ESD eller elektrostatiska urladdningar ingen myt i datorvärlden

Permalänk

Ok ok jag erkänner... Jag har ALDRIG använt mig av ESD armband eller liknande! Kanske byggt 15 talet kompletta datorer. Byggt om i datorer 1000 tals gånger... Aldrig gått snett för mig... Kan vara så att jag tar i fasta metall objekt samt att jag bygger datorer med min kropp naken

Edit: Det sista var inte riktigt sanningsenligt Men jag har inga strumpor på mig eller står och gnuggar, samt tar i fasta metall objekt

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Flera som tycker det är konstigt med en gammal artikel på framsidan! Som @André sade innan, vi ser att just ESD-frågan dyker upp med jämna mellanrum och den här djupdykningen är därför ständigt aktuell.

Gillar att ni tagit fasta på "jordpunkten", den myten om att bara ta i elementet måste bort, eller att du ska jorda dig i väggen som du var en 230V produkt. Just att det är potentialen mellan dig och det du jobbar med är kanon att ni tar upp.

Skrivet av emilakered:

Är det något ni känner är utdaterat eller felaktigt? Annars tycker jag personligen det är jättebra att lyfta fram tidlöst material med jämna mellanrum, så att diskussionerna får nytt bränsle och nytillkomna medlemmar hittar dit. Till exempel den här artikeln, eller någon av alla ständigt aktuella guider som finns på SweClockers.

Enda jag skulle tänka mig är att ge lite mer info om olika förpackningar. Den tar upp rosa påsarna och de riktiga ESD påsarna, men folk envisas ändå att använda frigolit, bubbelplast och andra saker som är rent av farliga. Även lite ex och beskrivning på hur förpackningar för CPU/RAM plast hållarna fungerar hade varit bra, och hur man ska hantera dem.

Permalänk
Avstängd

Valle

Som ärrad IT-konsult rådde jag min datorfreak till granne att hantera datorkomponenter (moderkort, grafikkort etc) lite mer varsamt, att försöka undvika kontakt med; kretsar, kontaktytor mao i princip alłt ledande. Men han fortsatte att greppa på precis motsatt sätt, och han hade mycket konstiga problem med sina datorer. Nu är han bortgången, med det berodde inte på att han inte ESD-skyddade. RIP Valle!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte det här som står längst ner på sidan tre:

Den här sidan.. längst ner

"För att sammanfatta:

All elektronik är ESD-känslig!

Dra ut alla sladdar innan du öppnar datorlådan, så du inte får antenner"

* * * * * * * * * * * * * * * *

Vaddå? Vem får antenner? Varför får man antenner? Vem får man dessa antenner av?

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Jag förstår inte det här som står längst ner på sidan tre:

Den här sidan.. längst ner

"För att sammanfatta:

All elektronik är ESD-känslig!

Dra ut alla sladdar innan du öppnar datorlådan, så du inte får antenner"

* * * * * * * * * * * * * * * *

Vaddå? Vem får antenner? Varför får man antenner? Vem får man dessa antenner av?

.

Vad som menas är att de anslutna kablarna kan agera antenner ifall man inte kopplar ur dem. Det gäller alltså alla anslutna kablar till datorn, och inte enbart strömkabeln.

Permalänk

Riskerna är kraftigt överdrivna, jag har pajat ett minne en gång när när iklädd tröja kom åt minnet och en statisk stöt förstörde minnet. Att bygga stationär dator är i stort sett riskfritt bara du inte klär dig i fårakläder före.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Blir så trött på folk som påstår massa bullshit att ESD är överdrivet osv... Risken att ha otur och få en skada kanske inte alltid är så stor men vem vill chansa om man har köpt ett moder kort eller grafik kort för ett flertal tusen kronor. Dessutom kan ev fel som har orsakats av en esd-skada ta lång tid att visa sig och kan vara svårt att härröra till det. Har jobbat på Ericsson så vet verkligen vad ESD och ESDS innebär. Företag skulle inte lägga ner så mycket pengar på ESD skydd om det inte var behövligt.

Permalänk

Jag bygger alltid i mina datorer helt näck!

Visa signatur

Intel 8086 @ 5,0GHz, NZXT 210i, Windows 10 Pro, Asus ROG Strix Z390-I Gaming, 32GB Ram, Samsung 970 EVO Plus 1TB, 16 TB HDD Synology 212j NAS 2*2TB, NvidiaShield Pro 2019, Amplifi Alien AX, 1000/1000mbit fiber, Xbox One X, Switch, Samsung Galaxy S10+...

Permalänk
Medlem

Städje e för rolig ibland alltså.
Skön snubbe som skriver intressanta grejer oftast och kan snöa in på ritkigt nördiga goa grejer men detta var lite pinsamt. Inte direkt så man står och gnuggar balonger där man bygger en burk, som många andra nänmt så skall det mycket till.

