Rykte: Priserna på grafikkort kommer att stiga fram till årets tredje kvartal

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VadSaDu:

I en perfekt värld

1050Ti 4GB= 999-1299:-
1060 6GB= 1699-1999:-
1070 8GB=2499-2999:-
1070Ti 8GB=3099-3399:-
1080 8GB=3499-3999:-
1080Ti 11GB=4499-4999:-

I en perfekt värld så är Nvidias drivare open source och deras gameworks är faktiskt bra.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Tur att en rätt gammal dator fortfarande duger för det mesta, värre för dom som måste köpa helt nytt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Tillgång och efterfråga inget nytt under solen

Är ganska nöjd med mina två GTX1070 sea hawk ek x vattenkylda

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Och jag som har tröttnat på den dåliga mgpu supporten hos spelutvecklarna och vill byta till singlekort ganska snart.

*Lays on floor smashing and yelling*

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Mitt 980 får hålla några år till verkar det som. Köpte ett 1050 ti till htpcn för 1600kr för ett tag sen. Verkar kosta 2200kr nu...

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Jag köpte mina första 16GB DDR4 för 900Kr, det andra setet för 1100Kr. Så 2000Kr för 32GB, som funkar i 3200MHz.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

GTX 1070Ti för 3990kr verkar ha varit ett bra pris. Köptes ändå ganska sent. (Black Friday)

Skrivet av Full:

I en perfekt värld är marknaden fri.

Så regleringar är anledningen till varför grafikkorten är så dyra? Eller syftar du på patent?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

@magma86: frågan är hur länge dom förbli oberörda. Sitter ram och vram i dom också.

Det är sant.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Inget ont som inte har något gott med sig.
Jag tog själv tillfället i akt att sälja av lite prylar.
Dålig tid att köpa men bra tid att sälja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

GTX 1070Ti för 3990kr verkar ha varit ett bra pris. Köptes ändå ganska sent. (Black Friday)

Så regleringar är anledningen till varför grafikkorten är så dyra? Eller syftar du på patent?

Jag syftar på att vi som konsumenter inte ska ha någonting att säga till om angående priser. De bestämmer priser, vi bestämmer ifall vi tycker det är värt att köpa eller inte.

Precis som tidigare nämnts i tråden, det är inte välgörenhet de sysslar med, de ska göra så de tjänar så mycket pengar som möjligt och det är precis så det ska fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Jag syftar på att vi som konsumenter inte ska ha någonting att säga till om angående priser. De bestämmer priser, vi bestämmer ifall vi tycker det är värt att köpa eller inte.

Precis som tidigare nämnts i tråden, det är inte välgörenhet de sysslar med, de ska göra så de tjänar så mycket pengar som möjligt och det är precis så det ska fungera.

Personligen skulle jag dock se detta som missbruk att systematisk och långsiktigt ta sådana priser med tanke på mängden patent de har. Knappast fri som du påstår.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Jo antagligen, är väl egentligen bara en tidsfråga.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo håller med, det är väl bara att ha lite is i magen så länge...

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Man hade nog en himla tur som fick tag på ett begagnat 1070 Strix OC för 3400Kr som dessutom klockar som gudarnas boss.

Du, köpa, Nvidia? Tror inte mina ögon...

Förövrigt sjuka priser. Glad man köpte nytt på releasedagen av 8700k etc. Hade kostat en tusenlapp mer idag minst! Grafikkortet får vara tills nästa gen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Personligen skulle jag dock se detta som missbruk att systematisk och långsiktigt ta sådana priser med tanke på mängden patent de har. Knappast fri som du påstår.

Fast i mina ögon nyttjar de situationen.
Av vilken anledning ska de göra som VI (ni) vill? Det är deras produkter, de gör som de vill. Att köpa grafikkort för ett visst pris är ingen mänsklig rättighet.

De ska få bestämma helt och hållet. Ännu en gång: de sysslar inte med välgörenhet. De skiter fullständigt i hur mycket ögongodis du får. De gör vad de kan för att tjäna så mycket pengar och det har de rätt till, det är ju precis det affärsverksamhet går ut på.

Marknaden för grafikkort är fri. Ingen hindrar dig från att tillverka grafikkort som du kan sälja för vilka priser du vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Fast i mina ögon nyttjar de situationen.
Av vilken anledning ska de göra som VI (ni) vill? Det är deras produkter, de gör som de vill. Att köpa grafikkort för ett visst pris är ingen mänsklig rättighet.

De ska få bestämma helt och hållet. Ännu en gång: de sysslar inte med välgörenhet. De skiter fullständigt i hur mycket ögongodis du får. De gör vad de kan för att tjäna så mycket pengar och det har de rätt till, det är ju precis det affärsverksamhet går ut på.

Marknaden för grafikkort är fri. Ingen hindrar dig från att tillverka grafikkort som du kan sälja för vilka priser du vill.

Nja, inte riktigt. Nvidia har tillsammans med AMD i stort sett all patent när det kommer till grafikkort som funkar tillsammans med Directx. Som exempel blev Intel stämda av Nvidia för deras integrerade grafiklösning i processorerna. Tror det hela slutade med att Intel betalar en stor summa licenspengar till Nvidia.

Hade vi istället haft helt fri marknad på grafikkort så hade bristen löst sig lika fort som bristen på Fidget Spinner vars upphovsrättsägare avslutade sitt patent före populariteten.

Har dock inget emot patent utan anser precis som du att de kan ha stor positiv inverkan när det kommer till nya uppfinningar, men att man då inte ska missbruka dessa. Viss reglering vad det gäller patentmärkta produkter kan vara bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Har ändå inga planer för ett nytt grafikkort fören nästa xx80Ti kort kommer.

