Postnord inför ny avgift på paket från Kina

Permalänk
Medlem

Beställde mobilskal från UK (London), bör jag vara orolig? Det är från Ebay men det är ingen Kina paket.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taft:

Beställde mobilskal från UK (London), bör jag vara orolig? Det är från Ebay men det är ingen Kina paket.

London är inom EU, du bör inte vara orolig.

Visa signatur

"Gräset är alltid vitare på vintern"

Permalänk
Medlem

Har beställt kinapaket för 3 veckor sen.
Fick att jag skulle betala in en avgift på 85,22 kr för moms och hanteringsavgift till moms.postnord.se/xxxxx

Kommer inte betala de då paketets värde är ca 40 sek!!

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av zlim:

London är inom EU, du bör inte vara orolig.

Än så länge ja. Det är minst två år innan brexit är klart och det förutsätter att man sätter igång snart.

Skrivet av atego:

Har beställt kinapaket för 3 veckor sen.
Fick att jag skulle betala in en avgift på 85,22 kr för moms och hanteringsavgift till moms.postnord.se/xxxxx

Kommer inte betala de då paketets värde är ca 40 sek!!

Du visste antagligen om att detta var på ingång och ändå beställde du något för en struntsumma. Alltså har du ingen annan än dig själv att skylla.

Observera att det är inte när man beställt det som är det väsentliga här utan det är när det anlände till den svenska tullen.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Skrivet av Recall:

Fick ytterligare 3 brev idag utan någon avgift. Allt beställt i mitten av februari.

Finns det någon spårningsinfo? De kan ju ha passerat Arlanda/Toftanäs före första mars och sedan blivit liggande någonstans. Passerade de utrikesterminalen före första mars, uppfattar jag det som att det gamla förfarandet gäller. Om Postnord hanterar försändelserna som B-post kan det ta ett tag för försändelsen att förflytta sig från utrikesterminalen till mottagaren.

Ser det ut som att försändelserna skickats via något EU-land så att Postnord kan ha missuppfattat att de kom från Kina?

Skrivet av Xinpei:

Än så länge ja. Det är minst två år innan brexit är klart och det förutsätter att man sätter igång snart.

Tvåårsperioden satte igång i samband med att David Davis (tror jag det var) överlämnade utträdesansöka till EU i Bryssel den 29 mars förra året. Om inget annat bestäms, lämnar Storbritannien EU den 29 mars nästa år, även om man inte lyckas få till några förhandlingar. Vad som händer då beror på vad man får till för avtal mellan EU och britterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Tvåårsperioden satte igång i samband med att David Davis (tror jag det var) överlämnade utträdesansöka till EU i Bryssel den 29 mars förra året. Om inget annat bestäms, lämnar Storbritannien EU den 29 mars nästa år, även om man inte lyckas få till några förhandlingar. Vad som händer då beror på vad man får till för avtal mellan EU och britterna.

De blir vanligt tredjeland från och med 30 mars 2019 om de inte förhandlar fram något specialavtal. Sen har vi ju det faktum att Skottland kanske lämnar Storbritannien om de konservativa partiet får sin vilja igenom och landet hamnar utanför både den gemensamma marknaden såväl som tullunion. Alternativt att de får en ny regeringskris och nyval igen, då Labour, SNP och Liberaldemokraterna vill stanna i den gemensamma marknaden. Blir också problem med Nordirland om de ska stå utanför den gemensamma marknaden, gränsfrågan mot Irland är känslig. Är lite mer komplicerat än att bestämma vilka villkor Amazon eller Ebaysäljare ska få.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

De blir vanligt tredjeland från och med 30 mars 2019 om de inte förhandlar fram något specialavtal. Sen har vi ju det faktum att Skottland kanske lämnar Storbritannien om de konservativa partiet får sin vilja igenom och landet hamnar utanför både den gemensamma marknaden såväl som tullunion. Alternativt att de får en ny regeringskris och nyval igen, då Labour, SNP och Liberaldemokraterna vill stanna i den gemensamma marknaden. Blir också problem med Nordirland om de ska stå utanför den gemensamma marknaden, gränsfrågan mot Irland är känslig. Är lite mer komplicerat än att bestämma vilka villkor Amazon eller Ebaysäljare ska få.

