Vad använder ni för email?

Permalänk
Medlem

Jag använder Google Inbox

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaaX:

jag är genuint nyfiken på varför så många bryr sig så otroligt mycket, sålänge man inte har något att dölja så är det troligtvis inte ens någon som bryr sig om att ta reda på saker om dig

För min egen del, vilket jag skulle tro överrensstämmer med många andra här som försöker värna om sin integritet, handlar det inte i särskilt hög grad om att dölja en massa hemligheter utan om att försöka minska den mängd data om mig som utomstående parter har tillgång till.
Vi har ett förhållandevis fritt samhälle idag i Sverige, medan behovet att aktivt dölja sina kommunikationer är betydligt större i andra delar av världen där dina åsikter (även med våra mått sunda sådana) kan resultera i allt från svårighet att skaffa ett jobb till att du på ett eller annat sätt undanröjs. Världshistorien är fullproppad med sådana exempel och vi kan se utveckling åt det hållet inte särskilt långt från våra gränser. Det finns även en hel del historiska inhemska sådana exempel. Med vår tekniska utveckling finns idag möjligheter (och gott om praktiska exempel på) till global övervakning som NKVD och Stasi inte kunnat drömma om.
Det är därmed oerhört naivt att ta det nu gällande för givet, och i det perspektivet kan jag som individ inte avgöra vad som eventuellt kan ligga mig i fatet någon gång någonstans, men jag kan försöka minimera den personliga data vi så gladeligen annars strösslar omkring oss. Skulle jag exempelvis vilja resa till ett land där ett auktoritärt styre tagit över (låt oss dra till med Turkiet) i ett inte särskilt svårtänkbart framtidsscenario föredrar jag att de kikar i sin databas och konstaterar att "Vi har inte registrerat några anti-Erdoganåsikter, så du får komma in en sväng." framför ett "Du har sagt att Erdogan luktar svettig gris, du får inte komma in. Eller förresten... gris? In i finkan på direkten!". Söker jag ett jobb hos ett visst företag som köpt metadata från Google föredrar jag att de inte har tillgång till de tiotusentals sökningar och mail de skulle haft tillgång till om jag nyttjat Googles tjänster.
Därtill finns ett starkt incitament till att stödja tjänster som värnar om personlig integritet - även om jag själv kanske inte behöver det så finns det gott om människor som faktiskt gör det.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Jag är så gammal att jag har originalet förnamn.efternamn@hotmail.com
Och båda är endast 6 bokstäver och vanliga namn.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av twit:

För min egen del, vilket jag skulle tro överrensstämmer med många andra här som försöker värna om sin integritet, handlar det inte i särskilt hög grad om att dölja en massa hemligheter utan om att försöka minska den mängd data om mig som utomstående parter har tillgång till.
Vi har ett förhållandevis fritt samhälle idag i Sverige, medan behovet att aktivt dölja sina kommunikationer är betydligt större i andra delar av världen där dina åsikter (även med våra mått sunda sådana) kan resultera i allt från svårighet att skaffa ett jobb till att du på ett eller annat sätt undanröjs. Världshistorien är fullproppad med sådana exempel och vi kan se utveckling åt det hållet inte särskilt långt från våra gränser. Det finns även en hel del historiska inhemska sådana exempel. Med vår tekniska utveckling finns idag möjligheter (och gott om praktiska exempel på) till global övervakning som NKVD och Stasi inte kunnat drömma om.
Det är därmed oerhört naivt att ta det nu gällande för givet, och i det perspektivet kan jag som individ inte avgöra vad som eventuellt kan ligga mig i fatet någon gång någonstans, men jag kan försöka minimera den personliga data vi så gladeligen annars strösslar omkring oss. Skulle jag exempelvis vilja resa till ett land där ett auktoritärt styre tagit över (låt oss dra till med Turkiet) i ett inte särskilt svårtänkbart framtidsscenario föredrar jag att de kikar i sin databas och konstaterar att "Vi har inte registrerat några anti-Erdoganåsikter, så du får komma in en sväng." framför ett "Du har sagt att Erdogan luktar svettig gris, du får inte komma in. Eller förresten... gris? In i finkan på direkten!". Med tanke Söker jag ett jobb hos ett visst företag som köpt metadata från Google föredrar jag att de inte har tillgång till de tiotusentals sökningar och mail de skulle haft tillgång till om jag nyttjat Googles tjänster.
Därtill finns ett starkt incitament till att stödja tjänster som värnar om personlig integritet - även om jag själv kanske inte behöver det så finns det gott om människor som faktiskt gör det.

Tack för ett bra inlägg!

Alltid trevligt att se kritiskt tänkande och analyserande. Synd bara att inlägg som detta faktiskt verkar behövas...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Proffsmoddare

proton och gmail

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem

Jag använder ett uråldrigt Gmail-konto som jag registrerade när det var invite only. Jag har även ett gammalt hotmail-konto samt ett yahoo som används som spamfångare. Har faktiskt precis registrerat ett konto hos Protonmail och det ser riktigt bra ut. Jag gillar layouten helt klart.

Permalänk
Medlem

Jag använder en egen mail adress, tycker det är mycket skönare och litar mer på mig själv.
Så jag bara skapar t.ex spel@domän.se , social@domän.se och en massa fler.
På det viset kan jag hålla reda på allt, annars blir det väldigt rörigt för mig.

Permalänk
Medlem

Använder en NN@comhem.se sedan många år. Håller som bäst på att fasa ut den till förmån för en NN@Outlook.com-adress.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

Uteslutande Gmail, har massor med adresser.

Gmail är så smidigt integrerat i alla enheter jag kör (Win, Android, Chromebook) att ett byte skulle vara otänkbart. Dessutom har man ju haft flera adresser sedan Gmail var invite only och de är väl inarbetade.

Säkerheten känns bra i Gmail också och jag har inte fått ett enda spammail på säkert 10 år.

Sedan får Google gärna använda informationen till att rikta in reklam, det bryr jag mig inte ett dugg om.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Söker jag ett jobb hos ett visst företag som köpt metadata från Google föredrar jag att de inte har tillgång till de tiotusentals sökningar och mail de skulle haft tillgång till om jag nyttjat Googles tjänster.

Fast Google säljer inte identifierbar data, varför skulle de göra det?

Varför sälja hönan när man kan sälja äggen och ha hönan kvar?

Skall man vara orolig för att någon skulle sälja identifierbar data om en så är det de som inte har möjligheten att göra det som Google gör med den information de samlar in.

Permalänk
Medlem

Var med och crowdfundade ProtonMail när det skulle komma till; och har använt det exklusivt sedan dess. Skulle aldrig gå tillbaka! Outlook och Gmail har ju dessutom helt oanvändbara gränssnitt tycker jag personligen...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Comhem

Eftersom jag bor i en Comhemfastighet blev det Comhem för mig som jag varit nöjd med sedan början för 15 år sedan, men helt plötsligt krävde mitt mejlkonto att jag skrev in lösenordet som jag kan utantill men det var fel lösenord? Jag har ett annat mejlkonto hos Comhem som jag använde för att logga in på deras hemsida och Mina Sidor där jag böt lösenordet på det strulande mejlkontot. Men det var någonting som strulade så jag gjorde om proceduren som gjorde saken än värre.

Comhem berättade att efter att man hämtat nytt lösenord kan det gå en timme innan det är inlagt. Hämtar man då ett nytt lösenord så kan man inte logga in eftersom Comhem inte känner igen det senaste lösenordet men det vet man inte om så där sitter man och inte vet vad.
Comhem berättade att för att lösa problemet behövde man gå in i Safari-Inställningar-Lösenord där man loggar in och raderar adressen som ligger där, sedan skriver man in det senaste och allt fungerar igen.

