Fått kravbrev pga filmnedladdning. (NJORD)

Permalänk

Som några andra skrev så hade jag använt de som skithuspapper. Jag själv använder mycket brev jag får hem till att torka arslet med, man måste tänka på naturen och återvinna, speciellt sånt man inte vill ha som tex kravbrev och räkningar, bara torka sig i arslet med de sen är dom borta

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Vem betalar 300kr för en film idag? De skulle vara om man har någon typ av samling. Har ingen läsare till filmerna som släpps på media förutom ps4an (som är kopplad till datorskärmen). En gammal dvd-brännare som ligger i en låda någonstans. Nae, filmer är billigare än så, på cmore och viasat. DVD och blueray är föråldrat!

DVD och bluray må vara föråldrade format, men det ser stiligare ut i hyllan med en stor samling

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Du ska använda pappret som toalettpapper och sen absolut inte göra någonting

Tycker detta är ett riktigt dåligt alternativ som många föreslår.

Först och främst är papperet för stort, man måste då riva det i mindre bitar, och utan perforering kommer det gå åt fanders med massa olika storlekar.

Det är även hårt, så det kommer bara sprida skiten över hela häcken och chansen är att du river dig på det istället. Försöker du för länge kommer det gå sönder och du kommer ha skit, men ännu värre, du kommer ha dynga ifrån en "advokatfirma" på fingrarna.

Bättre är att lägga det i botten på kompostpåsen, då kan det dra åt sig lite ruttet vatten, så känner det sig hemma efter att dess skapare skickat ut det.

Permalänk
Medlem

Är du riktigt hardcore använder du det som primärt toapapper och postat tillbaka skiten för att jävlas.
Men annars ignorera det bara som sagt, är ju lite som att man vill bråka med dom om man bestrider.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheMuffinMan:

Tjena!

Är inte jag som fått detta brevet men en vän till mig. Hur ska man gå tillväga? Betala? Strunta i? Bestrida?
https://i.imgur.com/RvHHaPN.jpg

Mvh

Ignorera..tänk så här ''vilket brev'', jag har inte fått något brev?

IP-adresser är inte personligt..

Betalar du erkänner du, kontaktar du de finns du på deras radar.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Tycker detta är ett riktigt dåligt alternativ som många föreslår.

Först och främst är papperet för stort, man måste då riva det i mindre bitar, och utan perforering kommer det gå åt fanders med massa olika storlekar.

Det är även hårt, så det kommer bara sprida skiten över hela häcken och chansen är att du river dig på det istället. Försöker du för länge kommer det gå sönder och du kommer ha skit, men ännu värre, du kommer ha dynga ifrån en "advokatfirma" på fingrarna.

Bättre är att lägga det i botten på kompostpåsen, då kan det dra åt sig lite ruttet vatten, så känner det sig hemma efter att dess skapare skickat ut det.

För att inte tala om det faktum att man kan orsaka stopp i avloppet. Toalettpapper är speciellt och löser upp sig i vatten, för att det ska kunna fungera i avloppssystemet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

DVD och bluray må vara föråldrade format, men det ser stiligare ut i hyllan med en stor samling

Skickades från m.sweclockers.com

De va ju de jag sa! Samling är väl enda anledningen!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

De va ju de jag sa! Samling är väl enda anledningen!

Sorry, missade den meningen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av TaunyTiger:

Vem betalar 300kr för en film idag? De skulle vara om man har någon typ av samling. Har ingen läsare till filmerna som släpps på media förutom ps4an (som är kopplad till datorskärmen). En gammal dvd-brännare som ligger i en låda någonstans. Nae, filmer är billigare än så, på cmore och viasat. DVD och blueray är föråldrat!

Bluray fungerar även när internetanslutningen är nere eller när sambon spelar spel och tittar på youtube samtidigt

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Blu-ray är bra mycket bättre kvalitet med.. Både ljud och bild.å

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Blu-ray är bra mycket bättre kvalitet med.. Både ljud och bild.å

Än streaming/nedladdning? Varför skulle det vara så?

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Än streaming/nedladdning? Varför skulle det vara så?

Är detta nån form av kuggfråga..? Såvida du inte tänker svara med att "man kan ladda ner blu-ray iso med isåfall". Dock nämner du streaming med så ja blir fundersam.. Vad är haken med din fråga..?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@TheMuffinMan: Enligt svensk lag är du oskyldig tills annat bevisats.

