Vad använder ni för email?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Så sant som det är sagt. Tyvärr vill de flesta leva i sin bubbla.

Aja, åtminstone får vi GDPR snart som förhoppningsvis kommer förbättra läget något.

Det är en mänsklig rättighet att få vara ifred, dvs sin privacy. Jag är inte bekväm med allt precis allt jag gör online (vilket är 95% av mitt liv) dokumenteras och säljs på auktioner för att sälja riktad reklam till mig.

Det kommer inte förbättra situationen för något okrypterat (och förmodligen vissa krypterade grejer) som passerar internetgränsen till amerika.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Avstängd

Icloud enbart.

Permalänk
Medlem

gmail
ibland hotmail

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

1st gmail för spel och handel
1st gmail för seriösa grejer
1st hotmail för skitregistreringar
1st Jobbmail för jobbet

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem

Egen mailserver och eget domän på min server, full kontroll och inga begränsningar.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk

Gmail.

Visa signatur

Min burk:Asus Z170 pro gaming, 7700K@4,6, Hyper 212 Evo, 2x8GB Crucial Ballistix Sport ,Asus GTX 1060 Strix 3GB, SSD Intel 180GB, WD Ecco green 1TB, EVGA Supernova G2 750W, Fractal D R4. Samsung S24F352FH. Corsair Raptor K40, Steelseries Kana Thor.

Permalänk
Medlem

Har ett par Gmail (en seriös och en oseriös) samt en jobbmail. Känner att jag inte behöver ha fler än så. Använder inte email privat alls särskilt mycket.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

förnamn_efternamn@hotmail.com

Samt en jobbmail som är förnamn.efternamn@företagsnamn.se

... old school

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Bahnhof ISP mejl för allt seriöst
Gmail för allt som ger spam/inte är bundet till mig som personlig identitet utan snarare användarnamn

Permalänk
Medlem

Gmail och telias webbmail

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Avstängd

2 st bahnhof mailadresser
1 st jobbmail som bara används för företagsrelaterat.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Använder egen domän via Google Apps. Har även via mail via mina domäner hos one.com. Sen finns det även några "reserv" hos outlook/hotmail och vanliga gmail

Permalänk
Medlem

För de som är oroliga över att google skall gå under och sälja all information de har om er, chansen för att sweclockers/Geeks AB skulle göra det är många magnituder större. Är ni lika oroliga över vad ni skriver här?

Sen är det här en kul länk för de flesta som tror att de skulle vara ospårbara på nätet.
panopticlick

Permalänk
Medlem

Kör Gmail, Protonmail och ett gäng Outlook/Live-konton. Roligt/intressant att flera använder Protonmail.
Här är en länk till skaparen, Andy Yen som talar om Protonmail på TED. Visserligen ett antal år på nacken men ändå: Andy Yen | Protonmail at TED

I skrivande stund har jag inte läst hela tråden än men jag måste ju ändå fråga er, är det någon som använder Countermail?

Visa signatur

Spel jag uppskattar: State of Decay 2 │ World of Tanks │ Fallout 4 │ The Settlers - Rise of an Empire gold edition │ Command & Conquer │ Half-Life │ World of Warships │ Sims 3 │ Cities Skylines
I can rest easy knowing that Wolfgang is rotting in hell. Thank you. Did you need anything?

Permalänk
Medlem
Skrivet av frejohansson:

Hej allihop!

Okej, jag sitter nu med en gmail som jag har använt under ett par år. Den har fungerat bra, menu nu på senare tid känns det mer och mer som att det kanske inte är en sån bra idé att ha sin epost där?

Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är. Det är ungefär samma känsla som att spela slenderman på level 1 - Allt är till synes lugnt i skogen men kanske något illasinnat monster hägrar där mellan träden? Hahahaa förstår ni vad jag menar?

Gmail/Outlook/Självhostat etc, vad använder ni för något?

Då jag har min egen ozzed.net domän så använder jag mail därifrån med sådant som har med min websida att göra. Annars vanlig gmail.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag använder en egen domän och låter Fastmail hosta.

