Bahnhof släpper bredband på 10 000 Mbit/s för privatpersoner

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Läste du det du skriver? I stadsnät kan man byta och då finns det konkurrens. Om det är Telia eller någon annan som äger fibern så kan du inte byta utan är helt fast med den operatören. För tillfället har de lägre priser men var så säker att när konkurrensen försvinner, som du vill, så kommer priser att hoppa som bara den.

Jag har fiber som betalades av EU men som lokala ISP äger och det finns ingen konkurrens annat än super slö ADSL. Jag får vackert betala vad de än begär (45 € för 100 ner 10 upp för tillfället) och måste använda VDSL modem som tack för besväret. Deras kundtjänst är den drygaste på planeten och man får vacker betala extra för IPv4 annars sitter man bakom CGNAT och kan inte ansluta till sitt eget nätverk utifrån trots att man får IPv6...

Det värsta är att jag har det helt underbart jämfört med majoriteten i USA.

Stämmer inte längre att om Telia äger fibern så kan du inte byta operatör, Comhem och Telenor har nyligen börjat sätta upp egna switchar på Telias noder över Sverige där dom hyr Telias fiber till kunden. Bara en tidfråga innan resterande operatörer gör samma sak.

Däremot ser det annorlunda ut om du bor i lägenhet där Bostadsrättsföreningen eller din Hyresvärd förhandlar ett avtal med en operatör som drar in fibern, där blir man oftast låst till en eller ett antal operatörer tyvärr.

Permalänk
Medlem

Overkill för en person som bor själv, men om man är en stor familj? Borde rimligtvis vara bra om man skall ladda ned väldigt mycket saker samtidigt också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybe:

Fan va coolt!
Skumt pris dock,
500kr/månaden är mindre än de 719kr/månaden Bahnhof tar för 1/0,5Gbit här.

Hur tänker du när du skriver att det är skumt?

719 SEK per månad låter som att du sitter mot ett städsnät eller via en annan kommunikationsoperatör, och då har bredbandsoperatören inte lika mycket möjlighet till att påverka priset. En stor del av prislappen står för stadsnätets eller kommunikationsoperatörens avgifter.

Permalänk
Medlem

Men våra SSD/HDD klarar ju inte ens av dessa hastigheter?

Visa signatur

CPU: i7700k (Delided) @ 5Ghz | GPU: Gigabyte GTX 1080 TI Waterforce Xtreme Edition | Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance | Mobo: ASUS PRIME Z270-K | PSU: EVGA Supernova G2 850W | SSD: 2 * Samsung 850 EVO 500GB och HDD: 4TB | Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV | CPU-Kylning: DeepCool Captain 360 EX | Skärm: AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk
Medlem

@Uzanar: Gillar att ni valt en bild på Ludicrous Speed (Space Balls) för embedding

O.T: Folk som säger att det kommer vara användbart för Steam osv; är ju inte speciellt realistiskt. Finns inte en chans att deras servrar kommer konfigureras för att tillåta 10Gbit per user. Tills marknaden mognar lite är detta mer som att bygga en motorväg utanför ens uppfart till stugan, bara för att 100 meter bort köra genom ett 30-område med förskola. Jävligt häftigt dock, och priset är ju fantastiskt.

Men om man kan få 10Gbit för 500 spänn idag... ge det något år bara så kanske den där near-instant Steam nerladdningen faktiskt blir verklighet. Framtiden ser ljus ut.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Vad tusan ska man me denna hastigheten som privatperson.
Sitta och torrenta på NVME SSD diskar eller? Billigt och bra, lol.

Kan även raida ett gäng vanliga mekaniska för att fixa den hastigheten.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av auToeXeC:

Men våra SSD/HDD klarar ju inte ens av dessa hastigheter?

Kör inte singeldisk då...

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

@Uzanar: Gillar att ni valt en bild på Ludicrous Speed (Space Balls) för embedding

O.T: Folk som säger att det kommer vara användbart för Steam osv; är ju inte speciellt realistiskt. Finns inte en chans att deras servrar kommer konfigureras för att tillåta 10Gbit per user. Tills marknaden mognar lite är detta mer som att bygga en motorväg utanför ens uppfart till stugan, bara för att 100 meter bort köra genom ett 30-område med förskola. Jävligt häftigt dock, och priset är ju fantastiskt.

Men om man kan få 10Gbit för 500 spänn idag... ge det något år bara så kanske den där near-instant Steam nerladdningen faktiskt blir verklighet. Framtiden ser ljus ut.

Det kan jag nog testa om intresset finns, men jag chansar lite vilt på att det kommer funka bara fint att tanka i mer än 1 Gbit/s, så länge hårdvaran i klienten klarar av det.

Permalänk

Ser så mycket klagande i tråden här, Var glada att ni har Fiber! vissa av oss sitter fortfarande på ADSL!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Användbart för Steam och andra tjänster också. Netflix, HBO Nordic, Spotify osv.

500 spänn för 10Gb! Damn!

Om du maxar 4 samtidiga 4k strömmar på ett Netflix 4k abonnemang kommer du upp 0,1Gb
Om du maxar 5 samtidiga spotify family konto i högsta kvalite kommer du upp i 0,0015Gb.
Så på vilket sätt skulle du ha mer nytta av 10Gb kontra 1Gb för dessa tjänster?
Men OK Steam, du kan tanka ett 10GB spel på 8 sekunder istället för att behöva vänta 80 sekunder med ett simpelt 1Gb/s abonnemang

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Nätverkskort kostar just över 1000:- och ett moderkort med två 10Gbit portar går lös på 4k~ om man ska bygga egen server/router (mATX).

Det är lite dyrare än 1Gbit men inte något man direkt reagerar över. För fem år sen var det lite knepigare men nu får man ju 10Gbit på lite bättre "gaming" moderkort

Attans jag som precis dragit cat 5e kabel i hela huset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

10 000 Mbit/s = 1250 MB/s. Innebär att man kan dra hem ett 60 GB spel på 48 sekunder (om nu utgivaren har sådana uppladdningshastigheter)! Priset var ju inte pjåkigt alls, bara 200 kr mer än vad jag betalar idag för min 100/100 fiberlina hos samma företag

Ja om du har typ en Samsung SSD 960 Pro som klarar att skriva i de hastigheterna
I de här fallen ser jag mer potentialen att inte alls köra spelen lokalt.
10Gb/s räcker nästan till att skicka HDMI 4k bild ju

Permalänk
Medlem
Skrivet av PageanSoul:

Ser så mycket klagande i tråden här, Var glada att ni har Fiber! vissa av oss sitter fortfarande på ADSL!

Fiber bytte man ju till för 15 år sen

Skrivet av e3henri:

Attans jag som precis dragit cat 5e kabel i hela huset

Varför drog du cat 5e år 2018? =D

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Fiber bytte man ju till för 15 år sen

Mjo, men sen kanske du inte har en stenåldersödla som hyresvärd som tycker att fiber till huset, det är inte värt pengarna eller mödan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PageanSoul:

Mjo, men sen kanske du inte har en stenåldersödla som hyresvärd som tycker att fiber till huset, det är inte värt pengarna eller mödan!

Det finns nog fortfarande en del som inte sätter ett högt värde på en bra uppkoppling. För mig och min sambo så faller en bostad bort direkt om den inte har någon form av fiber, sedan undersöker vi närmare hur det utbudet ser ut.

Permalänk
Medlem

Är nog bara nyproduktion som kommer ta del av detta.

Permalänk
Medlem

Vad är en "företagsperson"?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mummel:

Stämmer inte längre att om Telia äger fibern så kan du inte byta operatör, Comhem och Telenor har nyligen börjat sätta upp egna switchar på Telias noder över Sverige där dom hyr Telias fiber till kunden. Bara en tidfråga innan resterande operatörer gör samma sak.

Däremot ser det annorlunda ut om du bor i lägenhet där Bostadsrättsföreningen eller din Hyresvärd förhandlar ett avtal med en operatör som drar in fibern, där blir man oftast låst till en eller ett antal operatörer tyvärr.

Så även om vi har Telia här i huset så kan jag välja Bahnhof? Ställde frågan öppet tidigare i tråden men fick inget svar så hoppas på förtydligande här. För det vore rätt läckert att ha 1000/1000 faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av auToeXeC:

Men våra SSD/HDD klarar ju inte ens av dessa hastigheter?

Beror på vad man har för dator. Apples bärbara Macbook Pro klarar av hastigheten med god marginal.

https://macperformanceguide.com/MacBookPro2017-SSD-TransferSi...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

*läser hastigheter/pris där jag bor*

100/100 ~300:-/mån
250/250 ~400:-/mån
500/500 ~550:-/mån
1000/1000 ~750:-/mån

*suck* nog hade 10000 för priset av 500 varit nice, men man sitter fortfarande på 25/5 adsl så inte mycket att säga ändå (måste ändå gå över till fiber vid tillfälle pga alla kvällar/nätter då internet slutar funka)

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Betalar 329 kr för 1/gbps, räcker rätt bra för mig och flickvännen. Hinner man ta en kiss paus innan spelet är installerat och klart.

http://www.speedtest.net/result/7079283789.png

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem

Edit: Läste fel.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av e3henri:

Om du maxar 4 samtidiga 4k strömmar på ett Netflix 4k abonnemang kommer du upp 0,1Gb
Om du maxar 5 samtidiga spotify family konto i högsta kvalite kommer du upp i 0,0015Gb.
Så på vilket sätt skulle du ha mer nytta av 10Gb kontra 1Gb för dessa tjänster?
Men OK Steam, du kan tanka ett 10GB spel på 8 sekunder istället för att behöva vänta 80 sekunder med ett simpelt 1Gb/s abonnemang

Overkill är fortfarande för lite?