Permalänk
Medlem

Egen domän med Exchange-lösning hos webbhotell.

Kostar men jag föredrar funktion och integritet och tror på att dela med mig med allmänheten när jag känner för det istället för att lägga sitt liv i andras händer där jag är varan och inte kunden.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gropenator:

Fast Google säljer inte identifierbar data, varför skulle de göra det?

Varför sälja hönan när man kan sälja äggen och ha hönan kvar?

Skall man vara orolig för att någon skulle sälja identifierbar data om en så är det de som inte har möjligheten att göra det som Google gör med den information de samlar in.

Nu tror jag dock att det mer var tänkt som ett exempel i illustrativt syfte, och inte ett specifikt hot som kändes som det mest sannolika.
Men om kassakon, som Google är van vid, börjar få slut på mjölk, så är det väl heller inte ett otänkbart scenario?
Det finns en orsak till att cheferna inte får fråga om ens politiska ståndpunkter, och liknande, längre.. Och jag tror då att vissa är villiga att betala en summa som många skulle anse vara motiverande, inte minst aktieägarna som gått back..

Permalänk

gsuit med egen domän.

namn@domän.se

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Privat är det Gmail och på jobb är det office 365.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dozix:

Privat är det Gmail och på jobb är det office 365.

Du kan ju lägga in vilken adress du vill i Outlook i Office 365.

OnT: Protonmail och Gmail.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Egen domän och låter webbhotellet hosta. Är det bara jag som använder imap?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Countermail

Permalänk
Avstängd

Använder för det mesta engångsmail för ickepersonliga saker, lirar hushmail för lite känsligare grejer och slutligen outlook & gmail för e-handel bl.a.

Permalänk
Medlem

En main Gmail, med 3-4 andra Gmail kopplade till det.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk

Gmail, Zoho.eu och ibland Sigaint för anonym kommunikation. Kör S/MIME och PGP, via plugins i Airmail. På min Zoho.eu accepterar jag endast krypterade mail per automatik. Alla okrypterade e-post bouncar.

Visa signatur

• Sun SPARC

Permalänk
Medlem

Har kvar en gammal hotmail adress och sen en nyare outlook för e-handel med mera. Sen har jag en gmail för youtube m.m. Utöver det har jag en egen domän hos ett webbhotell där jag har min privata seriösa mail eller vad man vill kalla det. Ja och sen såklart jobbmail om man vill räkna det.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 7700X | Sapphire Pulse RX 7900 XTX | 6000MHz 2x16GB | ASUS X670E-F

Tillbehör: G903 | PowerPlay | G513 | Pro X | Brio 4k | LG 34GN850 | Xbox Elite Controller Series 2

Konsol: Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Egen domän och låter webbhotellet hosta. Är det bara jag som använder imap?

Nope.

Egen mail med domän via namecheap. Kör webbgränssnitt i desktop och Imap i mobilen. Småpengar.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av frejohansson:

Hej allihop!

Okej, jag sitter nu med en gmail som jag har använt under ett par år. Den har fungerat bra, menu nu på senare tid känns det mer och mer som att det kanske inte är en sån bra idé att ha sin epost där?

Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är. Det är ungefär samma känsla som att spela slenderman på level 1 - Allt är till synes lugnt i skogen men kanske något illasinnat monster hägrar där mellan träden? Hahahaa förstår ni vad jag menar?

Gmail/Outlook/Självhostat etc, vad använder ni för något?

Protonmail.
Sen har jag tyvärr kvar gmail för några saker, finns på att göra listan att stänga ned gmail.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Gmail (G Suite) på jobbet, egen argsint mailserver på debian privat.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem

Gmail och Proton

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Inaktiv

Hotmail, använt det sen jag började använda e-mail, och har alltid funkat bra för vad jag gör med det (skicka e-mails, ta emot e-post etc).

Permalänk
Medlem

Min privata: Egna mailservrar som rullar postfix på Debian.
Jobbet kör numera Office365.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.