Samsung avtäcker Galaxy S9 och Galaxy S9+

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MadMantiz:

Just det här tycker jag är otroligt dumt, och gäller i stort sett alla mobiler. De skiljer några millimeter här och där vilket gör gamla fodral oanvändbara. Vilket enormt slöseri, snart är väl de flesta rimliga kombinationer av form, dimension och placering av saker och ting utprovade så att det alltid finns något som passar från en tidigare modell. Men de flesta osålda fodral till utgångna modeller lär väl ha hamnat i bränngropen redan.. så där faller ju den teorin också!

Hur skulle alla tillbehörs företag gå runt om dom inte får sälja en liten plastbit för ett premium pris varje gång en ny mobil kommer ut?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av the_man550:

Dels vill jag ha högre volym, när jag står och diskar/lagar mat kollar jag gärna på youtube/annat räcker volymen i min S7 helt enkelt inte till för att jag ska höra vad de säger alla gånger. Samma sak i duschen.

Dessutom vill jag ha högtalare som inte täcks över enkelt, de gånger jag sitter i soffan/ligger i sängen och kollar på en video, är det väldigt lätt att råka täcka över högtalaren med handen.

Att säga att man kan skaffa sig en högtalaranläggning är samma argument som att man kan köpa sig en systemkamera istället för att ha en bra mobilkamera - varför inte bara bära med sig en boombox och systemkamera överallt? Det handlar om bekvämlighet. Det finns definitivt de mobiler som har avsevärt mycket bättre ljud än Samsung (bl.a. HTCs gamla boomsound) så bevisligen går det att lösa mina ovan problem - då ser jag gärna att det görs.

Håller med att en bättre högtalare kunde varit ganska bra i dom lägen man inte har tillgång till bättre ljudsystem. Det jag kan tänka mig är en bra lösning för köket;

Alternativt köper man någon liten gullig sak som kanske är smidigare och lite snyggare

Permalänk
Medlem

Åh vad jag är trött på dessa enorma telefoner. Ge mig en schysst ppi och en skärm på max 5" så är jag jättenöjd, större än så behövs inte.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

@anon56869: Självklart men det är fortfarande bättre än förra generationer med samma skärm och batteristorlek.

Permalänk
Avstängd

Gäsp...s7 är en s8 är en s9 känns det som trots det är några NM skillnad som gör dom sista efektivare med högre grafik prestanda som inte kommer vara frän p.g.a korkat hög upplösning som även äter mer batteri med en kamera som jag tror kommer vara likvärdig tidigare gen

Sen kunna köra 960 frames i 720p är knappast nyskapande eller speciellt fränt för kvaliteten blir ofta rätt sugo i 720p och ett uppenbart flaw som idiotiskt placerad fingerprint sensor fixas är såklart bra och är helt ok mobil

Men känner mig negativ och känns samshit diffrent name med åt helvete för mycket bloat som kostar mycket pengar och är inte värt det när man får samma upplevelse för halva priset

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Jag vill ha kameran då vi fotar/filmar en hel del på tävlingar med snabba rörelser och har aldrig med någon annan videokamera. vad är det man säger, bästa kameran är den man har med sig.

Ps:någon som hittat en tunn väska med korthållare som stödjer trådlös laddning till s9+?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Både CPU- och GPU-prestanda toppmobilerna har nu hamnat på en nivå där man kanske borde lyfta blicken och fundera om det inte går att ta plattformen ett steg till.

Läst Anantechs snabbtest? Inte särskilt lovande med smisk av 845 i de flesta applikationstester. Visserligen en testtelefon, men har Samsung strypt den för hårt för att spara batteri på bekostnad av prestanda?

https://www.anandtech.com/show/12478/exynos-9810-handson-awkw...

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Frågan är när dom ska lösa så att "selfie-kameran" slutar förstora din panna så det ser ut som att du har hårsvall som en polsk byggarbetare.

Jag menar... Iphone med Android på hade varit underbart.

Då får du nog vänta på att nån skriver om fysikens lagar. Med mikroskopisk sensor och extremt vidvinkelobjektiv framför(pga sensorstorleken) så blir det bara så. Annars måste man börja böja ljus och det är lite knepigt.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

ja priserna blev man inte förvånad över.. säkert jättebra telefoner men 10 papp för senate androiden? nä tack.. s7 edge klarar man sig på rätt bra än.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av reflux:

Läst Anantechs snabbtest? Inte särskilt lovande med smisk av 845 i de flesta applikationstester. Visserligen en testtelefon, men har Samsung strypt den för hårt för att spara batteri på bekostnad av prestanda?

https://www.anandtech.com/show/12478/exynos-9810-handson-awkw...