Inte en chans att EU ger Storbritannien ett specialavtal. Storbritannien vill slippa den fria rörligheten för personer men forfarande vara en del av den fria rörligheten för tjänster,varor, och kapital. Inte heller en chans att de tre EES-länderna, eller Schweiz, skulle stilla se på om det hände.

Och mycket svårt att tro att Storbritannien skulle gå med på den fri rörligheten för personer, utan tvekan var motståndet mot det som fick många att rösta för att lämna.

Så frågan är mera om Storbritannien rasar ut ur EU den 30 mars nästa år eller om det blir någon form av övergångsperiod fram till och med 31 december 2020, under vilken tid som landet fortfarande kommer att ingå i tullunionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Inte en chans att EU ger Storbritannien ett specialavtal. Storbritannien vill slippa den fria rörligheten för personer men forfarande vara en del av den fria rörligheten för tjänster,varor, och kapital. Inte heller en chans att de tre EES-länderna, eller Schweiz, skulle stilla se på om det hände.

Och mycket svårt att tro att Storbritannien skulle gå med på den fri rörligheten för personer, utan tvekan var motståndet mot det som fick många att rösta för att lämna.

Så frågan är mera om Storbritannien rasar ut ur EU den 30 mars nästa år eller om det blir någon form av övergångsperiod fram till och med 31 december 2020, under vilken tid som landet fortfarande kommer att ingå i tullunionen.

Men det är ju det som gör det så dumt. Det bästa Storbritannien har att hoppas på är att bli som de andra EES länderna. Vilket betyder att man blir tvungen att följa alla reglerna, inte har något att säga till om, osv.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Inte en chans att EU ger Storbritannien ett specialavtal. Storbritannien vill slippa den fria rörligheten för personer men forfarande vara en del av den fria rörligheten för tjänster,varor, och kapital. Inte heller en chans att de tre EES-länderna, eller Schweiz, skulle stilla se på om det hände.

Och mycket svårt att tro att Storbritannien skulle gå med på den fri rörligheten för personer, utan tvekan var motståndet mot det som fick många att rösta för att lämna.

Så frågan är mera om Storbritannien rasar ut ur EU den 30 mars nästa år eller om det blir någon form av övergångsperiod fram till och med 31 december 2020, under vilken tid som landet fortfarande kommer att ingå i tullunionen.

Ärligt talat är det bara det konservativa partiet som har den inställningen, och får den råda tillsammans med deras övriga ståndpunkter så kommer det snart inte finnas något Storbritannien och Nordirland. EU, EU-parlamentet eller Europeiska rådet vill knappast vara ansvariga för att bryta isär Storbritannien, så Storbritannien kommer ha möjlighet att förhandla till sig fördelar som varken EES+Schweiz eller Turkiet har. Rörlighetsdirektivet har de redan brutit mot som EU-medlemmar i många år. Deras regering kommer säkert få till olika avtal, problemet är att regeringen inte har något brett stöd på hemmaplan för vad de vill få ut av det hela, och det kan räcka för att vi ska få en ny stat att samarbeta med om några år.

De konservativa vill inte att de är kvar i tullunionen och den gemensamma marknaden ens i en kortare övergångsperiod, men vi får väl se om de kan hålla kvar vid den ståndpunkten eller inte. Ny majoritet är ju fortfarande 4 år bort.