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patan77:

Galna hastigheter och förvånansvärt billigt (jag betalar 99kr/mån för 1Gbits/1Gbits vilket är iof ovanligt billigt), tar nog ett tag dock innan man kommer kunna nyttja hastigheten som privat person, bästa "riktiga" hastigheten jag har sätt med min 1Gbits är 99.3MB/s (795Mbits), så har aldrig sätt den maxas förutom med syntetiska tester, men visst jag tar gärna
10Gbits, inte för att jag tror det skulle bli nån märkbar skillnad i dags läget.
http://www.patan77.com/screenshot/download_speed.PNG

BRF avtal? 99kr är ju verkligen inte mycket. Vi kan få 1000/1000 för 399.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Synd, Bahnhof går inte att välja i vårat fibernät. Lätt blivit 1 Gbit uppkoppling

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Fiber bytte man ju till för 15 år sen

Varför drog du cat 5e år 2018? =D

Haha var tvungen att kolla och visst tusan är det cat6 kabel och cat6 keystone kontakter jag använt över allt så det är lugnt. Det var Cat7 jag valde bort (det var tillräckligt krångligt att få in cat6 kabeln i de gamla telefon VP-rören)
Däremot såska jag köpa tre switchar och det kommer bli vanliga Netgear GS105/108 gigabit...känns inte vettigt att 10Gbit säkra alla delar redan till 5 dubbla kostnaden...sedan tänker jag mig att man framöver kommer byta LANet från koppar till fiber och då blir det ändå att göra om allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Kina är väl snabbast? Eller räknar de medelhastighet per invånare?

Ja det är medelhastigheten per innevånare, eller närmare sagt hur många av befolkningen som har ett medelhastighet.

För som i Sverige är det drygt 80% som har minst en tillgång till 100/100 Mbit, eller har möjlighet och skaffa den hastigheten. Det räknas normalt sätt från antal hushåll som har möjlighet till få tillgång till en viss hastighet. sedan är det så klart upp till individen själv om de väljer att ha den högre hastigheten eller de räcker med ADSL etc.

Tror Nederländerna när de passerade Sverige så hade dominerade av hushållen möjlighet till 500/250 Mbit eller vad de var i sista rapporten jag såg, då passerade dem oss.

Skrivet av wowsers:

*läser hastigheter/pris där jag bor*

100/100 ~300:-/mån
250/250 ~400:-/mån
500/500 ~550:-/mån
1000/1000 ~750:-/mån

*suck* nog hade 10000 för priset av 500 varit nice, men man sitter fortfarande på 25/5 adsl så inte mycket att säga ändå (måste ändå gå över till fiber vid tillfälle pga alla kvällar/nätter då internet slutar funka)

ADSL kommer alltid vara dyrare än fiber då utrustningen för ADSL är mer kostsam i drift än fiber.

Men detta är ju bara priset på hastigheten.

Som statsnät och fibernäten så har du ju normalt sätt en fiberkostnad också.

Mitt satsnät tar 179:- i månaden sedan 100/100 kostar 117:- så total priset blir då för mig 296:- i månaden. I mina 179:- i månaden så ingår det 2/2 Mbit, så får ju betala 117:- extra för uppgradera hastigheten från en annan operatör än Servanet.

Så med banhof nät så hade du haft också en nätavgift säkert på 150-200:- + speed så 150-200+500:- = 650-700:- i månaden nog.

Nätavgiften är normalt för betala för underhålla utrustning som inte är i din fastighet utan vägen till dig så driften kan rulla på.

Permalänk
Medlem

Signat upp för detta och inväntar besked om datum för inkoppling.
Jämfört med Telia öppen fiber där vi idag också har bahnhof så kommer vi med erbjudandet för 1Gbit ner i kostnad med 109kr under bindtiden och 9 kr därefter. Dock går vi då också från 250/100 till 1000/1000.

Det innebär att vi under 2 år sparar ~ 2400kr, här kommer den lilla brasklappen: om en av någon anledning (i mitt fall pris / leveransproblematik) skulle vilja byta tillbaka till öppen fiber eller itux så ska skanova ha 2000kr för omkopplingen. Så i värsta fall har en bara sparat 400kr under 2 år.. Vidare verkar även IP-TV utbudet ändras något då detta verkar vara en mer renodlad "Internet-tjänst". Kan vara värt att tänka på om en är en TV-tittare, de hänvisar då till streamingtjänsten Sappa eller C More.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Ahh synd att inte stadsnäten har hängt på, tyvärr måste jag gå via Stadsnätet, och de erbjuder inte det här.

Annars hade jag hoppat på direkt.

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv

Permalänk
Medlem

498kr är inte illa jag hade lätt betalat för det för 10Gbit!
Min leverantörs 400/100 kostar 499kr och högsta är på 1000/200 för 799kr..
Har just nu 100/10 för 299kr+ faktureringsavgift..
Kan ej välja andra leverantörer