Och det lär dröja..

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Äh!! Jag klarar mig ett år till med mitt 660Ti, mitt xbox 360 och ps3. Har en sanslös backlog och när grafikkorten väl är nere i pris finns det fullt av ospelade, nu nya spel att köpa för en spottstyver. Mig gör det inget, min spelglädje ligger i ett bra spel, inte till alla pris det senaste spelet.

Visa signatur

Speldjävulen angrep mitt kranium...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Läs frågan igen.

I en perfekt värld är marknaden fri.

Du menar i en perfekt värld så kommer marknaden utnyttja dig så fort de känner för det?

Skrivet av mkl:

Å andra sidan innebär det att andrahandsvärdena på grafikkort ökar, är säker på att detta redan nu indirekt börjar påverka swec marknad, även om det skulle visa sig bara vara ett rykte

Det är inte säkert. Andrahandsvärdet på grafikkort går inte upp per automatik för att priserna på nya produkter gör det utan det handlar helt om efterfrågan. Om folk ger fan i att köpa grafikkort alls istället för att lägga ut pengar på nya produkter så kommer inte värdet i andrahand öka.

Skrivet av Startrance:

Dessa priser är rätt mycket önsketänkande.

Tror nog det är därför han skriver "I en perfekt värld".

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Konsolltillverkarna skrattar hela vägen till banken tänker jag.....

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Whaaaaat? Oh my gosh, who would have known?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Det är sjukt grafikkort går på 8000-10000 kr

Jag har nog troligtvist köpt min sista spel pc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Nja, inte riktigt. Nvidia har tillsammans med AMD i stort sett all patent när det kommer till grafikkort som funkar tillsammans med Directx. Som exempel blev Intel stämda av Nvidia för deras integrerade grafiklösning i processorerna. Tror det hela slutade med att Intel betalar en stor summa licenspengar till Nvidia.

Hade vi istället haft helt fri marknad på grafikkort så hade bristen löst sig lika fort som bristen på Fidget Spinner vars upphovsrättsägare avslutade sitt patent före populariteten.

Har dock inget emot patent utan anser precis som du att de kan ha stor positiv inverkan när det kommer till nya uppfinningar, men att man då inte ska missbruka dessa. Viss reglering vad det gäller patentmärkta produkter kan vara bra.

Jojo men både AMD, Nvidia och DirectX har ju en gång inte existerat och de har inte bara fått sin framgång på ett silverfat.

Hade det varit statligt hade det varit en helt annan sak.

Skrivet av Xinpei:

Du menar i en perfekt värld så kommer marknaden utnyttja dig så fort de känner för det?

Varför skulle någon känna sig utnyttjad efter att ha valt att köpa ett grafikkort?

Permalänk
Inaktiv

och vips så sjönk ethereum med 50% och gpu priserna med lika mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

nice att leva i en teknikdystopi... härnäst blir väl elpriserna mycket dyrare också för krypto-vansinnet... vad tjänar det till egentligen?

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Är ju i princip gamla grafikkort som säljs också.. nästa generation står för dörren (hoppas jag).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Jojo men både AMD, Nvidia och DirectX har ju en gång inte existerat och de har inte bara fått sin framgång på ett silverfat.

Hade det varit statligt hade det varit en helt annan sak.

Egentligen, vad har det för betydelse om företaget är statligt eller privat om det ändå är en monopolliknande situation i både fallen? Instämmer dock med ditt första påstående, men ska de verkligen få ta precis vilka priser de vill bara för att de var först?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Det här slöseriet på ström måste få ett slut. De siffror jag sett på ström som används endast för att bryta kryptovalutor är extrem.

Personligen tror jag oljeindustrin ligger bakom. Saudiarabien har även köpt in sig rejält i nVida och de vet hur man monopoliserar

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Det här slöseriet på ström måste få ett slut. De siffror jag sett på ström som används endast för att bryta kryptovalutor är extrem.

Personligen tror jag oljeindustrin ligger bakom. Saudiarabien har även köpt in sig rejält i nVida och de vet hur man monopoliserar

Helt rätt, mer kärnkraft behövs!

Ännu bättre om man kan kombinera sysslorna!
https://nypost.com/2018/02/10/russians-arrested-for-mining-cryptocurrency-at-nuclear-facility/

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spretcher:

Helt rätt, mer kärnkraft behövs!

Ännu bättre om man kan kombinera sysslorna!
https://nypost.com/2018/02/10/russians-arrested-for-mining-cryptocurrency-at-nuclear-facility/

Det har väl gått så långt i energiförbrukningen att skulle man stänga all brytning i morgon, då är det många energibolag som får mycket stora ekonomiska problem samt det blir tyst på klimatallarmisterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Har ändå inga planer för ett nytt grafikkort fören nästa xx80Ti kort kommer.

Och det lär dröja..

Rykten osv så klart, men nVidia förväntas annonsera det innan sommaren, och försäljningsstarten beror nog mest på vad de tror AMD pysslar med. Men senast till hösten.

Krypto-mining har potential att bidra med något riktigt bra. Kan vi på något sätt få politikerna att fatta att för att man ska kunna slippa en massa fossila bränslen för uppvärmningen vintertid, behöver vi tillförlitlig miljövänlig el. Att då stänga ner kärnkraften är bra dumt...
Fast "bra dumt" är egentligen en ganska passande, om än svepande beskrivning på våra politiker...
Jaja.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.