Permalänk
Medlem

Asus eller Acer?

På jakt efter en ny bärbar för hemmajobb på office och lite slösurf+filmtittande.

Vill att det ska vara en IPS-skärm men relativt billig.
Valet står nu mellan dessa:Asus eller Acer
Egenskaperna skiljer sig lite åt men för mig personligen spelar detta ingen roll.

Min fråga är nu om man ska satsa på en Acer eller Asus?

Någon som är bättre i kvalitet?

Permalänk
Medlem

Kan inte se något i länken: "403, not allowed to see"

Visa signatur

Burk: Processor: i3 8100 stock cooler, Grafikkort: Sapphire RX 470 Nitro+ 8gb, Memory: HyperX Fury 16 GB Dual Channel, SSD: 128 GB + 240 GB, Display: AOC 24".

= > ÷

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimonW86:

Kan inte se något i länken: "403, not allowed to see"

Nu så....

Permalänk

enl mig Asus (bra kvalitetsmärke) Acer (dussinskräp för stormarknader.)

Som att jämföra HP med Packard-Bell typ.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Jag skulle valt ASUS. Du har samma processor, större hårddisk (alltid bra), fler ram platser (lättare med uppgradering), samma skärm, inget numeriskt tangetbord (smaksak), integrerat grafikkort (man kan inte spela på mx130 ändå), sen är det en ASUS = ofta bra kvalité (har själv ägt en i 7 år utan problem). 500 kr mer är ju för hårddisken. Grafikkorten är nästan lika starka (620 slår 130 i firestrike enligt notebookcheck).

Igen: ASUS

Visa signatur

Burk: Processor: i3 8100 stock cooler, Grafikkort: Sapphire RX 470 Nitro+ 8gb, Memory: HyperX Fury 16 GB Dual Channel, SSD: 128 GB + 240 GB, Display: AOC 24".

= > ÷

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

enl mig Asus (bra kvalitetsmärke) Acer (dussinskräp för stormarknader.)

Som att jämföra HP med Packard-Bell typ.

Tvärt om enligt mig

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

enl mig Asus (bra kvalitetsmärke) Acer (dussinskräp för stormarknader.)

Som att jämföra HP med Packard-Bell typ.

Skrivet av SimonW86:

Jag skulle valt ASUS. Du har samma processor, större hårddisk (alltid bra), fler ram platser (lättare med uppgradering), samma skärm, inget numeriskt tangetbord (smaksak), integrerat grafikkort (man kan inte spela på mx130 ändå), sen är det en ASUS = ofta bra kvalité (har själv ägt en i 7 år utan problem). 500 kr mer är ju för hårddisken. Grafikkorten är nästan lika starka (620 slår 130 i firestrike enligt notebookcheck).

Igen: ASUS

Skrivet av Storage Jar:

Tvärt om enligt mig

Haha. Kan inte alla bara säga samma sak så det blir lättare för mig
Neh lutar nog mot Asus, Aluchassi istället för plast

Permalänk
Medlem

Ja, alla har olika preferenser och erfarenheter (trasiga datorer har en del tur att göra också :).

Jag skulle valt ASuSen för hårddisken samt ramminnesplatsen (6 gb är inte jättemycket idag)

Visa signatur

Burk: Processor: i3 8100 stock cooler, Grafikkort: Sapphire RX 470 Nitro+ 8gb, Memory: HyperX Fury 16 GB Dual Channel, SSD: 128 GB + 240 GB, Display: AOC 24".

= > ÷

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nougie:

På jakt efter en ny bärbar för hemmajobb på office och lite slösurf+filmtittande.

Vill att det ska vara en IPS-skärm men relativt billig.
Valet står nu mellan dessa:Asus eller Acer
Egenskaperna skiljer sig lite åt men för mig personligen spelar detta ingen roll.

Min fråga är nu om man ska satsa på en Acer eller Asus?

Någon som är bättre i kvalitet?

Hur kan det ens vara en fair fight i jämförelse när Acern du länkade har dedicated grafikkort så du kan lira casual games på medan Asus har inte ens dedikerat grafikkort så du kan inte ens lira spel på den utan att lagga?