Hade inte läst den. Detta ser ut rätt mycket vad man kan förvänta sig givet den (tyvärr rätt knapphändiga) information som finns kring de olika mikroarkitekturerna

Möjligen borde Samsungs M3 ligga lite närmare Hurricane givet att båda är "6-wide". Å andra sidan ligger man nog på Iphone 6 nivå sett till IPC, det var Apples andra 6-wide försök.

Men finns många fler parametrar som påverkar IPC och man måste tänka på att Apple haft en del tid att slipa på en väldigt bred ARM-design (redan "Cyclone" Iphone 5s var 6-wide) medan M3 är Samsungs första försök på något så brett (M2 var 4-wide, värt att notera är att de fetaste x86 kärnorna från AMD/Intel är också 4-wide decode men är inte riktigt 1:1 att jämföra olika ISA).

Men om övriga resultat är representativt för Exynos 9810 är det något som gått rejält fel. En sak som är idiotiskt designat i Exynos är designvalet med fyra stycken riktigt "breda" kärnor. Finns en väldigt bra anledning till varför Apple stannat på två starka kärnor (man har numera även fyra strömeffektiva kärnor, sex kärnor totalt).

En telefon har väldigt begränsad TDP-budget + att den stora fördelen med riktigt hög enkeltrådprestanda infinner sig främst vid interaktiv användning. Interaktiva operationer tenderar skala exceptionellt dåligt med CPU-kärnor, så två starka kärnor är i de flesta fall dubbelt så många som man egentligen behöver, fyra är rent korkat.

Finns däremot poänger med flera kärnor för att hantera bakgrundsuppgifter. ARM själva insåg både potentialen i deras big.LITTLE koncept, men då såg också den stora bristen med att kräva att antalet stora kärnor måste matcha antalet små. Man skapade därför "DynamIQ" vilket tillåter asymmetriska konfigurationer. Bakgrundsuppgifter körs med fördel på de energioptimerade "små" kärnorna!

Två "stora" kärnor och ett gäng små kärnor är nog helt optimalt för något som en telefon/pekplatta. Tror det rent generellt även skulle vara optimalt för PC-laptops (fast just nu så finns inget likt DynamIQ på x86, men skulle rent principiellt inte vara något problem att fixa, värdet av en litet/enkel kärna blir tyvärr mindre på x86 p.g.a dess komplexitet).

Men oavsett, många tester där pekar ju på att M3 inte alls presterar bättre än M2. Om det inte är något man får till så har som sagt något gått väldigt fel i deras design.

Edit: har nu lusläst AnandTechs artikel, detta känns ju väldigt trist och kan eventuell förklara det resultat man såg (i form av att man inte riktigt fått till algoritmen för att matcha prestanda). Varför designa en så "bred" CPU-kärna och sedan inte använda den fullt ut?

"I did get confirmation that Samsung is planning to “tune down” the Exynos variant to match the Snapdragon performance"

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Ser faktiskt ut som att böjningen (?) dvs edgen är mindre än S8, eller är det bilderna som luras?
Hade jag inte precis köpt en ny mobil skulle dessa eventuellt vara intressanta, om det inte vore för priset.
Trevliga färger

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FlyingFinn:

Då får du nog vänta på att nån skriver om fysikens lagar. Med mikroskopisk sensor och extremt vidvinkelobjektiv framför(pga sensorstorleken) så blir det bara så. Annars måste man börja böja ljus och det är lite knepigt.

Iphone lyckas alldeles utmärkt.

Permalänk
Medlem

Det är bara till att vänta tills 5G telefonerna kommer. inget habegär när man ser infon om denna telefonen.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Liknar sina föregångare så det bara skriker, får sätta på sig sina egna för evolution än att snarare revolutionera.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Varför måste dem flesta telefonerna vara så förbannat stora! så trött på skiten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

ja priserna blev man inte förvånad över.. säkert jättebra telefoner men 10 papp för senate androiden? nä tack.. s7 edge klarar man sig på rätt bra än.

När jag köpte S7 Edge tecknade jag abonnemang till en kostnad av 589kr/månaden med 50GB surf. Nu när jag bokar S9+ hoppas jag få den för 599/månaden med 30GB surf (bränner 10 i månaden typ-ish). Hade jag tagit 60GB hade det blivit 699-ish. Ingen gigantisk skillnad men skillnad är det ju, såklart.

Permalänk
Medlem

@Baxtex: exakt vilken kinamodell ska man köpa då för att flasha en stabil 8.x rom?

Sen är 8.1 mest buggfixar för pixel och nexus lurarna, det finns 3 funktioner som kommer i 8.1 och den enda av den som är "bra att ha" är batteriindikator för bluetooth headsets. Detta är dock inget som man *måste* ha 8.1 för, då många telefoner har haft stöd för detta sen länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

@Baxtex: exakt vilken kinamodell ska man köpa då för att flasha en stabil 8.x rom?

Sen är 8.1 mest buggfixar för pixel och nexus lurarna, det finns 3 funktioner som kommer i 8.1 och den enda av den som är "bra att ha" är batteriindikator för bluetooth headsets. Detta är dock inget som man *måste* ha 8.1 för, då många telefoner har haft stöd för detta sen länge.

Redmi Note 3,4 och 5 är bra.

Permalänk
Medlem

Envisas Samsung fortfarande med TouchWiz? Köpte en S7 här om dagen och blev fort störd på TouchWiz så blev att skaffa nån custom launcher. Troligtvis blir det ej en Samsung nästa gång även om cameran & appen funkar bra, riktigt fröjd att ta bilder med då man kan ej misslyckas typ. Men själva OS gränssnittet så tycker jag t.o.m. min förra 1200 kr Cubot Kina lur kändes bättre.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Läst Anantechs snabbtest? Inte särskilt lovande med smisk av 845 i de flesta applikationstester. Visserligen en testtelefon, men har Samsung strypt den för hårt för att spara batteri på bekostnad av prestanda?

https://www.anandtech.com/show/12478/exynos-9810-handson-awkw...

Anand som äger sajten jobbar hos Apple numera som ingenjör. Den är mest bias sida om Apples produkter.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk

@Icte: Sitter med note 4a och efter batteribyte så vart den som ny, hur rapp och bra som helst. Set absolut ingen anledning till att byta än, finns inget på de senaste mobilerna som på något vis skulle ändra mitt användanade. Är riktigt trist att inte mera händer från år till år. Liiite snabbare, liiite bättre kamera osv, inget nytt överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Anand som äger sajten jobbar hos Apple numera som ingenjör. Den är mest bias sida om Apples produkter.

Struntprat. Besöker du sidan? De har ju inte ens lagt ut sin iPhone 8/X recension än så det är långt ifrån en "bias sida om Apples produkter". Och finns ingen annan tech-sida som kommer i närheten av Anandtech vad gäller ingående tester av SoC mm, även om de lagt av sig något på senare år tyvärr.

Permalänk
Medlem

Kan man inte få tag på Snapdragon i europa alls då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Anand som äger sajten jobbar hos Apple numera som ingenjör. Den är mest bias sida om Apples produkter.

Purch som äger sidan.

Permalänk
Medlem

Det låga arbetsminnet är en stor besvikelse för en enhet som är så dyr

Permalänk

S9:an i 4K 60fps. Vad jag läst mig till klarar den bara 5min inspelning i 60fps. Nån skrev att stabilisering är avstängd i 60fps men ser rätt stabilt ut så vem vet. Finns mycket fake kanaler som lägger upp fake filmer från telefonen men denna (huvud kanal) har iaf 132K och verkar seriös.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Anand som äger sajten jobbar hos Apple numera som ingenjör. Den är mest bias sida om Apples produkter.

Så han fejkar benchmarks till Qualcomms fördel... Intressant att du ens kan skriva på Sweclockers från din foliebubbla.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Så han fejkar benchmarks till Qualcomms fördel... Intressant att du ens kan skriva på Sweclockers från din foliebubbla.

Har jag sagt att han fejkar? Slå upp ordet om vad BIAS betyder?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Har jag sagt att han fejkar? Slå upp ordet om vad BIAS betyder?

Det bästa hade varit om du inte sagt något alls faktiskt då du tillförde exakt noll med din BIAS.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Det bästa hade varit om du inte sagt något alls faktiskt då du tillförde exakt noll med din BIAS.

Andrei har inget med Apple att göra, sidan ägs av Purch precis som Tom's Hardware och Space.com

Andrei har mest täckt Android för övrigt. Han har inte gjort en enda av Anandtechs tidigare iPhone-recensioner.