HP Envy eller Dell XPS eller HP Spectre?

Permalänk
Medlem

HP Envy eller Dell XPS eller HP Spectre?

Hej alla,

Är nu i full färd med nästa datorinköp men kan inte bestämma mig mellan dessa tre:

HP Envy 13
Dell XPS 13
HP Spectre 13 (2-in-1 eller den vanliga)

Det jag prioriterar högst är 4k (vet att det inte är mest optimalt för en bärbar) och 8gen i7... Basserat på era erfarenheter med märken modell etc vad tror ni blir bäst?

Ska använda datorn till lättare bild och videoredigering och en hel del skrivande.

Tack för alla svar

Permalänk
Medlem

jag har aldrig haft kapitalet att köpa så dyra laptops men jag har alltid tyckt att dell xps har snyggaste designen

4k på en 13" låter överdrivet dock

Permalänk
Medlem

@wafome: Nu röstade jag (på XPS 13) förvisso helt utan erfarenhet av någon av modellerna men har jämfört samtliga med i stort sett samma kriterier som du, dock möjligtvis större fokus på foto- och videoredigeringsmöjligheter (som glad amatör ) än att skriva.

Jag var länge inne på Spectre X360 eftersom den går att få för ~15000 med studentrabatt och således gav mest valuta för pengarna samt att den hade både USB-A och USB-C (TB3) portar. Efter att ha tittat på reviews från Notebookcheck har jag dock svängt till XPS 13 med anledning av att Spectre X360 i större utsträckning throttlar vid långvarig belastning. "Vanliga" Spectre är ännu värre i det hänseendet. I vissa benchmarks presterade XPS med i5-8250U 30-50% bättre än Spectre X360 med i7-8550U. I andra benchmarks var skillnaden mindre och i vissa fall med liten fördel för Spectre X360 (där vann dock en Spectre X360 utrustad med i7-7500U). En brasklapp för att jag inte jämfört vilka temperaturer chassit kommer upp i vid benchmarks eftersom jag oftast har laptopen på ett bord. Den infon finns dock i recensionerna som jag länkar längst ner.

4K panelerna verkar ha väldigt lika egenskaper oavsett Spectre eller XPS så där var det ingen större skillnad. HP kanske har bytt men tidigare har Envy haft en panel med sämre sRGB-täckning och "RGBW-matris" (det heter kanske egentligen något annat men kommer inte på exakt vad just nu) vilket innebar att det inte var "äkta" 4K och, enligt reviews, mindre lämpligt för att redigera bilder. En fördel med Envy skulle kunna vara att den går att få med dedikerat grafikkort vilket underlättar i vissa redigeringsprogram.

Om du kan tänka dig att kliva ned till WQHD (2560x1440) och upp till 14" så kolla på Lenovo X1 Carbon, T480s och T480. X1 Carbon går att få med HDR-panel som får riktigt bra betyg i de reviews jag sett hittills (bättre än XPS 13 respektive Spectre X360) och WQHD-panelerna i T480s samt T480 verkar prestera i klass med 4K-skärmarna som sitter i XPS 13 och Spectre X360. Lenovo verkar även throttla i lägre utsträckning men med (obekvämt) höga chassitemperaturer som följd (utöver höga temperaturer på CPU). Pluspoäng även för fler portar och fullstor SD-kortsläsare på T480(s). För egen del lutar det nog snarare åt någon av dessa, dock lär jag inte byta förrän nuvarande rasar ihop och då kanske det finns ännu bättre alternativ (nya Matebook Pro eller Macbook Pro t.ex.)

Spectre X360
Spectre 13
XPS 13
Dell XPS Video Editing review (länk till YouTube)
Lenovo X1 Carbon, ej komplett, samt hela ursprungsartikeln (på tyska)
Lenovo T480s (första intryck)
Upprepade körningar av Cinebench 15 för många av de senaste Lenovo-modellerna

Visa signatur

Sony Vaio S13P - I5-3210M - 12GB RAM - Samsung 830 256GB - GT 640M LE @ 1000/1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schn3id3r:

@wafome: Nu röstade jag (på XPS 13) förvisso helt utan erfarenhet av någon av modellerna men har jämfört samtliga med i stort sett samma kriterier som du, dock möjligtvis större fokus på foto- och videoredigeringsmöjligheter (som glad amatör ) än att skriva.

