Postnord inför nya regler för Kina-paket redan 1 mars

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Så uträkningen baseras egentligen på vad du tycker skulle vara ok att betala och har inget att göra med de egentliga kostnader som det kan innebära för postnord att hantera momsen? Om man inte täcker de faktiska kostnaderna för momshanteringen så innebär det att övriga tjänster måste täcka upp för förlusterna där, vilket då rimligen bör innebära att fraktkostnaderna inom Sverige blir högre. Personligen skulle jag föredra att man tar ut en avgift som täcker kostnaderna och får potentiellt lägre kostnad för frakten på saker jag beställer inom landet, eller åtminstone ett stabilare system med färre paket som skadas och/eller levereras fel...

Har för mig att det exempelvis redan finns ett smidigt system när man köper via amazon där tull/moms läggs till redan vid köpet? Sedan tycker jag att det inte bör vara upp till postnord att hitta ett system för att köpare/säljare ska sköta sina momsinbetalningar. De ska hantera paketen och se till att momsen betalas på de paket som inte momshanterats vid försäljningen.

Nej det gör jag inte utan ser att det ska kunna vara en potentiell inkomstkälla och utnyttjar man det på ett vettigt sätt kan man göra en rätt stor vinst och tror 10kr + moms skulle täcka kostnaderna utan problem och det skulle inte påverka inrikes priserna för andra försändelser negativt på något sätt för det skulle ge en inkomst och med så stora volymer krävs inga större kostnader för kund för att göra stor skillnad för postnord

Så sköter man sina kort rätt och alla kostnader kan skötas digitalt och automatiskt utan extra steg för kunder kan man behålla största delen av flödet och samtidigt göra vinst och vist det kanske krävs en del investeringar men skulle kunna vara en bra mjölkkossa om man tittar långsiktigt men i stället sjuter man den i huvudet och äter upp den

Håller med att postnord behöver lyfta sin kvalitet men bättre inkomst ger mer rum att expandera och öka kvaliteten på deras service och man får det som arbetar mot dom att arbeta för dom

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Svårt att sköta allt elektroniskt när Kina inte ens berättar när godset ska ankomma i förväg, och allt är pappersblanketter och till stor del utan spårning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vilket handlar om helt andra försändelser och att Tullverkets personal gör och beslutar om vilka paket som ska öppnas.

Vad svamlar du om?

Det står att det handlar om postorder försändelser från Kina. Alla som saknar värde kommer öppnas.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Vad svamlar du om?

Det står att det handlar om postorder försändelser från Kina. Alla som saknar värde kommer öppnas.

Lät inte som diskussionen enbart handlade om paket utan deklarerat värde. Dessa försändelser du pratar om kommer gå över till Tullverkets personal och hur de bestämmer värdet är ju genom att kräva in handlingar från mottagaren så de kan se vad det köptes in för. PostNord är inte själv inblandad i att bedöma varuvärden eller i att öppna paketen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evolema:

Finns en del felaktigheter angående DHLs avgift. Den är inte på 125 kr. Jag beställer mycket kosttillskott från USA och använder DHL då och då för jag får subventionerad frakt med DHL. Kommer helt gå över till DHL nu iom postnords nya avgifter. Om min totala köpesumma ligger under 100$ (800 kr) så brukar inte DHL ta ut någon avgift över huvud taget. Jag betalar bara för momsen på 12%. Detta är då förbetalt av DHL till tullverket. Jag får då en fakura med mitt paket. Väldigt smidigt. De har olika nivåer på avgiften enligt deras svenska kuntjänst men han visste exakt var nivåerna låg. Det började i alla fall på 25kr sedan gick det upp till 50kr. Jag har aldrig betalt mer än 50kr även om jag handlat för 1000 kr.

31,25 kr inkl moms är det minsta för belopp under 50 kr, följt av 62,5 kr för belopp på 50-299 kr. Med belopp menas alltså vad importmomsen blir t.ex. Är detta belopp mellan 300-3333 kr blir det 125 kr och är det över blir det 3 % av beloppet + moms. För att hamna på 300 kr vid 25 % moms så måste såklart värdet vara 1200 kr. Pratar vi om Kina vill du knappast betala DHLs frakt och speditionsavgift hur som helst. De 25 och 50 kr du talar om är exkl moms och samma som de två första ovan.

Permalänk
Medlem

För mig kan Kineserna lika gärna köpa upp Postnord. De är ju ändå helt värdelösa. Då tänker jag pris, kvalité och säkerhetsmässigt. Inget ansvarstagande för fem öre. Tack Schenker för att ni finns... R.I.P. Postnord...

Permalänk
Medlem
Skrivet av paranoiid:

Ganska absurt, speciellt om paketet saknar ett kvitto eller någon deklaration på värdet - ska någon då sätta sig och söka runt på nätet efter den produkten och försöka uppskatta ett pris som sedan momsen kan tas från?

Snarare så lär det väl bli någon schablon eller lathund de kommer utnyttja - vad händer då om folk börjar bestrida dessa avgifter, är det ens möjligt? Ponera att jag har köpt en billig kinesisk kamera för 300kr, postnord uppskattar värdet till 1200kr och beskattar efter det.

I slutändan så känns det som att alla mantimmar detta kommer krävas kommer gräva ett betydligt djupare hål i skattekistan än vad moms- och "tull"avgifterna kommer dra in.

Det enda du kan trösta dig med är att ifall de har tagit hutlöst mycket moms så kan du alltid neka att hämta ut försändelsen och efter 2v skickas den tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Lätt att kringgå. Be kineserna skriva gåva så kan posten inte ta ut någon administrationsavgift och sedan så kommer tullen inte orka gå igenom 100000 paket. Postens problem kommer bli tullens problem och så kommer alla paket slinka igenom som vanligt. Lönlöst.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det stämmer inte.
Efter 1Mars kommer ALLA försändelser utifrån EU att tullas och momsas innan köparen får sin vara.
75kr för allt under 1500kr, och 125kr för allt över 1500kr.

Vilket innebär att beställer du en gratiskatalog kommer du få betala 75kr för att hämta ut den.
Paket kommer ej att slinka igenom, då de kommer köras till ett särskilt lager för att scannas och packas upp innan ens ett avi skickas ut till köparen.

Det enda du kan göra är att be säljaren skicka via ett EU-land.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Exitus:

Det enda du kan trösta dig med är att ifall de har tagit hutlöst mycket moms så kan du alltid neka att hämta ut försändelsen och efter 2v skickas den tillbaka.

Vilket kommer att kosta staten och i förlängningen oss skattebetalare 50+ miljoner. Heja-heja!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Exitus:

Paket kommer ej att slinka igenom, då de kommer köras till ett särskilt lager för att scannas och packas upp innan ens ett avi skickas ut till köparen.

Frågan är hur Postnord skall klara av att göra momsdeklaration på 200,000 [uppskattat] paket om endast 9 dagar när man inte ens klarar av att göra momsdeklaration på de 6000 [baserat på Postnords påstående om att 97% av paketen har ett värde under 200 kronor] man momsdeklarerar idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exitus:

Nej det stämmer inte.
Efter 1Mars kommer ALLA försändelser utifrån EU att tullas och momsas innan köparen får sin vara.
75kr för allt under 1500kr, och 125kr för allt över 1500kr.

Vilket innebär att beställer du en gratiskatalog kommer du få betala 75kr för att hämta ut den.
Paket kommer ej att slinka igenom, då de kommer köras till ett särskilt lager för att scannas och packas upp innan ens ett avi skickas ut till köparen.

Det enda du kan göra är att be säljaren skicka via ett EU-land.

Nej det stämmer inte heller. Det finns regler att förhålla sig till och paket markerade som gåva och har ett värde på under 500kr så är det varken tull eller moms, det är tullverkets egna regler:
http://www.tullverket.se/sv/privat/skickaellertaemotengava/allmantomattskickaellertaemotengava.4.792224361590183a4d311c8.html
Även Postnord säger att de kommer rätta sig efter dessa regler. Men om de misstänker att det väldigt tydligt framgår att det INTE är en gåva trots att det står det eller om de mistänker att värdet inte stämmer så kommer de skicka paketet till Tullverket för inspektion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xoolo:

Nej det stämmer inte heller. Det finns regler att förhålla sig till och paket markerade som gåva och har ett värde på under 500kr så är det varken tull eller moms, det är tullverkets egna regler:
http://www.tullverket.se/sv/privat/skickaellertaemotengava/allmantomattskickaellertaemotengava.4.792224361590183a4d311c8.html
Även Postnord säger att de kommer rätta sig efter dessa regler. Men om de misstänker att det väldigt tydligt framgår att det INTE är en gåva trots att det står det eller om de mistänker att värdet inte stämmer så kommer de skicka paketet till Tullverket för inspektion.

Var hittar du denna information, att PostNord själva skulle rätta sig efter detta?
I tidigare artiklar nämns just problematiken med gratiskataloger, dessa kommer få en avgift på 75kr trots markerad som gåva då de kommer utifrån EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exitus:

Var hittar du denna information, att PostNord själva skulle rätta sig efter detta?
I tidigare artiklar nämns just problematiken med gratiskataloger, dessa kommer få en avgift på 75kr trots markerad som gåva då de kommer utifrån EU.

https://www.postnord.se/ta-emot/hamta-brev-och-paket/fran-ann...

http://www.ehandel.se/PostNord-avslojar-kryphalen-kring-den-n...

Permalänk
Medlem

@VresiBerba: Jag betalar för mina filmer..
Gör som Ungern kanske.. beskatta per GB som man använder

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem

Sweclockers är lika smarta som vanligt ser jag.

Skrivet av anon162230:

Det var på tiden bra o bli av med alla som bara importerar skräp.

Nu kommer man inte längre behöva vänta 5 veckor på att få prylar man beställer.

Med lägre belastning kanske det sker en normalisering av frakttiderna från Kina till ett par veckor.

Om inte PostNord klantar till det som vanligt.

Nej, frakten från kina tar så lång tid för att det är den är billig. Massiva mängder av paket fraktas på skepp. Du kan välja mellan gratis frakt som tar 30-45 dagar och frakt för 200kr som tar 7-14 dagar. Du verkar ju inte ha något emot att betala extra så varför har du inte valt säljare som erbjuder premiumfrakt?

Så nej. gratisfrakten kommer inte bli snabbare, även om belastningen till just Sverige blir mindre så skickas det mesta via Europa.

Skrivet av Bebben:

Klart det finns de som kommer göra det också, men jag ser det så här:
1) Folk slutar köpa billiga saker bara för att de är billiga.
2) Folk väljer att gå till fysisk butik för att köpa t.ex. mobilladdare, och den har bättre kvalité än 10kr-laddare från ebay.
3) Moms kommer in som den ska.

1) Folk kommer fortfarande köpa skräp. Men nu blir det dyrare och Svenska handlare får överskottet.
2) Folk kommer köpa i Svenska butiker, absolut. Det finns extremt mycket "billigt" skräp i Sverige med, det kostar bara mer och det sälja från "pålitliga" butiker. När folk beställer en grej för 10kr från kina är de i alla fall medvetna om att för det priset kanske det suger. Småsaker, som kablar och adaptrar är det svenska butiker tjänar på, detta genom att höja priset 5x. Man kan köpa bra saker från Kina med, som fortfarande är mycket billigare än i Sverige.
3) Det finns det andra sätt att betala moms.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Oerhört korkat inlägg.

Varor som svenska återförsäljare säljer kontrolleras så att de uppfyller grundläggande krav och miljökrav. Basic knowledge.

Tror du på allvar att de kontinuerligt kontrollerar alla miljontals produkter, eller tror du de kollar t.ex. CE-märkning som vem som helst kan sätta dit? Varor från svenska butiker är fortfarande extremt billiga(för dem), köpa från asien och när det gäller det mesta som är billigt, håller väldigt dålig kvalité.

Slutsats
Svenska konsumenter får lida av detta eftersom den stora majoriteten av inköp från Kina är billiga och nu blir helt orimligt dyra.
Svenska butiker är de som tjänar på detta.
Att postnord skulle vara överbelastad och gå back på dessa är ett icke-argument. Det är Danmark de går back på, och om paketen från just Kina ger dem för lite betalt borde de förhandla med just dem istället för att döda majoriteten av importen. Det har man inte försökt göra.
Momsen borde ju komma in, men detta kunde man lösa genom avtal med ebay, wish och aliexpress, så vore 90%+ ordar beskattade. Amazon gör redan detta. Det har man inte försökt göra.

Svenska butiker jublar. De är nog väl medvetna om att de i en global värld är överflödiga när det gäller billiga produkter. Vi behöver dem inte - vi kan köpa direkt från Kina utan mellanhänder. Men nu får de ensamrätt och kan sälja samma kinesiska "skräp" utan att oroa sig för att bli lämnade utanför.

Om detta blir en trend i resten av världen blir livet hårdare för många (relativt)fattiga kineser. Med relativt liten insats kunde de bli återförsäljare istället för att arbeta i fabrik. Nu ska vi rika i väst vara de enda som tjänar på den lukrativa handeln och kineserna ska bara jobba i fabrik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypercat:

Nej, frakten från kina tar så lång tid för att det är den är billig. Massiva mängder av paket fraktas på skepp. Du kan välja mellan gratis frakt som tar 30-45 dagar och frakt för 200kr som tar 7-14 dagar. Du verkar ju inte ha något emot att betala extra så varför har du inte valt säljare som erbjuder premiumfrakt?

Så nej. gratisfrakten kommer inte bli snabbare, även om belastningen till just Sverige blir mindre så skickas det mesta via Europa.

1) Folk kommer fortfarande köpa skräp. Men nu blir det dyrare och Svenska handlare får överskottet.
2) Folk kommer köpa i Svenska butiker, absolut. Det finns extremt mycket "billigt" skräp i Sverige med, det kostar bara mer och det sälja från "pålitliga" butiker. När folk beställer en grej för 10kr från kina är de i alla fall medvetna om att för det priset kanske det suger. Småsaker, som kablar och adaptrar är det svenska butiker tjänar på, detta genom att höja priset 5x. Man kan köpa bra saker från Kina med, som fortfarande är mycket billigare än i Sverige.
3) Det finns det andra sätt att betala moms.

Tror du på allvar att de kontinuerligt kontrollerar alla miljontals produkter, eller tror du de kollar t.ex. CE-märkning som vem som helst kan sätta dit? Varor från svenska butiker är fortfarande extremt billiga(för dem), köpa från asien och när det gäller det mesta som är billigt, håller väldigt dålig kvalité.

Slutsats
Svenska konsumenter får lida av detta eftersom den stora majoriteten av inköp från Kina är billiga och nu blir helt orimligt dyra.
Svenska butiker är de som tjänar på detta.
Att postnord skulle vara överbelastad och gå back på dessa är ett icke-argument. Det är Danmark de går back på, och om paketen från just Kina ger dem för lite betalt borde de förhandla med just dem istället för att döda majoriteten av importen. Det har man inte försökt göra.
Momsen borde ju komma in, men detta kunde man lösa genom avtal med ebay, wish och aliexpress, så vore 90%+ ordar beskattade. Amazon gör redan detta. Det har man inte försökt göra.

Svenska butiker jublar. De är nog väl medvetna om att de i en global värld är överflödiga när det gäller billiga produkter. Vi behöver dem inte - vi kan köpa direkt från Kina utan mellanhänder. Men nu får de ensamrätt och kan sälja samma kinesiska "skräp" utan att oroa sig för att bli lämnade utanför.

Om detta blir en trend i resten av världen blir livet hårdare för många (relativt)fattiga kineser. Med relativt liten insats kunde de bli återförsäljare istället för att arbeta i fabrik. Nu ska vi rika i väst vara de enda som tjänar på den lukrativa handeln och kineserna ska bara jobba i fabrik.

Det är ett icke-argument att hävda att bara för att man inte kan kontrollera precis alla produkter, så bör det istället vara fritt. Har du inte läst att kemikalieinspektionen nyligen granskade många stora kedjor i Sverige med mycket kina-prylar? Man hittade kemikalier som är strängt förbjudna inom EU. Dessa kommer att tvingas bort från deras sortiment. Tycker du att det är dåligt? Dessa produkter hade aldrig kunnat hittas om privatimporten fått fortsätta att löpa amok hursomhelst och därmed i slutänden konkurrerat ut dem som faktiskt kan ställas till svar för dessa saker, butikerna.

Men vill du fortsätta hävda att vi ska importera produkter som i många fall är hälsofarliga, miljövidriga och undermåliga för att gynna fabriksägarna i Kina istället för att på samma gång låta svenska och europeiska företag gynnas som en del i ledet, så gör du det.

Svensken var rik redan innan vi började att överösas med kinaprodukter, och vår rikedom hänger absolut inte på Kina utan desto mer på att vi prioriterar svenska jobb framför de kinesiska fabriksägarna.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

"Skicka tillbaka China-paketen"?

Jag har en fråga till er som kan Wish bra. Det skrivs här så lätt om "vi tar inte ut paketen utan efter 14 dagar går de tillbaka".
Nu har jag själv beställt ett fåtal paket i 30 $ klassen, hade för mig att slutdatum var 1.4., inte 1.3.
Egentligen är de fortfarande billiga om jag betalar 75:- till men hela sättet att så införa avgiften med så kort varsel retar mig.
Vad säger det finstiliga hos Wish, är det någon som vet? Kan man hoppas att få pengarna tillbaka till Paypal, naturligtvis bara priset, inte fraktavgiften? Eller blir det en totalförlust vid återsändning?
Med tack för svar
Werner

Permalänk
Medlem

Själv har jag tidigare känt lite skam av att skeppa något 1000 km bort för att spara 80% av priset men samtidigt så är det ju inte direkt så att det mesta ändå inte produceras i Kina så det är ju lite mycket transport oavsett vad man beställer.

Iaf, nu till frågan, 75 kr är ju ganska enormt på saker som kostar sådär 25 kr eller så, kan man göra en sammanlagd beställning för att betala 75 per paket istället 75 kr per produkt?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av shabik:

Själv har jag tidigare känt lite skam av att skeppa något 1000 km bort för att spara 80% av priset men samtidigt så är det ju inte direkt så att det mesta ändå inte produceras i Kina så det är ju lite mycket transport oavsett vad man beställer.

Iaf, nu till frågan, 75 kr är ju ganska enormt på saker som kostar sådär 25 kr eller så, kan man göra en sammanlagd beställning för att betala 75 per paket istället 75 kr per produkt?

Klart man kan, men det är upp till säljaren.

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.ehandel.se/Kinaposten-hamnar-i-Orebro-tullager-ska...

"PostNord är just nu i färd med att sätta upp ett tullager för att hantera all post som kommer från länder utanför EU - främst då från Kina. Lagret kommer att vara beläget i PostNords terminal Örebro och mellan 90 och drygt 100 personer ska nu anställas för att hantera postmängderna."

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av Triton242:

Att de börjar ta ut moms är egentligen inte mer än rätt.
Avgiften på 75kr må svida men o andra sidan kanske detta nu kommer resultera i att säljarna börjar ta sitt ansvar och handhar momsen för det de säljer.

Hur menar du nu? Påstår du att säljare inte betalar moms?

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Bebben:

@Triton242: Samt att folk slutar köpa billigt skräp.

Ja för allting som tillverkas i Kina är skräp? Mogen kommentar. Finns så mycket som det inte går att få tag på i Sverige som vi måste importera.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Hur menar du nu? Påstår du att säljare inte betalar moms?

Aldrig hört talas om importmoms?

Skrivet av Bloodstainer:

Ja för allting som tillverkas i Kina är skräp? Mogen kommentar. Finns så mycket som det inte går att få tag på i Sverige som vi måste importera.

Det finns även bra saker som tillverkas i Kina, ja. Men importeras saker via företag kan man också ställa de företagen till svars om produkterna inte följer kemikalielagar eller liknande i EU. Privatpersoner är svårare att ställa till svars och det är även svårare att testa produkterna för att upptäcka problem.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Ja för allting som tillverkas i Kina är skräp? Mogen kommentar. Finns så mycket som det inte går att få tag på i Sverige som vi måste importera.

Sa jag att allt är skräp eller?
Det är ingen mänsklig rättighet att köpa billiga saker från Kina.

Exempelvis finns massvis med videor på tuben där folk plockar isär USB-laddare de köpt för något pund eller så (tillverkade i Kina då), och att skiten ens fungerar är ett under. Totalt livsfarlig är de också i många fall.

Så ska man dra saken till sin spets så kanske denna extra avgift hindrar någon att köpa en livsfarlig elektronikpryl och därmed rädda någons liv.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Skrivet av Bebben:

Sa jag att allt är skräp eller?
Det är ingen mänsklig rättighet att köpa billiga saker från Kina.

Exempelvis finns massvis med videor på tuben där folk plockar isär USB-laddare de köpt för något pund eller så (tillverkade i Kina då), och att skiten ens fungerar är ett under. Totalt livsfarlig är de också i många fall.

Så ska man dra saken till sin spets så kanske denna extra avgift hindrar någon att köpa en livsfarlig elektronikpryl och därmed rädda någons liv.

Hur är det här relevant för ditt argument? Tycker du att alla ska få betala en straffavgift för att vissa köper dåliga varor från Kina?

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk

@Edvin-89: Fast jag betalar hellre 75 för rimliga fraktavgifter eller mer i plånboken till tillverkaren än 75 kr till ett företag som redan är urusla (PostNord) och för att de ska göra sitt faktiska jobb.

Visa signatur

it's nice to be important, but it's more important to be nice

Permalänk
Skrivet av shabik:

Själv har jag tidigare känt lite skam av att skeppa något 1000 km bort för att spara 80% av priset men samtidigt så är det ju inte direkt så att det mesta ändå inte produceras i Kina så det är ju lite mycket transport oavsett vad man beställer.

Iaf, nu till frågan, 75 kr är ju ganska enormt på saker som kostar sådär 25 kr eller så, kan man göra en sammanlagd beställning för att betala 75 per paket istället 75 kr per produkt?

Ja det är ju 75 kr per försändelse.
Jag kommer att i största mån gå ihop med andra och/eller bulk-beställa. Men inte så det går över en viss summa när det istället kostar 125 kr istället för 75.

Visa signatur

it's nice to be important, but it's more important to be nice

Permalänk
Medlem

I Norgeland har man mött problemställningen med avgiftsfritt totalbelopp och en kategoriserad momstabell som adderas på försändelser med ett överstigande totalbelopp, och i detta är då - om jag förstått korrekt - vissa kunskapsbidragande ting såsom böcker i sin helhet exkluderade från bestämmelserna.

Sendinger med verdi under 350 kroner (inkludert frakt og forsikring) og private gaver inntil 1000 kroner er toll- og avgiftsfrie. Med unntak av alkohol og tobakk.
https://www.posten.no/fortolling/motta-fra-utlandet

För 350 NOK inkl. frakt kan man köpa en hel del kretskort och allt vad det är som vetgiriga ungar kan underhålla sig med och följa instruktions-gör-det-själv-videos på YouTube såsom kanalen DIY Perks. Men politikerna i Sverige kanske har rätt i att det är ABF-kurser i afrikansk dans som är bäst för framtiden.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dussin:

I Norgeland har man mött problemställningen med avgiftsfritt totalbelopp och en kategoriserad momstabell som adderas på försändelser med ett överstigande totalbelopp, och i detta är då - om jag förstått korrekt - vissa kunskapsbidragande ting såsom böcker i sin helhet exkluderade från bestämmelserna.

Sendinger med verdi under 350 kroner (inkludert frakt og forsikring) og private gaver inntil 1000 kroner er toll- og avgiftsfrie. Med unntak av alkohol og tobakk.
https://www.posten.no/fortolling/motta-fra-utlandet

För 350 NOK inkl. frakt kan man köpa en hel del kretskort och allt vad det är som vetgiriga ungar kan underhålla sig med och följa instruktions-gör-det-själv-videos på YouTube såsom kanalen DIY Perks. Men politikerna i Sverige kanske har rätt i att det är ABF-kurser i afrikansk dans som är bäst för framtiden.

Norge är inte med i tullunionen och kan bestämma sina egna regler och tullagar.

I EU kan man i dagsläget välja att ha undantag från moms upp till 22 EUR, men länder har undantag så låga som 10 EUR eller kan välja att inte ha något undantag för postorder. I EU försvinner dock denna möjlighet från och med 2021. Har absolut inte med invandring att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xoolo:

Nej det stämmer inte heller. Det finns regler att förhålla sig till och paket markerade som gåva och har ett värde på under 500kr så är det varken tull eller moms, det är tullverkets egna regler:
http://www.tullverket.se/sv/privat/skickaellertaemotengava/allmantomattskickaellertaemotengava.4.792224361590183a4d311c8.html
Även Postnord säger att de kommer rätta sig efter dessa regler. Men om de misstänker att det väldigt tydligt framgår att det INTE är en gåva trots att det står det eller om de mistänker att värdet inte stämmer så kommer de skicka paketet till Tullverket för inspektion.

Lycka till med att gå igenom 600.000 paket markerade med gåva och är deklarerade 1$ i värde 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

if young metro don't trust you