Missnöjd med ständiga repriser.

Permalänk

Missnöjd med ständiga repriser.

Hej,
Jag bor i en Comhemfastighet på Kungsholmen, därför har jag allt hos Comhem, bland annat OnDemandpaketet med 8 kanaler.
Att jag fått repriser på program är jag van vid, men det senaste året kör man repris på samma avsnitt varje dag i flera veckor. Inte nog med det, även SVT1 och SVT2 kör med repriser på operor från 1970 talet på bästa sändningstid. Lördagar.
Jag anser att man ägnar sig åt kriminell verksamhet när man prackar på oss betalande kunder detta som dom vet att ingen vill betala för.
Borde inte EU ha regler för vad rufflande TV bolag i USA och Sverige prackar på betalande tv tittare.

En granne berättade att vi Comhemkunder är livegna för om vi vill byta till annan operatör så tittar dom på vilken som äger IP adresserna och Comhem har monopol på alla IP adresser på Norrmalm och Kungsholmen som gör att jag tvingas vara kvar hos Comhem. Stämmer detta och vad gör ni andra med samma problem med ständiga repriser.
I alla andra branscher är det förbjudet att pracka på folk gammal smörja. Om DN skulle ge kunderna gårdagens tidning så skulle dom bötfällas för det om man satt detta i system.

Har ni någon lösning på problemet.
Tack.

Permalänk
Medlem

Jag hittade en väldigt enkel lösning på detta för 4-5 år sedan. Jag slutade titta på linjär TV och övergick helt till Play-tjänster. Min TV är inte ens inkopplad till antennuttaget.

Permalänk
Medlem

Det är varken någon som tvingar dig betala för det, och än mindre att kolla på det. Själv har jag inte kollat på tv på snart 4 år.

comhem äger sina ip-adresser ja, men det som styr vilka ni kan ha är vilka som äger kablarna till erat hus. Jag begärde precis en offert från ip-only för att kolla på att dra öppen fiber till bostadsrätten min mamma bor i.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Hedersmedlem

Trollflöjten är ju jättebra (och det menar jag), så jag är en som gärna betalar för högklassig musik och kultur.

Nu ska jag dock titta på Netflix och nya Letterman intervjuar Clooney.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMacKalle:

En granne berättade att vi Comhemkunder är livegna för om vi vill byta till annan operatör så tittar dom på vilken som äger IP adresserna och Comhem har monopol på alla IP adresser på Norrmalm och Kungsholmen som gör att jag tvingas vara kvar hos Comhem.

Bara underhållsvärdet i just detta stycke är nivåer högre än mycket som visas på tv, därför har jag inget tv-abonemang utan använder play-tjänster för att kunna se vad jag vill när jag vill

Permalänk
Medlem

Jag kan tycka att repriser är nice, speciellt när man får se smarthuvudena på lyxfällan om och om igen, humor!

Permalänk

Man kan även titta på om Boxer skulle vara ett alternativ. Jag funderade ett tag på det. Finns ett par torn runt i kungsholmen så att din mottagning skulle bli rätt bra.

Men måste hålla med om att "gammel" TV lever på dom gamla och säkra korten. SVT tittar jag knappt på, men SVT Play (via deras webb) är rätt hemsk den med. Eller så har jag missat nån inställning, då bild kvalitén är typ 570p och ryckig/hackig som f-n.

Har idag Telia IPTV som jag är faktiskt nöjd med. Men använder ändå mest play funktionen via boxen.

Permalänk

Tack för svaren. Då måste man alltså avsäga sig TV licensen, men jag vill inte göra mig av med tv, men slippa att bli påprackad repriser som är en guldgruva för kanalbolagen eftersom repriser inte kostar en enda krona som ligger och skräpar på någon server.

Trollflöjten, jo om det vore en nyinspelning och inte gammal skåpmat från 1970 talet. Syftet med att Svt sänder dessa operor är för att spara pengar och inte för att förnöja betalande tittare. Hur många av dagens tittare är intresserad av operor. Knappast någon.

Permalänk

Boxer

@MindBlaster_303:

Boxer är uppköpta av Comhem fick jag veta så dom kan vi glömma som Comhemanvändare.

Permalänk
Medlem

@iMacKalle: Nu tror jag nog att du förstår fel, repriser kostar pengar....man köper ju inte in ett program eller serier för att visa den en gång, repriserna är bara ett sätt att skapa mer valuta för det som köps in.

Men varför inte bara säga upp tv-abonemanget och signa upp för någon eller flera stream tjänster? Då kan du se det du vill i den takt du vill utan problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMacKalle:

Tack för svaren. Då måste man alltså avsäga sig TV licensen, men jag vill inte göra mig av med tv, men slippa att bli påprackad repriser som är en guldgruva för kanalbolagen eftersom repriser inte kostar en enda krona som ligger och skräpar på någon server.

Trollflöjten, jo om det vore en nyinspelning och inte gammal skåpmat från 1970 talet. Syftet med att Svt sänder dessa operor är för att spara pengar och inte för att förnöja betalande tittare. Hur många av dagens tittare är intresserad av operor. Knappast någon.

