Microsoft lägger ned Windows 10 S till förmån för S Mode

Permalänk
Melding Plague

Microsoft lägger ned Windows 10 S till förmån för S Mode

Microsoft meddelar att Windows 10 S kommer upphöra att existera som en fristående produkt framöver, för att istället implementeras som ett eget läge i samtliga versioner av Windows.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Detta hörde jag för flera månader sedan, men nu sa de det igen.

Jag tycker det låter vettigt, det kostar att underhålla 2 system och ställer till med en massa problem. Det man skulle kunna spara in genom att göra dem separata är mindre resurskrävande, men billiga datorer blir allt bättre. För riktigt budgetsystem så är det väl Arm som gäller?

Permalänk
Medlem

Inte en dag för tidigt. En av anledningarna till att jag äskar Windows 10 är ju för att det är ETT Windows, inte massa små pluttversioner och krimskrams hit och dit.

Hoppas nu bara att det blir samma med "pro professional" och det där tramset, som verkligen bara är förvirrande och skumt. Har man pro så har man pro, tycker jag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Superbra!
Då kan man enheter komma med S Mode aktiverat från början så kan man köra det på, och om man märker att man känner sig begränsad och behöver mer, då kan man bara slå av S Mode.

Permalänk
Medlem

Bra att veta, det går fortfarande att gratis uppgradera Windows 7/8 till Windows 10.
Har gjort detta på ett par datorer senaste dagarna.

http://www.zdnet.com/article/heres-how-you-can-still-get-a-fr...

Permalänk
Medlem

Det är mycket bättre, man kan ju byta mellan andra Windows versioner så varför inte S... Har dock inte en enda kund som kör S. Antar att det kan vara bra om man ligger i molnet only.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Kan vi få en "D Mode" då också?
Desktop, alla oldschool, bara X86 program (inga appar)?

Annars är det bra att man kan välja iaf, definitivt positivt tänkt.

Skrivet av Ozzed:

Inte en dag för tidigt. En av anledningarna till att jag äskar Windows 10 är ju för att det är ETT Windows, inte massa små pluttversioner och krimskrams hit och dit.

Hoppas nu bara att det blir samma med "pro professional" och det där tramset, som verkligen bara är förvirrande och skumt. Har man pro så har man pro, tycker jag.

Inte en chans... MS vill ju sälja detta.
Pro nerdraderades ju pga det var så många hemma som hade det, och därför fick gratis uppgradering. Så Pro eller "Pro Home" (som jag numera kallar det), är budget versionen numera och jag är inte förvånad om man smälter-ihop dessa till en snart nog.

"Pro Enterprise" är ju vad Pro borde varit... Och detta är reserverat för företag igen, som Pro var från början tänkt att vara med Win 2000 Pro osv.

Btw... "Ett Windows"?
Har du tittat efter hur otroligt många versioner av detta "ett OS" som MS måste hålla på att underhålla idag?
Ta en liten titt här annars: https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_10_version_history

SAC + LTSC, Home, Pro Home, Pro Ent, Ent, Server, Mobil, LTSB versioner av detta osv...
Det är enormt många branches, detaljer och versioner. De har flera versioner och klydd nu än de någonsin haft med tidigare OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Detta hörde jag för flera månader sedan, men nu sa de det igen.

Jag tycker det låter vettigt, det kostar att underhålla 2 system och ställer till med en massa problem. Det man skulle kunna spara in genom att göra dem separata är mindre resurskrävande, men billiga datorer blir allt bättre. För riktigt budgetsystem så är det väl Arm som gäller?

Det hörde nog de flesta här, blev väl bara 100% bekräftat nu.

Jag tycker också detta låter vettigt, istället för att låsas till en av dem så får alla nu möjligheten att välja. Tummen upp för M$ från mig.

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon159643:

Detta hörde jag för flera månader sedan, men nu sa de det igen.

Jag tycker det låter vettigt, det kostar att underhålla 2 system och ställer till med en massa problem. Det man skulle kunna spara in genom att göra dem separata är mindre resurskrävande, men billiga datorer blir allt bättre. För riktigt budgetsystem så är det väl Arm som gäller?

Jag läste lite om det här i början av februari men då var informationen lite luddig och med en hel del spekulationer så den här nyheten rätar väl ut lite märkliga frågetecken.
Det här läste jag:
https://www.theverge.com/2018/2/3/16968024/microsoft-windows-...

Däri står det något i stil med att en del datorer som säljs med win10 pro kan komma med S mode aktiverat och att det skulle kunna kosta 49$ att låsa upp detta. Windwos 10pro som alltså skulle vara nedlåst. Det lät ju minst sagt knäppt.
Visserligen är det väl fortfarande inte helt uteslutet, men vad Microsoft själva gått ut med nu innehåller inget om den typen av paywalls. Istälelt verkar S mode finnas tillgängligt för alla att använda om så önskas vilket låter bra mycket bättre.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Kan vi få en "D Mode" då också?
Desktop, alla oldschool, bara X86 program (inga appar)?

Annars är det bra att man kan välja iaf, definitivt positivt tänkt.

Inte en chans... MS vill ju sälja detta.
Pro nerdraderades ju pga det var så många hemma som hade det, och därför fick gratis uppgradering. Så Pro eller "Pro Home" (som jag numera kallar det), är budget versionen numera och jag är inte förvånad om man smälter-ihop dessa till en snart nog.

"Pro Enterprise" är ju vad Pro borde varit... Och detta är reserverat för företag igen, som Pro var från början tänkt att vara med Win 2000 Pro osv.

Btw... "Ett Windows"?
Har du tittat efter hur otroligt många versioner av detta "ett OS" som MS måste hålla på att underhålla idag?
Ta en liten titt här annars: https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_10_version_history

SAC + LTSC, Home, Pro Home, Pro Ent, Ent, Server, Mobil, LTSB versioner av detta osv...
Det är enormt många branches, detaljer och versioner. De har flera versioner och klydd nu än de någonsin haft med tidigare OS.

Beror väl på hur man menar. Det jag syftar på är att jag kan använda min nu köpta retail-licens om 25 år för att få vad som nu är senaste uppdateringen "Fall summer and spring creators innovators terminators procreators edition" eller vad det nu kan tänkas heta, med samma mycket som jag har idag.

Istället för att tvingas köpa ny licens när det släpps en ny version.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Inte en dag för tidigt. En av anledningarna till att jag äskar Windows 10 är ju för att det är ETT Windows, inte massa små pluttversioner och krimskrams hit och dit.

Hoppas nu bara att det blir samma med "pro professional" och det där tramset, som verkligen bara är förvirrande och skumt. Har man pro så har man pro, tycker jag.

Man tycker ju MS borde ha lärt sig med Vista att det bara blir onödigt krångligt med en massa olika versioner.
Pro och Home kan jag förstå, eftersom en hemanvändare inte behöver funktioner som att joina till en domän, applicera GPO'er centralt o.s.v. Men jag är tveksam till att det behövs något mer än Home och Pro. Antingen är man en hemanvändare eller en företagsanvändare...

Sedan tycker jag det är löjligt att man inte kan få en RDP server i Home eftersom det är väldigt användbart för att logga in på olika datorer som kanske står lite dumt till. Finns ju ändå alternativ som Chrome Remote Desktop så jag kommer knappast skaffa Pro bara för den funktionen...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Beror väl på hur man menar. Det jag syftar på är att jag kan använda min nu köpta retail-licens om 25 år för att få vad som nu är senaste uppdateringen "Fall summer and spring creators innovators terminators procreators edition" eller vad det nu kan tänkas heta, med samma mycket som jag har idag.

Istället för att tvingas köpa ny licens när det släpps en ny version.

Och detta kommer du inte kunna, iaf inte som du verkar tro. Att du kan fortsätta använda "samma version" ja, men inte funktionerna.

MS har redan minskat antalet funktioner mer och mer i Pro (Home) och den är gratis av den anledningen. Du kommer dock fortfarande kunna ha ett Windows som de lovat skulle jag tro, men om de fortsätter som de gjort innan kommer nog dessa två smälta ihop till en. För de vill inte att företag ska använda den billiga, och de vill inte att du ska få företags funktionerna att kunna välja.

Hela grunden bygger på exakt det jag också minns jag fick förklarat för mig av MS utvecklare på mässorna. Allt blir i 3 steg.

Insider - test version
Home - (bugg fix/test i större skala)
Enterprise - Stabilt för företaget, när allt rättats till.

Alla versioner går ju igenom denna cykel, och det är bara titta på hur senaste versionerna varit för att se hur bra detta stämmer. Denna info fick jag btw redan 2015.. så det är inget "nytt", utan detta är planen. Titta på datumen för SAC på Home/Pro vs Ent/Edu... de är förskjuta 6 mån av en anledning.

Detta är ju varför Enterprise inte fick gratis uppgradering, för det är hos företagen de räknar med att sälja Pro Ent för enkla datorer, Ent för högsta nivån och server licenserna som då kan få längre supporttid och senare lansering. Då är allt beta testat av alla hemanvändare åt MS... och de kunde sparka buggtestare som de också gjort, och anlitar dig som det istället, där du får "gratis OS" som betalning.

Så gratis är gott... men vad får du för det?

Permalänk
Avstängd

Dom skulle satsa på ett 64 bits windows to rule em all och lär vara förbannat mycket mindre krångel med en version för alla och fukusera alla resurser mot det än att mjölka på skitsaker i olika versioner

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Exakt, win10 är bara "gratis" på riktigt om man har tur och inte råkar drabbas av buggarna, därifrån kommer alla glada kunder som predikar för hur bra win10 är som är gratis osv.
Jag tröstar mig med att den skaran garanterat kommer krympa med att mer tid förflyter, efter som det oundvikligen kommer vara färre och färre användare som inte har drabbats av en riktigt jobbig bugg desto längre tid som förflutit.

Precis som med internet tar jag hellre en stabil lina än en lina som är jävligt snabb men som är opålitlig. Så även i framtiden kommer jag sitta där och betala för mina årliga windows licenser - precis som jag gjort alla år innan dess. Vanliga win10 är för folk som gillar snåla / hellre chansar på att inte dras in i frustrerande buggar än att betala en licens.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

I mitt tycke borde "home" versionen ha alla pro funktioner men man kan köpa 24/7 support för x antal pengar, vanliga användare kan tjorva på hemma medans företag och dylikt kommer få support för de mer avancerade grejerna.

Ett sätt vore att ha likt ett "S" och utvecklar läge, sedan helt enkelt lägga till ett "Pro" läge så alla oanvändbara funktioner för bertil 76 inte är öppna normalt.

Sedan kan man döpa om 10 pro workstation till 10 workstation eller 10 pro och låta det vara sin egen grej som faktiskt ska vara något utöver en nerlåst 10 "pro" version.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Skumt att S-läget skulle innebära bättre strömsparlägen. Varför drar datorn mindre ström bara för att man kör appar ifrån Microsofts app-butik?

Låter mer som ett sätt att få folk att använda S-läget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av A7V:

Skumt att S-läget skulle innebära bättre strömsparlägen. Varför drar datorn mindre ström bara för att man kör appar ifrån Microsofts app-butik?

Låter mer som ett sätt att få folk att använda S-läget.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror inte det är helt otänkbart ändå. Microsoft har visat upp att man spar en del batteri av att köra exempelvis edge jämfört med de andra webbläsarna. Med de utökade behörigheterna som UWP ger kan man säkert enklare kontrollera hur bakgrundsappar agerar också. Samma grej har gjorts i mobilerna där OS ger serviceluckor för hur ofta appar får kolla efter ststusuppdateringar, nätkontakt, plats, och liknande så att batteriet ska räcka längre i lurarna.

Huruvida det blir någon egentlig skillnad i Windows vet jag inte mwn det kan ligga något i det.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Så Microsoft gör något logiskt som de egentligen borde gjort från början?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Jag är förvånad att det fortfarande finns andra versioner än S.
Men det är bara en tidsfråga.

Permalänk
Medlem

Lite OT:
Men om man köper Windows 10 idag så får man uppdateringar för all framtid? Eller betalar man en årskostnad för det? Hajar ärligt inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Skrivet av Elakekocken:

Lite OT:
Men om man köper Windows 10 idag så får man uppdateringar för all framtid? Eller betalar man en årskostnad för det? Hajar ärligt inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Du får uppdateringar "i evighet", eller så länge som Microsoft fortsätter att uppdatera Windows 10.

Permalänk

Jag har nu fått bekräftat att detta ingår i Microsofts plan att låsa alla användare till Microsoft Store. I detta första steg kan användaren (eller företaget / datortillverkaren) välja att låsa Windows 10 till att endast kunna köra mjukvara från Windows Store, "opt in", vilket sen kommer att ändras till att att användare (företag/datortillverkare) kan välja att tillåta program från andra källor, "opt out", och sen gradvis göra det allt svårare att köra program från andra källor än Microsoft Store.
Jag vet inte tidsplanen, men met tanke på hur länge Microsoft velat låsa in användarna i Microsoft Store skulle jag tippa cirka två år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Jag har nu fått bekräftat att detta ingår i Microsofts plan att låsa alla användare till Microsoft Store. I detta första steg kan användaren (eller företaget / datortillverkaren) välja att låsa Windows 10 till att endast kunna köra mjukvara från Windows Store, "opt in", vilket sen kommer att ändras till att att användare (företag/datortillverkare) kan välja att tillåta program från andra källor, "opt out", och sen gradvis göra det allt svårare att köra program från andra källor än Microsoft Store.
Jag vet inte tidsplanen, men met tanke på hur länge Microsoft velat låsa in användarna i Microsoft Store skulle jag tippa cirka två år.

Skulle själv tippa ca 5-10 år allt som allt om de verkligen vill totalt döda vanliga program, skulle dock vara intressant att se hur microsoft ska göra framöver med tanke på alla olika mjukvaror som inte kan migrera till UWP tack vare tekniska hinder eller ålder.

Mest troligt kommer vanliga program bli låst till "win 10 for workstations".

På linux sidan har program fungerat enkelt med rpm/deb, och mer nyligen likt UWP finns det flatpak, snapd, appimage som har sina egna fördelar och nackdelar. Den största skillnaden är dock att det är löjligt enkelt att installera program med snapd (måste dock ha ett "core" paket), appimage är lösa program som är i sandlådor och löjligt enkla att bara köra igång. Flatpak kräver repo för applikationer, men för saker som steam skulle denna typ av lösning inte vara allt för långt bort från hur t.ex. steam fungerar internt. Om det fanns samma valmöjlighet i windows kanske situationen skulle vara annorlunda.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Bra att veta, det går fortfarande att gratis uppgradera Windows 7/8 till Windows 10.
Har gjort detta på ett par datorer senaste dagarna.

http://www.zdnet.com/article/heres-how-you-can-still-get-a-fr...

Vet du om man fortfarande kan göra clean install och använda Windows 7 koden till Windows 10 installationen. Eller måste man uppgradera först och sedan clean install. Min kraschar när jag försöker uppdatera :(.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tullen:

Vet du om man fortfarande kan göra clean install och använda Windows 7 koden till Windows 10 installationen. Eller måste man uppgradera först och sedan clean install. Min kraschar när jag försöker uppdatera :(.

Jag gjorde det på 2 datorer och vill minnas att det var som följer

Dator 1: Windows 7 varit installerat i ungefär 6 år, nu ej uppdaterat på 2 år då den aldrig började ladda ner uppdateringarna. Massa skitprogram och annat installerat.
Drog ner det där och valde att uppgradera datorn till Windows 10 utan att spara några filer eller nånting, ville ha så clean install av win 10 som möjligt. Fungerade inte, den kom aldrig vidare från "Söker efter uppdateringar"-skärmen. Valde att fabriksåterställa datorn och sen uppgradera direkt utan att ha uppdaterat win7, då fungerade det.

Dator 2: Nyinstallation på aldrig använd hårddisk. Installerade win7 från skiva, sedan uppdatera win7 i omgångar tills inga uppdateringar fanns kvar att göra. Sedan uppgradera det till win10, även då utan att spara några filer eller sånt. Fungerade.

Hoppas det är nån form av svar på din fråga? Jag förstår inte fullt ut vad du menar annars.
Lättast är nog att göra en nyinstallation av win7 och sen upp till 10 iaf.