Samsung avtäcker Galaxy S9 och Galaxy S9+

Permalänk
Snusfri

På tok för dyr.
Blir till att vänta på OP6 i sommar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Och varför skulle någon vilja betala 10k för att byta en s8 till en s9? har man råd med det har man nog råd att skaffa nya skal också. Själv brukar jag köra utan skal men note 8 kom med skal i lådan.

Skickades från m.sweclockers.com

Skal i lådan? Jag har en Note 8, finns inget skal som medföljer.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Har en S8+ och saknar dom framåtriktade stereohögtalarna som jag hade på Sony Z2. Men förstår inte riktigt vart stereohögtalarna sitter på S9?

Eller är det bara stereo i porträtt läge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse977:

Jo jag har läst att man kan stänga av den funktionen, men vill ändå inte ha skärm på kanten, förstår inte meningen med det, tycker bara det ser osnyggt ut, lite ungefär som att Samsung vill visa att man kan böja en oled-skärm

Känner till A5 modellerna, men de har väl inte riktiga samma prestanda som Galaxy S modellerna vill jag minnas. Sämre CPU, kamera mm.

Lutar nu mer mot andra märken. LG V40 kanske blir nått bra!?

Ja det stämmer, framförallt kameran är betydligt sämre jämfört med en svindyr toppmodell.
Prestandan räcker dock bra nuförtiden i mellansegmentet, om man inte ska spela tunga spel.
Om man håller efter mobilen och inte skitar ner den med massa skräpappar.

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alpha77:

Var väl ett antal år sedan någon förutspådde att telefoner skulle kosta noll och ingenting 100-200kr i framtiden. Undrar vad dom skulle säga om 9000-10.000kr.

Japp jag är en av dem haha. Och ja det är fortfaranda lika sjukt. Jag skriver just nu på en gammal galaxy mega. totalt föråldrad och pga. för lite ram minne så kommer den tyvärr snart få gå att lägga sig. kostade som mellanklass mobil för 3-4 år sedam 3000kr.

Tjejen har en note8 som kostar multum den med men ärligt talat så bortsett från den grymma kameran så hade jag lika gärna kunnat fortsätta använda megan om det inte vore för att den blivit för slö. Gillar till och med formatet bättre. Och skärmen på 6.3" med 1280x720 upplösning duger aldeles utmärkt även om man såklart inte inte får någon nördorgasm av att glo på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

För mig är dubbla sim eller en lösning så mobiler stöder dubbla simkort ett måste och Samsung hade ej detta på alla.

Detta har gått sedan ett tag tillbaka. Kolla här exempelvis: https://www.youtube.com/watch?v=y_sQPE4xY1M

Visa signatur

Alla andra har visst sin gear här. Då får jag väl joina e-penisleken för att inte känna mig utanför: https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=2488576&view=m

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av ggalaxyy:

Jag förstår inte varför det inte pratas mer om detta, jag har en S8 och att komma från en telefon med platt skärm är INTE lätt, man kommer emot kanterna hela tiden och touchar av misstag på diverse knappar. Sista gången jag köper en med edge display.

Aldrig haft det problemet, du är bara dålig

Du kan stänga av edge "funktionen" så du inte har drag-and-function

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

För mig är problemet snarare tvärtom att det kan vara lite svårare att trycka på knappar som ligger för nära kanten, antar att dom sänkt känsligheten för att man inte ska råka trycka på saker.
Men det funkar okej, det värsta med det böjda är ju att bilden blir böjd och mörkare/fel färger längs kanterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Var väl ett antal år sedan någon förutspådde att telefoner skulle kosta noll och ingenting 100-200kr i framtiden. Undrar vad dom skulle säga om 9000-10.000kr.

Håller med om att den är onödigt dyr, och den erbjuder inga som helst funktioner som jag skulle ha användning för som inte går att ha på en telefon för 50 - 25% av priset. Bryr mig heller inte om designen eftersom man ändå gömmer den i ett fult skal direkt.

Det finns uppenbarligen en efterfrågan på "premium"-telefoner för 10k, annars skulle denna typ av telefon inte släppas. Men samtidigt kan man idag få en fullt användbar smartphone för ca. 1500:-. Det är som med dyra klockor, handväskor o.s.v., lite av en statussymbol men egentligen ganska onödigt när det finns fullt dugliga, billigare alternativ.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Hmm..Känns inte som några betydelsefulla uppgraderingar från S8 modellerna.
Fördelen är ju att jag inte direkt blir sugen på att uppgradera från min S8+, så sparar pengar.

