Permalänk
Medlem

Jag slog till och blev vid den efter lite undersökande om man kunde fixa värme problemet.
Bytte kylpasta på den igår till Thermal Grizzly Kryonaut och körde in throttlestop och la på en liten undervoltning.
skall även beställa thermal pads till strömförsörjnings mosfet:sen.
Men bara med undervolt och ny kylpasta fick ja den att köra runt Wow och Overwatch på max 65C CPU temp (innan gav det 90C+) fläktarna går betydligt tystare också nu.

Visa signatur

| Intel Core i9-10900KF | MSI MAG Z490 Tomahawk | NZXT Kraken Z73 | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200Mhz | Gigabyte RTX 3080 AORUS MASTER | Fractal Design Define 7 TG B&W | ASUS ROG PG32UQ | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk
Medlem

Damn alltså, just nu är det 14% rabatt vilket gör att startmodellen hamnar på 13 200 kr. Jäkligt bra pris tycker jag.

Frågan är om jag kommer bli nöjd. Har hört mycket dåligt om input lag och annat. Och på jobbet kör vi Dell-laptops som har en fail rate på typ 50%.

Kommer inte spela nånting superkrävande, mest en del steamspel typ Darkest Dungeon, diverse tower defenses och sånt. Så mer krävande än MS Röj, men definitivt inte nya Doom.

Bör jag testa en XPS tycker ni?

Permalänk
Medlem

Tänkte om nån är intresserad så kan jag summera min första riktiga vecka med XPS 9560 efter byte av kylpasta m.m.

Köpte också en kyl platta för de tillfällen jag vill spela lite (https://new.webhallen.com/se/product/269725-Cooler-Master-Mas...)

Om någon är intresserad så driver den WoW ganska bra med inställningarna nedan, ca:40fps i Ogri/dala med mycket folk och över 60fps ute i världen

Dock så krävs det att jag kör med throttlestop och undervoltat CPU för annars får jag snabbt thermal throttle på CPU.
ostrypt 7700HQ i 3.4GHz alstral värme som en mindre smältugn ..

Visa signatur

| Intel Core i9-10900KF | MSI MAG Z490 Tomahawk | NZXT Kraken Z73 | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200Mhz | Gigabyte RTX 3080 AORUS MASTER | Fractal Design Define 7 TG B&W | ASUS ROG PG32UQ | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk
Medlem

Nu var det 22% rabatt så slog till på en 9560 med 56w-batteri (kommer mest ha den ipluggad ändå). Slutade på ca 13500. Får väl se om jag har tur i Dell-lotteriet. Är jag inte supernöjd så åker den tillbaka. Ni med erfarenhet av returer hos Dell, hur mycket får jag testa den och ändå åberopa ångerrätt? Du har ju rätt att testa varan, så då bör jag ju få installera saker i viss mån? Eller?

Det kommer ju släppas en 9570 under sensommaren, så i värsta fall säljer jag den på Tradera och får plikta några tusen emellan, eller skickar tillbaka den och väntar på nya. Men jag ger 9560 en chans iaf - GTX 1050 räcker långt för de spel jag vill spela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Nu var det 22% rabatt så slog till på en 9560 med 56w-batteri (kommer mest ha den ipluggad ändå). Slutade på ca 13500. Får väl se om jag har tur i Dell-lotteriet. Är jag inte supernöjd så åker den tillbaka. Ni med erfarenhet av returer hos Dell, hur mycket får jag testa den och ändå åberopa ångerrätt? Du har ju rätt att testa varan, så då bör jag ju få installera saker i viss mån? Eller?

Det kommer ju släppas en 9570 under sensommaren, så i värsta fall säljer jag den på Tradera och får plikta några tusen emellan, eller skickar tillbaka den och väntar på nya. Men jag ger 9560 en chans iaf - GTX 1050 räcker långt för de spel jag vill spela.

Dell brukar vara riktigt bra att ha att göra med gällande returer och problem är min erfarenhet. Och jag har mer erfarenhet än jag skulle önska När den väl fungerar som den ska är dock XPS15 riktigt trevlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Nu var det 22% rabatt så slog till på en 9560 med 56w-batteri (kommer mest ha den ipluggad ändå). Slutade på ca 13500. Får väl se om jag har tur i Dell-lotteriet. Är jag inte supernöjd så åker den tillbaka. Ni med erfarenhet av returer hos Dell, hur mycket får jag testa den och ändå åberopa ångerrätt? Du har ju rätt att testa varan, så då bör jag ju få installera saker i viss mån? Eller?

När var det 22%? Studentrabatt + annat?