Är folk verkligen så blint fanboy utav ett märke att de glömmer bort vad datorn innehåller??

Intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asterion:

Hur kan det ens vara en fair fight i jämförelse när Acern du länkade har dedicated grafikkort så du kan lira casual games på medan Asus har inte ens dedikerat grafikkort så du kan inte ens lira spel på den utan att lagga?

Är folk verkligen så blint fanboy utav ett märke att de glömmer bort vad datorn innehåller??

Intressant.

Tror du är något på spåret här

Folk som har en bestämd åsikt om att ett visst märke är bättre än ett annat, utan att ta hänsyn till vilka produkter som jämförs eller vad dom kostar, tender att överlag stå rätt lågt i kurs hos mig gällande sin expertstatus

Permalänk
Medlem

Nja, expert är lite dumt att kalla sig - ser mig som en intresserad nörd :). Men men, söker man nätet efter lite jämförelser så kommer man hitta att det inte bara är vi här som rekomenderar märket ASUS över Acer, det görs på fler forum (tomshardware bl.a.). Sedan hittar man också listor och undersökningar som gjorts på ämnet som visar att ASUS nästan varje år hamnar i top medan Acer inte gör det (de tittar på kvalité, innovation, support mm)(Lenovo ligger ofta 1a).

Sedan om vi tittar på vad Nougie efterfrågar så finner jag inte ordet "spel" någonstans. Han frågar efter märket i sig. Så jag säger igen: ASUS.

Visa signatur

Burk: Processor: i3 8100 stock cooler, Grafikkort: Sapphire RX 470 Nitro+ 8gb, Memory: HyperX Fury 16 GB Dual Channel, SSD: 128 GB + 240 GB, Display: AOC 24".

= > ÷

Permalänk
Medlem

Kan meddela att det inte blir någon av de modeller jag föreslog
Efter lite mer undersökning så saknar de båda IPS panel. (Redan föreslagit ändring på prisjakt...)
Så jag får leta vidare i ett dyrare skikt eller ta någon TN panel.

Permalänk
Medlem

Synd att ditt letande utvidgas/försenas. Önskar dig lycka till!

Visa signatur

Burk: Processor: i3 8100 stock cooler, Grafikkort: Sapphire RX 470 Nitro+ 8gb, Memory: HyperX Fury 16 GB Dual Channel, SSD: 128 GB + 240 GB, Display: AOC 24".

= > ÷

Permalänk
Inaktiv

@Nougie: Asus är det märke som enligt mig kommer närmast Apple i byggkvalité och "premium" känsla. Acer är lite mer budget. Men sen är det stor skillnad på prisklasserna. Dock skulle jag ta en ROG framför en Predator om de kostade lika mycket och hade samma spec.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nougie:

Kan meddela att det inte blir någon av de modeller jag föreslog
Efter lite mer undersökning så saknar de båda IPS panel. (Redan föreslagit ändring på prisjakt...)
Så jag får leta vidare i ett dyrare skikt eller ta någon TN panel.

Checka in denna:

http://cdon.se/hemelektronik/acer-aspire-a515-51g-512f-p41657...

Jag kollade in den datorn för 1 vecka sen och då stod det att den hade IPS, vet inte varför den informationen inte står kvar längre på CDON men du får ringa dem och fråga för säkerhetsskull.

Vad är säkert är att den har:

i5-8250U
NVIDIA MX150 (betydligt bättre än MX130 och ljusår bättre än dedikerad graffe som den där ASUS du länkade)
256GB SSD (går nog inte att bli bättre än så för den prisklassen)
Datorn är på REA just nu så du har din chans nu...

Du betalar endast 500 kronor mer än din budget på 6k och jag tycker detta är det bästa du kan få för det priset. Hade jag varit ute efter en dator just nu så hade det nog blivit denna.

_______________________________________

Och angående snacket om ASUS vs ACER:

Jag tycker det är lite orättvist bild Acern har fått. Att Acern var dålig jämfört med ASUS var kanske relevant för många år sen men nu är det 2018, det är lite skillnad.