Just trollflöjten som syftas till är väl den som regisserats av Ingmar Bergman och anses vara en klassiker...och uppenbarligen så var åtminstone Multiman intresserad av att titta på den

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMacKalle:

En granne berättade att vi Comhemkunder är livegna för om vi vill byta till annan operatör så tittar dom på vilken som äger IP adresserna och Comhem har monopol på alla IP adresser på Norrmalm och Kungsholmen som gör att jag tvingas vara kvar hos Comhem.

Vad menar du med det här?
Com hem har inte monopol för IP-adresser för ett område. IP-adressen är inte bunden till en fysisk plats.
Om ni däremot pratar om själva uppkopplingen så kanske det stämmer att alla hus har Com hem.

Permalänk

Kör allt via Telia Play+ i dagsläget ej tvn inkopplad med antenn utan kör via Chromecast och sänder från telefonen.

Visa signatur

Dator: i5 7600k@5ghz | EVGA 1060 | 16gb Corsair 2666mhz | MSI Z270-A
Laptop: Lenovo Thinkpad T430s | i7-3520M | 8 GB &&
Laptop 2: HP Probook 6470B | Intel i5-3210M | 8 GB
Mobil: iPhone 7 128gb | Konsoler: XboxOne | PS4 | Wii

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av iMacKalle:

Hej,
Jag bor i en Comhemfastighet på Kungsholmen, därför har jag allt hos Comhem, bland annat OnDemandpaketet med 8 kanaler.
Att jag fått repriser på program är jag van vid, men det senaste året kör man repris på samma avsnitt varje dag i flera veckor. Inte nog med det, även SVT1 och SVT2 kör med repriser på operor från 1970 talet på bästa sändningstid. Lördagar.
Jag anser att man ägnar sig åt kriminell verksamhet när man prackar på oss betalande kunder detta som dom vet att ingen vill betala för.
Borde inte EU ha regler för vad rufflande TV bolag i USA och Sverige prackar på betalande tv tittare.

En granne berättade att vi Comhemkunder är livegna för om vi vill byta till annan operatör så tittar dom på vilken som äger IP adresserna och Comhem har monopol på alla IP adresser på Norrmalm och Kungsholmen som gör att jag tvingas vara kvar hos Comhem. Stämmer detta och vad gör ni andra med samma problem med ständiga repriser.
I alla andra branscher är det förbjudet att pracka på folk gammal smörja. Om DN skulle ge kunderna gårdagens tidning så skulle dom bötfällas för det om man satt detta i system.

Har ni någon lösning på problemet.
Tack.

Det är 2018, kasta ut digiboxen och koppla dator eller valfri SmartTV lösning till TVn. Har inte haft antennkabeln inkopplad sen 2013. Saknar inte gammeltv ett dugg. Vad kostar ett sådant där kanalpaket per månad, täcker säkert avgiften för flertalet streamingtjänster.

Permalänk

Repriser.

@gonace:

Nej, det tror jag inte på. Har Svt köpt på sig en serie så kostar det inte kanalbolagen en enda krona när dom kör avsnitten som repriser. Att du och jag tvingas betala för någonting vi redan sett och betalat för som vi inte ens bett om är riktigt ynkligt och borde vara kriminellt.
Det skulle inte förvåna mig om vi snart prackas på 30 år gamla Flinta och ÅsaNisse repriser.

Permalänk
Skrivet av iMacKalle:

Tack för svaren. Då måste man alltså avsäga sig TV licensen, men jag vill inte göra mig av med tv, men slippa att bli påprackad repriser som är en guldgruva för kanalbolagen eftersom repriser inte kostar en enda krona som ligger och skräpar på någon server.

Trollflöjten, jo om det vore en nyinspelning och inte gammal skåpmat från 1970 talet. Syftet med att Svt sänder dessa operor är för att spara pengar och inte för att förnöja betalande tittare. Hur många av dagens tittare är intresserad av operor. Knappast någon.

Fast pratar vi Bergman inspelningen av Trollflöjten så är den mil bättre än den versionen som operan satte upp för något år sen (Och då var den ändå bra) Jag förstår vart du vill komma med detta, men samtidigt så är kanalerna intresserade av att få så många tittare till så litet pris som möjligt, så du kommer aldrig bli av med repriser) Och ibland kan det vara ganska skönt med dem få du kan ha missat just det avsnittet eller liknande)

Permalänk
Medlem

@iMacKalle: Nu tycker jag nog att du överdriver, så mycket repriser går det inte på SVT. Och det är ju de kanalerna du tvingas betala för, alla andra kanaler är ditt egna val

Och för att återigen berätta att du kan säga upp tv-abonemanget och prenumerera på streaming tjänster av din smak.

Sedan var det väl med glimten i ögat jag påstod att repriser inte är gratis, vilket det förmodligen ligger något i. De köper ju in serier för att visas fler gåner och kostnaden är utslagen på att kommer att visas mer än en gång.

Permalänk

Kasta Digitalboxen

@anon284015:

Intressant svar. Jag betalar varje månad 485:- för bredband och TV. Konstigt att Comhem inte tipsat om andra alternativ. Skall undersöka saken.

Permalänk
Medlem

@iMacKalle: "Konstigt att Comhem inte tipsat om andra alternativ" jättekonstigt att de inte tipsar dig att gå till en konkurent...mycket konstigt.

Permalänk

Repriser

Skrivet av gonace:

@iMacKalle: Nu tycker jag nog att du överdriver, så mycket repriser går det inte på SVT. Och det är ju de kanalerna du tvingas betala för, alla andra kanaler är ditt egna val

Och för att återigen berätta att du kan säga upp tv-abonemanget och prenumerera på streaming tjänster av din smak.

Sedan var det väl med glimten i ögat jag påstod att repriser inte är gratis, vilket det förmodligen ligger något i. De köper ju in serier för att visas fler gåner och kostnaden är utslagen på att kommer att visas mer än en gång.

Jovisst, men pracka på oss repriser från 70talet som ingen bett om luktar sparkravsbeslut.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iMacKalle:

@GonAce:

Nej, det tror jag inte på. Har Svt köpt på sig en serie så kostar det inte kanalbolagen en enda krona när dom kör avsnitten som repriser. Att du och jag tvingas betala för någonting vi redan sett och betalat för som vi inte ens bett om är riktigt ynkligt och borde vara kriminellt.
Det skulle inte förvåna mig om vi snart prackas på 30 år gamla Flinta och ÅsaNisse repriser.

Det stämmer inte riktigt. Det är noga reglerat i avtalen hur många gånger man får visa ett program/avsnitt och inom vilken tidsrymd osv. och dessutom ifall det ingår att lägga upp avsnittet på nätet och i så fall hur länge det får ligga uppe efter sändning och så. Däremot så kostar det förstås inte dubbelt att visa ett program två gånger jämfört med en gång. Sen kan man förstås köpa loss gamla serier billigt och då få en massa visningsrätter till ett lågt pris, typ som TV3 gjorde med våra värsta år och liknande.

Permalänk
Medlem

ComHem har ingenting med att göra vad SVT har för program på tablån. Men tack för dagens tråd ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMacKalle:

Jovisst, men pracka på oss repriser från 70talet som ingen bett om luktar sparkravsbeslut.

Bara för att du inte gillar opera betyder det inte att det är skit. Det är inte så många andra kanaler som sänder opera så att SVT gör det är väl bara bra. Om du betalar 485kr för TV/internet lär du väl ha en uppsjö av andra kanaler som sänder mer generiskt material?

Om man absolut vill ha ett live-tv abbonemang så lär man knappast endast få program som man själv gillar. Det är därför många av oss tagit klivet in i framtiden och tittar på streaming-tjänster där man får välja vad och när man ska kolla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMacKalle:

Tack för svaren. Då måste man alltså avsäga sig TV licensen.

Ifall du missat:
https://www.svt.se/kultur/nya-tv-licensen-sa-paverkas-du

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Du tror alltså Comhem bestämmer vad SVT, TV4 osv. visar för program?

Hur mår hjärnkontoret?

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Skrivet av iMacKalle:

@MindBlaster_303:

Boxer är uppköpta av Comhem fick jag veta så dom kan vi glömma som Comhemanvändare.

Ah, hade faktiskt inte koll på det. Tack för informationen dock!

Permalänk
Medlem

Har en IPTV-box med typ 1000 kanaler för 200:- i månaden, plus någon streaming-tjänst, funkar perkekt.

Permalänk

Bort med TV licensen.

@xpanterx:

Det vore absolut det bästa om TV licensen försvann och ersätts med ett betalsystem där man numrerar varje program ,film och nyhetssändningar som kostar 5-10:- där det finns en funktion som kommer ihåg vilka program man sett som man inte vill se igen som automatiskt hoppar över dem. Det skulle sätta press på programmakarna att göra attraktiva program som folk vill se annars svälter dom ihjäl för dom får bara betalt för program folk betalt för. Det hindrar politikerna att pracka på tittarna det dom inte vill se. EU borde tvinga kanalbolagen i USA att göra detsamma. Det är kunderna kanalbolagen lever på därför måste man lyssna på kunderna.
Självklart måste kanalbolagen få visa repriser för dom som inte sett programmen tidigare, men det kan man inte åberopa 20 år senare som används för att slippa göra nya program. Detta tilltag försvinner om man inför betalning som få lär betala för och tvingar kanalbolaget att göra nya attraktiva program som folk betalar för.

Permalänk

Boxer

Skrivet av MindBlaster_303:

Ah, hade faktiskt inte koll på det. Tack för informationen dock!

Jag kan berätta att när jag kollade med Boxer om att använda deras tjänster så meddelade dom att dom inte kan hjälpa mig med detta eftersom Comhem hade lagt rabarber på samtliga IP adresser där jag bor. Om det berodde på att Comhem hade köpt upp Boxer eller inte det vet jag inte. Jag fick i alla fall en indikation om att andra inte kan använda IP adresser som redan är upptagna av andra.

Permalänk
Medlem

@iMacKalle: Javisst, men regering lever på 90-talet ännu...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]