Skulle nog säga det är högre risk man skär sig mot vassa kanter i chassit och får internet-aids än råka ut för myten

Permalänk
Medlem

För ett par veckor sedan plockade yngsta brorsan isär en dator jag gav honom för 2 år sen då han skulle ge tillbaka delarna till mig, dyrt mini-itx moderkort och i5 CPU med mera. Fick en knut i magen när han sa att han hade gjort det då jag vet att han inte har en aning om ESD, luftfuktigheten är låg och han gjorde det förmodligen över en polyestermatta i vardagsrummet.

Plockar ihop datorn på testbänken hemma och moderkortet är dött. Har inte berättat det för honom då jag inte vill att han ska känna skuld över det, men ska definitivt länka denna artikel innan han bygger sin nästa burk...

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk

När jag byggde min enda (riktiga) dator för ett år sedan körde jag på ett ESD-armband mellan mig och metallchassit. Använde bara bomullskläder och inga strumpor. Däremot råkade jag använda hushållspapper i ren desperation när kylpastan smetades utanpå processorytan, har säkert fått in mikroskopiska fiberrester på moderkortet. Men säkert inte värre än vanligt damm.

Jag tror att jag gjorde allt korrekt och inte orsakat någon ESD-skada. Har dock fått 2 mystiska bluescreens och en "lockscreen", åtgärdades efter resetknappen.

Visa signatur

"Den som sätter skräck i andra är själv ständigt skräckslagen"

Permalänk
Medlem

@Exxovion: OK. Tack

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk

när jag var ung och dum brännde jag 2 moderkort med ESD för jag skulle vara duktig och dammsuga rent datorn ( på sent 90tal då det inte fanns dammfilter ) så man har lärt sig att använda tryckluft på sprayflaska istället om man behöver blåsa rent lite

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Jag förstår inte det här som står längst ner på sidan tre:

Den här sidan.. längst ner

"För att sammanfatta:

All elektronik är ESD-känslig!

Dra ut alla sladdar innan du öppnar datorlådan, så du inte får antenner"

* * * * * * * * * * * * * * * *

Vaddå? Vem får antenner? Varför får man antenner? Vem får man dessa antenner av?

.

Som @Exxovion säger blir alla kablar en antenn som fångar upp radiovågor och liknande ur luften. Tänk på tex när din mobiltelefon vill ha en hörlur ansluten för att kunna använda radio, det är för den använder lurarnas kabel som antenn för att ta emot FM sändningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Flera som tycker det är konstigt med en gammal artikel på framsidan! Som @André sade innan, vi ser att just ESD-frågan dyker upp med jämna mellanrum och den här djupdykningen är därför ständigt aktuell.

Är det något ni känner är utdaterat eller felaktigt? Annars tycker jag personligen det är jättebra att lyfta fram tidlöst material med jämna mellanrum, så att diskussionerna får nytt bränsle och nytillkomna medlemmar hittar dit. Till exempel den här artikeln, eller någon av alla ständigt aktuella guider som finns på SweClockers.

Det är nog så att den som tycker det är konstigt också i mycket högre grad tenderar att kommentera saken. De som inte tycker det är något konstigt är många fler, men klarar för att tala klarspråk helt enkelt av att hålla käften om sin åsikt. Det blir litegrann som Aftonbladets totalt meningslösa läsarundersökningar, som bara besvaras av de som berörs nog av ämnet för att bry sig om att rösta. Inget vidare underlag att basera senare beslut på kort sagt

Skrivet av The_St1g:

ESD är ingen myt, men det är överkurs med ESDmattor och armband enligt mig.
Har jobbat med och byggt datorer i 20 år, aldrig använt mig av dessa så kallade "skydd" och inget har krånglat någonsin.

Använder man sunt förnuft och laddar ur innan man börjar mecka så är det ingen fara.
Sen kanske man inte ska sitta med en fleecetröja på sig när man meckar, men det ingår i det sunda förnuftet.

Jo, det är förvisso lite överkurs, och man kan definitivt komma undan utan det, men en matta underlättar storligen, och ger om inte annat ett mycket bättre arbetsunderlag än vilket träskrivbord som helst.

Sen ska man nog inte svära på att man inte lyckats focka något med elektrostatiska urladdningar. Problemen kan visa sig åratal efter urladdningen. Alla har väl nån gång stött på nån såndär dator man bara inte får ordning på, som kraschar och jävlas utan att man riktigt kan förklara varför. Absolut ingen omöjlighet att sådant kan vara resultatet av flera år gamla ESD-synder

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Gillar att ni tagit fasta på "jordpunkten", den myten om att bara ta i elementet måste bort, eller att du ska jorda dig i väggen som du var en 230V produkt. Just att det är potentialen mellan dig och det du jobbar med är kanon att ni tar upp.