Betalar du räkningen så erkänner du dig skyldig, och du kan till och med åka på ännu fler räkningar, nu med tvång, pga ditt erkännande.
Om du kontaktar dem och bestrider så hamnar du i deras system. Det kan bli så att dem då fortsätter argumentera mot din bestridan.

Nä, jag hade bara ignorerat pappret. Då är du en i mängden, och störst chans att inget händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Är detta nån form av kuggfråga..? Såvida du inte tänker svara med att "man kan ladda ner blu-ray iso med isåfall". Dock nämner du streaming med så ja blir fundersam.. Vad är haken med din fråga..?

Varför skulle en en blurayskiva visa bättre kvalitet än originalfilen?

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

@Flygman: ahhh precis där fick vi fram det.. Visste att ditt inlägg hade en tvist.. Tycker det är lite fjantigt att man ska behöva "reda ut" något som både du och jag redan vet svaret på fast du testar mig lite..
därför skrev förra inlägget om du läser om det bara så ser du hur jag redan försvarat mig mot detta.

Om du däremot vet en streaming tjänst som möjliggör streaming av samma kvalitet som original blu-ray källan så förstår jag ditt syfte direkt.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@Nima2001: som du skriver så är skiva mycket bättre kvlitet, jag vet ingen streamtjänst som är i närheten samma kvalitet som du får av skiva, eller jo, möjligen när man konverterar själv i bra kvalitet till sin egen server/samling. den dagen Netflix mm börjar göra det ska jag sluta köpa skivor.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@Nima2001: som du skriver så är skiva mycket bättre kvlitet, jag vet ingen streamtjänst som är i närheten samma kvalitet som du får av skiva, eller jo, möjligen när man konverterar själv i bra kvalitet till sin egen server/samling. den dagen Netflix mm börjar göra det ska jag sluta köpa skivor.

Exakt och precis. Även det du säger om Netflix.. Alltså möjliggör streaming i full kvalitet så är jag villig att betala ordentligt för det. Det är det enda som håller mig till bluray skivor just nu.. Annars ganska omständligt att behöva resa sig och plocka fram en film trycka på eject osv.. Sen tar de mycket plats med massa skivor. Ska man rippa dom blir det snabbt flera TB diskar som krävs och de är inte billiga heller.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Det är alltid upp till en domstol om du ska betala eller inte, bara en domstol kan fälla dig för brott.

Visa signatur

Eh!

Permalänk

Haha tack för alla svar Får helt enkelt låtsas som att det inte kommit något och se om vi hör något mer. Tack igen för alla svar. Uppdaterar här igen om vi hör något mer

Visa signatur

Citera!

Permalänk

Det viktiga i det hela är att detta brev är ett "ERBJUDANDE".
Står tydligt vid två tillfällen.
Så inget kravbrev.

Om de vore seriösa så skulle de skicka kravbrev, som sedan kan drivas vidare till inkasso och domstol.
Kravet skulle helt enkelt vara på 4500sek.

Smarta skojare som jobbar i gråzonen av lagligt.
Ganska säkert att de har sitt säte i Danmark just för att försvåra en brotts utredning mot dem då det säkert inte finns något predukat för ett fall som detta.
Men mest troligt så skulle ett sådant åtal mot dem läggas ner omgående då de tydligt skriver att detta är ett erbjudande och ingenstans nämns något om krav.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att det är lite att du blir stämd av någon som kallar sig Me2? (#meetoo)

Permalänk
Medlem

Nästan så att jag installerar en klient och laddar ner the mechanic bara för att när de håller på sådär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

@TheMuffinMan: Enligt svensk lag är du oskyldig tills annat bevisats.

Betalar du räkningen så erkänner du dig skyldig, och du kan till och med åka på ännu fler räkningar, nu med tvång, pga ditt erkännande.
Om du kontaktar dem och bestrider så hamnar du i deras system. Det kan bli så att dem då fortsätter argumentera mot din bestridan.

Nä, jag hade bara ignorerat pappret. Då är du en i mängden, och störst chans att inget händer.

Oskyldig till motsatsen är bevisad är ju något som gäller i brottmål, alltså när en åklagare åtalar dig för ett brott och åklagaren har hela bevisbördan. I tvistemål (som detta torde handla om), så är bevisbördan normalt sett inte fixerad vid den ena eller andra parten. utan rätten väger den bevisning som läggs fram av båda parter i målet. Beviskraven är också mycket lägre i tvistemål än vid brottmål, där man istället för bortom rimlig tvivel, endast behöver uppnå att något ska anses vara styrkt. Så vitt jag vet så har aldrig ett liknande mål tagits upp i Sverige, så det är ju väldigt svårt att säga hur domstolen skulle värdera de olika bevisen. Förhoppningsvis ska en IP-adress inte vara tillräckligt. Men det är ju än så länge bara spekulation.