Jag var länge inne på Spectre X360 eftersom den går att få för ~15000 med studentrabatt och således gav mest valuta för pengarna samt att den hade både USB-A och USB-C (TB3) portar. Efter att ha tittat på reviews från Notebookcheck har jag dock svängt till XPS 13 med anledning av att Spectre X360 i större utsträckning throttlar vid långvarig belastning. "Vanliga" Spectre är ännu värre i det hänseendet. I vissa benchmarks presterade XPS med i5-8250U 30-50% bättre än Spectre X360 med i7-8550U. I andra benchmarks var skillnaden mindre och i vissa fall med liten fördel för Spectre X360 (där vann dock en Spectre X360 utrustad med i7-7500U). En brasklapp för att jag inte jämfört vilka temperaturer chassit kommer upp i vid benchmarks eftersom jag oftast har laptopen på ett bord. Den infon finns dock i recensionerna som jag länkar längst ner.

4K panelerna verkar ha väldigt lika egenskaper oavsett Spectre eller XPS så där var det ingen större skillnad. HP kanske har bytt men tidigare har Envy haft en panel med sämre sRGB-täckning och "RGBW-matris" (det heter kanske egentligen något annat men kommer inte på exakt vad just nu) vilket innebar att det inte var "äkta" 4K och, enligt reviews, mindre lämpligt för att redigera bilder. En fördel med Envy skulle kunna vara att den går att få med dedikerat grafikkort vilket underlättar i vissa redigeringsprogram.

Om du kan tänka dig att kliva ned till WQHD (2560x1440) och upp till 14" så kolla på Lenovo X1 Carbon, T480s och T480. X1 Carbon går att få med HDR-panel som får riktigt bra betyg i de reviews jag sett hittills (bättre än XPS 13 respektive Spectre X360) och WQHD-panelerna i T480s samt T480 verkar prestera i klass med 4K-skärmarna som sitter i XPS 13 och Spectre X360. Lenovo verkar även throttla i lägre utsträckning men med (obekvämt) höga chassitemperaturer som följd (utöver höga temperaturer på CPU). Pluspoäng även för fler portar och fullstor SD-kortsläsare på T480(s). För egen del lutar det nog snarare åt någon av dessa, dock lär jag inte byta förrän nuvarande rasar ihop och då kanske det finns ännu bättre alternativ (nya Matebook Pro eller Macbook Pro t.ex.)

Spectre X360
Spectre 13
XPS 13
Dell XPS Video Editing review (länk till YouTube)
Lenovo X1 Carbon, ej komplett, samt hela ursprungsartikeln (på tyska)
Lenovo T480s (första intryck)
Upprepade körningar av Cinebench 15 för många av de senaste Lenovo-modellerna

Tack för ditt svar, intressanta resonemang, har kikat lite på lenovo men måste nog jämföra direkt med en XPS för att se skillnaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av non_noutils:

jag har aldrig haft kapitalet att köpa så dyra laptops men jag har alltid tyckt att dell xps har snyggaste designen

4k på en 13" låter överdrivet dock

Jo det är en del pengar, något som gör valet svårare... Men jag har valt att se det som en investering och hoppas att den ska hålla minst 5 år oavsett vilken det blir.

Permalänk
Medlem

Lämnade tillbaka min Spectre 360 13 tum pga bristande kvalité i produktionen. Den led av coil whine och ännu mer coil whine när man satte på bakgrundsbelysningen på tangentbordet, väldigt högaljudda fläktar trotts 15 procent load på CPU och ännu mindre på GPU och ändringar i energischemat kring cpu till att vara passive
Fler som har dessa problem. Dock kan man lyckas få ett ex utan coil whine. Fläktljudet får man dessvärre leva med tydligen.
Det positiva med Spectre är chassit, 4k skärmen och att den är helt ok designmässigt.

Däremot har jag hört bra om Dell. Själv började jag till en surface Book 2 med 1748 som serie och utan coil whine, väldigt känslig för ljud, och har även undkommit andra problem också. Har alltså inte haft otur som andra.

Just coil whine verkar vara ett problem med nya 8th gen CPU då jag antar att ingenjörerna som ska designa hårdvaran inte har tillräckligt mycket koll på vad som krävs av dem samt inflation av giriga tillverkare som använder budget komponenter till high end system.

Men som tidigare nämnts så finns det även en hel del andra alternativ än vad du hade med på din lista. Jag hade dock hållt mig undan spectre pga ljudet från fläktarna och att den blir väldigt varm.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC