Hjälp! Originalmobiler eller kopior på eBay?...

Permalänk
Medlem

Hjälp! Originalmobiler eller kopior på eBay?...

Hej.
Ny här och har egentligen gått med enkom för att kunna få svar på detta: när man på eBay köper en sk "helt ny", "oanvänd" mobil i originalförpackning bla bla bla av ett märke, i mitt fall en LG V10, är man naiv om man då förväntar sig just en ny originalmobil och inte en eventuell kopia???
Det första min nya LG gjorde när jag fick den från eBay i somras, var att glappa i USB-kontakten och nu drygt 8 månader senare kan jag likaväl hiva den, så dålig är den. Har förvisso aldrig ägt en LG (och kommer inte att göra igen). De kanske inte är mer gedigna än så. Men isf slår ju både HTC, Samsung och Apple dem med hästlängder: Glapp i USBkontakten, gula fläckar i kanterna på skärmen, batteri som stänger av telefonen med mellan 30-15% kvar, kamera som är kass osv osv.

Jag måste alltså köpa en ny telefon nu och frågan är då om man vågar köpa något mer "nytt" och "original" från sk top(rated)sellers på eBay över huvud taget, eller om man ska bita i sura äpplet och punga ut med dubbelt så mycket genom att köpa i Sverige istället?
Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Köp från en återförsäljare där du lätt kan nyttja garantin, det är min åsikt iaf.

Visa signatur

-AMD Ryzen 3800X EK Supremacy - Asus TUF X570 Plus - RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate - Corsair Force MP510 M.2 Nvme 960Gb - XPG Spectrix M.2 Nvme 256 Gb - 32Gb Corsair Vengance 3600Mhz - Fractal Design Ion+ 860W - NZXT H630- 2x Alphacool UT60 360 White Edition-

Permalänk
Medlem

En annan sak att tänka på är att de importerade modellerna inte alltid har stöd för alla frekvenserna som används i Sverige, exempelvis de 4g-band som används utanför storstäder.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem

Elektronikprylar brukar inte vara så mycket billigare att det är värt att beställa från andra sidan jorden. Är de mycket billigare så är det något som inte är rätt. Kina skulle ju inte ha en sådan jättemarknad för billiga telefoner om de kunde köpa en samsung eller lg etc jättebilligt.

Permalänk
Medlem

Tack för svar!
Banden för mobiltäckning i Sverige kollade jag upp innan så att de stämde hyfsat överens med de som min mobilleverantör använder här.

Men om inte (original)saker kan vara olika dyrt i olika delar av världen, varför finns det då t ex tax free, eller varför är elektronik mm billigare i vissa delar av världen och dyrare i andra, tänker jag.

Den här mobilen gick på strax under 2000 vilket var ungefär hälften av vad man skulle ha för den i Sverige, och det tyckte inte jag var orimligt. Då iaf. Har idag f.ö hört av andra som blivit grundlurade också.
Men jag tycker det är märkligt när man s a s redan kan välja om man vill ha en begagnad, bättre begagnad eller helt ny produkt och dessutom får betala mer för den nya. Då är det rent lurendrejeri på åtminstone mobilfronten på eBay isf.

Och jag tycker även det är märkligt att det inte uppmärksammas av eBay när man söker runt först för att ta reda på hur vanligt detta är. Och vad då "top rated sellers", Top rated lurendrejare snarare!
Varför kan ingenting nån gång få vara vad det verkar? avslutar jag lite (be)klagande.

Permalänk

Jag köpte en LG G2 mobil från Kina, eBay en gång för några år sedan, jag gör nog aldrig det en gång till.

Telefonen skulle vara "100% original, factory brand new", men så var det då verkligen inte när jag fick den. I bästa fall kunde man väl ha kallat telefonen för "used, but refurbished and hacked".

LG G2 telefonen fanns i olika varianter beroende på för vilken marknad den var avsedd, tror varianterna hette typ 801, 802, 803 el likn. Jag skulle ha typ 802 för norra europa. Telefonen jag fick var ett hopplock av delar från olika begagnade telefoner. "Moderkortet" i min telefon hörde till USA modellen tror jag det var, vilket jag förstod först efter att ha öppnat upp telefonen nästan i minsta beståndsdel. MEN mjukvaran var hackad så att att den utgav sig för att vara korrekt "europa modell". Kunde väl kanske ha fungerat OM jag inte hade försökt uppdatera telefonen innan jag visste hur det låg till. Den hackade telefonen med USA "moderkort" gillade inte att uppdateras med europa uppdateringen, och jag fick aldrig telefonen att starta efter detta. Efter att ha läst på i diverse forum förstod jag att jag fått en så kallad "Frankenphone", vilket många andra också hade (dåliga) erfarenheter av från eBay.

Jag försökte ha kontakt med försäljaren, men fick aldrig några vettiga svar eller hjälp, de ville inte alls kännas vid att det skulle ha varit något fel på min telefon, det var bara fel på mig. Till sist erbjöd försäljaren att ta tillbaka telefonen och ersätta mig om jag först skickade tillbaka telefonen och betalade själv för frakten. Kostnaden för mig att skicka tillbaka telefonen tror jag låg mellan 30-50% av vad jag betalat för telefonen och jag hade inte mycket förtroende för att försäljaren skulle ha ersatt mig för telefonen efter att jag skickat den, så därför lät jag det vara.

Jag åt min förlust och tog det som en lärdom.
Inga fler telefoner från eBay för min del.

Permalänk
Medlem

@Ojsandå: Inet har fått in Xiaomi sortimentet. Bra och prisvärda telefoner.

https://www.inet.se/produkt/2000061/xiaomi-redmi-5-plus-svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ojsandå:

Men om inte (original)saker kan vara olika dyrt i olika delar av världen, varför finns det då t ex tax free, eller varför är elektronik mm billigare i vissa delar av världen och dyrare i andra, tänker jag.

Priset på originalsaken kan variera lite beroende på olika skatter och tullar och andra orsaker. Men får du en ny mobil för halva priset från andra sidan jorden, ja då är något fel. Och då är det precis vad det verkar, alltså en bluff.

Som exempel Samsungs nya Galaxy S9. I England kostar den $1040, i Tyskland $1049, i Kina $972. Skulle den vara $500 i Kina skulle den säkert inte vara äkta. (https://www.phonearena.com/news/Galaxy-S9-and-Plus-price-and-...)

Permalänk
Medlem

Då har det å andra sidan helt förlorat sin mening, så som jag ser det åtminstone, att säljarna påstår att det är "original"prylar...
Bättre då - och mer hederligt - att skriva (så som nån formulerade väldigt bra tidigare i tråden) "Finfin, ny frankenphone till salu", haha!...

Tack för alla svar hur som helst. En nyttig lärdom rikare.
Har nu en ny HTC 10 (köpt i nordisk butik och till bra pris), på gång hem istället. Får hoppas den är i original då iaf...
Och no more eBay för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ojsandå:

Då har det å andra sidan helt förlorat sin mening, så som jag ser det åtminstone, att säljarna påstår att det är "original"prylar...

Du köpte väl en?

Citat:

Bättre då - och mer hederligt - att skriva (så som nån formulerade väldigt bra tidigare i tråden) "Finfin, ny frankenphone till salu", haha!...

Sant

Håll er borta från billiga li-ion batterier också.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja påstå att allt från Wish/AliExpress/eBay som levereras från Kina bör ses som piratkopior/tredjepart tills motsatsen är bevisad. Billiga grafikkort visade sig exempelvis i många fall ha hackad firmware för att lura systemet (och konsumenten).

Ang. mobiltelefoner, så finns det trovärdiga butiker som levererar inom EU (som exempelvis https://www.honorbuy.com/)

"If it sounds too good to be true, it probably is"

Permalänk
Medlem

@walkir:
Men var gränserna går mellan vad som "är för bra för att vara sant" och vad som är rimliga prisskillnader mellan länder och kontinenter tycker jag kan vara en fin linje beroende på att olika länder har olika avgifter, skatter, prislägen och osv. 1800 kr för en knappt två år gammal LG V10 mot ca 4000 om jag hade köpt den i Sverige, tyckte jag DÅ utan vetskapen jag fått nu, inte var något som talade för att det skulle vara en piratkopia.

Jag litade för mycket på själva eBay i sig, och på ratingen på säljarna. Och när jag googlade runt innan köpet hittade jag tyvärr ingen sådan här tråd som varnar för för just mobilkopior från Asien. Förhoppningsvis hittar någon annan denna tråd någon gång, och innan vederbörande gjort samma misstag som mig/oss.

Tackar ödmjukt för all input jag fått!! Thumbs up för Er!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ojsandå:

@walkir:
Men var gränserna går mellan vad som "är för bra för att vara sant" och vad som är rimliga prisskillnader mellan länder och kontinenter tycker jag kan vara en fin linje beroende på att olika länder har olika avgifter, skatter, prislägen och osv. 1800 kr för en knappt två år gammal LG V10 mot ca 4000 om jag hade köpt den i Sverige, tyckte jag DÅ utan vetskapen jag fått nu, inte var något som talade för att det skulle vara en piratkopia.

Jag litade för mycket på själva eBay i sig, och på ratingen på säljarna. Och när jag googlade runt innan köpet hittade jag tyvärr ingen sådan här tråd som varnar för för just mobilkopior från Asien. Förhoppningsvis hittar någon annan denna tråd någon gång, och innan vederbörande gjort samma misstag som mig/oss.

Tackar ödmjukt för all input jag fått!! Thumbs up för Er!

Betalar man med PayPal och via Ebay, är det inte så svårt att få pengarna tillbaka bara man göra det omgående!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Problemet med eBay är att säljarens betyg inte omfattar returer, går nämligen inte att lämna betyg på säljaren om man valt att göra retur. Så i princip kan en säljare ha massvis med missnöjda "kunder" som returnerat en fuskvara samtidigt som betyget säger 100% från tusentals kunder.

Märkte det själv när jag fick hem en fulfixad telefon som såldes som ny. Bara glas och skal som var nytt, glaset satt dock löst så jag anade att det var bytt. Lossade skalet och märkte att hela insidan var full med repor, t.o.m. bakom batteriet var det repor och etiketten med modellnummer gick knappt att läsa. Var så uppenbart att det var en gammal telefon som lagats och att de försökte luras. Gick dock ej att varna andra köpare eftersom man som sagt inte fick lämna betyg vid retur.

Permalänk
Medlem

Spinner vidare på samma ämne. Jag har en Sony Xperia Z3+ från 2015. Jag upptäckte att man kan köpa sånna på ebay från Kina för strax över 1000kr exklusive tull/moms/dyl.
Eftersom jag är så nöjd med den så blev jag lite sugen på att köpa en till. Sen provade jag söka på lite nyare modeller och hittade tex Xperia Z5 för ca 1500kr, också intressant.
Båda de mobilerna är från 2015.
De mobilerna ska enligt säljaren vara "brand new".
Hur troligt tror ni att det är att de verkligen är oanvända orginaltelefoner? Priset känns rätt rimligt, de är ändå snart 4 respektive 3,5 år gammla.
Här är annonsen för Z3+
https://www.ebay.com/itm/5-2-Sony-Ericsson-Xperia-Z3-Plus-E65...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan säkert vara äkta vara men de får ju inga uppdateringar längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leifn:

Kan säkert vara äkta vara men de får ju inga uppdateringar längre.

Där sa du något. För mig som inte direkt är insatt, betyder det att de har den version av Android den hade från fabrik, och den inte kommer få nyare versioner alls?
Appropå det så var det en hel del stora(mobilen låst under uppdatering i minst en timme) uppdateringar när jag hade HTC mellan 2011 och 2015. Undrar om det nånsin kommit någon uppdatering av operativsystemet på min Sony. Eller märker man inte av uppdateringar nu för tiden?

Skickades från m.sweclockers.com