" fel om det är en faster och dels kan man undra varför du har ett svenskt namn medan fastern har ett kinesiskt namn.

I andra länder krävs det ibland att man styrker att det är en gåva innan de släpper varan.

Permalänk
Medlem

Ni som fått ”Shipment Canceled” på era försändelser från AliExpress, var ni tvungna att öppna en dispute eller sattes pengarna tillbaka automatiskt efter ett antal dagar?

Permalänk
Medlem

@Kastroullen:
Allt detta handlar om statens vinster. t.ex ingen försäljning av läsk av kända märken är tillåtna som är importerade av EU länder.
Jag köpte en skjorta hos en vanlig klädaffär för 299kr. samma kvalitet av skjorta XXXXXL beställde från Aliexpress fri frakt för 99kr. det visade sig att även tyg mönstret var identiskt.
trängselskatt är också en extra inkomst för staten. nu har de kameror 300m från min bostad. Antagligen kommer vi att betala skatt för luften vi andas inom de närmaste 50 åren.
Nu får vi handla varor som är nödvändiga. Annars handlade vi lite onödiga saker också från Kina.