Permalänk
Medlem

Hej! Har fått flera sms från posten där ja ska betala X antal kronor för mina paket från eBay. Det är ju strunt värden på paketen så känns lönlöst att betala. Dock undrar jag vad som händer om jag inte betalar? Finns då risk för att det skulle kunna gå vidare till kronofogden? Om det då blir som en räkning liksom? Någon som har nån info kring detta?

För man borde ju kunna säga till posten att de är någon annan som har beställt i ens namn, då ska man ju heller inte behöva betala?

Tack på förhand!

Visa signatur

"They say we die twice. Once when the breath leaves our body, and once when the last person we know says our name."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ärligt talat är det bara det konservativa partiet som har den inställningen, och får den råda tillsammans med deras övriga ståndpunkter så kommer det snart inte finnas något Storbritannien och Nordirland. EU, EU-parlamentet eller Europeiska rådet vill knappast vara ansvariga för att bryta isär Storbritannien, så Storbritannien kommer ha möjlighet att förhandla till sig fördelar som varken EES+Schweiz eller Turkiet har. Rörlighetsdirektivet har de redan brutit mot som EU-medlemmar i många år. Deras regering kommer säkert få till olika avtal, problemet är att regeringen inte har något brett stöd på hemmaplan för vad de vill få ut av det hela, och det kan räcka för att vi ska få en ny stat att samarbeta med om några år. D

De konservativa vill inte att de är kvar i tullunionen och den gemensamma marknaden ens i en kortare övergångsperiod, men vi får väl se om de kan hålla kvar vid den ståndpunkten eller inte. Ny majoritet är ju fortfarande 4 år bort.

Hur menar du att Storbritannien skall ha brutit mot rörlighetsdirektivet i många år?

Det enda jag kan tänka mig, och det är ju inte att bryta mot direktivet, är att ett EU-land har rätten till att blockera möjligheten att medborgare från nya medlemsländer skall kunna arbeta i landet i upp till fem år (med möjlighet till ytterligare två år), något som Storbritannien har utnyttjat till max... Kroater kommer ju först att få rätten att fritt arbeta i Storbritannien i juli, om då Storbritannien inte då begär en förlängning på två år.

Förövrigt är jag tveksam till att Storbritannien kommer att få avtal bättre än EES och Schweiz, och defintivt inte att de skulle slippa att följa rörlighetsprincipen, får de det så öppnar EU sig för att ytterligare stater lämnar eller att EES-länderna och Schweiz kräver omförhandlade avtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcmixx:

Hej! Har fått flera sms från posten där ja ska betala X antal kronor för mina paket från eBay. Det är ju strunt värden på paketen så känns lönlöst att betala. Dock undrar jag vad som händer om jag inte betalar? Finns då risk för att det skulle kunna gå vidare till kronofogden? Om det då blir som en räkning liksom? Någon som har nån info kring detta?

För man borde ju kunna säga till posten att de är någon annan som har beställt i ens namn, då ska man ju heller inte behöva betala?

Tack på förhand!

Bara att inte betala, det kommer skickas tillbaka till säljaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Hur menar du att Storbritannien skall ha brutit mot rörlighetsdirektivet i många år?

Trodde inte detta var något jag behövde utveckla, och har inte riktigt tid att göra det nu. De har inte implementerat direktivet i sin helhet och det finns därför flera processer i EU-domstolen angående detta, de har tidigare kritiserats av EU-kommissionen för att inte följa direktivet på flera punkter.

Kommer de helt eller delvis vara med i tullunionen så kan de få bättre läge än EES+Schweiz, finns fortfarande en del administration och mindre handelshinder mellan EU och EES-länder exempelvis. Frågan där när det gäller handel är mer om det kommer bli lika enkelt att beställa från en liten Ebay-säljare som från Amazon, om verksamhet som Steam (som betalar in skatter via VAT-MOSS) kommer finnas kvar i landet osv.

Permalänk
Medlem

Ett tips för de som letar efter kryphål. Köpte på EBay en Xbox kontroll till datorn. Valde att sätta säljarens område (item location) inom Europa och fick snarlika priser.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Sitter på gamla grejer.