Men ska man ändå köpa en ny telefon så torde denna modell vara ett bra val.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Och varför skulle någon vilja betala 10k för att byta en s8 till en s9? har man råd med det har man nog råd att skaffa nya skal också. Själv brukar jag köra utan skal men note 8 kom med skal i lådan.

Skickades från m.sweclockers.com

Ptja, om din S8/S8+ har gått sönder och du får en ny telefon på försäkringen? Kan vara bra information för någon iaf

Kör också utan skal, ogillar allt som har med skal att göra - telefonen ska vara naken!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte att folk vill ens köpa en Galaxy telefon...
Deras interface får mig att må illa. Och som utvecklare är det ännu värre...

Permalänk
Medlem

Kan man beställa uppringning när de släpper en uppdaterad enhet där namnändringen från 8 till 9 verkar vara den största förändringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Har dom lyckats bygga bort den värdelösa högtalaren från S7an eller är det fortfarande samma? Det skulle vara skäl nog för mig att uppgradera

Har aldrig förstått mig på varför folk efterlyser bra högtalare i mobiler. Det är väl ingen som har i syfte att lyssna på musik i en mobil? Om så är fallet, skaffar man då inte en extern (blåtand)högtalare?

Eller är det i högtalartelefonssyfte du menar man behöver en bättre högtalare?

Det är som med tv-apparater. Inte tusan förväntar man sig bra ljud ur en tv som bara är några millimeter tjock. Vill man ha bra ljud skaffar man sig en extern högtalaranläggning eller limpa.

Visa signatur

Alla andra har visst sin gear här. Då får jag väl joina e-penisleken för att inte känna mig utanför: https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=2488576&view=m

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Det sämsta och absolut enklaste att uppdatera med dagens samsung modeller är de små batterierna.

Detta verkade dock inte som något man ansåg sig behöva uppdatera.

Lustigt att man kan få billigmobiler med 2 dagars batteritid men samsungs värstingmobiler nöjer sig med ynka 3000-3500mah.
Påminner lite om hur alla stora mobilproducenter envisades med att begränsa mobilen till 16gb under en lång stund. Planned obsololete utan att ens gömma det.

Skickades från m.sweclockers.com

Batteritiden är bättre pga ny processor. 15-20% snålare. Sen vill de nog inte göra en Note 7 igen.

Permalänk
Medlem

Bara jag som är helt förbryllad av dom officiella bilderna och filmerna tagna med kameran.
En skakig filmsnutt i 1080P på en tjej som cyklar och en med en paddlare. Både snuttarna är ytterst intetsägande och ser dessutom väldigt kassa ut. Vem på Samsung tyckte det var bra att lägga ut något som ser ut som det är filmat med en 5år gammal mobil när S9 är kapabel till 4K60fps........

Flesta av bilderna var också kassa.. Camera reimagined ???

Visst det kommer väl bättre exempel sen men det var verkligen kass reklam.
Det nya med S9 är jue kameran som ska vara grym och så visar dom upp något så dåligt.

Jag vill se 4K60fps och vilken skärpa och detaljnivå den klarar. Klår den inte Iphone 8/X blir man besviken. Hade hoppats på samma nivå som Pixel 2 på bild och film.

Aja man får väl se sen när reviews börjar trilla in.

Permalänk
Medlem

Undrar om nästa års modeller av telefoner kommer ha fingeravtryck läsaren under glaset? Känns som det är bättre att vänta tills det blir standard.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Prime X370-Pro / AMD Ryzen 7 3700X / Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3000 CL15 / Asus Dual GeForce GTX 1070 OC (1912 MHz) / Fractal Design Define C / Cooler Master Hyper 212 Evo / EVGA SuperNOVA G2 650W ATX 80+ Guld

Permalänk
Medlem

*facepalm* Skaffade en S8 för en månad sedan.. Bytte från en Sony Xperia Z2 så det var visserligen en ordentlig uppgradering för mig, och tanken är att ha den lika länge som Z2an

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Samsung är sedan några år en av de starkast lysande stjärnorna på himlen av mobiltelefoner och i samband med Mobile World Congress presenteras generation nio i flaggskeppsserien Galaxy S.

Läs hela artikeln här

Ni har glömt att skriva/nämna att Samsung Galaxy S9+ har 2x12 Mpx kamera där bak.

Permalänk
Datavetare

Både CPU- och GPU-prestanda toppmobilerna har nu hamnat på en nivå där man kanske borde lyfta blicken och fundera om det inte går att ta plattformen ett steg till.

Kikar man på Geekbench 4 resultaten är Samsung utsaga om att Exynos 9810 (med Samsungs egen "M3" ARM-kärna) har nästan dubbla enkeltrådprestanda jämfört med Exynos 8895 (med Samsungs "M2" ARM-kärna) rätt nära sanningen.

Man når inte riktigt upp till Apples A11 (med deras "Monsoon" ARM-kärna som används i Iphone 8/X), men M3 presterar något bättre än A10 ("Hurricane", sitter i Iphone7). Det är ett rejält fall framåt då M2 inte ens nådde Iphone 6s ("Twister") nivå. Är betydligt mindre skillnad mellan Monsoon och Hurricane än mellan Hurricane och Twister, så Samsung är närmare i CPU-prestanda än det varit på många många år!

Trist för US-marknaden, Qualcomm har halkat efter rejält i CPU-racet (de har dock en väldigt kompetent GPU, möjligen har de ledartröjan här). Snapdragon 845 bygger på Qualcomms ARM-kärna "Kryo 385", men den är i praktiken en minimalt modiferad Cortex A75. Cortex A serien har absolut lyft sig rejält senaste åren, men ARM designar denna för att i första hand vara billig och enkel att integrera med annan IP. Detta betyder att man inte kan nå de bäst presterade custom design ARM-kärnorna. Kryo 385/Cortex A75 presterar i nivå med Twister i Iphone 6 (enkeltrådat).

För att återknyta till inledningen. Var står då Samsungs M3 och Apples Monsoon samt Hurricane jämfört med "vanliga" x86 PC? De drar faktiskt jämnt med Intels i5-8250U samt AMDs R3-2200G, både för enkeltrådat (där x86 tidigare demolerade ARM) och multitrådat. Windows på ARM känns nog rätt svettigt för Intel/AMD...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ragnvlad:

Skal i lådan? Jag har en Note 8, finns inget skal som medföljer.

jag fick med ett genomskinligt skal som låg i en låda under mobilen. Men veror kanske på vilket land man köper i.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Helnöjd med min LG V10, bytte batteri till 6000mAh så nu kan jag lyssna länge på high impedance mode utan att batteriet tar slut, bra kamera som inte är långt efter dom nuvarande. Samsung 9 har inget som är värt 9000kr, liknar Iphone etc.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Evanswachtz:

Batteritiden är bättre pga ny processor. 15-20% snålare. Sen vill de nog inte göra en Note 7 igen.

Bättre än vad? Märkbart sämre än de andra nyare mobiler i mitt hem som har större batterier men ineffektivare apu'er.

Snålare apu hjälper inte mycket när det är högupplöst skärm och litet batteri. Det är min uppfattning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Både CPU- och GPU-prestanda toppmobilerna har nu hamnat på en nivå där man kanske borde lyfta blicken och fundera om det inte går att ta plattformen ett steg till.

Håller med. Det är nu för mobilerna som det var förr med datorerna att man har kommit förbi den punkt där det ger märkbar förbättring för alldagliga sysslor som att surfa, titta på youtube och använda enklare appar. Det var därför kameran kunde varit intressant på S9:an men dom fick skruva tillbaks prestandan pg.a. att US fick Snapdragon. Exynos 9810 har tillräckligt med umph för 120fps i 4K. Inte ens dom flesta dyrare dedikerade videokameror har det.

Permalänk
Skrivet av glad_katt:

Har aldrig förstått mig på varför folk efterlyser bra högtalare i mobiler. Det är väl ingen som har i syfte att lyssna på musik i en mobil? Om så är fallet, skaffar man då inte en extern (blåtand)högtalare?

Eller är det i högtalartelefonssyfte du menar man behöver en bättre högtalare?

Det är som med tv-apparater. Inte tusan förväntar man sig bra ljud ur en tv som bara är några millimeter tjock. Vill man ha bra ljud skaffar man sig en extern högtalaranläggning eller limpa.

Dels vill jag ha högre volym, när jag står och diskar/lagar mat kollar jag gärna på youtube/annat räcker volymen i min S7 helt enkelt inte till för att jag ska höra vad de säger alla gånger. Samma sak i duschen.

Dessutom vill jag ha högtalare som inte täcks över enkelt, de gånger jag sitter i soffan/ligger i sängen och kollar på en video, är det väldigt lätt att råka täcka över högtalaren med handen.

Att säga att man kan skaffa sig en högtalaranläggning är samma argument som att man kan köpa sig en systemkamera istället för att ha en bra mobilkamera - varför inte bara bära med sig en boombox och systemkamera överallt? Det handlar om bekvämlighet. Det finns definitivt de mobiler som har avsevärt mycket bättre ljud än Samsung (bl.a. HTCs gamla boomsound) så bevisligen går det att lösa mina ovan problem - då ser jag gärna att det görs.

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Medlem

Blir en S9+ för mig Har en S7 Edge för tillfället, och förstår verkligen inte varför alla klagar på deras infinity display? Tycker om den extremt mycket, skitsnygg och ser jättebra ut när man kollar videos på telefonen

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av glad_katt:

Har aldrig förstått mig på varför folk efterlyser bra högtalare i mobiler. Det är väl ingen som har i syfte att lyssna på musik i en mobil? Om så är fallet, skaffar man då inte en extern (blåtand)högtalare?

Eller är det i högtalartelefonssyfte du menar man behöver en bättre högtalare?

Det är som med tv-apparater. Inte tusan förväntar man sig bra ljud ur en tv som bara är några millimeter tjock. Vill man ha bra ljud skaffar man sig en extern högtalaranläggning eller limpa.

Själv brukar jag lyssna på podcasts och se på YouTube och det är en stor skillnad på den upplevelsen mellan min förra mobil med dåliga/felplacerade högtalare och min nuvarande. Sen hörs ju notifikationer och ringsignaler bättre om telefonen är i en jackficka eller i ett intilliggande rum, och som du nämner när man använder den som högtalartelefon. Ljudsignaler och högtalartelefonen ser jag personligen mest som bonusfördelar.

Inte alltid man har en bluetooth-högtalare med sig på den plats eller i det rum där man befinner sig, och ibland vill man bara lyssna direkt via mobilen utan att ställa in något.

Så tänker jag i alla fall. Däremot skulle jag aldrig få för mig att gå och lyssna på musik/podcasts ute bland folk utan att använda hörlurar.

Permalänk
Medlem

Intressant att läsa hur olika man prioriterar vad som ska vara bra i en mobil.
För egen del är kameran prio ett då jag inte vill släpa på en dedikerad kamera (längre) och jag ändå filmar mest. Känner igen det där med diskningen, väldigt nice att se på nån intressant youtube kanal när man sysslar med något tråkigt så förstår dom som vill ha bättre ljud t.ex. Hör inte heller vad som sägs riktigt när man rasslar med disk. I Dushen har jag aldrig provat haha. Kul att läsa dock ! Har man vattentät mobil ska man väl utnyttja den egenskapen lixom

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Den ser grym ut, angående priset så är det en toppmodell och det är bra att det också finns såna modeller. Priset är dock inte linjärt som med mycket annat.

För mig är dubbla sim eller en lösning så mobiler stöder dubbla simkort ett måste och Samsung hade ej detta på alla.

Det är därför jag personligen har lite emot "flaggskeppsmobiler". Dom är ofta dyra och erbjuder oftast inte fler funktioner än "budgetmobiler".
Beställde och hämtade ut en Samsung j5, 1990kr.
Dubbla SIM, 1 SD kort (samtidigt), senaste Android, 16Gb lagring.720p, 5,2" Amoled. Fingerprint.

Så, vad får jag för mervärde av att köpa en mobil som kostar fyra gånger så mycket?

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Det är därför jag personligen har lite emot "flaggskeppsmobiler". Dom är ofta dyra och erbjuder oftast inte fler funktioner än "budgetmobiler".
Beställde och hämtade ut en Samsung j5, 1990kr.
Dubbla SIM, 1 SD kort (samtidigt), senaste Android, 16Gb lagring.720p, 5,2" Amoled. Fingerprint.

Så, vad får jag för mervärde av att köpa en mobil som kostar fyra gånger så mycket?

Du har rätt i att det knappast är värt 4ggr priset egentligen.
Många tycker dock det är kul med ny teknik. Av nån anledning så vill man alltid ha något nytt och coolt att leka med ;D

Det man får är väl senaste kameratekniken, större möjlighet till VR/AR, använda prestandakrävande appar osv. Bättre ljud (?). Men ja det är sjukt mycket egentligen vad dom kostar men man får tänka att det är en slags prestandadator i miniformat. Frågan är om man utnyttjar potentialen. Köper man en prestandadator för att surfa liksom.

Dom flesta borde nog göra som dig

Jag suktar efter en bra kamera sen jag gjorde av mig med 1.5Kgs åbäket då jag inte pallade släpa den.
Pixel 2 kamera kvalle med 4K 60fps så vore jag nöjd. Resten inte så viktigt.