Jag tänkte på samma sätt 2009 när jag skulle köpa en dator, alla sa till mig: "buhhhh blääää Acern suger blah blah blah och man ska välja ASUS, INTE ACER!!!1111111".

Jag valde en Acer TimelineX 2009, datorn fungerar fortfarande än idag och den rullar på en stridsvagn trots att det är nästan 10 år den hållit igång. Jag bytte HDD mot SSD på den och gav den till min morsa, hon använder den än idag (!) och hon vet inte ens hur man väl ska ta hand om en dator eftersom hon är rätt gammal nu. Trots det, rullar datorn på.

Köpte även en annan Acer 2014 - en V5-573G och den skriver jag på just nu den här stunden. Har aldrig strulat, inte ens en enda gång och funkat hur bra som helst! Det finns fina modeller hos Acer också, att vara fanboy är inte rätta vägen att gå.

Jag tror jag kan använda den här Acern många år till om jag vill det, det är inga problem. Min flickvän kör på ASUS och det funkar det också. Köpte nyligen en Lenovo till min svärfar så man väljer datorn efter vad den innehåller för det priset, finns ingen anledning att begränsa sig själv bara för det är ett visst märke.

Dessutom är det betydligt fler som är villiga att gå in i ett forum och klagar över en vara / märke än de som är nöjda och inte orkar skriva en recession. Minoritet som är vokala medan majoriteten sitter hemma njuter av sin dator.

Skulle slå vad om att många som klagar på Acern har aldrig ens ägt en Acer själv utan bara hört det från andra och hängt på bandwagon. Så mitt tips till TS är: Titta på specsen av datorn och jämför det med priset av vad du får. Är du osäker, så kan du alltid ta dig ner till en närliggande butik och titta på samma modell, testa tangentbordet och se om du gillar att skriva på den, om det känns bra, osv.

Permalänk
Medlem

@Asterion: Får tacka för tipset. Ska kollas upp med deras kundtjänst
Angående speccen. När jag öppnade länken med mobilen så fick jag upp dem när jag scrollade förbi alla spec och sedan upp igen.
Men via datorn så får jag inte upp något..
Det stod att de var hämtade från cnet.com så CDON kunde inte garantera att informationen var korrekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

enl mig Asus (bra kvalitetsmärke) Acer (dussinskräp för stormarknader.)

Som att jämföra HP med Packard-Bell typ.

Nekro kapar tråden lite... men gällande Asus vs. Acer så är min personliga erfarenhet att Acer KAN vara bättre. Men i mitt tycke är det väldigt olika beroende vilken produkt man köper. Jag gör extremt mycket research på nätet, så jag skulle aldrig köpa en Acer produkt som inte skulle vara bra. Ett exempel på en bra Acer är min slimmade laptop i metall nu med bl.a. 8 gen i5, 2 TB SSD, Intel Optane och full-hd IPS skärm. Känns klart bättre, exklusivare och mer prisvärd än flera Asus produkter jag ägt. Ett annat typexempel på bra produkt från Acer som definitivt inte är någon "dussinmarknad"-produkt är Acer M550 som är en äkta 4k projektor med HDR för bara 15k som billigast på prisjakt. Den har typ lika bra bild om inte bättre än Sonys "professionella" instegs projektorer för 20k och uppåt. Och den har fått bäst i test 2019 på något/några ställen.

Asus gör massa bra produkter också men att säga Acer är ett skitmärke bara för att Asus är bra är som att säga att Asus är ett skitmärke bara för att Apple är ett bra märke. Fjortisar brukar alltid säga att "Apple är bäst". Är Apple bäst för alla? Knappast. Har Apple den bästa prestandan bland alla produkter på marknaden? Nej Får man vad man betalar för prestandamässigt med Apple? Nej Har de starkast varumärke bland Svensson...? Skulle typ tro det JA. Är starka varumärken synonymt med att alltid vara bäst? NEJ

EDIT: Jag skulle snarare vilja påstå att Acer är ett av de mest underskattade märken på marknaden medan Asus typ antingen är överskattade eller lika bra som folk säger.