Enda jag skulle tänka mig är att ge lite mer info om olika förpackningar. Den tar upp rosa påsarna och de riktiga ESD påsarna, men folk envisas ändå att använda frigolit, bubbelplast och andra saker som är rent av farliga. Även lite ex och beskrivning på hur förpackningar för CPU/RAM plast hållarna fungerar hade varit bra, och hur man ska hantera dem.

"Ansluts till datorchassit eller jordad punkt med krokodilklämma eller banankontakt"
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...

Att ta i jord är nog ändå ett extremt effektivt sätt att bli av med elektronöverskott.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

"Ansluts till datorchassit eller jordad punkt med krokodilklämma eller banankontakt"
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...

Att ta i jord är nog ändå ett extremt effektivt sätt att bli av med elektronöverskott.

Skickades från m.sweclockers.com

Och här ett ett ex på missförstånd som är hela problemet. Det spelar ingen roll om du har "överskott". Eller om du och din dator har överskott. Viktig info som ofta missförstås...

Enda som spelar roll, är att du och din dator och komponenter har samma potential, därav min kommentar. Läs följande i artikeln från 2014:

Jordpotential, det vill säga att din arbetsplats håller noll volt mot jorden runt om huset, är inte viktig. Det viktiga är att du, dina verktyg och datorlådan håller samma potential. Potentialutjämning är lösningen.

Folk tror att bara "du är urladdad" så är allt okej, men det är inte så det fungerar. För datorn kan också vara laddad... och då är det kört ändå. Så ska du "ta i något"... ta i chassit och inte "i väggen". Dock är detta inte heller bra, då du laddar ur för fort... ESD armband brukar ca 1MOhm resistans, för kontrollerad urladdning.

Sen naturligtvis om du kan få både du, dina komponenter och chassit till samma potential, som också är vägg-jord, så är det optimal situation. Men precis som du kan ladda upp, kan andra delar också göra det. Detta då med dessa 1MOhm armband så att ev laddning kan ladda ut sakta.

Permalänk
Medlem

Jag har läst artikeln och följt tråden med ett visst intresse. Kom igen nu, sunt förnuft råder alltid. Det är väl självklart och naturligt att man laddar ur sig det värsta på t.ex. element el. dylikt innan man ens börjar fundera på att meka med elektronik. Armband är ju givetvis bra när man väl sitter och mekar men att ta bort sitt överflöd mot något ledande till jord innan man börjar kan väl inte vara fel på något sätt? Det finns ju dagar, framförallt nu på vintern med torr luft och yllekläder då man är väldigt 'laddad'.

Visa signatur

/Assumption is the mother of all fuckups./

Permalänk
Medlem
Skrivet av bikerrog:

Blir så trött på folk som påstår massa bullshit att ESD är överdrivet osv... Risken att ha otur och få en skada kanske inte alltid är så stor men vem vill chansa om man har köpt ett moder kort eller grafik kort för ett flertal tusen kronor. Dessutom kan ev fel som har orsakats av en esd-skada ta lång tid att visa sig och kan vara svårt att härröra till det. Har jobbat på Ericsson så vet verkligen vad ESD och ESDS innebär. Företag skulle inte lägga ner så mycket pengar på ESD skydd om det inte var behövligt.

>Trött på folk som tycker ESD är överdrivet
>Risken kanske inte alltid är så stor

Det kan inte vara så att risken är överdriven då tror du?

Sen måste jag säga att jag blir otroligt trött på folk som sär skriver grafik kort och moder kort mer än jag någon sin skulle kunna bli över att någon tycker ESD är över drivet.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

... Så ska du "ta i något"... ta i chassit och inte "i väggen". Dock är detta inte heller bra, då du laddar ur för fort...

Visst är det inte 100% optimalt att ha en mindre resistiv förbindelse mot chassit, men chassit har inte heller direkt förbindelse med de mest ömtåliga delarna utan sprider den eventuella laddningen.

Jag brukar gå in för att använda armband anslutet till chassit, och ansluter det även tillfälligt till antistatpåsen om en ny komponent ska installeras.

Värsta exemplet på problem jag hört talas om går tillbaka till ca 1980.
En återförsäljare för hemelektronik skulle i sin affärslokal demonstrera en stereoanläggning. När hen gick över butikens nålfiltsmatta och sedan sträckte fram handen mot (plast)ratten för ljudnivå uppstod en ljusbåge och hela slutsteget blåstes sönder...