Om du accepterar förlikningserbjudandet (det är inte en räkning eller faktura), så har ju rättighetsinnehavaren avsagt sig framtida anspråk gällande upphovsbrott gällande just detta verk och kan därför inte skicka nya räkningar eller hota om stämning gällande samma verk igen. Däremot så är det ju såklart fullt möjligt att de skickar nya förlikningserbjudanden för andra upphovsskyddade verk. Om man i detta läge inte accepterar erbjudandet, så kan såklart det faktum att man accepterat det första ligga till ens nackdel vid en eventuell rättegång (framförallt om de lägger fram en film som laddats ner i nära anslutning till det första fallet). Men det betyder inte på något sätt att de automatiskt kommer vinna någon domstolsprocess. Det går givetvis också att lägga fram för domstolen att man även var oskyldig till det första påstådda brottet, men betalade utav rädsla, etc.

Du säger även att om man bestrider, så hamnar man i deras system. På vilket sätt menar du då? Menar du att alla som mottar dessa brev inte redan är i deras system? Med vilken grund menar du att den som bestrider (som i för sig är helt onödigt då man inte behöver bestrida ett erbjudande) hamnar i en "värre" sits än den som bara låter det vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Varför skulle en en blurayskiva visa bättre kvalitet än originalfilen?

Lite ont om lagliga tjänster där du kan streama eller ladda ner orignalfilen eller hur?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunkaboy86:

Som några andra skrev så hade jag använt de som skithuspapper. Jag själv använder mycket brev jag får hem till att torka arslet med, man måste tänka på naturen och återvinna, speciellt sånt man inte vill ha som tex kravbrev och räkningar, bara torka sig i arslet med de sen är dom borta

Nej, använd det inte som som skithuspapper! Våra avloppssystem är inte gjorda för det. Du kan dock införskaffa maskinen nedan om du har önskan att verkligen gör det. Pappersåtervinning är mitt tips

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Metro35:

Använd vpn så slipper du såna här problem framtiden ;P

Är ju bättre att sluta tanka fett.

Skrivet av Galming:

betala inte vad du än gör. Gör du det så medger du till brott och de kan lika gärna skicka ett till krav på ofantligt större summon än 4500

Att gå med på en förlikning är inte att erkänna brott.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av gaminggirl:

Bluray fungerar även när internetanslutningen är nere eller när sambon spelar spel och tittar på youtube samtidigt

Vänta du bara tills de börjar lägga in Denuvo på blu-ray

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Bluray fungerar även när internetanslutningen är nere eller när sambon spelar spel och tittar på youtube samtidigt

Skrivet av Nima2001:

Blu-ray är bra mycket bättre kvalitet med.. Både ljud och bild.å

De flesta vill inte ha en fysisk kopia. kommer det en bra tjänst där du kan se på film i 4K betalar jag gladeligen den summan som erbjuds. Problemet är att filmbranschen består av en massa gamla, bakåtsträvande gubbar som inte vill förändra hur vi idag ser på film. Jag har både hbo och netflix ingen av tjänsterna erbjuder nedladdningav 4K material för att spara lokalt på en datorn. Bedrövligt dåligt när man ex. åker tåg(flyg) och inte kan streama via SJs "stabila och snabba wifi"...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gaminggirl:

Bluray fungerar även när internetanslutningen är nere eller när sambon spelar spel och tittar på youtube samtidigt

Digitalt fungerar när din bluray-skiva är repig Samt digitalt är mer miljövänligt än en massa skivor och fodral.

Men ja, DVD eller Blu-ray har bättre kvalité på bild och ljud.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

De flesta vill inte ha en fysisk kopia. kommer det en bra tjänst där du kan se på film i 4K betalar jag gladeligen den summan som erbjuds. Problemet är att filmbranschen består av en massa gamla, bakåtsträvande gubbar som inte vill förändra hur vi idag ser på film. Jag har både hbo och netflix ingen av tjänsterna erbjuder nedladdningav 4K material för att spara lokalt på en datorn. Bedrövligt dåligt när man ex. åker tåg(flyg) och inte kan streama via SJs "stabila och snabba wifi"...

Jag håller med dig fullt.. Jag vill inte heller ha massa skivor men samtidigt vill jag ha högsta kvalitet av bild och ljud i min hemanläggning. På laptop surfplatta eller mobil kvittar det bara det inte är riktigt kass..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!