Jag installerade flera program (bl.a. Heroes of the Storm, Lightroom och någon konkurrent till Lightroom) när jag spelade på lotteriet förra våren. Var inga problem att returnera (p.g.a. coilwhine) inom de 14 dagarna, upphämtning av Schenker och gick hyfsat fort att få tillbaka pengarna (minns inte exakt, dvs. kan inte ha krånglat eller dröjt orimligt länge). Givetvis inga märken eller så på varken dator eller laddare och allt förpackat som när datorn levererades. Om jag minns rätt behöver man inte ens återställa datorn själv innan den skickas tillbaka. Förutom coilwhine var det bästa datorn jag aldrig ägt

Visa signatur

Sony Vaio S13P - I5-3210M - 12GB RAM - Samsung 830 256GB - GT 640M LE @ 1000/1000

Permalänk
Medlem

Låter lovande! Hoppas jag blir nöjd, skärmen är 90% av köpet. Har haft en GS63VR som är en betydligt mer gaminganpassad dator, men skärmen var så hemsk att jag fick sälja den.

Hade ingen studentrabatt utan det var en grundrabatt på typ 10%, och sen 10% till med en rabattkod (står på deras sida). Trodde inte att rabatterna stackade, men tydligen!

Permalänk
Medlem

Vad du än gör så uppdatera inte till senaste firmware för Intel Dynamic Platform and Thermal Framework. Stora problem att datorn stänger av sig själv om man använder den tungt t.ex vid spel. Tror FW kom strax innan årsskiftet, jag fick downgrada och sedan funkar det fint igen.

EDIT:
O precis efter jag postat såg att det kom en ny FW för två dagar sedan, troligtvis en fix för felet jag beskrev eftersom många hade problem. Jag testar iaf

Visa signatur

B.

Permalänk
Medlem

Blivit segare?

Har börjat märka av att datorn blivit mycket segare och laggig när jag spelat senaste veckan på den??

Exp när jag provade Overwatch tidigare idag ligger FPS på ungefär 35-40? När det brukade va mycket högre förut?

Tittade lite klipp på internet där folk visar peformence att dom lätt fick ut 60+ Med high settings, Medans jag körde medium och fick knappt över 40?

Någon mer som upptäckt detta på seanste tiden eller?

Permalänk
Medlem

TROR JAG upptäckt problemet min processor är alltid låst på 0,78 GHZ hur mycket jag än belastar DATORN!

Någon som har något aning hur man löser det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karpel:

TROR JAG upptäckt problemet min processor är alltid låst på 0,78 GHZ hur mycket jag än belastar DATORN!

Någon som har något aning hur man löser det?

Byter till High Performance är väl en bra början.

Permalänk
Medlem

@improwise: Gjort/har det på sen innan!

Permalänk
Medlem

Har du koll på temperaturerna ?

Visa signatur

| Intel Core i9-10900KF | MSI MAG Z490 Tomahawk | NZXT Kraken Z73 | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200Mhz | Gigabyte RTX 3080 AORUS MASTER | Fractal Design Define 7 TG B&W | ASUS ROG PG32UQ | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cequence:

Har du koll på temperaturerna ?

Jadå knappt över 45-50 grader i bencmark då processor bara presterar 0.8 Ghz

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Använder du throttlestop ?

Visa signatur

| Intel Core i9-10900KF | MSI MAG Z490 Tomahawk | NZXT Kraken Z73 | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200Mhz | Gigabyte RTX 3080 AORUS MASTER | Fractal Design Define 7 TG B&W | ASUS ROG PG32UQ | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk
Medlem

Japp! Var i kontakt med Dells support och det blev att dom fixar ett nytt modekort har visst vart problem i andra fall att det är något galet med det! Så snart en tekniker på plats och förhoppningsvis en "nya" dator inom 1 vecka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karpel:

Japp! Var i kontakt med Dells support och det blev att dom fixar ett nytt modekort har visst vart problem i andra fall att det är något galet med det! Så snart en tekniker på plats och förhoppningsvis en "nya" dator inom 1 vecka!

Du kan ju testa att restora factory settings i BIOS också ifall du kan ha några fulvärden där. Notera att jag hörde något om att ett av de sista BIOS uppdateringarna (har för mig det var 1.8.0 eller 1.8.1) hade en bug som jag har för mig ledde just till detta. Så har du nyligen uppdaterat BIOS kan det vara där det sket sig.

Permalänk
Medlem

Har restorat alla världen i BIOS och jag uppdaterade det faktiksit för några dagar sen dock på Dells sida är det här den ända bios uppdateringen jag hittar? 1.7.1 ,1.7.1 som kom 18 februari?

Permalänk
Medlem

@improwise: Googlade nu och vad jag förstod det med så var 1.8 gav mest problem med någon slags bootloop?
Det problemet har jag inte fått, dock läste jag i en tråd under den att en snubbe hade problem för 1-2 månader sen med exakt det jag beskrev för dell han fick sitt moderkort utbytt och det funka för han!

(Glömde kanske säga att jag har känt att det var segt sen årskiftet men det blev extra tydligt sen 1-2 veckor tillbaka!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karpel:

@improwise: Googlade nu och vad jag förstod det med så var 1.8 gav mest problem med någon slags bootloop?
Det problemet har jag inte fått, dock läste jag i en tråd under den att en snubbe hade problem för 1-2 månader sen med exakt det jag beskrev för dell han fick sitt moderkort utbytt och det funka för han!

(Glömde kanske säga att jag har känt att det var segt sen årskiftet men det blev extra tydligt sen 1-2 veckor tillbaka!)

Minns inte detaljerna exakt, iom att jag inte själv fått problem har jag inte gjort någon större research som så. Men hoppas det löser sig.

Permalänk
Medlem

@DellCare

Men seriöst, vad är det för pucko som sköter Dells sida för drivrutiner? Drivrutiner som ständigt stämplas om som att dom var nya men i själva verket ofta är flera månader eller till och med ännu äldre? Vad är egentligen syftet? Köttfärsen som packades om på ICA kan man iaf förstå vad dom ville uppnå men i detta fall känns det urkorkat.

Fast översättningen på detta gav iaf ett gott skratt

"Dell är medvetna om de nya säkerhetsproblemen med analysattacker på sidokanalen kända som Meltdown och Spectre och hur de påverkar många moderna mikroprocessorer."

Bara modermodemet klarar sig så är jag nöjd

Permalänk
Medlem

Hade en tekniker hemma igår som skruvade isär datorn och bytte moderkortet och nu runkar processorn helt normalt och datorn blev mycket snabbare 👌

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

I dag är det 5300 kr rabatt på 4k-modellen med touch för den som är sugen på att slå till innan 9570 kommer.
http://www.dell.com/sv-se/shop/barbara-dell-datorer/xps-15/sp...
Sista dagen i dag!

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

nu har min 9560 kommit! innan jag börjar installera alla program undrar jag om man borde göra en fresh install, eller bara köra vidare med allt bloat som finns med från början?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

@davyp3: du kan köra med det som kom med. är inte å mycket. McAfee om jag inte missminner mig å lite annat skräp, men det är lätt att avinstallera.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Är tråden helt dedikerad just 9560, eller vill ni bredda den till 9570 med? Är nämligen sugen på den senaste som släpps i sommar, men ingen aning om när den dyker upp i Sverige..

Visa signatur

~ Try to catch me ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karpel:

Hade en tekniker hemma igår som skruvade isär datorn och bytte moderkortet och nu runkar processorn helt normalt och datorn blev mycket snabbare 👌

Skickades från m.sweclockers.com

Haha alright

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Är det någon här som har erfarenhet av Dockor till XPSen? Tänkte köra 2x externa skärmar och gärna så sladdlöst som möjligt så att man enbart behöver koppla in dockan för att både ladda och koppla upp skärmarna. Dells egna dockor har inga bra omdömen dessvärre. Tips mottages tacksamt!

Permalänk

Är det någon mer som har problem med att datorn laggar totalt och fryser emellanåt?

Har försökt luskat lite med Dell Support och det går sådär

Jag hade inga problem med datorn när jag fick den till jobbet för några månader sen. Sen hängde den sig mitt i en windowsuppdatering så den fick åka tillbaka till vår pc-leverantör och gå igenom en ny installation då den loopade i boot.

Jag har aldrig installerat någon programvara på datorn då vi arbetar via en server hela tiden. Men har testat att uppdatera BIOS, diverse drivrutiner, tagit bort Dell supportassist och rensat övriga Dell programvaror. Det laggar dock fortfarande så man får skörbjugg. Att sitta med en kund och gå igenom dokument när det fryser var 5 sekund och fastnar olika lång tid varje gång ger en mindre huvudvärk.

Någon med tips? Någon med liknande problem som löst det?

Jag fortsätter försöka uppdatera varje drivrutin jag hittar Nästa datorköp lutar åter mot mac

Visa signatur

7950X, X670E Hero, 64 GB 5200MHz
Macbook Pro M3 Max, 64 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobTheBiff:

Är det någon mer som har problem med att datorn laggar totalt och fryser emellanåt?

Har försökt luskat lite med Dell Support och det går sådär

Jag hade inga problem med datorn när jag fick den till jobbet för några månader sen. Sen hängde den sig mitt i en windowsuppdatering så den fick åka tillbaka till vår pc-leverantör och gå igenom en ny installation då den loopade i boot.

Jag har aldrig installerat någon programvara på datorn då vi arbetar via en server hela tiden. Men har testat att uppdatera BIOS, diverse drivrutiner, tagit bort Dell supportassist och rensat övriga Dell programvaror. Det laggar dock fortfarande så man får skörbjugg. Att sitta med en kund och gå igenom dokument när det fryser var 5 sekund och fastnar olika lång tid varje gång ger en mindre huvudvärk.

Någon med tips? Någon med liknande problem som löst det?

Jag fortsätter försöka uppdatera varje drivrutin jag hittar Nästa datorköp lutar åter mot mac

Det är galet varmt nu för tiden. Testa undervolta den med Intel XTU? Lite långsökt men gratis att testa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.