Permalänk
Skrivet av tcmixx:

Hej! Har fått flera sms från posten där ja ska betala X antal kronor för mina paket från eBay. Det är ju strunt värden på paketen så känns lönlöst att betala. Dock undrar jag vad som händer om jag inte betalar? Finns då risk för att det skulle kunna gå vidare till kronofogden? Om det då blir som en räkning liksom? Någon som har nån info kring detta?

Skrivet av Gropenator:

Bara att inte betala, det kommer skickas tillbaka till säljaren.

Enligt en propagandaartikel från Postnord i Dagens Nyheter skickar Postnord ut en påminnelse på papper om du inte betalar inom tre dagar. Påminnelsen kan du också strunta i. Tänk på att säljaren kanske inte återbetalar något om försändelsen går i retur till Kina.

Permalänk
Medlem

Knackade på dörren igår. Betalar licensavgift för TVn tänkte jag. Vem kan de vara? Men det var en trevlig brevbärare med två skrymmande brev från Kina. Väldigt ledsen att den eran är över. Sitta och bläddra i Aliexpress (ägaren multi miljardär nu) medans man åker till jobbet. F-n gör vi nu?? 85% av det jag har handlat från Aliexpress finns inte att köpa i Sverige.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hurtigbullen:

Men inte köper du saker från någon krona på postorder inom EU och betalar frakt, eller?

Jag köper saker för tior inklusive frakt inom EU hela tiden, så visst är en mer än en fördubbling av kostnaden ganska orimlig.

Skrivet av Hurtigbullen:

Varför ska du köpa en enskild småsak från Kina och tycka att det är normalt?

Vilken konstig fråga. Varför inte?

Skrivet av Hurtigbullen:

Det rör sig ju faktiskt om import och då ska ju någon göra det administrativa arbetet. Det är bara att inse att det är en del av den kostnad som finns med importera saker och hantera den därefter. Precis som man gjort sen många år så får man helt enkelt se till att köpa flera saker på en gång för att få ner frakt och importkostnader per pryl.

Vilket ju är därför småhandlarna på till exempel Tradera jublar då man, till skillnad från enskilda personer har användning av 100 HDMI-kablar och det kostar ju precis lika mycket att importdeklarera 100 kablar som det gör att importdeklarera en kabel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hurtigbullen:

Det som faktiskt gällde när du beställde var att du skulle betala 125:- (Postens dåvarande avgift) samt 25% moms (lag) på hela köpesumman och fraktkostnad.

Fast enligt Postnord har de ju släppt försändelser under 22 euro i 26 år och hänvisar till någon lag någonstans som sedan Tullverket nu sagt inte gäller. Så att det skulle läggas på 125 spänn och moms på samtliga försändelser innan den 1a mars är ju en duktig verklighetsförvridning.

Om dessutom inte Postnord/Tullverket/staten ens vill att man betalar in moms (ref. Mr.B) vad skall man anta då.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av atego:

Har beställt kinapaket för 3 veckor sen.
Fick att jag skulle betala in en avgift på 85,22 kr för moms och hanteringsavgift till moms.postnord.se/xxxxx

Kommer inte betala de då paketets värde är ca 40 sek!!

Ja, enligt Postnord själva kommer det vara "hundratusentals" liknande fall och det kommer kosta skattebetalarna dussintals miljoner; 200 spänn per försändelse multiplicerat med, tja, säg 500,000, det är 100 miljoner, det.

Det här är enna bra genomtänkt, alltså.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av chrisrolex:

Ett tips för de som letar efter kryphål. Köpte på EBay en Xbox kontroll till datorn. Valde att sätta säljarens område (item location) inom Europa och fick snarlika priser.

fast det där är ju inget kryphål, du har importerat inom EU och behöver inte betala vare sig moms eller avgift. Att det är så här folk kommer att göra verkar man inte tänkt på för detta kommer ju så klart inte minska på paketmängden vilket naturligtvis är anledningen till att man infört detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

fast det där är ju inget kryphål, du har importerat inom EU och behöver inte betala vare sig moms eller avgift. Att det är så här folk kommer att göra verkar man inte tänkt på för detta kommer ju så klart inte minska på paketmängden vilket naturligtvis är anledningen till att man infört detta.

Det är skillnad på vad postnord får för att leverera en försändelse från Kina eller från ett land i EU...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAMIKIRI:

Knackade på dörren igår. Betalar licensavgift för TVn tänkte jag. Vem kan de vara? Men det var en trevlig brevbärare med två skrymmande brev från Kina. Väldigt ledsen att den eran är över. Sitta och bläddra i Aliexpress (ägaren multi miljardär nu) medans man åker till jobbet. F-n gör vi nu?? 85% av det jag har handlat från Aliexpress finns inte att köpa i Sverige.

Tja, jag känner som så att i och med ändringen till 75:- för billigare paket känns det ändå okej.
Eftersom det oftast (alltid?) är fraktfritt så är egentligen dom 75:- inte mycket värre än en fraktavgift vid köp från en handlare i Sverige...

Men generellt, absolut.... det är en "era" som är över helt enkelt, på gott och på ont.
Det som ändå gjorde mig positiv till avgiften var när jag i lokaltidningen läste den där "korta frågan" till folk på stan med ett foto, och två kids som såg ut att max gå i mellanstadiet, på frågan "vad ska du göra på sportlovet?", svarade "handla saker på Wish". Herregud.
Tror det var då poletten trillade ner för mig, hur det kan komma in 100-150k paket per dygn. Hade aldrig någonsin kunnat tro att typ 10 åringar sitter och klickar hem krimskrams från Wish.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Så vitt jag vet har inte Tullen något med paketen att göra, däremot har PostNord gått ut med att alla paket som kommer märkta som "gåva" med et lågt värde, och en person som avsändare, kommer hanteras som legitima gåvor, och ingen moms / avgift kommer tas ut.

Tullen har allt med paketen att göra. Det är på deras uppdrag som postnord har stramat upp hanteringen. Dessutom är det så att Postnord endast ska tulldeklarera utefter de uppgifter som finns på paketet. Om dom misstänker att innehållet inte stämmer med deklarationen så är det endast tullen som får lov att öppna paketet, alltså ska postnord lämna över dessa till just tullen.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gropenator:

Det är skillnad på vad postnord får för att leverera en försändelse från Kina eller från ett land i EU...

Jaha, det... är mycket möjligt men det har ju hursomhelst inget att göra med om det är ett "kryphål" eller inte att importera saker inom EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Det är skillnad på vad postnord får för att leverera en försändelse från Kina eller från ett land i EU...

Avgiften sänktes, hade de velat avskräcka köpare hade de behållit den på 125 kr. Att de har en avgift är bara för att de utför en tjänst, inte för att sänka volymen eller få betalt för Kina-brev.

Sedan så är det andra terminaler paket från EU passerar, så kaos på utrikesterminaler påverkar inte dessa försändelser.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BasseBaba:

Tja, jag känner som så att i och med ändringen till 75:- för billigare paket känns det ändå okej.
Eftersom det oftast (alltid?) är fraktfritt så är egentligen dom 75:- inte mycket värre än en fraktavgift vid köp från en handlare i Sverige...

Det är egentligen inte "fraktfritt" då säljare ibland anger samma vara för, säg 50 + 50 i frakt medans en annan anger 100 men fraktfritt. För oss importörer är det ju strunt samma, det påverkar ju normalt sätt inte priset någonting då man betalar moms på frakten också.

Skrivet av BasseBaba:

Det som ändå gjorde mig positiv till avgiften var när jag i lokaltidningen läste den där "korta frågan" till folk på stan med ett foto, och två kids som såg ut att max gå i mellanstadiet, på frågan "vad ska du göra på sportlovet?", svarade "handla saker på Wish". Herregud.
Tror det var då poletten trillade ner för mig, hur det kan komma in 100-150k paket per dygn. Hade aldrig någonsin kunnat tro att typ 10 åringar sitter och klickar hem krimskrams från Wish.

Sade pojkarna att det var "krimskrams" dom skulle köpa? Det är rätt intressant egentligen att dom flesta som använder ungefär samma terminologi är dom som är för denna ändring men helt utan att kunna konkret nämna vem som importerar detta skräp, vad det är för något och varför. Blir ju lite ett straw man-argument och ett sätt att nervärdera folk som importerar prylar från till exempel Kina. För egen del handlar jag endast saker jag behöver, men jag antar att jag är minoritet, då. Varför jag inte skulle kunna köpa en näve skruvar från Kina för en tredjedel av priset Clabbe tar utan att bli klassad som miljöbov eller liknande övergår faktiskt mitt förstånd.

Permalänk
Skrivet av VresiBerba:

Ja, enligt Postnord själva kommer det vara "hundratusentals" liknande fall och det kommer kosta skattebetalarna dussintals miljoner; 200 spänn per försändelse multiplicerat med, tja, säg 500,000, det är 100 miljoner, det.

Varifrån får du kostnaden på 200 spänn per försändelse?

Skrivet av BasseBaba:

Det som ändå gjorde mig positiv till avgiften var när jag i lokaltidningen läste den där "korta frågan" till folk på stan med ett foto, och två kids som såg ut att max gå i mellanstadiet, på frågan "vad ska du göra på sportlovet?", svarade "handla saker på Wish". Herregud.
Tror det var då poletten trillade ner för mig, hur det kan komma in 100-150k paket per dygn. Hade aldrig någonsin kunnat tro att typ 10 åringar sitter och klickar hem krimskrams från Wish.

Hur funkar det egentligen? Tullveket tillämpar åldersdiskriminering på så vis att importören måste vara minst 18 år, så vad händer då deras försändelser kommer till Sverige? Å andra sidan är det valfritt att ange importörens personnummer om värdet understiger 10.000 kr, så Postnord kanske inte gör sig besväret att kolla upp importörens ålder.

Skrivet av Bläckman:

Tullen har allt med paketen att göra. Det är på deras uppdrag som postnord har stramat upp hanteringen. Dessutom är det så att Postnord endast ska tulldeklarera utefter de uppgifter som finns på paketet. Om dom misstänker att innehållet inte stämmer med deklarationen så är det endast tullen som får lov att öppna paketet, alltså ska postnord lämna över dessa till just tullen.

Dessutom har Tullverkets personal rätt att gå runt på utrikesterminalerna. Postnord har gjort propagandafilmer som visar tulltjänstemän som går runt med knarkhundar på en utrikesterminal.

Skrivet av Petterk:

Sedan så är det andra terminaler paket från EU passerar, så kaos på utrikesterminaler påverkar inte dessa försändelser.

Hur menar du? Ytpost från Japan kommer till Toftanäs postterminal som första anhalt i Sverige. Ytpost från Tyskland går också via Toftanäs. Arlanda postterminal tar emot flygpostförsändelser från hela världen, både från länder inom och länder utanför EU.

Här har kineserna skickat något till Estland där det oförtullat skickats vidare till Sverige som rek och den försändelsen har Postnord förtullat. Oförtullade rek från Kina som fått ny adresslapp i Estland måste väl rimligtvis skickas i samma postsäck som vanliga rek från Estland?

Skrivet av VresiBerba:

Det är egentligen inte "fraktfritt" då säljare ibland anger samma vara för, säg 50 + 50 i frakt medans en annan anger 100 men fraktfritt. För oss importörer är det ju strunt samma, det påverkar ju normalt sätt inte priset någonting då man betalar moms på frakten också.

Du betalar moms på hela beloppet, men det är annorlunda med tull. Om kineserna skickar en postsäck med planet från Peking till Arlanda, betalar du tull på frakten från Peking till Arlanda medan frakten från Arlanda till ditt postombud är tullfri.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kommenterande:

Varifrån får du kostnaden på 200 spänn per försändelse?

Intressant att du frågade om det istället för att kommentera fenomenet. Spelar det egentligen någon roll om det är 50, 75 eller 100 miljoner?

Men för all del, siffran är baserad på vad Staten/Postnord tar för en tulldeklaration, vilken är/skall vara en självkostnadsavgift, och den är på 125 kronor (jag tänker ignorera 75-kronorskostnaden för tillfället). Sedan tillkommer lagerhantering, transport till och från dito, två brevutskick varav en påminnelse samt administrationskostnader för ombesörjning av återtransport till avsändaren.

Är det 200 spänn? Fuck if I know, men oavsett så är det en omfattande logistikhantering som uppenbarligen kostar pengar och dom 200 kronorna jag nämner är precis som all annan data i denna tråden fullständigt tagen ur luften. Precis som den "miljardförlust" som staten ådrog sig när Postnord inte tog ut moms på försändelser med ett värde under 22€. M-hm, jamen eller hur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Hur menar du? Ytpost från Japan kommer till Toftanäs postterminal som första anhalt i Sverige. Ytpost från Tyskland går också via Toftanäs. Arlanda postterminal tar emot flygpostförsändelser från hela världen, både från länder inom och länder utanför EU.

Här har kineserna skickat något till Estland där det oförtullat skickats vidare till Sverige som rek och den försändelsen har Postnord förtullat. Oförtullade rek från Kina som fått ny adresslapp i Estland måste väl rimligtvis skickas i samma postsäck som vanliga rek från Estland?

Toftanäs som helhet har väl förmåga att hantera 400 000 paket per dygn under black friday medan de normalt kanske hanterar 140 000. Leveranser från Tyskland kan köra till någon av de andra terminalerna om den relevanta avdelningen är helt upptagen, finns inget som egentligen hindrar det. UPK är en annan avdelning än paketterminalen, vanliga sorteringsmaskinerna och banden är ju inte begränsningen när det gäller detta heller. Volymerna har vad jag förstått varit väldigt liten när det gäller utrikespaket/brev i Toftanäs – 2014 pratade de om 10 000 paket dagligen under julhandeln. När det gäller Arlanda så säger visst inte Kineserna till när brevsäckarna kommer, från Europa får de någon form av förhandsinformation. Hur estniska posten skickar grejer får du nog fråga dem Rimligen skickar man inte oförtullat på precis samma sätt som grejer som kommer från EU. För hur det kan se ut hos PostNord i Arlanda så kan du kika på deras egna film från i julas – https://www.youtube.com/watch?v=RH9QJQHSGo4.

Sen avlastar det ju nya terminalen i Örebro om det nu skulle varit så att folk sluter beställa från utanför EU, men folk kommer fortsätta beställa, frågan är mest vad och eftersom frakten för brev, särskilt mindre sådana är så billig kommer dock flödet se ganska lika ut. Alltså i den mån att säljare fortfarande kommer skicka småprylar i varsitt egna brev/varubrev. Hade du beställt 5 grejer från en sida och inte fått fem olika paket kanske de hade varit lite mindre stressade när det gäller att sortera dessa.

Permalänk
Medlem

OM du inte betalar kommer du få en påminnelse och sedan lämnas ärendet till kronofogden.

Postnord tar ut en hanteringsavgift och den kommer du inte undan. Även om du inte tar ut paketet
så har Postnord redan hanterat ärendet och vill ha betalt.

Visa signatur

"That Rally Guy"