Senare, i slutet på 80-talet, sommarjobbade jag på en verkstad i Televerkets regi som skulle ta om hand förmodat skadade kretskort från hela landet. (För vidare undersökning om status och eventuell reparation.) En dag fick vi in en större kartong som var full av kretskort som bara staplats löst på varandra med lite skumplastchips tillsatta som mekaniskt skydd. Krävdes inte mycket för att förstå att även om flera av korten var oskadda när de stoppdes i lådan så var de nu skadade både mekaniskt och av ESD! Telereparatörerna på fältet borde veta bättre än så! Hela lådan tömdes direkt i skrotbingen.

Permalänk
Avstängd

Ärligt talat så sk*ter jag i vad andra gör, vill de inte ta lärdom av varningar, då får de stå sitt kast när datorn krånglar eller helt slutar fungera. Det gynnar industrin men missgynnar miljön när skadade delar måste ersättas. Dåraktighet kan inte botas på annat sätt än möjligen med egen erfarenhet - som eventuellt ger insikt. I dessa Trump-tider är det inget som förvånar längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Riktigt bra info

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem

Jag tror vi är i en ESD svacka.
Komponenter har varit mer ESD känsliga förr när det var mindre skydd för det. Trender på senare år nu när vi tajtar upp med krympningar så har CPUer blivit mer känsliga, troligtvis även GPUer. Jag har sedd ivy bridge och äldre klara spänningsspikar på över 12V när moderkort brinner upp men haswell och nyare har en mycket högre tendens att dö av det.
0.7-1.3V som de vanligtvis matas är rätt långt ifrån men med tanke på att en ESD stöt är långt över 12V så tror jag att vi kommer se mer ESD skador de närmare åren när kislet blir ännu mer känsligt.

Alla småmeck jag har gjort är utan ESD skydd för jag är lat men jag vet att jag borde. Nya grejer som man sitter några timmar med så kör jag alltid med band

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneee:

Whoa, tyckte jag läste hela artikeln men ska man alltså inte koppla ESD armbandet (i mitt fall fotbojjan så jag får lite mer räckvidd:) till elementet?

Aaarrgghhh!!! (<---Frustrerat skrik...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av X_Load:

Ärligt talat så sk*ter jag i vad andra gör, vill de inte ta lärdom av varningar, ...

Det viktiga är att de faktiskt får varningar. (Och att "de andra" tar hänsyn till detta när de ska hantera min utrustning.)

Permalänk

Tack, väldigt läsvärd artikel även om jag och många andra här nog redan är medvetna om mycket av det som står där.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

@frong: Varför chansa?

Permalänk

Nekrobump, men hur gör ni när ni ska montera grejer på mobot?

Jag använder ESD armband och fäster den på nån omålad skruv inne i chassit och lägger mobot på kartongen + ESD påsen. Rätt eller fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Nekrobump, men hur gör ni när ni ska montera grejer på mobot?

Jag använder ESD armband och fäster den på nån omålad skruv inne i chassit och lägger mobot på kartongen + ESD påsen. Rätt eller fel?

När du fäster armbandet i chassit så ser du till att du får samma potential som chassit + allt som är monterat i det. När du tar i ESD-påsen som moderkortet ligger i så utjämnas även potentialen mellan dig och moderkortet kontrollerat.

Felet du gör är sen att lägga ifrån dig moderkortet, när du tagit ur moderkortet ur påsen så bör du direkt montera det i chassit så att det behåller samma potential som du och resten av delarna. Vill du lägga ifrån dig delar utanför chassit så bör du göra det på en ESD-matta som också är ansluten till t.ex. chassit, eller lägga tillbaka delarna i deras respektive påsar.

Permalänk
Skrivet av perost:

När du fäster armbandet i chassit så ser du till att du får samma potential som chassit + allt som är monterat i det. När du tar i ESD-påsen som moderkortet ligger i så utjämnas även potentialen mellan dig och moderkortet kontrollerat.

Felet du gör är sen att lägga ifrån dig moderkortet, när du tagit ur moderkortet ur påsen så bör du direkt montera det i chassit så att det behåller samma potential som du och resten av delarna. Vill du lägga ifrån dig delar utanför chassit så bör du göra det på en ESD-matta som också är ansluten till t.ex. chassit, eller lägga tillbaka delarna i deras respektive påsar.

Tack för klargörandet. Har nämligen sett nån youtuber lägga mobot på mobo-kartongen för att, just, undvika ESD men det stämmer alltså inte. Det här gör ju att Sweclockers är så mycket grymmare än att försöka lista ut om en youtuber gör på rätt sätt!

Jag valde att ha mobot utanför chassit för att montera kylaren smidigast, men det kan definitivt vara vettigt och värt att investera i en liten ESD matta. Då krävs det en ytterligare ESD band till mattan som ska kopplas på chassit utöver ESD armbandet då?

Jag var dock väldigt noga med bara ta i mobots kanter så jag får ju hoppas på det bästa att inga skador uppstått.