Mitt uppvaknande var när Yahoo blev hackat och folk snackade om att stänga sina konton där. Någon påpekade att om man tog bort sitt konto skulle adressen bli tillgänglig för registrering efter en tid, vilket vore en säkerhetsrisk om man fortfarande hade något konto kopplat till den. Jag använde själv en Gmail-adress och kände mig bekväm med det. Men jag insåg att även om jag litar på Google nu, så kanske jag inte litar på det Google har blivit om 30 år.

Jag beslutade mig då för att skaffa en e-postadress att behålla för resten av livet. Centralt i det var att skaffa en domän utan kopplingar till något flyktigt så som mitt namn. Jag valde .se som toppdomän för det är den jag litar mest på i långa loppet.

Valet av host var inte lika självklart, men inte heller lika viktigt. Skulle jag tappa förtroende för Fastmail så kan jag byta eftersom det är jag som kontrollerar domännamnet. Hittills är jag dock mycket nöjd.

Permalänk

Kör Gmail i skolan och privat. Funkar utmärkt om man använder Drive och ska bifoga en fil som ligger i Driven. Funkar såklart bra med bifogande av lokal fil också.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

gsuit med egen domän.

namn@domän.se

Trodde faktiskt att fler i den här tråden skulle köra med G suite, men då är vi iaf två
Betalar du för det eller lyckades du hugga ett konto medan det fortfarande fanns som gratisalternativ?

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Det kommer inte förbättra situationen för något okrypterat (och förmodligen vissa krypterade grejer) som passerar internetgränsen till amerika.

Väldigt lite mejls skickas idag okrypterat. Eftersom USAs domstolsväsen måste utfärda husrannsakningsorder så är nog krypteringen tydligen tillräckligt stark ändå...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Köpte mitt domän hos one.com för jag vet inte hur länge sedan och det har fungerat klockrent under alla dessa år. Runt 300-ish sek per år för 25gb, epost, domän och massa annat.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Folk som kör isp's mejl /palm

Jobbmejl
Hotmail

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk
Medlem

Gmail och även egenhostad mail med .se domän, kör dedikerat ip och godaddy för att kunna komma runt domännamn som privatperson. Har man behovet av att skydda sina mail från övervakning så bör man ju kryptera viket inte är några svårigheter med dagens verktyg, openpgp tex.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Protonmail verkar ju intressant, men det kan ju lika gärna vara Putin som driver det för allt ni vet

Seriös fråga, kör ni gratiskonto eller det som kostar 4 euro / månaden?

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Hotmail för allt skit man registrerar sig på.
Gmail för lite seriösare saker.
Och en jobbmail.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

Jag kör Protonmail med egen domän (Pro-konto) och jag tycker det fungerar bra. En fördel med egen domän är att det är enkelt att byta epostleverantör (bara att uppdatera dns:en), om man skulle vilja det.

Permalänk

1: Egen hostad för egen domän
2: Egen hostad för datorförening
3: student mejl ifrån universitet
4: gmail för android gillar det
5: hotmail för skräpmejl

Seriösa mejl krypteras och signeras med PGP via egen hostad mejlserver, vill inte ha mejl alias för annan skräp mejl

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem

Egenhostad server, med egna domäner endast.

Tidigare kört hotmail, och gmail är väll inget man kommer ifrån eftersom man måste ha google konto för playbutiken men inget jag aktivt använder.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

1: Gmail för seriösa saker + (seriösa) spel (+1 Jobb alias)
2: Outlook som sekundär mail för vissa äldre saker eller mindre seriösa saker (+1 hotmail alias)
3: Hotmail som är väldigt gammalt med ett fult namn som brukade användas för skräp (+1 outlook alias)
4: Gmail dedikerat för skräppost/saker jag inte litar på (tog över 3:ans jobb för den innehåller mitt namn)
5: Universitets mail som jag aldrig använder
6+: Ett par andra som jag inte orkar nämna, jag vet inte ens säkert hur många

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Medlem

Har Gmail samt Hotmail, vill minnas att det inte ens var i Microsofts ägo när jag skaffade min första Hotmail.

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

För min egen del, vilket jag skulle tro överrensstämmer med många andra här som försöker värna om sin integritet, handlar det inte i särskilt hög grad om att dölja en massa hemligheter utan om att försöka minska den mängd data om mig som utomstående parter har tillgång till.
Vi har ett förhållandevis fritt samhälle idag i Sverige, medan behovet att aktivt dölja sina kommunikationer är betydligt större i andra delar av världen där dina åsikter (även med våra mått sunda sådana) kan resultera i allt från svårighet att skaffa ett jobb till att du på ett eller annat sätt undanröjs. Världshistorien är fullproppad med sådana exempel och vi kan se utveckling åt det hållet inte särskilt långt från våra gränser. Det finns även en hel del historiska inhemska sådana exempel. Med vår tekniska utveckling finns idag möjligheter (och gott om praktiska exempel på) till global övervakning som NKVD och Stasi inte kunnat drömma om.
Det är därmed oerhört naivt att ta det nu gällande för givet, och i det perspektivet kan jag som individ inte avgöra vad som eventuellt kan ligga mig i fatet någon gång någonstans, men jag kan försöka minimera den personliga data vi så gladeligen annars strösslar omkring oss. Skulle jag exempelvis vilja resa till ett land där ett auktoritärt styre tagit över (låt oss dra till med Turkiet) i ett inte särskilt svårtänkbart framtidsscenario föredrar jag att de kikar i sin databas och konstaterar att "Vi har inte registrerat några anti-Erdoganåsikter, så du får komma in en sväng." framför ett "Du har sagt att Erdogan luktar svettig gris, du får inte komma in. Eller förresten... gris? In i finkan på direkten!". Söker jag ett jobb hos ett visst företag som köpt metadata från Google föredrar jag att de inte har tillgång till de tiotusentals sökningar och mail de skulle haft tillgång till om jag nyttjat Googles tjänster.
Därtill finns ett starkt incitament till att stödja tjänster som värnar om personlig integritet - även om jag själv kanske inte behöver det så finns det gott om människor som faktiskt gör det.

Hold your horses! Menar du att företag man söker jobb på, kan KÖPA METADATA på mina SÖKNINGAR & MAIL(?!) Alltså flera tusen random sökningar om mängder av topics av olika slag? Det lät väldigt sjukt.

Sen min tanke, åter igen, alla som känner att de inte bryr sig för "jag är ju inte ens terrorist och jag har ju inget att dölja så varför bryr sig alla så mycket". Alltså. Det är en principsak. VARFÖR ska nån okänd människa få kolla MINA MAILS och vad JAG GÖR på internet? Det finns ingen logik alls där. "Jag gör ändå inget olagligt". Nehe, jaja. Må så vara. Men resten då? Ingen som bryr sig om privatliv och integritet? Eller vill alla ni som inte bryr er dela med er av era sexbrev till frugan, era köp av sexleksaker, skulder ni kanske har, brottsregister, sexy pics skickade fram och tbx, ja använd fantasin det kan vara vad som helst. Jag lovar det finns säkert nåt ni inte vill andra ska se. 99% iaf. Spelar det ingen roll för er? Om inte - WOW. Varför ens ha lösen. Varför inte bara blogga era meddelanden öppet då istället, som ett internet big brother för folk att titta/läsa. (Sarkasm är tänkt att infinnas i den meningen).

Så ja. Jag tycker inte att USA, a.k.a. "världspolis" ska läsa mina privata korrespondenser eller sådant. Oavsett om de skulle bryr sig om det eller ej, så vill jag inte det. Måste jag även avsluta nu med att säga att nej, jag är inte med i ISIS. Jag är inte kriminell. Jag har inget brottsregister. Jag har inga skulder. Det var random exempel - jag försöker kickstarta lite djupare tanke i ämnet.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6Ghz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √