Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Ni som får typ 10k+, hur för mycket skattar ni? eller är det mkt rese avdrag?

Hos en tidigare arbetsgivare fick jag tillbaka mellan 15000 och 18000 varje år. Var ett litet företag på typ fem-sex pers (chef/ägare inräknat) och chefen ville ha de enkelt för sig med jämna siffror att räkna på. Nackdel med skattedragningen men fördel vid löneökningar då han alltid avrundade uppåt samt att han brukade slänga in en extra tusenlapp eller två på lönen om det varit en krävande månad.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Fast det kommer väl att märkas först på nästa års besked? Beskedet som kommer nu är ju för inkomster 2017 och hade du inte gått ur kyrkan innan nov (?) 2016 så har du betalt kyrkoskatt under 2017.

Japp det stämmer, jag gick ur förra året och det har dragits skatt för kyrkan i denna deklarationen. Iaf är det den sista skatten nu sen kan jag börja mitt okristna liv. ^^

(Gick ur innan 1nov 2017)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av joakim99:

Fast det kommer väl att märkas först på nästa års besked? Beskedet som kommer nu är ju för inkomster 2017 och hade du inte gått ur kyrkan innan nov (?) 2016 så har du betalt kyrkoskatt under 2017.

Skrivet av Elektron:

Japp det stämmer, jag gick ur förra året och det har dragits skatt för kyrkan i denna deklarationen. Iaf är det den sista skatten nu sen kan jag börja mitt okristna liv. ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Precis så, brytdatumet för "förändringar" är 1 november. Det gäller även till exempel flytt. Nu är jag inte ekonom, men antar det beror på att kommuner, stat och andra ska ha en vettig chans att planera budgetar.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Sa upp mig i början av förra året, första månaderna gav inte så bra lön, därav tror jag att trots skapligt hög lön från maj och framåt så bör jag få tillbaka en hel del

Pengar rätt in på sparkontot, feelsgoodman

Permalänk
Medlem

Hur vet man om man är med i kyrkan eller inte?

Permalänk
Medlem

Har du inte gått ur är du med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av King Grub:

Har du inte gått ur är du med.

Inte säkert vad jag har fått höra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elektron:

Japp det stämmer, jag gick ur förra året och det har dragits skatt för kyrkan i denna deklarationen. Iaf är det den sista skatten nu sen kan jag börja mitt okristna liv. ^^

(Gick ur innan 1nov 2017)

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för påminnelsen, borde göra klart utgång ASAP. Skulle gå ut förra året men av olika anledningar så var det inte rätt läge just då. Ångrat många gånger att jag gjorde det tidigare, så mycket pengar man ändå kastat bort på flum.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rekl3M:

Hur vet man om man är med i kyrkan eller inte?

Beror på hur gammal du är, tidigare var det tvång vid födsel i Sverige. Är du 30+ så är du med om du eller någon av dina föräldrar låtit dig gå ur. Syns även på äldre deklarationer om du har de till hands.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

Inte säkert vad jag har fått höra.

Är du född i Sverige och i vuxen ålder så är du med största sannolikhet medlem i kyrkan. Nu för tiden krävs det att man är döpt för att man ska registreras som medlem men det ändrades 'relativt nyligen' och om du är så pass gammal att du funderar på restskatt så omfattas du nog av de äldre bestämmelserna där alla blev medlem oavsett om man vill eller ej.

Äsch, tvåa på bollen!
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Tack för påminnelsen, borde göra klart utgång ASAP. Skulle gå ut förra året men av olika anledningar så var det inte rätt läge just då. Ångrat många gånger att jag gjorde det tidigare, så mycket pengar man ändå kastat bort på flum.

Du behöver bara skriva ut ett papper och skicka in. Det kostar nada förutom frimärke och lite tid då. Jag hade också funderat på det till och från i flera år men jag kan ju inte göra något åt pengarna som har dragits tidigare men förhoppningvis har väl en del av dom gått till något godhjärtat ändamål.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Du behöver bara skriva ut ett papper och skicka in. Det kostar nada förutom frimärke och lite tid då. Jag hade också funderat på det till och från i flera år men jag kan ju inte göra något åt pengarna som har dragits tidigare men förhoppningvis har väl en del av dom gått till något godhjärtat ändamål.

Skickades från m.sweclockers.com

Om jag inte minns fel så har svenska kyrkan de största och snabbaste DNS servrarna i sverige som en del av kyrkskatten går till.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

När betalas skatten ut i Sverige? Går det från A-Ö inom ett visst datum eller hur fungerar det?

MVH Finne som får skatt i början av December 2018...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

När betalas skatten ut i Sverige? Går det från A-Ö inom ett visst datum eller hur fungerar det?

MVH Finne som får skatt i början av December 2018...

Får man deklarationen via digital brevlåda och deklarerar innan ett visst datum så får man pengarna redan i april. Annars är det juni tror jag. Detta såvida man inte har något att tillägga/ändra. Mer info finns här:

https://skatteverket.se/privat/deklaration.4.2b543913a42158ac...

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

jag har inte Kivra, men ska bli riktigt spännande att se vad det blir i år (förra året hade jag brutal restskatt då jag hade sålt av en helt del aktier för att finansiera köp av solpaneler till kåken)
jag hade ett extrajobb där dom drog 50% skatt, och nu har jag flyttat så att jag har 14 mil enkel väg till jobbet så det blir en hel del avdrag

Skrivet av AMD-FX:

Jag har också gått ur kyrkan, men en del säger att det knappt inte kommer att synas

jag gick ur för 11 år sedan, det har jag sparat många tusenlappar på

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Beror på hur gammal du är, tidigare var det tvång vid födsel i Sverige. Är du 30+ så är du med om du eller någon av dina föräldrar låtit dig gå ur. Syns även på äldre deklarationer om du har de till hands.

Skickades från m.sweclockers.com

90-talisterna blev också tvångsinskrivna i svenska kyrkan

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Inget besked än (haft Kivra i flera år).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rekl3M:

Hur vet man om man är med i kyrkan eller inte?

Född innan 1996 = med i kyrkan automatiskt. Född efter 1996 = medlem om du har blivit döpt.

[edit:] Har fått mitt också. Trevligt med några tusenlappar tillbaka.

Permalänk
Medlem

12 600 kr i restskatt skoj! Väntat dock, sålde av lite fonder och kör nu bara i ISK istället, passade på att gå ur svenska kyrkan med, vet att det inte börjar gälla tills 2019 men lika bra att få det gjort! Staten ska allt ha en bit av allas kakor..

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Och där landade deklarationen! 18000 kr tillbaka, inte illa alls...

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

blir 4.440kr i år. Inte mycket, men alltid något så det räcker till en 144hz skärm

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

2k tillbaka. men måste fortfarande slänga på resavdraget då jag kör 7 mil varje dag för att komma från och till jobbet. skulle var bortslängt pengar att inte tar det tillbaka också.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Ca. 8,9k tillbaka, fick brevet på Kivra imorse. Ganska väntat, jag har bett min arbetsgivare plocka lite extra skatt varje månad för att minimera risken för återbetalningar. Men det är bra, då åker det in på sparkontot!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Lika kul varje år när folk får tillbaka sina egna pengar som de i princip har lånat ut räntefritt till staten och agerar som att de vunnit på lotto.

Räknade ut min preliminärskatt för några månader sedan, kommer få tillbaka några tusenlappar. Lite trist då de hade kunnat göra mer nytta i sparandet, men får lägga in de när jag väl får dem.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

8.7k tillbaka, över förväntan då jag sålde lite fonder förra året + jobbade knappt pga studier

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Kort fråga:
Förstår inte alla som blir så glada? Enda ni gjort är ju att ha lånat ut era pengar till kass ränta?
Är väl nästan bättre att hustla pt andra hållet, se till att få betala tillbaka. Så liten som räntan är så borde man då med lite skicklighet kunna investera pengarna man haft för mycket under det gångna året och istället så faktiskt kunna gå plus?

Eller, behövs inte ens nån hustle. Får man 24k tillbaka så motsvarar det 2k per månad dom senaste 16 månaderna (12 under 2017 + 4 under 2018 innan ni fått tillbaka) man istället hade kunnat lägga i en fond som iaf ger 5% eller vad nått snitt nu på börsen ger.

Eller tänker jag helt fel här?

Själv har jag alltid fått betala tillbaka, och det beror på att jag varje år sen jag börjat jobba lyckats förhandla upp lönen kring mars/april vilket lett till att det dom 3-4 första månaderna per år dragits för lite skatt mot vad totalen med min nya lön blivit. Alltid surt stt betala tillbaka, men som sagt så har pengarna suttit i en fond och tjänat in stålar åt mig iaf...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Kort fråga:
Förstår inte alla som blir så glada? Enda ni gjort är ju att ha lånat ut era pengar till kass ränta?
Är väl nästan bättre att hustla pt andra hållet, se till att få betala tillbaka. Så liten som räntan är så borde man då med lite skicklighet kunna investera pengarna man haft för mycket under det gångna året och istället så faktiskt kunna gå plus?

Eller, behövs inte ens nån hustle. Får man 24k tillbaka så motsvarar det 2k per månad dom senaste 16 månaderna (12 under 2017 + 4 under 2018 innan ni fått tillbaka) man istället hade kunnat lägga i en fond som iaf ger 5% eller vad nått snitt nu på börsen ger.

Eller tänker jag helt fel här?

Bra idé men troligtvis orkar folk inte göra det

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionmans inkomstdeklaration:

Beräknat belopp som du ska betala = 54 732
Saldo på ditt skattekonto 2018-03-03 +45 000

Betyder detta att jag ska betala 9 732kr i restskatt?

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Blir att betala in ca 2,6k så jag är en vinnare då jag fått avkastning i ett år på ett räntefritt lån.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Om man måste betala skatt, tex vinstskatt på försäljning av lägenhet, när ska det betalas in senast?